Rar melding og skum

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
kvase
Posts: 2521
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Rar melding og skum

Post by kvase »

Fikk opp denne meldingen pluss at det var slik gul kremaktig masse rett under lokket til olja
er det noen som har peiling på dette ?
Image
melding
Image
Det er olje på mc-en og nokk kjølevæske :-k :-k
Finner ikke noe info om denne meldinga i manualen å det lysende trekanten med et utropstegn i det fins det forskjellige rare forklaringer på i boka
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com/user/kvase
for sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/travelblog/tracks/1002610#
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Rar melding og skum

Post by Elolz »

Vann/kjølevæske i oljen, altså lekk toppakning? Ser ikke hvordan oljen skal skumme og at den får sånn farge ellers? :-k Ville ikke kjørt motoren noe mer før du får sjekket det der ut. :shock:

http://vgd.no/forbruker/bil/tema/973992 ... -det-vaere
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2018
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Rar melding og skum

Post by DrGreve »

Det kan være kondens men det fordrer at du ikke har kjørt den skikkelig varm etter vinterlagring?
Har du derimot kjørt motoren gjennomvarm etter vinterlagring så frykter jeg lekk topp-pakning og at du får feilmelding gjør at jeg frykter det verste :(
User avatar
Palma
Posts: 3709
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "Bror"
Contact:

Re: Rar melding og skum

Post by Palma »

En kamerat hadde slik på sin K100, og vi frykta det verste, men vi fant ut at forrige eier hadde slurva med oljepåfyllingslokket og vasket den. Vann ble spyla inn i olja. Han skiftet olj og så aldri mer noe majones.
Det KAN det være i beste fall, men General failure og den majoen ser ikke bra ut.
User avatar
kvase
Posts: 2521
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Rar melding og skum

Post by kvase »

Ja rart med en 2015 Model gitt
Hadde et litt rart motor stopp på søndag .Jeg var følge mc å leder mc i et sykkel løp der hastigheten stort sett var på fra ca.25 km og opp til ca,80 km men for det meste sakte kjøring brått på en lang slette som jeg hadde ca. 60km så stoppa motoren uten forvarsel hadde da bedrevet denne form for kjøring i litt over 1 time fikk da start på den igjen å kjørte til mål + hemat etter en liten pause ingen antydninger til noe rart da - Jeg kjørte også under vårslippet i går i Arendal kun pen kjøring der å da det gikk tregt med antatt 500 mc eller mer i kortesjen --ikke noe rart da heller men i dag så sto brått den beskjeden der å jeg fant også det gule klisset under olje lokket - det jeg tenkte litt var om noen hadde fylt noe dritt ned i olja mens den sto nedi sentrum med flere hundre andre mc men lite trolig det å --
jeg driver å nøster da jeg hadde min stor service for ca 6-7000 km siden altså i høst :shock:
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com/user/kvase
for sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/travelblog/tracks/1002610#
User avatar
kvase
Posts: 2521
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Rar melding og skum

Post by kvase »

Kan det være olje filtre månn tru siden motoren blir fort varm - lite smøring etc etc - i et forum mente en at mulig papirfilter satt fremdeles på LC8
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com/user/kvase
for sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/travelblog/tracks/1002610#
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Rar melding og skum

Post by Tob »

Hvordan ser kjølevæska ut? Full tank med ren og pen væske der?
User avatar
ole m.
Posts: 714
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Rar melding og skum

Post by ole m. »

På KTM LC8 har enkelte maskiner hatt trøbbel med simmering i vannpumpa, som har medført vann i olja. Dette har igjen medført tett oljefilter (papir), og gjort at man har mistet oljetrykket. Vet ikke om dette er utbedret på 1090 (er det ikke det du har?), men kan være verdt å sjekke ut nærmere.

Jeg har forresten en LC8 i 990 Adventure som snart runder 100.000 km uten problemer.

PS! Denne tråden hører vel hjemme i "Verkstedet"?
User avatar
kvase
Posts: 2521
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Rar melding og skum

Post by kvase »

ole m. wrote:På KTM LC8 har enkelte maskiner hatt trøbbel med simmering i vannpumpa, som har medført vann i olja. Dette har igjen medført tett oljefilter (papir), og gjort at man har mistet oljetrykket. Vet ikke om dette er utbedret på 1090 (er det ikke det du har?), men kan være verdt å sjekke ut nærmere.

Jeg har forresten en LC8 i 990 Adventure som snart runder 100.000 km uten problemer.

PS! Denne tråden hører vel hjemme i "Verkstedet"?
Moderatere kan dere flytte denne tråden til riktig plass :redface
Beklager i en stressa situasjon ble det vel plassert feil ja
Har en 1050 fremdeles så jeg prøver ditt tips først
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com/user/kvase
for sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/travelblog/tracks/1002610#
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6222
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Rar melding og skum

Post by supermons »

kvase wrote:Moderatere kan dere flytte denne tråden til riktig plass :redface
Flyttet :)
User avatar
pelsen
Posts: 744
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Rar melding og skum

Post by pelsen »

ole m. wrote:På KTM LC8 har enkelte maskiner hatt trøbbel med simmering i vannpumpa, som har medført vann i olja. Dette har igjen medført tett oljefilter (papir), og gjort at man har mistet oljetrykket. Vet ikke om dette er utbedret på 1090 (er det ikke det du har?), men kan være verdt å sjekke ut nærmere.

Jeg har forresten en LC8 i 990 Adventure som snart runder 100.000 km uten problemer.

PS! Denne tråden hører vel hjemme i "Verkstedet"?
Jeg har skifta disse simmeringene to ganger på min RC8R, og begge gangene har det vært med nytt delenummer.
Sist jeg byttet var vinteren '15 så den siste oppgraderingen var ok.
Det er to simmeringer mot hverandre, med et hull mot atmosfære mellom dem. Lekkasjer fra en blåst simmering lekker ut av mottorn, enten det er kjølevæske eller olje. Hvis dette hullet er tett kan det jo lekke vann inn i olja.
User avatar
kvase
Posts: 2521
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Rar melding og skum

Post by kvase »

Har da fått beskjed om at oljefiltret på min bruker den suste standarden uten papir- I tillegg ble jeg bedt om og koble strømmen av og på tilfelle ting kan ha hengt seg opp der å -å til den majonesfarga kremen mente KTM verkstedet at det kom fra kondens - jeg hadde jo flere småturer mens det fremdeles var kaldt.
Setter på strømmen litt senere i kveld så får man se da.
Ktm folka har fått med seg det samme som jeg har lagt ut her
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com/user/kvase
for sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/travelblog/tracks/1002610#
User avatar
Palma
Posts: 3709
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "Bror"
Contact:

Re: Rar melding og skum

Post by Palma »

Så de svarene du fikk på face og, får håpe det er bare kondens

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
kvase
Posts: 2521
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Rar melding og skum

Post by kvase »

Bytte olje og filter + en rens da det faktisk etter det med strøm tipset til KTM verkstedet ikke fungerte.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com/user/kvase
for sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/travelblog/tracks/1002610#
User avatar
kvase
Posts: 2521
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Rar melding og skum

Post by kvase »

Ja da har jeg hat leiebil for å frakte KTM til autorisert KTM verksted med rett diagnose utstyr- \:D/ \:D/ hurra det var bare et ekstra program som hadde dukka opp som aktivt varme holke slik at det ble feil - programmet varme i styre håndtakene noe jeg ikke har -Dette ble slettet og alt er helt på stell ingen feil altså av alvor - Feilmeldinger er borte =D> tut og kjør
har også fått det slik at blinklyset slår seg av ved bruk etter ca. 15-20 sekunder kjekt det å
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com/user/kvase
for sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/travelblog/tracks/1002610#
Post Reply