Oppstart og bremseteknikk
Oppstart og bremseteknikk
Hei
Jeg holder på med kjøretimer. forrige time, fikk jeg litt pes fra kjørelæreren for at kjøringen blir for vinglete.
Spesielt kommenterte han at oppstarten ble for treg, at jeg gav for lite gass, derav ble det vinglete.
I tillegg mente han at jeg stoppet flere ganger på vei inn i en rundkjøring, og foran lyskryss etc.
Dette mente han var fordi jeg holdt inne clutchen og bremset, istedenfor bare å bruke bremse. Ved bilkjøring bruker jeg å holde inn clutchen ved oppbremsing. hva er forskjellen med mc? Kan noe forklare meg kort om disse prinsippene. en god oppstart, og hvordan bremse ned foran lyskryss/inn i runskjøringer mer galant?
Takk
Geir
Jeg holder på med kjøretimer. forrige time, fikk jeg litt pes fra kjørelæreren for at kjøringen blir for vinglete.
Spesielt kommenterte han at oppstarten ble for treg, at jeg gav for lite gass, derav ble det vinglete.
I tillegg mente han at jeg stoppet flere ganger på vei inn i en rundkjøring, og foran lyskryss etc.
Dette mente han var fordi jeg holdt inne clutchen og bremset, istedenfor bare å bruke bremse. Ved bilkjøring bruker jeg å holde inn clutchen ved oppbremsing. hva er forskjellen med mc? Kan noe forklare meg kort om disse prinsippene. en god oppstart, og hvordan bremse ned foran lyskryss/inn i runskjøringer mer galant?
Takk
Geir
Re: Oppstart og bremseteknikk
Det er ingen forskjell mellom bil og mc på dette punktet, både sykkelen og bilen skal være i gir, og gires nedover under en kontrollert brems. Ved nødbrems skal den være i gir, og kan frigjøres like før motoren kveles hvis situasjonen gjør det passende.gbruaset wrote:Dette mente han var fordi jeg holdt inne clutchen og bremset, istedenfor bare å bruke bremse. Ved bilkjøring bruker jeg å holde inn clutchen ved oppbremsing. hva er forskjellen med mc?
For å få det riktig har du jo en fantastisk mulighet til å få kjørelæreren din til å fortelle mer, fortelle hvorfor, og gjerne vise deg mens du sitter på og dere snakker sammen på neste kjøretime.
il4
Er jo ikke noe stress og holde inn clutchen å bremse samtidig, ikke noe "galt" med det.. Det kjørelæreren din sikkert peser på at du skal starte med bremsen FØR du klemmer inn clutchen, ingen som sier at du skal motorbremse til rett før du kveler sykkelen før du bruker clutchen.. tull..
97 Suzuki Bandit 600 streetfighter, 98 Honda CBR 600 F, 02 Yamaha YZF R1
- Petterjacobsen
- Posts: 939
- Joined: 01 May 2007 09:09
- MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
- Location: Gullskogen Vest, Drammen
Er samme om du girer deg nedover gir for gir eller trykker inn clutchen og triller. Sykkelen skal stå klar i førstegir når du stopper i lyskryss eller lign.
Har sittet på med folk som absolutt må innom alle girene på vei ned og det er utrolig slitsomt! Rykk og napp hele veien... Trykk inn clutchen og sett sykkelen i det giret du trenger!
Har sittet på med folk som absolutt må innom alle girene på vei ned og det er utrolig slitsomt! Rykk og napp hele veien... Trykk inn clutchen og sett sykkelen i det giret du trenger!
Kjekt å bruke motoren til å bremse med, men skal man kjøre veldig jevnt er det jo å gjøre som folk nevner her.
Uansett, er ingen vits i å holde inn clutchen *lenge* før man når stopp-punktet. Bare å bruke frembremsen til en begynner å nærme seg kvelningspunktet, også trekker man inn clutchen rett før det.
Uansett, er ingen vits i å holde inn clutchen *lenge* før man når stopp-punktet. Bare å bruke frembremsen til en begynner å nærme seg kvelningspunktet, også trekker man inn clutchen rett før det.
i dag gikk det langt bedre. istdenfor å holde inne clutchen å "trille" inn mot krysset, eller rundkjøringen, ønsket han at jeg skulle gire ned og gradvis bremse ned. hvilket jeg gjorde, og ting ble bedre i dagGixxerman wrote:Tror du skal tenke mer på at du ikke skal låse hjulet under nødbrems. Som en sa over her, be sjaffislærern å vise deg hvordan han mener det skal gjøres, og be han forklare. Etter dette, skriver du tilbake her hva han sa. Hadde selv en lærer som var litt rar.
- Bizcocho
- Posts: 503
- Joined: 11 Jul 2006 18:53
- MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
- Location: Oslo
Så bra! Lykke til videre med kjøretimene.gbruaset wrote:i dag gikk det langt bedre. istdenfor å holde inne clutchen å "trille" inn mot krysset, eller rundkjøringen, ønsket han at jeg skulle gire ned og gradvis bremse ned. hvilket jeg gjorde, og ting ble bedre i dag
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
- quantumduck
- Posts: 247
- Joined: 25 Aug 2006 13:20
- MC: Hayabusa
- Location: Nesodden
Re: Oppstart og bremseteknikk
Tja, jeg girer ikke akkurat bilen nedover v. kontrollert brems, men med sykkel er det et poeng, både fordi motorbremsing er mye mer effektivt enn det er med bil, og fordi det sikrer at turtall/gir passer med hastigheten dersom du skal gi på igjen.brap wrote:Det er ingen forskjell mellom bil og mc på dette punktet, både sykkelen og bilen skal være i gir, og gires nedover under en kontrollert brems. Ved nødbrems skal den være i gir, og kan frigjøres like før motoren kveles hvis situasjonen gjør det passende.gbruaset wrote:Dette mente han var fordi jeg holdt inne clutchen og bremset, istedenfor bare å bruke bremse. Ved bilkjøring bruker jeg å holde inn clutchen ved oppbremsing. hva er forskjellen med mc?
Ved nødbrems i kjøregården skal man jo stoppe opp og så kjøre videre uten å ha beina i bakken. Da må man nødvendigvis gire seg ned til 1. Det er jo en god vane for det er ikke sikkert man kan bli stående så lenge der sykkelen stopper opp, f.eks. midt i veien. Men når det er snakk om nødbrems er det ingen grunn til annet enn å holde clutchen inne hele tiden. Ideelt sett har du 99,9% vekt på framhjulet under nødbrems, og å slippe clutchen pent da er ikke nødvendigvis noe særlig enklere enn å dosere bakbremsen riktig, og konsekvensen ved feil er den samme; skrens.
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Re: Oppstart og bremseteknikk
Nåja, ved brems rett frem er vel ikke faren for bakhjulsskrens pga nedgiring veldig stor. Litt smålipp og stussing men neppe så mye mer.quantumduck wrote:Tja, jeg girer ikke akkurat bilen nedover v. kontrollert brems, men med sykkel er det et poeng, både fordi motorbremsing er mye mer effektivt enn det er med bil, og fordi det sikrer at turtall/gir passer med hastigheten dersom du skal gi på igjen.brap wrote:Det er ingen forskjell mellom bil og mc på dette punktet, både sykkelen og bilen skal være i gir, og gires nedover under en kontrollert brems. Ved nødbrems skal den være i gir, og kan frigjøres like før motoren kveles hvis situasjonen gjør det passende.gbruaset wrote:Dette mente han var fordi jeg holdt inne clutchen og bremset, istedenfor bare å bruke bremse. Ved bilkjøring bruker jeg å holde inn clutchen ved oppbremsing. hva er forskjellen med mc?
Ved nødbrems i kjøregården skal man jo stoppe opp og så kjøre videre uten å ha beina i bakken. Da må man nødvendigvis gire seg ned til 1. Det er jo en god vane for det er ikke sikkert man kan bli stående så lenge der sykkelen stopper opp, f.eks. midt i veien. Men når det er snakk om nødbrems er det ingen grunn til annet enn å holde clutchen inne hele tiden. Ideelt sett har du 99,9% vekt på framhjulet under nødbrems, og å slippe clutchen pent da er ikke nødvendigvis noe særlig enklere enn å dosere bakbremsen riktig, og konsekvensen ved feil er den samme; skrens.
Husker godt mine første turer på rudskogen, der min erfaring med å kjøre fort med tohjulig først og fremmst kom fra mountainbike. Bakhjulsskrens/hopping var med andre ord ikke noe som engang affiserte meg. Innstruktøren var langt mer bekymret, men noe reelt problem var det ikke.
- quantumduck
- Posts: 247
- Joined: 25 Aug 2006 13:20
- MC: Hayabusa
- Location: Nesodden
Re: Oppstart og bremseteknikk
Kom ikke her, jeg har en del erfaring med brekkslædd fra ungdommen og veit godt hva jeg snakker om jeg også ;-DBabelfisken wrote:
Nåja, ved brems rett frem er vel ikke faren for bakhjulsskrens pga nedgiring veldig stor. Litt smålipp og stussing men neppe så mye mer.
Husker godt mine første turer på rudskogen, der min erfaring med å kjøre fort med tohjulig først og fremmst kom fra mountainbike. Bakhjulsskrens/hopping var med andre ord ikke noe som engang affiserte meg. Innstruktøren var langt mer bekymret, men noe reelt problem var det ikke.
Men altså; ved nødbrems så driver du bare ikke og fomler med clutching og motorbremsing, og medmindre du har en baktung sykkeltype kan du la bakbremsen være i fred også.
- Petterjacobsen
- Posts: 939
- Joined: 01 May 2007 09:09
- MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
- Location: Gullskogen Vest, Drammen
Ved nødbrems vil jeg tro at flesteparten her har nok med å bremse ned hurtig, men kontrolert. Å blande inn clutching og giring under nødbrems (og da snakker jeg om skikkelig nødbrems!) vil bare forværre situasjonen. Man skal i såfall være en veldig erfaren fører.
Ved nedbremsing ser jeg egentlig ikke poenget med å clutche og gire nedover. Man kjenner som regel til hvilket gir som passer til farten og da er det effektivt nok å sette sykkelen i det giret man trenger i følge den farten man har.
Ved nedbremsing ser jeg egentlig ikke poenget med å clutche og gire nedover. Man kjenner som regel til hvilket gir som passer til farten og da er det effektivt nok å sette sykkelen i det giret man trenger i følge den farten man har.
-
- Posts: 570
- Joined: 19 Mar 2007 22:32
Re: Oppstart og bremseteknikk
Jeg er helt enig i at ved nødbrems er det ikke noe must å styre med clutch og mellomgass, men du påsto at det ble skrens av det og det var jeg ikke enig i.quantumduck wrote:Kom ikke her, jeg har en del erfaring med brekkslædd fra ungdommen og veit godt hva jeg snakker om jeg også ;-DBabelfisken wrote:
Nåja, ved brems rett frem er vel ikke faren for bakhjulsskrens pga nedgiring veldig stor. Litt smålipp og stussing men neppe så mye mer.
Husker godt mine første turer på rudskogen, der min erfaring med å kjøre fort med tohjulig først og fremmst kom fra mountainbike. Bakhjulsskrens/hopping var med andre ord ikke noe som engang affiserte meg. Innstruktøren var langt mer bekymret, men noe reelt problem var det ikke.
Men altså; ved nødbrems så driver du bare ikke og fomler med clutching og motorbremsing, og medmindre du har en baktung sykkeltype kan du la bakbremsen være i fred også.
Men det er et poeng å være i rett gir. En klassisk nødbrems er bråstopp på motorveien. Alle som har opplevd det og hører det skriker i dekk bak eller helst bilen bak i speilet vet at å kunne smette unna er gull verd. Så får det bli en smakssak hvordan man girer ned. Selv kan jeg godt gire ned trinn for trinn og synes motorbremsen er en god stabilisator ikke minst ved ikke-optimalt grep.
- quantumduck
- Posts: 247
- Joined: 25 Aug 2006 13:20
- MC: Hayabusa
- Location: Nesodden
Re: Oppstart og bremseteknikk
Mellomgass? Under nødbrems? Det må jeg si ... Får du virkelig tid til å tråkke deg ned gjennom 6 gir med dobbeltclutch og mellomgass i de få sekundene nødbremsingen pågår? Mye å holde styr på det ... vi priser oss lykkelige over at det ikke er noe mustBabelfisken wrote: Jeg er helt enig i at ved nødbrems er det ikke noe must å styre med clutch og mellomgass, men du påsto at det ble skrens av det og det var jeg ikke enig i.
Men det er et poeng å være i rett gir. En klassisk nødbrems er bråstopp på motorveien. Alle som har opplevd det og hører det skriker i dekk bak eller helst bilen bak i speilet vet at å kunne smette unna er gull verd. Så får det bli en smakssak hvordan man girer ned. Selv kan jeg godt gire ned trinn for trinn og synes motorbremsen er en god stabilisator ikke minst ved ikke-optimalt grep.
Men det er helt riktig at det ikke *må* bli skrens av å bremse med motor eller bakbrems. Om det var det jeg skrev var det ihvertfall ikke det jeg mente.
Re: Oppstart og bremseteknikk
Dobbeltclutch?? Er vi ikke på mc-forumet lenger?quantumduck wrote:Det må jeg si ... Får du virkelig tid til å tråkke deg ned gjennom 6 gir med dobbeltclutch og mellomgass i de få sekundene nødbremsingen pågår?
il4