Bilder - eller kanskje mangelen på bilder

Bli oppdatert på hva som blir gjort på sidene til MC-Forumet.no
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Bilder - eller kanskje mangelen på bilder

Post by Bikeridr »

Hei folkens.
I det som kalles "adminpanelet" her på forumet, har vi en oversikt over bl.a "orphaned files". Her blir det innimellom fylt opp med bilder som er lastet opp, men ikke tilknyttet noen post eller emne. Noen bilder kjenner jeg igjen og antar de er lastet opp dobbelt. Det tror jeg heller ikke er forumfolkets feil, men snarere server/internettforbindelse eller annet grums. Men mest av alt tipper jeg det er tapatalk som krøller.
Neida, skal ikke fjerne tapa'n sålenge den mer eller mindre oppfører seg.
Det jeg vil frem til er at dere kanskje bruker tapa til å laste opp vedlegg/bilder via forumet og kanskje samtidig til tapa-serveren og da blir tapa-bildet "foretrukket" (av tapa selv selvsagt).
Dersom dere laster opp bilder og dere ikke finner dem etterpå, kan dette være feilen og det er utenfor mitt kontrollområde da tapa er et helt uavhengig tillegg, utenfor her hvor vi/jeg hoster forumet.

Dere kan selvsagt fortsette slik dere ønsker, men gi meg gjerne beskjed om det er noen bilder som forsvinner "i det store intet" og da gjerne filnavn og hvilken post det tilhører, så skal jeg prøve å få de plassert rett.

Jeg sletta forøvrig 25 "orphaned files" nå nettopp, da de fleste ble gjenkjent og jeg vet de er i postene deres.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Bilder - eller kanskje mangelen på bilder

Post by Trondgv »

Når jeg prøver å laste opp bilder i Tapatalk, kommer den til 95% før den «stopper». Må deretter prøve på ny via nettleseren som fungerer. Men syntes tapatall er mye lettere i bruk, så da blir det mindre bilder jeg gidder å laste opp.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Bilder - eller kanskje mangelen på bilder

Post by ojda »

Trondgv wrote: 11 Jan 2021 16:58 Når jeg prøver å laste opp bilder i Tapatalk, kommer den til 95% før den «stopper». Må deretter prøve på ny via nettleseren som fungerer. Men syntes tapatall er mye lettere i bruk, så da blir det mindre bilder jeg gidder å laste opp.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nå synes vi du er sær Trond🤥
Ær da ikke noe problem å laste direkte opp i forumet😉😇
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bilder - eller kanskje mangelen på bilder

Post by mekkern »

Fant ikke ut hvordan jeg laster opp til forumet ,så jeg fortsetter å linke..DET får jeg til å funke. :lol:
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Bilder - eller kanskje mangelen på bilder

Post by Trondgv »

ojda wrote:
Trondgv wrote: 11 Jan 2021 16:58 Når jeg prøver å laste opp bilder i Tapatalk, kommer den til 95% før den «stopper». Må deretter prøve på ny via nettleseren som fungerer. Men syntes tapatall er mye lettere i bruk, så da blir det mindre bilder jeg gidder å laste opp.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nå synes vi du er sær Trond[emoji1781]
Ær da ikke noe problem å laste direkte opp i forumet[emoji6][emoji56]
Det kan jeg være enig i, men mye lettere i Tapatalk [emoji1787]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bilder - eller kanskje mangelen på bilder

Post by Bikeridr »

mekkern wrote: 11 Jan 2021 18:41 Fant ikke ut hvordan jeg laster opp til forumet ,så jeg fortsetter å linke..DET får jeg til å funke. :lol:
Skal sende deg screenshots både for (android) tlf og for (win) pc om en times tid, når jeg er ferdig med sigaren 8)

@Trondgv Jeg skal ikke legge meg opp i hva/hvordan du foretrekker å lese/bidra til forumet.
Det jeg kan si er at det medfølger absolutt null support på tapatalk fra meg/adm.
Sammenlikne det slik; du kjøper dyr ny mc fra merkeforhandler og billige ekstralys via mr Lee i Kina. Så prøver di å gå til merkerkeforhandler for å skifte lyspærer i kinalysene på garanti. Du får selvsagt nei, blir litt sur, men du får nå tross alt fortsatt garanti på resten av sykkelen. Neste uke vil du ha batteriet på garanti, siden kinalysene smelta det. Det får du heller ikke, da det er klart feilbruk.
Moralen? Forhandler kan ikke nekte deg å bruke kinalysene, men de har heller ingen ansvar for dem.
Samme her; jeg skal holde "garantien" på forumet. Jeg skal ikke nekte deg på bruke tapatalk, men det er absolutt ikke mitt ansvar når "mannskiten" ikke virker.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Bilder - eller kanskje mangelen på bilder

Post by Trondgv »

Bikeridr wrote:
mekkern wrote: 11 Jan 2021 18:41 Fant ikke ut hvordan jeg laster opp til forumet ,så jeg fortsetter å linke..DET får jeg til å funke. :lol:
Skal sende deg screenshots både for (android) tlf og for (win) pc om en times tid, når jeg er ferdig med sigaren 8)

[mention]Trondgv[/mention] Jeg skal ikke legge meg opp i hva/hvordan du foretrekker å lese/bidra til forumet.
Det jeg kan si er at det medfølger absolutt null support på tapatalk fra meg/adm.
Sammenlikne det slik; du kjøper dyr ny mc fra merkeforhandler og billige ekstralys via mr Lee i Kina. Så prøver di å gå til merkerkeforhandler for å skifte lyspærer i kinalysene på garanti. Du får selvsagt nei, blir litt sur, men du får nå tross alt fortsatt garanti på resten av sykkelen. Neste uke vil du ha batteriet på garanti, siden kinalysene smelta det. Det får du heller ikke, da det er klart feilbruk.
Moralen? Forhandler kan ikke nekte deg å bruke kinalysene, men de har heller ingen ansvar for dem.
Samme her; jeg skal holde "garantien" på forumet. Jeg skal ikke nekte deg på bruke tapatalk, men det er absolutt ikke mitt ansvar når "mannskiten" ikke virker.
Den støtter jeg fullt ut og jeg forventer ikke noe support på problemene Tapatalk har. [emoji16] I 99% av tilfellene funker Tapatalk som jeg vil, det er kun når jeg skal laste opp bilder det blir et problem. Syntes bare løsningen de har for mobil er genial. Legger jeg ut «mye» går jeg uansett over til PCen. [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Bilder - eller kanskje mangelen på bilder

Post by intruder »

Som selve supereksperten her ( ? ) kan jeg snaut nok skrive innlegg...
men maser av og til om dere vil være så snille å legge inn et eller annet for meg...
DET er mye bedre for alle enn at jeg opplæres til å gjøre det selv..... :smt024

får jeg frie tøyler blir Donald Trumps aktiviteter på twitter som å pisse i havet !!

takk te n Rotmo :plystre
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bilder - eller kanskje mangelen på bilder

Post by Bikeridr »

intruder wrote: 11 Jan 2021 19:50 Som selve supereksperten her ( ? ) kan jeg snaut nok skrive innlegg...
men maser av og til om dere vil være så snille å legge inn et eller annet for meg...
DET er mye bedre for alle enn at jeg opplæres til å gjøre det selv..... :smt024

får jeg frie tøyler blir Donald Trumps aktiviteter på twitter som å pisse i havet !!

takk te n Rotmo :plystre
Pfft, siden jeg er nærmest som Nancy Pelosi her, så har jeg jo all makt til å bremse enkelte Donalder når det passer meg, så det går helt fint å la deg ta del i opplæringa. Går det over stokk og stein tar jeg bare 25th amemendment i bruk ;-)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Bilder - eller kanskje mangelen på bilder

Post by intruder »

Bikeridr wrote: 11 Jan 2021 20:02
intruder wrote: 11 Jan 2021 19:50 Som selve supereksperten her ( ? ) kan jeg snaut nok skrive innlegg...
men maser av og til om dere vil være så snille å legge inn et eller annet for meg...
DET er mye bedre for alle enn at jeg opplæres til å gjøre det selv..... :smt024

får jeg frie tøyler blir Donald Trumps aktiviteter på twitter som å pisse i havet !!

takk te n Rotmo :plystre
Pfft, siden jeg er nærmest som Nancy Pelosi her, så har jeg jo all makt til å bremse enkelte Donalder når det passer meg, så det går helt fint å la deg ta del i opplæringa. Går det over stokk og stein tar jeg bare 25th amemendment i bruk ;-)

jeg holder meg på bakken jeg....som dere vet er jeg noe lik Trond Viggo Torgersens vaktmesteren......" amper i ummret "" innimellom så........
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bilder - eller kanskje mangelen på bilder

Post by Bikeridr »

Oppdatert smørbrødliste for bildeopplasting her:
viewtopic.php?p=401715#p401715
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Bilder - eller kanskje mangelen på bilder

Post by RuneMC »

Attachments > Add file > Place inline... ganske greit
Eneste som er forvirrende er at nyeste attachment havner på toppen av listen istedenfor nederst...
Og ser at bildene blir heftig komprimert fra type 3-4 MB ned til 2-300KB

Fra aftenens lille gåtur. Prosessert med DxO PL4
P1000962_DxO.jpg
Fra forrige helg - det var litt kjedelig himmel... med gråværsdag og sånt...
P1000364.JPG
...så ble fristet til å kjøpe Luminar AI som kan erstatte himmelen med en mer dramatisk på null komma svisj... og ikke nok med det, men også lyssette resten av fotoet basert på ny himmel... interessante kreative muligheter både for eiendomsmeglere, landskapsfotografer og portrettfotografer (slankere, yngre, hvitere øyne osv) :) (Vær obs på at mange youtubere har rabattkoder som gir $10 ekstra avslag ved kassen (JIMNIX f.eks.). Vent også litt på ordresiden (som om du nøler) da dukker det opp en samling himmel-bakgrunner som "free gift". (Også litt lurium da standardvalget er 2 lisenser og evt pakke med Luminar 4 + AI, men Luminar AI er den nyeste og står på egne ben og du trenger bare 1 lisens om du skal bruke den på 1 PC)
Men utover det så, tja, tja... ganske treg i bruk sammenlignet med DxO Photolab 4. PL4 er virkelig rask på å frese gjennom store kataloger med bilder. På annen side er det to ganske forskjellige produkter til hver sin bruk.

Blir nok til at jeg kjøper oppgradering til PL4 (fra DxO 11) også etter gratis testperiode (veldig sympatisk av DxO å gi full funksjonalitet i 30 dager)- trenger rett og slett et godt alternativ til Lightroom 6 da jeg ikke gidder å betale månedlig abonnement og Adobe har nå sluttet å komme med oppdateringer for nye kamerea til Lr6
P1000364 (1).jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by RuneMC on 11 Jan 2021 23:09, edited 1 time in total.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Bilder - eller kanskje mangelen på bilder

Post by Palma »

Kult @RuneMC må ikke røpe slike ting, kan jo bli fristet til å tro at du tar bare bra bilder :lol: :lol: :lol:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bilder - eller kanskje mangelen på bilder

Post by Bikeridr »

RuneMC wrote: 11 Jan 2021 23:02 Attachments > Add file > Place inline... ganske greit
Eneste som er forvirrende er at nyeste attachment havner på toppen av listen istedenfor nederst...
Og ser at bildene blir heftig komprimert fra type 3-4 MB ned til 2-300KB
Tja, "forvirrende", men hvis du laster opp "en haug" med bilder og klikker "place inline" i den rekkefølgen du vil ha de, kommer de opp rett i posten :)
Komprimeringen er satt til max 1200x1200px, altså 1200px i lengste retning. Dette gjorde jeg for å spare plass, men ser jeg kan øke litt på det også etterhvert :thumleft

Ja, og fine bilder forresten.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Bilder - eller kanskje mangelen på bilder

Post by RuneMC »

@Bikeridr Takker

Jeg har en tendens til å klikke raskt utifra forventet rekkefølge/posisjon, så skjønte ikke hvorfor jeg fikk 3 like bilder etter hverandre på preview (lastet opp bilde, klikket den ene, lastet opp bilde, klikket nr 2 ovenfra, lastet opp bilde klikket nr 3 ovenfra) før jeg stoppet opp og så at det faktisk var en lifo-stack :)

1200x1200 px er greit nok det... holder jo til web-formål/mobilbruk. Ellers kan man linke som før.
Post Reply