KORROSJON på fothvilere og metallring rundt tanklokk

Prat om tung MC.
Proctor
Posts: 2
Joined: 27 Mar 2008 15:03
MC: Stolt eier av en Suzuki GSR 600 - 98HK

KORROSJON på fothvilere og metallring rundt tanklokk

Post by Proctor »

Hei.

Jeg skriver her litt i desperasjon.

I fjor kjøpte jeg en strøken 06 modell Suzuki Gsr, dette ble gjort i september. Jeg fikk kjørt et par uker, før jeg satte sykkelen inn for vinteren i november.
Jeg satt den inn i boden min, med betonggulv. La en presenning over, slik at ikke støv og dritt skulle skitne den til. Ellers gjorde jeg fint lite.
Da jeg skulle hente frem sykkelen min nå i begynnelsen av mars, var det relativt STORE korrosjonsskader på støtta (ja den hadde stått på betongen), "armene" til passasjernes fothviler, og på metallringen rundt tanklokket. Det var også litt annet smårust rundt på sykkelen.

Jeg pratet med Eurobike i Stavanger, der jeg kjøpte sykkelen, og de mener dette ikke er en garantisak - fordi det er brukerfeil.

Mine spørsmål til dere er:

1: Er det noen andre som har opplevd dette?
2: Er det vanlig at MC er ikke tåler å stå på støtten sin uten å ruste/korrodere?
3: Hvis dette er et helt normalt problem, hvorfor opplyses ikke det om i brukerhånboken?
4: Mener dere at dette er en brukerfeil av meg? Burde jeg vist bedre????
5: Sist men ikke minst. Hva kan jeg, og andre gjøre for å unngå slike problemer senere, ved neste "vinteropphold"?

Jeg håper virkelig at jeg får noen gode svar her, det vil avgjøre om jeg kjører saken mot Suzuki sentralt, eller om jeg bare skal bite i det sure eple, og si at jeg var uerfaren og dum.

Mvh. Erik Johansen
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: KORROSJON på fothvilere og metallring rundt tanklokk

Post by Onsløv »

Synsing start:
En presenning er vel "vanntett" slik at fuktighet vil holde seg under presenningen. Mitt MC-trekk er laget av stoff, slik at fuktigheten trenger igjennom.
Synsing slutt:
Om dette har innvirkning på rusten din, vites ikke.
Kanskje andre her inne har bedre fasit enn meg....
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
bornoekl
Posts: 11
Joined: 05 Mar 2008 17:45
MC: 2008: Yamaha fazer 600s '03 mod
1998: Yamaha YZF1000R Thunderace
Location: Vestfold

Re: KORROSJON på fothvilere og metallring rundt tanklokk

Post by bornoekl »

Jeg hadde min YZF1000R 1998 mod stående i garasje på betonggulv i 3 vintere på rad uten noen av de nevnte problemene. Hadde regntrekk over, men la først et stresjlakken på sykkelen, mest for å ikke få ripper i lakken. Aner ikke om dette gjorte at jeg ikke fikk problemene dine.
Kanskje du ska finne ut hva slags metall det her er snakk om og få tak i en "metallmann" som kanskje kan gi deg noen nøytrale svar på om dette er et problem med aktuelle metalllegering. Uansett svaret fra Suzuki er ikke veldig overraskende, da det vel er en slik type svar som man alltid vil få ved første henvendelse.

Uten sammenligning forøvrig har jeg en kammerat som var litt sent ute med service på en Saab 95, noe Saabverkstedet ikke så på som noe problem. Helt til turboen kræsja noen måneder senere... Da gjaldt ikke garantien lenger pga at serviceintervallet ikke var fulgt...
Gixxerman

Re: KORROSJON på fothvilere og metallring rundt tanklokk

Post by Gixxerman »

CRC eller WD40 er din venn... Man kan heller ikke putte katta i microen.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: KORROSJON på fothvilere og metallring rundt tanklokk

Post by mekkern »

problemet er nok kondens/høy luftfuktighet...kombinert med saltrester blir dette helt sjef...parkert på betong i 30 år i garasjen....0 problem...men er tørt der da...hvis fare for fuktighet så legg litt plast/gummi under støtta og øk ventilasjonen...ikke pakk sykkelen inn i tett plast,hvis den må lagres ute sørg for at det ikke ligger vann på sykkelen og at den får "puste"
User avatar
Relax
Posts: 167
Joined: 20 Jan 2008 18:59

Re: KORROSJON på fothvilere og metallring rundt tanklokk

Post by Relax »

Filler'n ........det var synd...

Mange vil ikke ha mc'n stående på betong i det hele tatt;)
Og om de gjør det, så legger de noe under støtta eller kanskje hele sykkelen nettopp av årsaker du har erfart..

Kjekt å ha dekke over for beskyttelse for støv osv, men ALDRI et pottetett et...det kan skape kondens, fuktighet som blir værende under der og kan gjøre at det ruster ..
Et laken kan være et godt dekke for lagring;)

Ellers er mange flinke til å ha på voks, fett eller noe på slike deler før lagring for å unngå rust osv..

Du må nok prøve å gnikke litt med polish og se om du får det av..f.eks metall polish...og etterpå vokse..
Funker ikke det, må du gå hardere til verks.....
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Re: KORROSJON på fothvilere og metallring rundt tanklokk

Post by Den Røde Fare »

Jeg kjøpte en splitter ny HD 883 R i høst. Allerede etter tre uker var aluminiumen begynt å irre. Greit, den stod ute, men hallooo!!

Første de spurte om var om den stod parkert på betong. Nei, den stod på steinheller.

Får pusse det ned og hive på klarlakk, tenker jeg...
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
gt-r
Posts: 284
Joined: 12 Oct 2006 19:02

Re: KORROSJON på fothvilere og metallring rundt tanklokk

Post by gt-r »

irrer aluminium da?
Yamaha R1
Yamaha Grizzly efi 700
Yamaha R6 (solgt)
Yamaha Raptor 700 (solgt)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: KORROSJON på fothvilere og metallring rundt tanklokk

Post by inunf »

Så lenge det ikke er eloksert eller lakkert, så korroderer det. Fordelen er at det er kun det ytterste laget som korroderer (gjelder for de fleste legeringene ihvertfall). På den måten er korrosjonen en svært effektiv korrosjonsbeskyttelse. Problemet er at korrodert aluminium ikke er særlig pent.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: KORROSJON på fothvilere og metallring rundt tanklokk

Post by RH racing »

alu kan korodere helt bort om det får tiden på seg.
Betong er et matriale som trekker til seg vann, og vil da dampe dette ifra seg på "varmere" dager.
Derfor har nok dampen steget opp i trekket til sykkelen din og lagt seg som dråper på sykkelen.
Dette er desverre noe som skjer med alt for mange sykkler, men er lett å gjøre no med så lenge du tar det med en gang.. venter du for lenge vil dette lage store søkk i aluminiumet...
Glassblåsing og klarlakk er fint...

Glassblåste fotvilerene og div på sykkelen min da jeg "restaurerte" denne..ser nytt ut...

Image

Image

Disse delene var ikke koroderte, men bare vanlig slitt av alderdom...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
koffek
Posts: 23
Joined: 08 Apr 2007 23:16
MC: Ingen sykkel enda, dessverre...
Location: Odense, Danmark

Re: KORROSJON på fothvilere og metallring rundt tanklokk

Post by koffek »

Hvordan kan man ellers beskytte sykkelen mot sånt? De fleste garasjer jeg har vært i har dessverre betonggulv..
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: KORROSJON på fothvilere og metallring rundt tanklokk

Post by RH racing »

la den stå på treplater eller plastik...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Proctor
Posts: 2
Joined: 27 Mar 2008 15:03
MC: Stolt eier av en Suzuki GSR 600 - 98HK

Re: KORROSJON på fothvilere og metallring rundt tanklokk

Post by Proctor »

Hei.

Takk for alle svar...
Jeg kommer til å prøve dette som en garantisak, da sykkelen er såpass ny. Så får vi se hva som skjer. Jeg mener ikke jeg har gjort noe veldig galt.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: KORROSJON på fothvilere og metallring rundt tanklokk

Post by RockeRolf »

Dette er bare tull!
Kan du se for deg en bilforhandler fraskrive seg rustgarantiansvar for samme årsak? Om dette skal være en begrunnelse MÅ dette opplyses klart og tydelig til kunde i form av et nytt klistremerke på tanken eller en ny "not to do" i instruksjonsboka.

Sannheten er (og her blir det sikkert endel grinete svar) at Suzuki og Triumph i særdeleshet har levert sykler med en finish som er langt under hva man skal forvente på et nytt kjøretøy med hensyn til å stå i mot vær og vind.
Om sykkelen ikke takler en vinterlagring i en garasje med betonggulv er det noe som skurrer kraftig.

"Tabben" du har gjort er nok den presenningen du har lagt over. Er reine kondensfella om det er en vanlig plastpresenning du har brukt. Tanklokk og fothvilere er typiske kontaktpunkt mellom presenning og sykkel. Men allikevel burde (og skal) det ikke oppstå direkte rust på et nytt kjøretøy pga. dette over en forholdsvis kort vinter.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: KORROSJON på fothvilere og metallring rundt tanklokk

Post by bandit »

Jeg visste ikke engang at det var fy-fy å la sykkelen stå på betong..! Man lærer stadig. Heldigvis har jeg ikke fått noe rust på sykkelen i løpet av vinteren, men dette er nok delvis pga grundig rengjøring og voksing før jeg parkerte den for vinteren.
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Post Reply