Veien videre 2019

Hvis dere har forslag eller kommentarer vedrørende disse sidene, kan dere skrive dem her.
lamoi
Posts: 53
Joined: 06 Oct 2015 06:31
MC: KTM 690 Enduro R (2014)
Location: Oslo

Re: Veien videre 2019

Post by lamoi »

jhn wrote:
knutk wrote:
hakhap wrote: …..
Og når det gjelder Kant1 sine utfordringer kanskje noen skall se over pc:en ved neste anledning eller kanskje dette kan være noe?
Bare for ordens skyld. Det er ikke kun kant1 som opplever "time-out" ved skriving av innlegg.
Har opplevd det selv . En typisk situasjon kan være når man skriver om ett eller annet, og før publisering ønsker man å dobbeltsjekke en eller annen påstand.

Problemet er handtert ved at jeg bestandig kjører Ctrl-A og Ctrl-C før jeg trykket på Forhåndsvis eller Send.

Godt nyttår til alle mann (og damer)
Dette har jeg også opplevd. Godt nytt år
Kanskje en admin kan sjekke instillinger for session length og limit sessions? Se under "3.2.3.4. Load settings -> SESSION LENGTH / LIMIT SESSIONS" i dokumentasjonen: https://www.phpbb.com/support/docs/en/3 ... erver_load. Dersom en bruker ikke navigerer rundt på siden i løpet av tiden definert i SESSION LENGTH vil han/hun miste innloggingen, slik Kant1 beskriver.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by Bikeridr »

Snikkeren wrote:Ta å sjekk ut Discourse som jeg linket til lengre oppe. Det er gratis, og har alt man forventer av et moderne forum i dag. Det er et eget testforum på siden deres, hvor man kan teste hvordan ting fungerer.
Umm, når ble hundre dollar per måned gratis..?
Image
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by Snikkeren »

Bikeridr wrote:
Snikkeren wrote:Ta å sjekk ut Discourse som jeg linket til lengre oppe. Det er gratis, og har alt man forventer av et moderne forum i dag. Det er et eget testforum på siden deres, hvor man kan teste hvordan ting fungerer.
Umm, når ble hundre dollar per måned gratis..?
Image
Det er hvis du vil at de skal hoste siden for deg. Med egen side, så koster det ikke noe. Akkurat som phpBB, så må MC-forumet ha en webhost hvor siden hostes.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by Bikeridr »

OK, :thumleft
Nuvel, one.com med 25GB plass koster under kr 500,- pr år inkl domene, så et "board" samt hosting burde jo være overkommelig da. Skal man så satse på bildeopplasting, kan man vurdere VPS eller de (litt) dyrere løsningene. Ev sette limit på opplastede bilder for å få plass til flest mulig.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Veien videre 2019

Post by jhn »

jhn wrote:
mekkern wrote:En liten tanke fra en bygdetulling slik på tampen av 2018 :redface

Nå har jo ikke jeg en "høy terskel" for å skrive innlegg... eller drite meg ut...
MEN:
Når et gjelder reiseskildringer-omtaler-utstyr-sykler og verkstedarbeid så føler jeg at jeg likså godt kan skrive det på et ark for meg selv..
Nå skal ikke jeg påstå at det jeg sier er ubestridte fakta.... men følelsen JEG får etter at jeg har postet et innlegg og at det ikke kommer en kommentar -enten god eller dårlig, det ansporer ikke til masse skrivning.
Skal heller ikke påstå at det jeg kommer med er så voldsomt interessant eller bra skrevet for "den gemene hop".
Men dette er en ting å tenke over litt i generelle vendinger for det kan hende dette gjelder flere enn meg, og skal man ha opp aktiviteten så er respons viktig.


Ha en god kveld og en riktig god start på det nye MC-Forum året 2019.

SKÅÅÅÅÅÅÅll.. :smt030
En liten tilståelse fra en annen tulling slik på starten av 2019 :redface
Jeg har tenkt i de baner selv ... at man burde vise en smule takknemlighet og anerkjennelse når du og flere sprer kunnskap.
Det har t.o.m skjedd at jeg har stoppet opp et øyeblikk for å vurdere en rosende kommentar, for så å gå videre med litt dårlig samvittighet ... Beklager :redface Jeg skal skjerpe meg.
Jeg har vært meget glad for mye av infoen fra deg, knutk, kongen, tror jeg det var en som het ... ja, det er vel de første jeg kommer på nå, men det er helt sikkert flere
Jeg håper flere vet å sette pris dere .... og et mere selvfølgelig innlegg å gi respons på enn dette, finnes vel neppe ... altså, ditt innlegg
Godt nytt år
Så vil jeg bare legge til at når en angrende synder vrenger sjela si, er det greit med respons.
Litt slapt å ikke respondere når du får respons på klage på manglende respons ...
...så den neste sjela jeg vrenger er neppe min egen [-(
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Veien videre 2019

Post by mekkern »

Så lenge du selv responderer på din egen respons så er det mulig at en eventuell respons vil bli en respons på responsen eller en respons på responsens respons? :-k
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Veien videre 2019

Post by tshansen »

Snikkeren wrote:Ta å sjekk ut Discourse som jeg linket til lengre oppe. Det er gratis, og har alt man forventer av et moderne forum i dag. Det er et eget testforum på siden deres, hvor man kan teste hvordan ting fungerer.
Er det bare jeg som syns dette så forferdelig uryddig ut? :-k :-k Det må da finnes bedre forumløsninger enn dette? Jeg er på fjellforum også, jeg personlig liker det veldig godt (ja jeg forstår at smak er individuelt)

https://www.ipsfocus.com/

De har gode muligheter for å laste opp bilder, filmer, linker osv. Mener på de har avtale med amazon til opplasting av bilder (hosting) De har også en meget ålreit funksjon der man kan knytte turrapporter opp til sted i kart :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Veien videre 2019

Post by jeey »

tshansen wrote: Er det bare jeg som syns dette så forferdelig uryddig ut? :-k :-k Det må da finnes bedre forumløsninger enn dette? Jeg er på fjellforum også, jeg personlig liker det veldig godt (ja jeg forstår at smak er individuelt)

https://www.ipsfocus.com/

De har gode muligheter for å laste opp bilder, filmer, linker osv. Mener på de har avtale med amazon til opplasting av bilder (hosting) De har også en meget ålreit funksjon der man kan knytte turrapporter opp til sted i kart :-)
Enig om as discourse er rotete, dette krever også ikke standariserte webhosting løsning som gjør ting dyrer.
Det kjører på ruby/rails + postgre database

ipsfocus du linker til en design side som selger tema / templates :)
Forumet er invisionboard som jeg linket til et par sider bak
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Veien videre 2019

Post by tshansen »

jeey wrote: ipsfocus du linker til en design side som selger tema / templates :)
Forumet er invisionboard som jeg linket til et par sider bak
Ja naturligvis, jeg ser jo det nå etter å ha postet linken.... Nå har jeg vært innom en del forum, å det er få jeg liker å bruke like godt som fjellforum. Så kanskje dette er den "beste" løsningen. Så slipper av alle de likes og statestikk greiene på hver post :-k

Vi får jobbe framover å finne en god løsning. Mulig jeg blir å spørre om hjelp til å prøve ut funksjoner osv når den tid kommer ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by Snikkeren »

Jeg ser ikke hva som er rotete med Discourse. Man har alle postene i kronologisk rekkefølge på forsiden. Hvis man så bare vil se postene fra et underforum, velger man underforumet oppe i venstre hjørne.

Jeg sjekket Fjellforum sitt sånn i full fart før jeg måtte løpe ut døren no, og selve layouten på det er jo veldig likt det vi har her i dag, bare mye penere. Har ikke sjekket mulighetene med posting, men det kjenner jo du til Thomas.

Litt av grunnen til at jeg så på Discourse var for å gå bort i fra dagens layout, til noe folk er mer vant med i dag. Prinsippet med uendelig rulling av poster i kronologisk rekkefølge tror jeg er noe de yngre foretrekker fremfor å klikke seg videre til neste side.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Veien videre 2019

Post by knutk »

Snikkeren wrote: …...
Litt av grunnen til at jeg så på Discourse var for å gå bort i fra dagens layout, til noe folk er mer vant med i dag. Prinsippet med uendelig rulling av poster i kronologisk rekkefølge tror jeg er noe de yngre foretrekker fremfor å klikke seg videre til neste side.

Uendelig rulling høres jo fristende ut. (bare man ikke plager meg med det).

Tenk deg et tur-referat med masse bilder. Deretter begynner noen å sitere innlegg med bilder i, slik at bildesamlingen blir enda større. I tillegg har OP lagt ut bildene uten å komprimere dem.

Om man da ikke har en veldig hurtig oppkobling vil bildene bli lastet ned etter hvert. Om man prøver å lese av de siste innleggene blir siden liggende å ekspandere etterhvert som bildene bli lastet ned, og tekstene man leser vil forflytte seg mens man leser. Drit irriterende....
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by Snikkeren »

Såvidt jeg har forstått, så skaleres bildene og lagres i Discourse. Selv bilder som bare linkes inn blir lagret, sånn at de ikke forsvinner. Og da skalert ned i mindre format, sånn at det ikke skal ta en evighet å laste.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Veien videre 2019

Post by jhn »

Bryr virkelig folk seg så mye om utseende på et forum, at det i seg selv er et tema? I så fall, ganske overraskende.
Om jeg blir spurt, har jeg sikkert en mening om utseende, men synes det er veldig lite viktig
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Veien videre 2019

Post by Snikkeren »

Jeg personlig klarer meg fint slik vi har det i dag, men jeg har snakket med flere av den yngre garde om MC-forumet, og gjengangeren er at det ser ut som noe fra tidlig 2000-tallet. I tillegg til at det er alt for tungvint til å bruke. Hvis MC-forumet skal overleve i fremtiden, så er vi avhengig av nye medlemmer. Og da bør det jo legges til rette for fremtiden.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Veien videre 2019

Post by jhn »

Snikkeren wrote:Jeg personlig klarer meg fint slik vi har det i dag, men jeg har snakket med flere av den yngre garde om MC-forumet, og gjengangeren er at det ser ut som noe fra tidlig 2000-tallet. I tillegg til at det er alt for tungvint til å bruke. Hvis MC-forumet skal overleve i fremtiden, så er vi avhengig av nye medlemmer. Og da bør det jo legges til rette for fremtiden.
Jeg er med på det med brukervennlighet ... men at utseende er avgjørende for nye medlemmer overrasker meg.
:-k Hva med ei nedre aldresgrense på 35-40, da slipper vi kanskje å tenke på sånne greier \:D/
Post Reply