Sykkel kveles når jeg skal ta løs.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
hoinneråhælvett
Posts: 30
Joined: 14 Feb 2019 00:45

Sykkel kveles når jeg skal ta løs.

Post by hoinneråhælvett »

Hei, har en hayabusa 04 mod som jeg må slippe clutchen på veeldig rolig når jeg skal ta løs eller så kveles den. Den rykker også noe voldsomt i førstegiret fram til den har kommet opp til ca 20-30km/t. Fram til da virker det som om den holder på å kveles.
Kan det være clutchen som holder på å bli utslitt?
Når jeg starter den har jeg den i nøytral med clutchen inn, og når jeg slipper clutchen stopper motoren. Kun når den er kald da men.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Sykkel kveles når jeg skal ta løs.

Post by knutk »

hoinneråhælvett wrote:Hei, har en hayabusa 04 mod som jeg må slippe clutchen på veeldig rolig når jeg skal ta løs eller så kveles den. Den rykker også noe voldsomt i førstegiret fram til den har kommet opp til ca 20-30km/t. Fram til da virker det som om den holder på å kveles.
Kan det være clutchen som holder på å bli utslitt?
Dersom rykkingen vedvarer også etter at clutch er helt i inngrep (dvs. man slipper helt grepet på clutch-hendel) tror jeg problemet ligger et annet sted.

Er det forgassere eller innsprøyting på denne modellen?
hoinneråhælvett
Posts: 30
Joined: 14 Feb 2019 00:45

Re: Sykkel kveles når jeg skal ta løs.

Post by hoinneråhælvett »

Innsprøytning. Ja, rykkingen vedvarer opp til ca 20-30km/t. Så er vanskelig i sving ut fra lyskryss da jeg må slure meg igjennom eller risikere å kvele den midt i sving så den bekker.
Nettopp bytta map på powercommander får å se om det ble bedre, men merka ikke forskjell. Men det mappet jeg lasta ned var uten o2 sensor, usikker på om det gjelder for min sykkel.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Sykkel kveles når jeg skal ta løs.

Post by mekkern »

Hvor mye har du brukt sykkelen i år? Og har den vært sånn i fjor?
hoinneråhælvett
Posts: 30
Joined: 14 Feb 2019 00:45

Re: Sykkel kveles når jeg skal ta løs.

Post by hoinneråhælvett »

mekkern wrote:Hvor mye har du brukt sykkelen i år? Og har den vært sånn i fjor?
Kjøpte den fra forhandler for et par uker siden. Vært slik siden jeg fikk den, men tenkte ikke over det i starten.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Sykkel kveles når jeg skal ta løs.

Post by Bikeridr »

Reklamasjon, det der.
Kan jo være mye, men sjekk TPS.
hoinneråhælvett
Posts: 30
Joined: 14 Feb 2019 00:45

Re: Sykkel kveles når jeg skal ta løs.

Post by hoinneråhælvett »

Bikeridr wrote:Reklamasjon, det der.
Kan jo være mye, men sjekk TPS.
Jeg prøvekjørte ikke før kjøp heller, pga snøvær. Hva er tps?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Sykkel kveles når jeg skal ta løs.

Post by Bikeridr »

Throttle positioning sensor.
Jeg hadde trøbbel med den på Yamaha FJR 1300, men min kvalte fra tomgang så snart jeg touchet rulla. Men verdt å sjekke. Uansett, prøvekjøring eller ei, fohandleren har et ansvar på en såpass nysolgt sykkel.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Sykkel kveles når jeg skal ta løs.

Post by mekkern »

Lever den til forhandler og si at detta får dere fixe.
hoinneråhælvett
Posts: 30
Joined: 14 Feb 2019 00:45

Re: Sykkel kveles når jeg skal ta løs.

Post by hoinneråhælvett »

Har justert tps sensor. Da jeg satte sykkelen i dealer mode kom det c00 i displayet. Altså ingen feilkoder, men foran c00 er dette "-" tegnet. Det skal se slik ut i display -c00. Hos meg var den streken på topp men etter å ha kakka ned tps sensoren bittelitt så kom den på midten. Fortsatt litt rykking, men en god del bedre :) Finjustere litt i morgen tipper jeg.
Post Reply