Har problemer med frambremsen på banesykkelen. Hendelen kjennes grei ut når sykkelen har stått litt. Kunne kanskje vært litt hardere, men greit nok. Etter ca. 10 min kjøring er vandringen blitt så lang at den går nesten helt inn i styret.
Gikk over sykkelen i fjor, da demonterte og inspiserte jeg bremsepumpen. Den så bra ut. Har stålomspunnede bremseslanger. Har luftet ørten ganger. Bremsevæska er DOT 5.1, byttet i fjor.
Er det noen som har noen tips?
Sviktende forbrems Suzuki GSX-R 600 2006
- Palma
- Posts: 4742
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Sviktende forbrems Suzuki GSX-R 600 2006
Hvis det virker greit igjen etter sykkelen har stått ei stund må det være vann/luft i bremseveska en plass. Ved varme (som det sikkert blir på en banesykkel) fordamper vannet og blir gass noe som gir myk hendel. Lufting er no dritt..
Når du ikke ser noen utvendige lekkasjer er det ikke mange muligheter, intern lekkasje i pumpa eller luft/vann
Når du ikke ser noen utvendige lekkasjer er det ikke mange muligheter, intern lekkasje i pumpa eller luft/vann
Re: Sviktende forbrems Suzuki GSX-R 600 2006
Hva med kokepunktet på bremsevæska, kjører du vanlig BT-væske vil vel den koke ved slik bruk som du har?Palma wrote:Hvis det virker greit igjen etter sykkelen har stått ei stund må det være vann/luft i bremseveska en plass. Ved varme (som det sikkert blir på en banesykkel) fordamper vannet og blir gass noe som gir myk hendel. Lufting er no dritt..
Når du ikke ser noen utvendige lekkasjer er det ikke mange muligheter, intern lekkasje i pumpa eller luft/vann
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Sviktende forbrems Suzuki GSX-R 600 2006
Vet du hva DOT 5.1 betyr?JK95 wrote:Hva med kokepunktet på bremsevæska, kjører du vanlig BT-væske vil vel den koke ved slik bruk som du har?Palma wrote:Hvis det virker greit igjen etter sykkelen har stått ei stund må det være vann/luft i bremseveska en plass. Ved varme (som det sikkert blir på en banesykkel) fordamper vannet og blir gass noe som gir myk hendel. Lufting er no dritt..
Når du ikke ser noen utvendige lekkasjer er det ikke mange muligheter, intern lekkasje i pumpa eller luft/vann
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Sviktende forbrems Suzuki GSX-R 600 2006
Jeg ville forsøkt å bytte bremsevæske igjen. Ett år siden sist synes jeg er lenge for en banesykkel.
Re: Sviktende forbrems Suzuki GSX-R 600 2006
Har lest om enkelte som får litt luft med bremsepumpen, og må snu på styret mens de lufter, eller lure ut luften via banjo på pumpen. Er greit å pumpe gjennom litt ekstra så du er sikker på at du har fått ut alle små luftbobler. Har du klar slange på kaliper så du tydelig ser små luftbobler? Jeg hadde flere trykk på hendelen med klar væske, og så plutselig kom det noen småbobler. Å slippe hendelen ganske sakte ut fungerte mye bedre for min del enn bare rask pumping. Er det separat linje til hver kaliper fra bremsepumpen, eller er det noe splitt som deler linjen over forskjerm? Hvis du har sistnevnte kan det fanges litt luft i koblingen der. Spruter du inn bremsevæske via kaliperen, så systemet fylles opp nedenfra, så slipper du mye av risikoen for luft i systemet. Eller er jo tipset med å stripse hendelen et par dager en gjenganger.
Re: Sviktende forbrems Suzuki GSX-R 600 2006
Jeg tror ikke bremsevæsken alene er problemet. Hendelen var likedan i fjor, men da kjørte jeg kun i Malmedalen og fikk dermed ikke nok fart til å få dette problemet. Denne helga er første gang jeg kjører denne sykkelen på stor bane.
Det kan være at det er igjen noe luft i systemet, men jeg mener at jeg luftet ganske omstendig i fjor. Brukte trykkluftdrevet bremselufter (fra Biltema) og stripset hendelen fast mot styret i et døgn. Vasket også kaliperne grundig med salo og varmevann. Har luftet ved banjokoblingene. Det er separat linje til hver kaliper.
Det kan være at det er igjen noe luft i systemet, men jeg mener at jeg luftet ganske omstendig i fjor. Brukte trykkluftdrevet bremselufter (fra Biltema) og stripset hendelen fast mot styret i et døgn. Vasket også kaliperne grundig med salo og varmevann. Har luftet ved banjokoblingene. Det er separat linje til hver kaliper.
Re: Sviktende forbrems Suzuki GSX-R 600 2006
Jeg kjenner en som fikk problem med skumming i bremsevæskebeholderen ved banekjøring. Traff vel en egenfrekvens på beholderen, og vips så var det luft i systemet og manglende brems. Dette var en fastmontert beholder, fiksen var en beholder montert på slange.
Endre litt på supporteringen av beholderen vil også fikse denne type problem hvis det oppstår på beholder på slange.
Endre litt på supporteringen av beholderen vil også fikse denne type problem hvis det oppstår på beholder på slange.