Lite hull i clutchdekselet.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Erik.H.M
Posts: 11
Joined: 28 Oct 2015 18:57
MC: Yamaha WR250F
Honda CRF250X

Lite hull i clutchdekselet.

Post by Erik.H.M »

Hei!
Har en Honda CRF250X Enduro som jeg for litt siden gikk i bakken med på endurotrening. Da jeg tryna, slo bremsepedalen inn i cluchcoveret og lagde ett lite hull på omtrent 4x2mm. Selve dekselet skal jeg få sveiset, eller så kjøper jeg nytt. Det som bekymrer meg, er at det muligens er en liten metallbit fra dekselet som har forsvunnet inn i motoren.
Det er riktignok trangt inne ved clutchlamellene, men det er likevel en sjangs for at metallbiten har kommet seg inn. Har tatt ut olja, og den var fin. ingen metallspor i den. Men bør jeg gjøre noe for å forsikre meg om at metallbiten ikke kan gjøre noe skade?
Er det en mulighet for at magnesium (som dekselet er laget av) er et mykt metall, og at det kan bli "spist opp" av motoren?

Image

Image
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Lite hull i clutchdekselet.

Post by DrGreve »

Tviler på at det er noen fare, den ligger vel i bunnen av sumpen eller fanget opp av filteret...
Hvis det plager deg å tenke på den biten kan du jo skru av bunnpannen og se om du finner den :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Lite hull i clutchdekselet.

Post by Tommas »

Finnes vel noe ala "QuikSteel" som man kan tette med også?

(type metallisk epoksy)
Erik.H.M
Posts: 11
Joined: 28 Oct 2015 18:57
MC: Yamaha WR250F
Honda CRF250X

Re: Lite hull i clutchdekselet.

Post by Erik.H.M »

Kjenner en profesjonell sveiser som kan ordne det bra og billig, så jeg går nok for han.

Jeg kommer nok til å ta en titt på oljesila. Takk for tips :D
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Lite hull i clutchdekselet.

Post by mekkern »

hvis en er litt uforsiktig ved sveising av magnesium blir det lyst... :smt110
Erik.H.M
Posts: 11
Joined: 28 Oct 2015 18:57
MC: Yamaha WR250F
Honda CRF250X

Re: Lite hull i clutchdekselet.

Post by Erik.H.M »

Får se ann litt. Blir det ikke bra, så må jeg kjøpe et nytt deksel. Men hvordan det ser ut er ikke første pri.
Er vel ikke værre enn å lakke det vel?
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Lite hull i clutchdekselet.

Post by ArcticTiger »

Magnesium brenner rimelig godt da, ville nok limt det hølet...
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lite hull i clutchdekselet.

Post by tshansen »

Jeg kan også bekrefte at magnesium brenner noe helt sinnsykt, men det krever veldig høy temperatur for å antenne :-#
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Erik.H.M
Posts: 11
Joined: 28 Oct 2015 18:57
MC: Yamaha WR250F
Honda CRF250X

Re: Lite hull i clutchdekselet.

Post by Erik.H.M »

Hvis det ikke lar seg sveise, hva slags lim bruker jeg da? Eller bør jeg kjøpe ny?
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Lite hull i clutchdekselet.

Post by pelsen »

Vaske godt med aceton og fylle hullet med epoxy-lim, type araldit e.l. Det har holdt slike hull tette i mange år for meg.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Lite hull i clutchdekselet.

Post by ArcticTiger »

Det finnes tokomponent "kjemisk metall", de fleste velassorterte jernvare- og bilrekvisitaforhandlere har det. Jeg har brukt det ved flere anledninger, på alu, støpejern og vanlig stål til å tette lekkasjer av olje og bensin, funker som bare det. Rubb opp med sandpapir og rens med aceton først for god vedheft.
Erik.H.M
Posts: 11
Joined: 28 Oct 2015 18:57
MC: Yamaha WR250F
Honda CRF250X

Re: Lite hull i clutchdekselet.

Post by Erik.H.M »

Skal høre med sveiseren først, om han mener det går ann eller ikke. Går det ikke så får jeg dra å kjøpe litt kjemisk metall
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Lite hull i clutchdekselet.

Post by Tob »

Byttet du filter også?
Sånn kjemisk metall er forøvrig gull. Imponerende stoff så det kan sikkert fungere dersom sveis ikke lar seg gjøre.. Forøvrig - hvor mye koster et sånt cover? Må da gå an å få tak i billig?
Erik.H.M
Posts: 11
Joined: 28 Oct 2015 18:57
MC: Yamaha WR250F
Honda CRF250X

Re: Lite hull i clutchdekselet.

Post by Erik.H.M »

Har ikke sjekket hos forhandler enda ang. pris, men på ebay koster det billigste Honda dekselet m/ frakt ca. 750kr \:D/

Jeg kommer til å bytte begge oljene og filter.
Erik.H.M
Posts: 11
Joined: 28 Oct 2015 18:57
MC: Yamaha WR250F
Honda CRF250X

Re: Lite hull i clutchdekselet.

Post by Erik.H.M »

Det var dessverre ikke mulig å sveise det. Kjøpte derfor kjemisk metall for 100kr som god-gjør seg nå. Har også bestilt et Boyesen Clutchdeksel i svart aluminium som jeg tror jeg fikk en god deal på :thumleft
Noen her inne som har erfaring med disse? Tror det er et ålreit merke :)
Post Reply