Parkering i Oslo sentrum gatene - for å unngå bot.

Prat om tung MC.
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Parkering i Oslo sentrum gatene - for å unngå bot.

Post by Bizcocho »

Etter en koselig tur på Kaffebrenneriet så ventet en liten gave fra Oslo's Trafikketat på min vindskjerm. Det virker nesten som det daglig endres parkeringsmønster i gatene. I denne gaten var det endring pga omlegging av bussruter pga Jernbanetorget.

Det var oppmerket parkeringsplasser og jeg stilte meg pent bak den siste bilen på de oppmerkede plassene i Dronningensgate i god tro. Ikke før jeg hadde kommet tilbake kunne jeg ane at det stod et flott stansforbudt skilt helt i starten av gaten, noe jeg trodde gjaldt Taxiparkeringen i starten av gaten. Men det gjelder vel antagelig pga de nye busstoppene - så jeg får vel bare punge ut. Da jeg dro fra gaten var det flust med nisser i parkeringsvaktuniform langs hele gata som sikkert dro inn minst de neste 5 julebord og sikkert noen sommerfester og.

Har parkert utallige ganger i sentrum og kanskje vært dristig med å parkere ved sykkelplasser (vel og merke ikke der det er eksplisitt merket MC forbudt) rundt f.eks Oslo City og Plaza. Eller har jeg parkert i enden av en rekke oppmerkede plasser der det har vært plass f.eks over Youngstorget. De oppmerkede MC plassene i Oslo sentrum virker ofte fulle, iallefall i helgene. Og i noen parkeringshus kan man stå gratis om man ikke står i veien.

Noen som har tips på hvor man kan stå 'lovelig' uten å betale leie på 500 NOK? I mitt tilfelle er det vel klart at jeg parkerte ulovelig, selv om endringen av parkeringmønster burde vært merket noe bedre!
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Parkofanter som jeg kaller dem, blir man aldri klok på. Eneste jeg vet er vel at de får provisjon av innkomsten, og da jobber de flittig for å få til salt i maten. Korrupt system spør du meg. Akkurat slik politiet jobber også når det gjelder fart. De jobber flittig for å få nok penger i kassa, riktignok ikke i deres personlige lommebok, men ser fortsatt på det som det samme. Korrupt, idiotisk and the story goes on...
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Post by Bizcocho »

I følge denne linken som jeg fant på en annen thread fra 2006 så virker det som om man ikke får parkere gratis MC på andre plasser enn de oppmerkede plassene for MC. http://www.trafikketaten.oslo.kommune.no/parkering/mc/
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
User avatar
Gorgeous
Posts: 1772
Joined: 06 Feb 2007 20:54
MC: Suzuki DR-Z 400 SM
Location: Her

Post by Gorgeous »

Bizcocho wrote:I følge denne linken som jeg fant på en annen thread fra 2006 så virker det som om man ikke får parkere gratis MC på andre plasser enn de oppmerkede plassene for MC. http://www.trafikketaten.oslo.kommune.no/parkering/mc/

Cort Adlers gate v/Vestbanen, 10 plasser
Dronningens gate (Karl Johans gate - Prinsens gate), 6 plasser
Karl Johans gate (Rosenkrantz g. - Universitetsgaten), 25 plasser
Møllergata. (Skråninga - Linaas gate), 10 plasser
St. Olavs gate, 5 plasser (Peder Claussøns gate - Ullevålsveien)
Fridtjof Nansens plass, 7 plasser


Oi så mange plasser til mc'er.. :roll: :roll: Nei trafikketaten er no møkk hehe.. Fikk bot med bilen selv om jeg hadde betalt avgift! (lappen blåste ned i det jeg lukket døra og det oppdaget jeg ikke før boten lå på ruta) :?
Team PINK
Image
Jeg liker bare ting hvis de er rooooosaaa <3
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Post by ole m. »

Gixxerman wrote:... Eneste jeg vet er vel at de får provisjon av innkomsten, og da jobber de flittig for å få til salt i maten. Korrupt system spør du meg. Akkurat slik politiet jobber også når det gjelder fart. De jobber flittig for å få nok penger i kassa, riktignok ikke i deres personlige lommebok, men ser fortsatt på det som det samme. Korrupt, idiotisk and the story goes on...
Det er ikke riktig at parkeringsbetjentene i Oslo kommune får provisjon av gebyrene de utsteder. Skjønner at du ikke liker å få bøter for overtredelse av lover og forskrifter, det gjør ikke jeg heller. Men å kalle dette systemet for korrupt har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Bøter er surt å få, men som regel har vi oss selv å takke.
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Post by Bizcocho »

[ironi] Parkeringsvakter, politi og andre som prøver å håndheve lover og moral, er jo idioter - det er vi jo alle enige i ;)[/ironi]

Men ingen har ennå kommet med noe konkret svar på mitt spørsmål :)
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Gixxerman

Post by Gixxerman »

ole m. wrote:
Gixxerman wrote:... Eneste jeg vet er vel at de får provisjon av innkomsten, og da jobber de flittig for å få til salt i maten. Korrupt system spør du meg. Akkurat slik politiet jobber også når det gjelder fart. De jobber flittig for å få nok penger i kassa, riktignok ikke i deres personlige lommebok, men ser fortsatt på det som det samme. Korrupt, idiotisk and the story goes on...
Det er ikke riktig at parkeringsbetjentene i Oslo kommune får provisjon av gebyrene de utsteder. Skjønner at du ikke liker å få bøter for overtredelse av lover og forskrifter, det gjør ikke jeg heller. Men å kalle dette systemet for korrupt har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Bøter er surt å få, men som regel har vi oss selv å takke.
Wakeup call... Har lest mang et skriv på nett angående bøter. Senest idag på bike.no. En kar som plasserer sin mc på riktig plass, betaler for parkeringen, putter lappen i lomma, og får boten. Så klager han og sender lappen til dem, og de skriver i retur at han må betale boten likevel, også sendte de med en plastlomme hvor han kan putte kvitteringen neste gang. Det er hva vi har fått høre at vi skal gjøre, altså betale for plassen, ta lappen i lomma, og så sende med lappen sammen med klage om vi får bot.
Derfor sier jeg at systemet er korrupt når de ser at det er betalt for plassen, men likevel ber fyren betale boten !!! IGLER !!!
Gixxerman

Post by Gixxerman »

500 spenn er ikke mye, men det er et irritasjonsmoment som får blodet mitt til å koke over når man er en lovlydig borger og faktisk har betalt. Dette her går på prinsipp, inget annet. Vi er en minoritet og blir da klemt i pressa rett og slett :evil:
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Hva er vitsen med å ikke godta hensynsfull parkering rundt omkring? Man burde kjørt en aksjon, alle MC-ister kjører inn til oslo, tar opp en hel parkeringsplass med hver sin sykkel, og betaler taksten, kan de se hvor hensiktsmessig det er....

AtW
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Jeg har ofte tenkt den tanken selv. Det er en grunn til at jeg forsøker å være litt "kreativ" i min parkering de få gangene jeg forviller meg bort i sentrum. Jeg ser jo idiotien i at jeg med sykkel skal ta opp en hel bilparkeringsplass som det i utgangspunktet er veldig få av.

En annen ting er jo å kalle systemet for korrupt og stemple en hel etat med dens ansatte uten å ha noen dekning for det. Et oppslag i ordboka på ordet korrupt hadde kanskje vært på sin plass.
Det er ingen av de offentlig ansatte parkeringsvaktene som får en krone mere eller mindre av å skrive mange, eller få gebyr (ja det heter gebyr, for etter loven så er ikke dette som bøter å regne).

Jeg stiller meg langt mere tvilende til alle disse private parkeringsselskapene som gror opp som paddehatter. DET er virkelig bukken og havresekken,
User avatar
Odin
Posts: 267
Joined: 10 Dec 2005 22:29

Post by Odin »

jeg kjører jo ikke tung mc men shit au... jeg fikk bot for å parkere imellom to biler... altså på hvitstripa imellom hvert felt der bila sto på rett linje altså imellom fronten på en bil og baken på en annen...
etter det begynte jeg bare å drite i å parkere med hensyn til at jeg ikke har store kjøretøyet så nå tar jeg bare en heeeeel parkeringsplass.
men har opplevd at folk har trilla bort sykkelen min for å sette bilen sin der!!! det er frekt det! :evil:
Ford Escort mk2 som skal bli Cosworth
Ford Escort mk4 som er bulka
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Post by Bizcocho »

Odin wrote:etter det begynte jeg bare å drite i å parkere med hensyn til at jeg ikke har store kjøretøyet så nå tar jeg bare en heeeeel parkeringsplass.
men har opplevd at folk har trilla bort sykkelen min for å sette bilen sin der!!! det er frekt det! :evil:
Løser du bilett da? Hadde jeg sett noen gjøre det, hadde jeg anmeldt dem for tyveri :)
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

It's a jungle out there. :)
User avatar
sorrow
Posts: 295
Joined: 12 Jul 2006 21:08
Contact:

Post by sorrow »

Skru av skiltet når du parkerer... :lol:
CBR 900 RR 2001 Silver
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Jeg har nylig snakket med firmaet som håndterer innkreving og klager for alle store selskaper i Oslo-området. Jeg fikk gebyr i fjor på Lysaker brygge - på en plass med 1t gratis og ingen forlenging. Jeg hadde tatt med parkeringslappen, unødvendig å fortelle hvorfor i dette selskapet. De leverer ut gebyrer i bøttevis, de venter der hele tiden og har kontroll på det enkelte kjøretøy. Uansett... jeg klaget og fikk medhold under tvil og aldri aldri ville de godta en klage på samme grunnlag. Jeg har purret på P-selskapet, de "mente ikke" det de sa. Det var en frase de legger ved til alle... Likevel fastholder de at MC har samme regler som bil... billetten må ligge synlig på sykkelen. Parkeringsklagenemda har en rekke saker liggende på nettet. En av dem gjelder MC; billett lagt på sykkelen som blir borte. De er klinkende klare i sin sak.
Standardvilkårene er uklare med hensyn til plasseringen av billett for motorsykler. Etter nemndas syn bør bransjen derfor søke å finne en bedre løsning av dette problem. Bransjen bør således vurdere å legge forholdene til rette for parkering av motorsykler, eventuelt regulere klarere hvordan motorsyklister skal forholde seg. I det herværende tilfelle vil selskapet bære risikoen pga bevisbyrdereglene og klager gis medhold. Beslutningen er enstemmig.
Oslo kommune sier ta med billetten, så ettergir de gebyr mot innsendt billett. Kaos med andre ord...
Kanskje en sak for NMCU? Vi bør kunne vite hvordan vi skal forholde oss.
Post Reply