Parkering i Oslo sentrum gatene - for å unngå bot.
- Bizcocho
- Posts: 503
- Joined: 11 Jul 2006 18:53
- MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
- Location: Oslo
Parkering i Oslo sentrum gatene - for å unngå bot.
Etter en koselig tur på Kaffebrenneriet så ventet en liten gave fra Oslo's Trafikketat på min vindskjerm. Det virker nesten som det daglig endres parkeringsmønster i gatene. I denne gaten var det endring pga omlegging av bussruter pga Jernbanetorget.
Det var oppmerket parkeringsplasser og jeg stilte meg pent bak den siste bilen på de oppmerkede plassene i Dronningensgate i god tro. Ikke før jeg hadde kommet tilbake kunne jeg ane at det stod et flott stansforbudt skilt helt i starten av gaten, noe jeg trodde gjaldt Taxiparkeringen i starten av gaten. Men det gjelder vel antagelig pga de nye busstoppene - så jeg får vel bare punge ut. Da jeg dro fra gaten var det flust med nisser i parkeringsvaktuniform langs hele gata som sikkert dro inn minst de neste 5 julebord og sikkert noen sommerfester og.
Har parkert utallige ganger i sentrum og kanskje vært dristig med å parkere ved sykkelplasser (vel og merke ikke der det er eksplisitt merket MC forbudt) rundt f.eks Oslo City og Plaza. Eller har jeg parkert i enden av en rekke oppmerkede plasser der det har vært plass f.eks over Youngstorget. De oppmerkede MC plassene i Oslo sentrum virker ofte fulle, iallefall i helgene. Og i noen parkeringshus kan man stå gratis om man ikke står i veien.
Noen som har tips på hvor man kan stå 'lovelig' uten å betale leie på 500 NOK? I mitt tilfelle er det vel klart at jeg parkerte ulovelig, selv om endringen av parkeringmønster burde vært merket noe bedre!
Det var oppmerket parkeringsplasser og jeg stilte meg pent bak den siste bilen på de oppmerkede plassene i Dronningensgate i god tro. Ikke før jeg hadde kommet tilbake kunne jeg ane at det stod et flott stansforbudt skilt helt i starten av gaten, noe jeg trodde gjaldt Taxiparkeringen i starten av gaten. Men det gjelder vel antagelig pga de nye busstoppene - så jeg får vel bare punge ut. Da jeg dro fra gaten var det flust med nisser i parkeringsvaktuniform langs hele gata som sikkert dro inn minst de neste 5 julebord og sikkert noen sommerfester og.
Har parkert utallige ganger i sentrum og kanskje vært dristig med å parkere ved sykkelplasser (vel og merke ikke der det er eksplisitt merket MC forbudt) rundt f.eks Oslo City og Plaza. Eller har jeg parkert i enden av en rekke oppmerkede plasser der det har vært plass f.eks over Youngstorget. De oppmerkede MC plassene i Oslo sentrum virker ofte fulle, iallefall i helgene. Og i noen parkeringshus kan man stå gratis om man ikke står i veien.
Noen som har tips på hvor man kan stå 'lovelig' uten å betale leie på 500 NOK? I mitt tilfelle er det vel klart at jeg parkerte ulovelig, selv om endringen av parkeringmønster burde vært merket noe bedre!
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Parkofanter som jeg kaller dem, blir man aldri klok på. Eneste jeg vet er vel at de får provisjon av innkomsten, og da jobber de flittig for å få til salt i maten. Korrupt system spør du meg. Akkurat slik politiet jobber også når det gjelder fart. De jobber flittig for å få nok penger i kassa, riktignok ikke i deres personlige lommebok, men ser fortsatt på det som det samme. Korrupt, idiotisk and the story goes on...
- Bizcocho
- Posts: 503
- Joined: 11 Jul 2006 18:53
- MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
- Location: Oslo
I følge denne linken som jeg fant på en annen thread fra 2006 så virker det som om man ikke får parkere gratis MC på andre plasser enn de oppmerkede plassene for MC. http://www.trafikketaten.oslo.kommune.no/parkering/mc/
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Bizcocho wrote:I følge denne linken som jeg fant på en annen thread fra 2006 så virker det som om man ikke får parkere gratis MC på andre plasser enn de oppmerkede plassene for MC. http://www.trafikketaten.oslo.kommune.no/parkering/mc/
Cort Adlers gate v/Vestbanen, 10 plasser
Dronningens gate (Karl Johans gate - Prinsens gate), 6 plasser
Karl Johans gate (Rosenkrantz g. - Universitetsgaten), 25 plasser
Møllergata. (Skråninga - Linaas gate), 10 plasser
St. Olavs gate, 5 plasser (Peder Claussøns gate - Ullevålsveien)
Fridtjof Nansens plass, 7 plasser
Oi så mange plasser til mc'er.. Nei trafikketaten er no møkk hehe.. Fikk bot med bilen selv om jeg hadde betalt avgift! (lappen blåste ned i det jeg lukket døra og det oppdaget jeg ikke før boten lå på ruta)
Team PINK
Jeg liker bare ting hvis de er rooooosaaa <3
Jeg liker bare ting hvis de er rooooosaaa <3
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Det er ikke riktig at parkeringsbetjentene i Oslo kommune får provisjon av gebyrene de utsteder. Skjønner at du ikke liker å få bøter for overtredelse av lover og forskrifter, det gjør ikke jeg heller. Men å kalle dette systemet for korrupt har ingenting med virkeligheten å gjøre.Gixxerman wrote:... Eneste jeg vet er vel at de får provisjon av innkomsten, og da jobber de flittig for å få til salt i maten. Korrupt system spør du meg. Akkurat slik politiet jobber også når det gjelder fart. De jobber flittig for å få nok penger i kassa, riktignok ikke i deres personlige lommebok, men ser fortsatt på det som det samme. Korrupt, idiotisk and the story goes on...
Bøter er surt å få, men som regel har vi oss selv å takke.
Wakeup call... Har lest mang et skriv på nett angående bøter. Senest idag på bike.no. En kar som plasserer sin mc på riktig plass, betaler for parkeringen, putter lappen i lomma, og får boten. Så klager han og sender lappen til dem, og de skriver i retur at han må betale boten likevel, også sendte de med en plastlomme hvor han kan putte kvitteringen neste gang. Det er hva vi har fått høre at vi skal gjøre, altså betale for plassen, ta lappen i lomma, og så sende med lappen sammen med klage om vi får bot.ole m. wrote:Det er ikke riktig at parkeringsbetjentene i Oslo kommune får provisjon av gebyrene de utsteder. Skjønner at du ikke liker å få bøter for overtredelse av lover og forskrifter, det gjør ikke jeg heller. Men å kalle dette systemet for korrupt har ingenting med virkeligheten å gjøre.Gixxerman wrote:... Eneste jeg vet er vel at de får provisjon av innkomsten, og da jobber de flittig for å få til salt i maten. Korrupt system spør du meg. Akkurat slik politiet jobber også når det gjelder fart. De jobber flittig for å få nok penger i kassa, riktignok ikke i deres personlige lommebok, men ser fortsatt på det som det samme. Korrupt, idiotisk and the story goes on...
Bøter er surt å få, men som regel har vi oss selv å takke.
Derfor sier jeg at systemet er korrupt når de ser at det er betalt for plassen, men likevel ber fyren betale boten !!! IGLER !!!
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Jeg har ofte tenkt den tanken selv. Det er en grunn til at jeg forsøker å være litt "kreativ" i min parkering de få gangene jeg forviller meg bort i sentrum. Jeg ser jo idiotien i at jeg med sykkel skal ta opp en hel bilparkeringsplass som det i utgangspunktet er veldig få av.
En annen ting er jo å kalle systemet for korrupt og stemple en hel etat med dens ansatte uten å ha noen dekning for det. Et oppslag i ordboka på ordet korrupt hadde kanskje vært på sin plass.
Det er ingen av de offentlig ansatte parkeringsvaktene som får en krone mere eller mindre av å skrive mange, eller få gebyr (ja det heter gebyr, for etter loven så er ikke dette som bøter å regne).
Jeg stiller meg langt mere tvilende til alle disse private parkeringsselskapene som gror opp som paddehatter. DET er virkelig bukken og havresekken,
En annen ting er jo å kalle systemet for korrupt og stemple en hel etat med dens ansatte uten å ha noen dekning for det. Et oppslag i ordboka på ordet korrupt hadde kanskje vært på sin plass.
Det er ingen av de offentlig ansatte parkeringsvaktene som får en krone mere eller mindre av å skrive mange, eller få gebyr (ja det heter gebyr, for etter loven så er ikke dette som bøter å regne).
Jeg stiller meg langt mere tvilende til alle disse private parkeringsselskapene som gror opp som paddehatter. DET er virkelig bukken og havresekken,
jeg kjører jo ikke tung mc men shit au... jeg fikk bot for å parkere imellom to biler... altså på hvitstripa imellom hvert felt der bila sto på rett linje altså imellom fronten på en bil og baken på en annen...
etter det begynte jeg bare å drite i å parkere med hensyn til at jeg ikke har store kjøretøyet så nå tar jeg bare en heeeeel parkeringsplass.
men har opplevd at folk har trilla bort sykkelen min for å sette bilen sin der!!! det er frekt det!
etter det begynte jeg bare å drite i å parkere med hensyn til at jeg ikke har store kjøretøyet så nå tar jeg bare en heeeeel parkeringsplass.
men har opplevd at folk har trilla bort sykkelen min for å sette bilen sin der!!! det er frekt det!
Ford Escort mk2 som skal bli Cosworth
Ford Escort mk4 som er bulka
Ford Escort mk4 som er bulka
- Bizcocho
- Posts: 503
- Joined: 11 Jul 2006 18:53
- MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
- Location: Oslo
Løser du bilett da? Hadde jeg sett noen gjøre det, hadde jeg anmeldt dem for tyveriOdin wrote:etter det begynte jeg bare å drite i å parkere med hensyn til at jeg ikke har store kjøretøyet så nå tar jeg bare en heeeeel parkeringsplass.
men har opplevd at folk har trilla bort sykkelen min for å sette bilen sin der!!! det er frekt det!
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Jeg har nylig snakket med firmaet som håndterer innkreving og klager for alle store selskaper i Oslo-området. Jeg fikk gebyr i fjor på Lysaker brygge - på en plass med 1t gratis og ingen forlenging. Jeg hadde tatt med parkeringslappen, unødvendig å fortelle hvorfor i dette selskapet. De leverer ut gebyrer i bøttevis, de venter der hele tiden og har kontroll på det enkelte kjøretøy. Uansett... jeg klaget og fikk medhold under tvil og aldri aldri ville de godta en klage på samme grunnlag. Jeg har purret på P-selskapet, de "mente ikke" det de sa. Det var en frase de legger ved til alle... Likevel fastholder de at MC har samme regler som bil... billetten må ligge synlig på sykkelen. Parkeringsklagenemda har en rekke saker liggende på nettet. En av dem gjelder MC; billett lagt på sykkelen som blir borte. De er klinkende klare i sin sak.
Standardvilkårene er uklare med hensyn til plasseringen av billett for motorsykler. Etter nemndas syn bør bransjen derfor søke å finne en bedre løsning av dette problem. Bransjen bør således vurdere å legge forholdene til rette for parkering av motorsykler, eventuelt regulere klarere hvordan motorsyklister skal forholde seg. I det herværende tilfelle vil selskapet bære risikoen pga bevisbyrdereglene og klager gis medhold. Beslutningen er enstemmig.
Oslo kommune sier ta med billetten, så ettergir de gebyr mot innsendt billett. Kaos med andre ord...
Kanskje en sak for NMCU? Vi bør kunne vite hvordan vi skal forholde oss.
Standardvilkårene er uklare med hensyn til plasseringen av billett for motorsykler. Etter nemndas syn bør bransjen derfor søke å finne en bedre løsning av dette problem. Bransjen bør således vurdere å legge forholdene til rette for parkering av motorsykler, eventuelt regulere klarere hvordan motorsyklister skal forholde seg. I det herværende tilfelle vil selskapet bære risikoen pga bevisbyrdereglene og klager gis medhold. Beslutningen er enstemmig.
Oslo kommune sier ta med billetten, så ettergir de gebyr mot innsendt billett. Kaos med andre ord...
Kanskje en sak for NMCU? Vi bør kunne vite hvordan vi skal forholde oss.