Veien videre 2019

Hvis dere har forslag eller kommentarer vedrørende disse sidene, kan dere skrive dem her.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Veien videre 2019

Post by Tommas »

Nesten alle forum, selv de store, ender opp med at en liten mengde av medlemmene poster en stor mengde av innleggene. Det gjelder vel sikkert Facebook også. Sånn er det bare 8)

Men at vi kanskje alle gir en klapp på skulderen til de som skriver noe vi liker (mao en post med litt positiv feedback), har litt lavere terskel for å poste et nytt innlegg om det er noe motorsykkelrelatert vi har på hjertet og kanskje tenker oss om to ganger før vi drar alt for hardt i kveruleringsspaken... Ja da tror jeg 2019 blir bra :thumleft

Kjenner jeg har vokst litt fra at forumet må være "superaktivt og størst", men det er viktig å holde nye innlegg over et vist nivå.

Logget ut mens man skriver innlegg er det vel bare OlavK som blir, så noen burde sjekke oppsettet hans :redface

Bildeopplasting på forumet: er det andre som har løst problemet på en smooth måte (gjerne da små forum, men med bildeintensive historier?), så kan man kanskje se hvordan de har ordnet seg? Sikkert kjekt å ha noen priser og løsninger man kan se på før det bestemmes. Er tross alt ikke SÅ mange personer det gjelder 8)
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Veien videre 2019

Post by Borg »

Må si meg mye enig med JRO
JRO wrote:... Og mitt mc liv hadde vært veldig mye fattigere uten alle de felles sammenkomster / turer som forumbrukerne på dette forumet inviterer til.
Skriver ikke mest men er blandt de som finner løsning med bilder tungvindt. Om det er noe som kan forenkle dette drar jeg min del av det lasset.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by hakhap »

Hvis tshansen & co ser for seg den administrasjonen og styre gjennom rettigheter og gdpr så lar seg det tekniske gjøre :)

Er vel nok av oss it-nerder her på forumet :)

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Veien videre 2019

Post by mekkern »

Hurraaaaa.... for 2019. Nå er vi i gang. :thumleft

Nå skal jeg også si at jeg har hatt og HAR stor glede av forumet og "alle oss" som skriver leser deler og danner dette "samfunnet" vårt.
Alle sammenkomster, turer og vennskap mellom folk med så stor geografisk og sosial spredning med såpass intresseforskjeller er ikke gæli å få holdt i gang.

Nå har flere påpekt dette med bilder... og jeg er enig i dette-ikke minst på grunn av den "nære historikken" som jeg kaller det. Dette er fra nåtid og muligens et par tre år bakover.
Hvis en går inn på hvilket som helst nettbasert samfunn så ser en at det er mye dødt på bilder,ofte ikke lengre tilbake enn fra få uker og bakover...
Dette kommer ikke bare av at billedtjenestene endrer vilkår, men også at folk endrer sine egne lagringstjenester og dermed forsvinner linkene.

Forum funker jo så vanvittig bedre enn facebook da det er en mye bedre brukerflate og historikk.
På Forum er det så mye lettere å finne og oppdatere en tidligere tråd, og ikke alt er en "suppe".

Essensen i det jeg vil frem til er at det bør være en lagring i forumet for bilder- men ikke at den trenger å være "til evig tid" slik at man kan legge en grense på eventuelt tid og mengde bilder slik at det ikke for voldsomt( uten at jeg har sjekket volum og priser).
Da sikrer en jo mot tidlig døde linker.
Så kan en jo velge om en heller vil linke selv for "evigheten"

Men etter et par tre år er det jo skjelden at tråder blir aktive igjen..
Selv om det er artig å ta et historis dypdykk en gang i mellom...hvilket er forumers force... :thumleft
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Veien videre 2019

Post by ashland »

1. januar.... bare 2 1/2 måned igjen til våren er her :D

Jeg kan med hånden på hjertet si att mitt mc liv ikke hadde vært i nærheten av like begivenhetsrikt uten forumet. Selv om jeg ikke er av den mest aktive eller flinkeste til å skrive, ville jeg savnet forumet om det forsvant!
Tar av meg hatten for de som legger ned tid, energi og økonomi for å holde forumet oppe og arrangere fellesturer =D>

Når det kommer til bilder vil ett forum bli temmelig tamt uten. Det er forsatt endel gratis bildedeling tjenester å velge i der ute, men hvor lenge lever de før det er kroken på døren der også? Att enn ikke lenger kan forvente seg å finne en gratis tjeneste som fungerer tilfredsstillende og ikke forsvinner, er bare å akseptere. Så da er det å se etter en betalings løsning som fungerer på en grei og lettvint måte.
Om jeg trenger å betale en halv tank bensin til en hosting side gjennom året eller til forumet er i utgangspunktet det samme, men ja, det hadde vært rasende flott å hatt alt på ett og samme sted :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by hakhap »

En ting til mtp på lagring av bilder, hvoir mye plass trenger dere egentligen.

La oss si at vært bilde ikke blir større enn 2-300 kb (jpg komprimering og nedskalering til en for forumet passelig størrelse maks 800 x 800 px eller noe?) da orginal bildene gjerne er 4-5000 x 4-5000 px og da 6-10mb i størrelse. En mindre størrelse gir raskere lasting av bildene i en post eller tråd.


Mange hosting lsøninger har 50gb lagring for ikke mange penger i året, gitt att ikke alle medlemmer kommer til å bruke dette uanset bør dette holde greit til ca 175 000 bilder med en filstørrelse på ca 300kb.

Hvis en da er litt nervøs for å gå tom for plass kan en enkelt lage en script som fjerne de eldste bildene når en viss mengde er brukt opp.

One.com som nevnes av Bikeridr har start fra 17kr / måned for
Perfect for basic websites, blogs and email hosting
25 GB SSD Storage
512 MB RAM
1 x CPU
Single website
Single database
SSL certificate
PHP & FTP/SFTP access
Plus these great features
Unlimited bandwidth
Unlimited email accounts
med 25Gb, la oss si 20GB til bilde lagring så DB og lignende har litt plass ca 70 000 bilder i størrelse på 300kb, eller ca 2000 bilder i 5k x 5x px med 100% jpg kvalitet.

Hvis dere foretrekker å ha det i norge finnes det lignende fra 49.- / måned.


Og da er det "bare" å aktivere phpbb modulen for bildeopplasting og konfigurere den for skalering og komprimering


Og når det gjelder Kant1 sine utfordringer kanskje noen skall se over pc:en ved neste anledning eller kanskje dette kan være noe?

---- Edit ---

Glemte det finnes og skyløsninger som Azure, Amazon og Google med uendelige variasjoner av oppsett og kost, men det kan driftes billig og nedetid er i stort ikke et tema iaf ikke for tjenestene en betaler for.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Veien videre 2019

Post by knutk »

hakhap wrote: …..
Og når det gjelder Kant1 sine utfordringer kanskje noen skall se over pc:en ved neste anledning eller kanskje dette kan være noe?
Bare for ordens skyld. Det er ikke kun kant1 som opplever "time-out" ved skriving av innlegg.
Har opplevd det selv . En typisk situasjon kan være når man skriver om ett eller annet, og før publisering ønsker man å dobbeltsjekke en eller annen påstand.

Problemet er handtert ved at jeg bestandig kjører Ctrl-A og Ctrl-C før jeg trykket på Forhåndsvis eller Send.

Godt nyttår til alle mann (og damer)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Veien videre 2019

Post by jhn »

knutk wrote:
hakhap wrote: …..
Og når det gjelder Kant1 sine utfordringer kanskje noen skall se over pc:en ved neste anledning eller kanskje dette kan være noe?
Bare for ordens skyld. Det er ikke kun kant1 som opplever "time-out" ved skriving av innlegg.
Har opplevd det selv . En typisk situasjon kan være når man skriver om ett eller annet, og før publisering ønsker man å dobbeltsjekke en eller annen påstand.

Problemet er handtert ved at jeg bestandig kjører Ctrl-A og Ctrl-C før jeg trykket på Forhåndsvis eller Send.

Godt nyttår til alle mann (og damer)
Dette har jeg også opplevd. Godt nytt år
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by Snikkeren »

Hvis tradisjonelle forum skal overleve i et så snevert marked som Norsk MC, så tror jeg det må drastiske endringer til. Ikke bare når det gjelder det tekniske, men også måten folk tenker om forum.

Hvis vi ser på det tekniske først, så tror jeg at PHPBB-plattformen må skiftes ut til noe mer moderne. Jeg har ikke oversikt selv over hva som finnes av andre platformer, men jeg har noen tanker om hva som må være mulig for at ungdomen også skal gidde å bruke det:

1. Det må gå an å logge seg inn med f.eks. Facebook. Jeg tror det er mange som ikke gidder å opprette en ny bruker, med nytt passord å huske på.

2. Det må være mulig å poste bilder direkte i forumet, uten å være nødt å gå via andre bildetjenester først, for så å linke de inn i forumet. Jeg tror mange hopper av pga. nettopp dette.

3. Det må være enkelt å legge til videoer fra YT, Vimeo og andre videosider. Slik det er i dag må man kjenne litt til PHPBB for å få dette til. Det må gå an å klikke på en knapp for å legge til video, så popper det opp et vindu hvor man bare limer inn linken.

4. Layouten på forumet må se moderne ut, ikke som noe fra tidlig 2000-tallet.

Når det gjelder det måten vi tenker på, så tror jeg det blir det vanskeligste å endre på. I dag føler jeg at folk er skeptiske til alt som postes på et forum fra andre sider. Da tenker jeg på innlegg fra personlige blogger, YT, osv. Hvorfor er det sånn? Hvorfor må alt postes direkte i forumet, istedenfor på egen blogg? Hvorfor kan ikke folk heller tenke at det er bedre at folk faktisk poster noe? Alternativet er jo at ting ikke bli postet, og det blir det ihvertfall ikke flere diskusjoner ut av.

Det burde heller legges mer til rette for slike ting. F.eks. slik som på Facebook. Når man poster en link til en blogg på Facebook, så får man opp header-bildet, med overskriften og et lite utdrag av innledningen. Så kan folk ut i fra det vurdere selv om det er noe de vil lese mer om. Selvfølgelig bør det svares på inne på forumet hvor det er postet, og ikke inne på hver enkelt blogg, men det tror jeg både den som poster innlegget og de som kommenterer er inneforstått med.


Til slutt så kan jeg jo komme med noe jeg selv føler litt på, og det er janteloven. Legges det ut en helt vanlig video med rein kjøring, uten noe mer enn at det er klippet litt og lagt på musikk, så får den gjerne masse skryt og lovord. Men med en gang man legger mer i det, så er man heldig om man får en eneste kommentar på det. Og får man en kommentar, så er det som regel kritikk. For å være helt ærlig, så motiverer jo ikke det til å fortsette å poste videoene på forumet.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Veien videre 2019

Post by tshansen »

Snikkeren wrote:Hvis tradisjonelle forum skal overleve i et så snevert marked som Norsk MC, så tror jeg det må drastiske endringer til. Ikke bare når det gjelder det tekniske, men også måten folk tenker om forum.

Hvis vi ser på det tekniske først, så tror jeg at PHPBB-plattformen må skiftes ut til noe mer moderne. Jeg har ikke oversikt selv over hva som finnes av andre platformer, men jeg har noen tanker om hva som må være mulig for at ungdomen også skal gidde å bruke det:

1. Det må gå an å logge seg inn med f.eks. Facebook. Jeg tror det er mange som ikke gidder å opprette en ny bruker, med nytt passord å huske på.

2. Det må være mulig å poste bilder direkte i forumet, uten å være nødt å gå via andre bildetjenester først, for så å linke de inn i forumet. Jeg tror mange hopper av pga. nettopp dette.

3. Det må være enkelt å legge til videoer fra YT, Vimeo og andre videosider. Slik det er i dag må man kjenne litt til PHPBB for å få dette til. Det må gå an å klikke på en knapp for å legge til video, så popper det opp et vindu hvor man bare limer inn linken.

4. Layouten på forumet må se moderne ut, ikke som noe fra tidlig 2000-tallet.
Ja, nå kan det velges forskjellige stiler på hvordan man vil se forumet, men jeg er egentlig helt enig. Vi burde modernisere oss kraftig å ha en løsning som står mer i stil med tiden vi er i :-D Gode innspill dette.

Snikkeren wrote:Når det gjelder det måten vi tenker på, så tror jeg det blir det vanskeligste å endre på. I dag føler jeg at folk er skeptiske til alt som postes på et forum fra andre sider. Da tenker jeg på innlegg fra personlige blogger, YT, osv. Hvorfor er det sånn? Hvorfor må alt postes direkte i forumet, istedenfor på egen blogg? Hvorfor kan ikke folk heller tenke at det er bedre at folk faktisk poster noe? Alternativet er jo at ting ikke bli postet, og det blir det ihvertfall ikke flere diskusjoner ut av.
Snikkeren wrote:Det burde heller legges mer til rette for slike ting. F.eks. slik som på Facebook. Når man poster en link til en blogg på Facebook, så får man opp header-bildet, med overskriften og et lite utdrag av innledningen. Så kan folk ut i fra det vurdere selv om det er noe de vil lese mer om. Selvfølgelig bør det svares på inne på forumet hvor det er postet, og ikke inne på hver enkelt blogg, men det tror jeg både den som poster innlegget og de som kommenterer er inneforstått med.
Dette kan muligens diskuteres... selv opplever jeg at en slik form for deling skaper mindre klikk og oppleves for mange som spam. Kontra at man tar seg tid til å lage et godt innlegg i forumet. Jeg har personlig irritert meg grønn over den egenpromoteringen som flere av dere gjør via facebook, facebook grupper, twitter osv for å få mest mulig trafikk til siden deres. Godt innhold snakker ofte for seg selv. Men man kan kanskje legge bedre til rette for at slik deling ser bedre ut å gir større innblikk. Men å tillate fri flyt av det tar vekk sjelen og mye av den dele/dugnadsånden som et forum er. Det er en utrolig uselvisk greie å dele sin kunnskap og erfaring via noe som ikke gir "noe tilbake"
Snikkeren wrote:Til slutt så kan jeg jo komme med noe jeg selv føler litt på, og det er janteloven. Legges det ut en helt vanlig video med rein kjøring, uten noe mer enn at det er klippet litt og lagt på musikk, så får den gjerne masse skryt og lovord. Men med en gang man legger mer i det, så er man heldig om man får en eneste kommentar på det. Og får man en kommentar, så er det som regel kritikk. For å være helt ærlig, så motiverer jo ikke det til å fortsette å poste videoene på forumet.
Misunnelsen er ofte større enn sexlysten :lol: At du føler at du får liten respons på filmene dine behøver ikke ha noe med janteloven å gjøre? Det kan være at dine filmer, som er langt bedre teknisk har langt mindre innhold for en som kikker her via forumet :-# enn en som bare presenterer materiale i form av film og bilder. Jo flinkere man blir, jo lettere er det å forvente mer. Jeg kjenner ofte på dette selv når jeg skriver tur referat. Har man laget mange gode produkter, får man fort høre det om kvaliteten blir satt til side for kvantitet.
Man kan jo stille konkrete spørsmål hvorfor du sjeldent deler noe som helst uten at det er til en film du har laget som stort sett omhandler deg. Det er jo en vlogg du har på youtube? :-s

Men jeg setter pris på en god diskusjon og her var det mye gode input jeg skal ta med videre :-) Takk
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Veien videre 2019

Post by mekkern »

En del av det du kommer med Snikkeren er nok litt av greia med forum kontra ander plattformer.

Men en må nok akseptere at ikke alle liker de samme videoer- dette har nok noe med alder og intresse også vil jeg tro.
Noen liker «clean kjøring» andre liker kommentarer. Tror nok ikke janteloven ligger til grunn for noe.

For min del er enkelte videoer med mc-kjøring og konstant babling som å sitte å vente på å trekke visdomstenner ,spesielt amerikanere og engelskmenn er ille- slike videoer kommenterer jeg heller ikke. Har jeg ikke noe godt å komme med holder jeg heller kjeft.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Veien videre 2019

Post by Tommas »

Det er jo hyggelig med et "fresht" utseende på forumet, men hjelper ikke om det er moderne og fancy om ikke det er noe artig å lese der.

Registrering med Facebook eller google er nok lurt, og enkelt kunne dele linker og videoer er sikkert smart også.
Litt bortskjemt har man jo blitt med Facebook etc.

Enkel opplasting av bilder duger for enkle ting, men tipper at større format og lengre turer fortsatt er bedre å ordne med ekstern lagring.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Veien videre 2019

Post by jhn »

Snikkeren wrote:Hvis tradisjonelle forum skal overleve i et så snevert marked som Norsk MC, så tror jeg det må drastiske endringer til. Ikke bare når det gjelder det tekniske, men også måten folk tenker om forum.

Hvis vi ser på det tekniske først, så tror jeg at PHPBB-plattformen må skiftes ut til noe mer moderne. Jeg har ikke oversikt selv over hva som finnes av andre platformer, men jeg har noen tanker om hva som må være mulig for at ungdomen også skal gidde å bruke det:

1. Det må gå an å logge seg inn med f.eks. Facebook. Jeg tror det er mange som ikke gidder å opprette en ny bruker, med nytt passord å huske på.

2. Det må være mulig å poste bilder direkte i forumet, uten å være nødt å gå via andre bildetjenester først, for så å linke de inn i forumet. Jeg tror mange hopper av pga. nettopp dette.

3. Det må være enkelt å legge til videoer fra YT, Vimeo og andre videosider. Slik det er i dag må man kjenne litt til PHPBB for å få dette til. Det må gå an å klikke på en knapp for å legge til video, så popper det opp et vindu hvor man bare limer inn linken.

4. Layouten på forumet må se moderne ut, ikke som noe fra tidlig 2000-tallet.


Her er jeg stort sett enig ... bortsett fra punkt 4. Det anser jeg som mindre viktig
Snikkeren wrote: Til slutt så kan jeg jo komme med noe jeg selv føler litt på, og det er janteloven. Legges det ut en helt vanlig video med rein kjøring, uten noe mer enn at det er klippet litt og lagt på musikk, så får den gjerne masse skryt og lovord. Men med en gang man legger mer i det, så er man heldig om man får en eneste kommentar på det. Og får man en kommentar, så er det som regel kritikk. For å være helt ærlig, så motiverer jo ikke det til å fortsette å poste videoene på forumet.
Jeg synes mc-videoer gjerne blir litt kjedelig ... bortsett fra mine egne. Eller en jeg er med på. Det kan også dreie seg om en en spesiell strekning man er nysgjerrig på.
Men det handler mest om å mimre om fin mc-tur. Da er det helt supert å samtidig høre god musikk.
En mc - video med kommentarer bør handle om et spesifikt tema jeg er opptatt av akkurat der og da for at det skal ha noen interesse ... ellers er det bare irriterende støy mens man prøver å nyte en mc - tur.
Det stilles høyere krav til en redigert informasjons-video fra en proff amatør enn de uredigerte mil-lange "minutt for minutt, Lindesnes - Nordkapp" ... det må du leve med ... trur eg
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Veien videre 2019

Post by jhn »

mekkern wrote:En liten tanke fra en bygdetulling slik på tampen av 2018 :redface

Nå har jo ikke jeg en "høy terskel" for å skrive innlegg... eller drite meg ut...
MEN:
Når et gjelder reiseskildringer-omtaler-utstyr-sykler og verkstedarbeid så føler jeg at jeg likså godt kan skrive det på et ark for meg selv..
Nå skal ikke jeg påstå at det jeg sier er ubestridte fakta.... men følelsen JEG får etter at jeg har postet et innlegg og at det ikke kommer en kommentar -enten god eller dårlig, det ansporer ikke til masse skrivning.
Skal heller ikke påstå at det jeg kommer med er så voldsomt interessant eller bra skrevet for "den gemene hop".
Men dette er en ting å tenke over litt i generelle vendinger for det kan hende dette gjelder flere enn meg, og skal man ha opp aktiviteten så er respons viktig.


Ha en god kveld og en riktig god start på det nye MC-Forum året 2019.

SKÅÅÅÅÅÅÅll.. :smt030
En liten tilståelse fra en annen tulling slik på starten av 2019 :redface
Jeg har tenkt i de baner selv ... at man burde vise en smule takknemlighet og anerkjennelse når du og flere sprer kunnskap.
Det har t.o.m skjedd at jeg har stoppet opp et øyeblikk for å vurdere en rosende kommentar, for så å gå videre med litt dårlig samvittighet ... Beklager :redface Jeg skal skjerpe meg.
Jeg har vært meget glad for mye av infoen fra deg, knutk, kongen, tror jeg det var en som het ... ja, det er vel de første jeg kommer på nå, men det er helt sikkert flere
Jeg håper flere vet å sette pris dere .... og et mere selvfølgelig innlegg å gi respons på enn dette, finnes vel neppe ... altså, ditt innlegg
Godt nytt år
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Veien videre 2019

Post by Tommas »

Skulle vært en lav terskel mulighet som "like" på forumet 8)
Post Reply