Bytte "clutch hus" Xmoto

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Bytte "clutch hus" Xmoto

Post by Borg »

Skal bytte "Clutch hus" samt noen av delene rundt det og det er et par tiår siden sist jeg tok av et slikt lokk. Den gang var det tørt men har sett noen bilder på nett hvor innmaten ser noe "oljete" ut. Er det noe olje her eller er det båre å skru opp? Noen forhåndsregler som må tas?

BMW Xmoto - G650 1 sylinder Rotax motor.



Image
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bytte "clutch hus" Xmoto

Post by knutk »

Borg wrote:Skal bytte "Clutch hus" samt noen av delene rundt det og det er et par tiår siden sist jeg tok av et slikt lokk. Den gang var det tørt men har sett noen bilder på nett hvor innmaten ser noe "oljete" ut. Er det noe olje her eller er det båre å skru opp? Noen forhåndsregler som må tas?

BMW Xmoto - G650 1 sylinder Rotax motor.



Image

En våt clutch plasker i olje, den bader ikke. Så der ligger olje nederst i huset. Manual sier oftest at man skal tappe ut olja. Om det ikke passer kan man tippe sykkelen over på siden. Skal ikke så mye til før det hjelper. Man oppnår da også å komme bedre til.


Om du skal bytte clutchlameller må du huske på å bade dem i olje før de monteres. Har bare gjort dette en gang på egen sykkel. Da la jeg lamellene i en plaspose og fyllte med motorolje og lot det stå over natta.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Bytte "clutch hus" Xmoto

Post by ole m. »

Jeg er ganske sikker på at denne motoren har tørrsump, det er da minimalt med olje liggende i clutchen. Men det er våtclutch, så den smøres av olje.

Kjøp gjerne verkstedhåndboka til modellen du har, der står alt du noen gang trenger å vite.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Bytte "clutch hus" Xmoto

Post by Borg »

knutk wrote:
Borg wrote:Skal bytte "Clutch hus" samt noen av delene rundt det og det er et par tiår siden sist jeg tok av et slikt lokk. Den gang var det tørt men har sett noen bilder på nett hvor innmaten ser noe "oljete" ut. Er det noe olje her eller er det båre å skru opp? Noen forhåndsregler som må tas?

BMW Xmoto - G650 1 sylinder Rotax motor.



En våt clutch plasker i olje, den bader ikke. Så der ligger olje nederst i huset. Manual sier oftest at man skal tappe ut olja. Om det ikke passer kan man tippe sykkelen over på siden. Skal ikke så mye til før det hjelper. Man oppnår da også å komme bedre til.


Om du skal bytte clutchlameller må du huske på å bade dem i olje før de monteres. Har bare gjort dette en gang på egen sykkel. Da la jeg lamellene i en plaspose og fyllte med motorolje og lot det stå over natta.
Lamellene skal ikke byttes.
Så elever ca 45 grader. Om ingenting renner ut er d jo greit, men fyller man på noe etterpå eller kommer denne smøringa via motoren??
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bytte "clutch hus" Xmoto

Post by knutk »

Borg wrote:
knutk wrote:
Borg wrote:Skal bytte "Clutch hus" samt noen av delene rundt det og det er et par tiår siden sist jeg tok av et slikt lokk. Den gang var det tørt men har sett noen bilder på nett hvor innmaten ser noe "oljete" ut. Er det noe olje her eller er det båre å skru opp? Noen forhåndsregler som må tas?

BMW Xmoto - G650 1 sylinder Rotax motor.



En våt clutch plasker i olje, den bader ikke. Så der ligger olje nederst i huset. Manual sier oftest at man skal tappe ut olja. Om det ikke passer kan man tippe sykkelen over på siden. Skal ikke så mye til før det hjelper. Man oppnår da også å komme bedre til.


Om du skal bytte clutchlameller må du huske på å bade dem i olje før de monteres. Har bare gjort dette en gang på egen sykkel. Da la jeg lamellene i en plaspose og fyllte med motorolje og lot det stå over natta.
Lamellene skal ikke byttes.
Så elever ca 45 grader. Om ingenting renner ut er d jo greit, men fyller man på noe etterpå eller kommer denne smøringa via motoren??
Normalt blir clutchen smurt av motorolje. Derav de spesifikke JASO krav for motorer med våt clutch.

Bruk et kar eller lignende til å samle opp oljedråper når dekselet blir fjernet. Med mindre der renner ut en dramatisk mengde olje kan du bare fyre opp motor etter at jobben er gjort. Deretter peiler du motorolja og etterfyller etter behov.

Har du manual?
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Bytte "clutch hus" Xmoto

Post by Borg »

knutk wrote:
Borg wrote:
knutk wrote:

En våt clutch plasker i olje, den bader ikke. Så der ligger olje nederst i huset. Manual sier oftest at man skal tappe ut olja. Om det ikke passer kan man tippe sykkelen over på siden. Skal ikke så mye til før det hjelper. Man oppnår da også å komme bedre til.


Om du skal bytte clutchlameller må du huske på å bade dem i olje før de monteres. Har bare gjort dette en gang på egen sykkel. Da la jeg lamellene i en plaspose og fyllte med motorolje og lot det stå over natta.
Lamellene skal ikke byttes.
Så elever ca 45 grader. Om ingenting renner ut er d jo greit, men fyller man på noe etterpå eller kommer denne smøringa via motoren??
Normalt blir clutchen smurt av motorolje. Derav de spesifikke JASO krav for motorer med våt clutch.

Bruk et kar eller lignende til å samle opp oljedråper når dekselet blir fjernet. Med mindre der renner ut en dramatisk mengde olje kan du bare fyre opp motor etter at jobben er gjort. Deretter peiler du motorolja og etterfyller etter behov.

Har du manual?
Nei, men etter hva jeg har lest skal der være en grei operasjon. Kun del no 17 på bildet som skal byttes, samt dekselet og «bolten» opp til wirefeste som ikke er med på bildet.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Bytte "clutch hus" Xmoto

Post by ole m. »

Som sagt, det er tørrsump på denne, og minimalt med olje som flyter der clutchen er. Bikk sykkelen litt over på siden, så vil det ikke renne ut olje.

Men finn ut hvordan du skal trekke til boltene som presser inn fjærene. Jeg antar det også skal være låsevæske på disse. Lykke til, det er en enkel jobb så snart du har manual eller riktig info.
Post Reply