Forum fremtid -> sjekke ut Discord ?

Hvis dere har forslag eller kommentarer vedrørende disse sidene, kan dere skrive dem her.
Post Reply
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Forum fremtid -> sjekke ut Discord ?

Post by RuneMC »

Fra i morges å ikke ha visst noe om Discord - utover å notere meg at stadig flere tradisjonelle forum ser ut til å ha nedadgående aktivitets-trend og at noen flytter til (for meg) ukjente "Discord" så har jeg lært følgende:

Discord opprinnelig utviklet for game-chat med tale (sikker voip), chatroom/tekst-samtale og enkel inkludering av bilder og video.
Det har tatt av ganske bra senere år (50 mill nedlastinger) og noen spår at det kan ta over for Skype/Microsoft Teams

Server = forum/community
I forhold til innhold kan man segmentere opp i forskjellige interesseområder/tema (channels)

Nødvendig med invitasjons-link for å finne og bli med i en "server" (=forum, interessegruppe...) så i utgangspunktet finner man ikke mye i det hele tatt etter å ha startet opp discord og gjort noen søk. Hemmeligheten er altså å få tak i invitasjons-link til aktuell server.

Eksempel, så man kan se hvordan det ser ut:
MotoVlogger som forteller om Discord og hvorfor de flyttet dit:
Gir litt bakgrunn.
I teksten under Youtube videoen finner du invitasjonslink https://discord.gg/KpRfDbU som du kan bruke i discordapp.com > Add Server > lim inn linken

App finnes for mobil, nettbrett, laptop (android/ios/windows/mac)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Forum fremtid -> sjekke ut Discord ?

Post by tshansen »

Dette ser faktisk veldig bra ut :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Forum fremtid -> sjekke ut Discord ?

Post by Ambro »

Har selv brukt Discord i noen år til VoIP for gaming. Fungerer ypperlig til slikt, og som chattekanal. Men jeg ser ingen måte dette kan erstatte et forum på, som tidligere diskutert om hvordan facebook erstatter forum.

Det Discord nok kan ta livet av er Facebook sider, da det er akkurat like håpløst å finne igjen nyttig info på discord som det er på div facebook sider.

For reiseskildringer, byggetråder o.l. er forum overlegent, eventuelt går vel disse over til blogger (de som alt ikke har gjort det).
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Forum fremtid -> sjekke ut Discord ?

Post by Tommas »

Tenker også umiddelbart det samme som Ambro fra egen erfaring med Discord.

Skulle heller ønske man kunne plukke litt funksjoner fra feks Facebook ("liker", lett deling av bilder etc), som gjør forum mer brukervennlig for nye brukere.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Forum fremtid -> sjekke ut Discord ?

Post by Borg »

Er ingen rutinert Facebook bruker men synes det er håpløst å finne fren i historikk der. Har bruk Discord litt men der er det også en lang tråd å bla i, samt forskjellige «rom».
Er tilhenger av oppbygningsstrukturen på forum med div headinger som sier noe om emnetråden bak.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Forum fremtid -> sjekke ut Discord ?

Post by supermons »

Jeg er også partisk til forum, og tror det vil være en stor terskel for mange å hoppe over til noe helt nytt, i motsetning til forum/facebook.

Men ser at for folk med blog/vlog/chattebehov++ at det kan være nyttig.

For de som vil se hvordan det funker i praksis, så synes jeg denne var nyttig:

[youtube][/youtube]
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Forum fremtid -> sjekke ut Discord ?

Post by Palma »

Borg wrote:.
Er tilhenger av oppbygningsstrukturen på forum med div headinger som sier noe om emnetråden bak.
Enig ! Men tror kanskje at noen må bare skjøre litt igjennom her så får vi prøve å henge med og lære oss noe nytt,
(ja, jeg liker det dårlig, unga ler da jeg spør om datating, men da forteller jeg de om hvem som lærte de å spise med skje...)
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Forum fremtid -> sjekke ut Discord ?

Post by RuneMC »

Er også partisk til "gammeldagse" forum men fordelene med en løsning som Discord (inntil de evt blir kjøpt opp av Facebook) er jo:

* Ingen kostnad for fysisk forum-server/infrastruktur nødvendig -> Trenger bare en liten gruppe admins/moderatorer

* Samler ikke inn alle "meta-dataene" som Facebook samler inn og misbruker (geo-posisjon, personlig info/preferanser for reklame/politikk, analyse av ditt vennenettverk m.v.)

* God lesbarhet og funksjonalitet på mobilen -> enklere å delta/lese på "forumet" når man er ute på reise/har et ledig øyeblikk

Når det er sagt så kreves det nok sikkert en viss mengde medlemmer for at det skal bli en mer levende løsning og har vel samme mulighet for at diskusjoner kan gli ut i off-topic (les:nett-troll) Så moderatorer/admins vil fortsatt kreves.

Hvis man derimot får til en viss strøm av (video) blogger, mekke-tips, spørsmål & svar, foto og og reiseskildringer så kan det bli suksess.
LasseB
Posts: 1
Joined: 07 Mar 2024 18:41
MC: Suzuki DL 650A V-Strom 2015
Contact:

Re: Forum fremtid -> sjekke ut Discord ?

Post by LasseB »

Hei, jeg er ny i forumet her, men jeg er godt kjent med Discord og forandringene som har skjedd der helt siden slutten av 2016, da jeg begynte å bruke det. Jeg har likevel ikke troen på at Discord kan erstatte dedikerte forum tjenester, det er ikke det Discord er laget for

Discord har fått veldig mye bedre forum muligheter etter siste kommentar i denne tråden, og vil anbefale MC forumet å starte opp en Discord server, jeg kan godt tilby alt av hjelp, inkl. at jeg kan finne/lage en bot som kan "koble" Discord sammen med dette forumet, med varsling om nye tråder på nettsiden, i Discord. Jeg er en utvikler, så om det ikke finnes noe sånt for phpBB og Discord fra før, så kan det lages

Det må også nevnes, Discord kommer ikke til å bli kjøpt opp, Microsoft ville, men selv de sinnsyke summene de kunne tilby var ikke nok, så Discord er en trussel mot både Skype og Teams, det er ingen tvil om, men ikke så ille at Teams vil forsvinne, da det er foretrukket i skole og bedrifter, spesielt bedrifter som har mye penger og er veldig kritisk til sikkerhet, f.eks. jobben min. Tro meg, vi i IT bransjen kan ikke stole på Discord som en "sikker" platform, der er evt. Slack mer aktuelt, og funker mer eller mindre som Discord på mange måter

Still meg spørsmål om det er noe dere lurer på rundt det jeg skrev her, evt. andre ting ang. Discord, Slack, eller andre platformer i samme kategori, kan forstå at det kanskje ble litt mye info her, spesielt når dette er et MC forum, ikke PC/IT forum :plystre

Utenom det, så ser jeg frem til å få hjelp med MC relaterte spørsmål, nå som jeg først har blitt medlem her! :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 856
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Forum fremtid -> sjekke ut Discord ?

Post by Bjerknez »

For det første må jeg si at jeg ikke er noen gamer og har kun vagt hørt om Discord i periferien. Jeg skal ikke påstå at Discord aldri vil funke som erstatning til Forum. Verden forandrer seg stadig, men jeg tenker at pr. Nå så ser jeg ikke hvordan Discord kan "konkurrere med tradisjonelle forum.

Også tror jeg det bare er et tidsspørsmål når Discord blir kjøpt opp. Bare se på Twitter. Det er alltid noen med penger nok som vil se potensiale i noe andre har bygget opp og er summen stor nok så vil dem fleste gi etter.

Tradisjonelle forum i dag er opprettet av EN person som betaler serverleie og domeneavgoft etc. forumet eies ene og alene av denne personen. Personen som da er "Administrator" er som oftest også en del av gjengen og alt blir mer personlig og oversiktlig.

Derfor blir de fleste forum sjeldent noe levebrød, men mer en hobby.

Bare se på diskusjon.no. Et fint forum hvor man kan snakke om alt, men disse har blitt veldig komersielle og har for ikke lenge soden blitt kjøpt opp av andre som garantert har fremtidsplaner. Reklamen øker betraktelig gradvis og det blir mer et generelt forum....

Dedikerte forum som feks. MC-forumet er ganske behagelig og man kan skrive lange poster samt diskutere ting med litt mer innhold som blir stående og gir folk tid til å ramle over siste innlegg etc.

Jeg spår at Facebook er på vei ned nå. Færre og færre unge mennesker finner du ikke på Facebook lenger og Facebook overøses med reklame. Jeg regelrett hater Facebook. Jeg orker bare ikke. Det hender jeg poster noe der, men ikke noe viktig. Jeg søker aldri informasjon på Facebook.

Så jeg liker nok best de tradisjonelle forumene. Jeg har vært med siden internett sin fødsel hvor vi koblet oss opp med 28K modem og betalte tellerskritt for å være på internett. Den gang var det IRC som var stedet man chattet men du verden så lite annet det var man kunne bruke internet til. Selv om det var kult å lese enkelte aviser på nett. Det å sette opp en mail som 12 åring var slett ingen spøk heller.

Ja, jeg er en av dem som begynte min dataverden med DOS 5.1. Altså før Windows sin tid. Da var det ikke bare å dobbelklikke på et ikon. Da måtte man skrive kommandoer for å få maskinen til å skjønne noe som helst. Min første PC var en den gang svindyr IBM med hele 40MB hardisk og 1024KB RAM. Pc'en hadde både 3 1/4 og 5 1/4 diskettstasjoner og skjermen var en 14" CRT monitor hvor man kunne telle pixlene på skjermen. Jeg hadde også en 24-pin OKI ML 380 matriseskriver som var svindyr den gangen. Men nok om det.... :)

Så jeg er såpass gammel blitt at jeg ikke ønsker forandringer av stor grad. Livet er satt, jeg liker ting som dem er. Derfor heier jeg på tradisjonelle forum og de menneskene som drifter disse som regel helt uten inntekter. Det gjør ting mer personlig og "ekte" og føles tryggere. :)
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Forum fremtid -> sjekke ut Discord ?

Post by Ambro »

Som gamer og fortsatt bruker av Discord 4 år etter min forrige post i denne tråden, kan jeg si at det har skjedd fint lite med Discord siden mtp. hvordan det kan erstatte/være et tillegg for forumet. Det er like håpløst som før å finne gammel info (selv bare en uke gammel), søkefunksjonen er tregere enn noen gang. Og skal en ha noen mer fancye funksjoner må en jaggu meg betale mer enn hva forumet vårt koster i dag i "nitro subscriptions".

Utover å brukes som en meldingskanal for å avtale spontane turer, ser jeg ingen verdi for brukere av dette forumet på Discord.

Skal en ha teknisk hjelp gjøres det bedre på forumet med gjennomtenkte poster, med bilder etc.
Byggetråder, turreferat og alt annet vi koser oss med her fungerer heller ikke på Discord.

Ang oppkjøp av Discord så er jeg usikker. De har en enorm brukerbase, og har dermed en verdi på papiret, men meg bekjent har de enda ikke hatt et eneste kvartal i positiv inntjening. De er 100% avhengige av investorer enda. Discord inneholder ikke reklame (i alle fall ikke i appen, bruker den ikke via nettleser), og alt de tjener er via Nitro salg som tross alt de fleste ikke trenger, og da blir det ikke mye penger ut av det.

Discord er et flott verktøy for de som liker å sitte å prate sammen mens de f.eks gamer, eller driver med andre ting, samt sende memes til hverandre og annen ufarlig moro.

For mer seriøs og langvarig informasjon bør vi eie lagringen av bilder og tekst selv. Plutselig forsvinner investorene bak Discord, og ingen betaler de syke regningene de har til serverleie lengre, og vipps er de borte, uansett hvor verdifull brukerbasen er eller ei (husk, twitter gikk jo faktisk i svart 1 kvartal før de ble oppkjøpt, var mer penger i den maskinenen enn det noen sinne har vært i Discord).
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Forum fremtid -> sjekke ut Discord ?

Post by Bikeridr »

Godt å høre at jeg har med meg "mine egne" på laget :thumleft

@LasseB Forumet her er eid av meg som privatperson. Jeg har overtatt/fått forumet av grunnleggerne og jeg bærer fullt og helt kostnadene av driften. Her er det, og kommer det alltid til å være, gratis og reklamefritt sålenge jeg puster og ikke blir så dement at jeg ikke klarer å klimpre på klaskaturet.

Jeg er "abonnent" eller "medlem" av én discord kanal. Det er ALDELES ikke i nærheten av hva et godt gammeldags forum er.
Videre, phpBB er opensource og gratis applikasjon kodet av frivillige, dyktige utviklere med et fantastisk supportforum. Alle kan bidra til å utvikle der og det er ingen kommersiell (amerikansk eller kinesisk) ledelse som skal profittere eller prøve å selge til høystbydende.

phpBB i seg selv har ingen "terms & conditions". MC-Forumet har noen få, som ble lagt da forumet ble skapt. Jeg har ikke forandret retningslinjene og jeg har heller ingen intensjoner om å begrense brukernes rettigheter/tillatelser utover de lagte føringer. De to årene jeg har vært på den discordkanalen jeg er, har ikke "grunnlegger" av kanalsen forandret noen retningslinjer, men discord selv har forandret/begrenset brukerne minst 3 ganger som jeg kan huske. Dessuten, de sinnsyke hoops and loops for å få logget inn og den svært raske utkastinga pga "spam" gjør discord totalt ikkeaktuell for meg som admin/eier av forumet. Prøv å logge inn på discord med VPN. Det fører til umiddelbar "FB jail" og en må skrive til "support" (eller snarere "antisupport") for å få reaktivert kontoen igjen, for VPN er nemlig forbudt. Er du heldig, så er du kanskje tilbake etter 14-dager. Hvordan tror du det ville gått med et forum hvis admin var utkastet og ikke kunne aksessere sin egen kanal på 2 uker? Vi bruker VPN på jobb, og jeg *MÅ* bruke det for i det hele tatt å komme meg på nett når jeg er på havet.

Her er det jeg som eier domenet, jeg kan banne, fise, sverte, være rasist eller fjøsnisse så mye jeg gidder uten at webhost kaster meg ut. Selvsagt, bryter jeg norsk lov, så kan politiet begjære nedstengning, men det skjer jo med fyllekjørere i trafikken også. I overført betydning, det er ikke bilforhandler eller bilmerke som nekter deg å kjøre eller kjøpe ny bil, det er lovverket. discord bestemmer hvem du skal få lov å leke sammen med.

Ja og før du foreslår; Nei, tapatalk blir heller ikke (gjen)installert. Deres totale mangel på sikkerhet, det faktum at det ikke er "approved" av phpBB utviklerne (pga nettopp manglende sikkerhet) samt at jeg som administrator må betale for å få svar på support når driten ikke virker, gjør at det også er permanent ute av diskusjonen.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Forum fremtid -> sjekke ut Discord ?

Post by kvase »

Er som flere sier her som har hatt tastefingra med seg gjennom flere Forumer og andre online morro så er dagens MC-Forumet så godt velsmurt at jeg ser heller ikke noe grunnlag for endre dette til noe som stamper å går i rykk å napp.
Ja jeg og har vært med helt siden Floppy disketten på 5 " Har floppyer ligende med private ting på fremdeles for er jo ikke mange som har tilgang lenger til slik. minne pinner har alle tilgang på har også vært med på reisa fra Dos og anna morro og husker godt morroa med å stampe i motsjø når alle de forumene som dukka opp senere med nett muligheter for et eventyr vi har hatt men det enkel er som regel det beste.
Er meget fornøyd med sakene vi har her Takk Bikeridr :thumleft
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Forum fremtid -> sjekke ut Discord ?

Post by intruder »

Gir min fulle tilslutning til Mister Bikeridr...hipp hipp hurra !! =D> :thumleft

sånn er det med den saken
Post Reply