2004 FZ6S stopper når man clutcher ut

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

2004 FZ6S stopper når man clutcher ut

Post by inunf »

Hadde en interessant tur hjem med nysykkelen i går. Da jeg skulle kjøre fra Ålesund startet den ikke. Kjinnet litt, så sluknet instrumentpanelet. Typisk som ved flatt batteri. Trillet den i gang, det gikk veldig lett. Kjørte ca. ei mil før jeg stoppet for å fylle bensin. Samme her. Helt dødt, fant en bakke og trillstartet. Kjørte deretter ca. 45 min til ferga. Tenkte at den måtte ha ladet seg nok til å starte etter en såpass lang tur. Det hadde den ikke, faktisk hørtes den om mulig enda dødere ut. Jeg trillstartet på ferga. Det også gikk jo greit, på et vis. Da den sto å gikk på tomgang på ferga lyste motorlampa. Uaktuelt å stoppe motoren og ta ny trillstart da, så jeg ga litt mer gass. Tenkte at det kunne være batterispenningen som var så lav at den klagde på det. Syntes kanskje tomgangen var litt lav, så jeg satt med hånda på gassen mens jeg ventet på at ferga skulle legge til. Usikker på om det var et reelt problem, eller bare noia for at motoren skulle kutte på et kritisk tidspunkt.

Kjørte i ca. en time, da var jeg kommet til krysset hvor jeg skulle ta av inn til boligfeltet hvor jeg bor. Clutchet ut, og motoren stoppet. Hadde ikke nok fart til å trillstarte, så jeg snudde, trillet ned igjen bakken og fikk start. Prøvde flere ganger, kjørte rundt i ring i nabolaget og prøvde å få klar bane og nok rennfart til å komme meg hjem. Det gikk til slutt, etter at den hadde kuttet 5-6 ganger med påfølgende trillstart.

Batteriet på denne sykkelen sitter litt kinkig til under tanken, og derfor er det lagt ut en hurtigkobling til lader ved styret. Målte batterispenningen på denne etter at jeg hadde kommet meg trygt inn i garasjen. Det viste 12,7 V. Hva f. Jeg trodde helt til da at det var laderegulatoren som var gåen, at sykkelen ikke ladet, og at det på slutten var så flatt batteri at den ikke ville gå på tomgang engang. Prøvde å starte, og det gikk helt uproblematisk. Målte ladespenningen, og den viste fra ca. 12,5 på tomgang til 13,5 fra ca. 4k og helt opp til turtallssperren. Altså er laderegulatoren (og batteriet?) tilsynelatende ok. Batteriet trenger nok en god opplading, men det virker ikke som at det er det som gjør at den stopper. Så hva skjer?

Kan også legge til at den ble VELDIG rykkete på lavt turtall når man går av eller på gassen. Hopper som en kenguru. Kan det være TPS som er feilkalibrert? Feil på en sensor som gir for rik(?) blanding? Eller ventilklaringer som er så langt utenfor spec at motoren ikke går skikkelig når den blir gjennomvarm? Rykkingen ble verre og verre jo lenger jeg kjørte, men før jeg tok ferga merket jeg ikke noe til det. Mototortemperaturen indikerte passelig driftstemperatur hele veien, og endret seg ikke.

Er det noen som har noen tips eller råd?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: 2004 FZ6S stopper når man clutcher ut

Post by DrGreve »

En ting er sikkert, du har alt for lav ladespenning. Mål de 3 utgangsfasene på stator og sjekk at de gir like mye og at de ikke har kontakt mot jord. Tipper du har en fase på stator som er kaputt.
Alt under 13,7 på tomgang er for lite og skal være godt over 14 på godt turtall.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 2004 FZ6S stopper når man clutcher ut

Post by mekkern »

enten statoren eller så er det gått en diode i regulatoren. :-k
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: 2004 FZ6S stopper når man clutcher ut

Post by inunf »

Tusen takk! Jeg syntes å huske at det var ca. 13,5 V som var bra ladespenning, men da blir det jo noe annet. Plukket ut batteriet nå i ettermiddag og satte det på lading Skal feilsøke mer senere men nå skal jeg på sydentur ei uke.

Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 2004 FZ6S stopper når man clutcher ut

Post by mekkern »

13.8volt er fullt batteri hvis du har veldig god tid... 14,4 er "normal" ladespenning -på mc så er det vanligvis opp mot 15 volt med noe turtall.
Mc med generator som ikke sitter på veiva har ofte lik generatorsystem som bil eksempelvis Yamaha fzr.
Post Reply