Vinterlagring

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Vinterlagring

Post by pelsen »

Ser på starten av tråden : "Leser på "ett annet" forum " Hvorfor ikke la det bli der?
Å gi riktige råd om vinterlagring av motorsykler i vårt langstrakte land er jo ikke mulig, klimaet er jo så forskjellig. Riktig prosedyre ett sted er jo feil et annet sted. Jeg har mine sykler i oppvarmet lokale hele året, det går veldig fint i Oslo og MDG får ikke tak i dem. :twisted:
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Vinterlagring

Post by Okda »

Fysikk og kjemi - Fysikk er det vel når det kondenserer - kjemi er vel det som skjer når vannet forårsaker korrosjon..... UV og stråling som tar plast er vel relativt kjent - regner med at lakken stopper det meste på nyere mcer, men eldre typer plast kan nok bli sprøtt av flere årsaker. For eks de første PVC plastrørene ble så myke over tid at røret formet seg etter pakningen slik at det ble lekkasjer. Hadde vel noe å gjøre med feil blanding regner jeg med.... mye rart i plast...
OkDa
Fjr 1300
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Vinterlagring

Post by Okda »

pelsen wrote: 30 Oct 2020 22:16 Ser på starten av tråden : "Leser på "ett annet" forum " Hvorfor ikke la det bli der?
Å gi riktige råd om vinterlagring av motorsykler i vårt langstrakte land er jo ikke mulig, klimaet er jo så forskjellig. Riktig prosedyre ett sted er jo feil et annet sted. Jeg har mine sykler i oppvarmet lokale hele året, det går veldig fint i Oslo og MDG får ikke tak i dem. :twisted:
Det er jo tid for litt diskusjon så hvorfor i all verden skal de være alene om å diskutere dette???

Å gi riktige rår i vårt langstrakte land er 0 problem. Lagre i litt oppvarmet tørt lokale fungerer over hele landet da slipper du stort sett alt som kan skje - kanskje lade litt så er du der.

Lagring kan også gjøres mye rimeligere og hjemme dersom man vet hva man gjør. Når så mange uttaler seg om dette fordi de har "erfart" at man bare kan parkere og hente sykkelen til våren uten å få problemer uansett hvor man bor i landet, så synes jeg det er litt ok og fortelle hva som i verste fall kan skje om man følger slike råd.....
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Vinterlagring

Post by Bikeridr »

Okda wrote: 30 Oct 2020 22:49 Lagring kan også gjøres mye rimeligere og hjemme dersom man vet hva man gjør. Når så mange uttaler seg om dette fordi de har "erfart" at man bare kan parkere og hente sykkelen til våren uten å få problemer uansett hvor man bor i landet, så synes jeg det er litt ok og fortelle hva som i verste fall kan skje om man følger slike råd.....
Du vet best og alle andre tar feil, med andre ord..?? Det er iallefall det jeg oppsummerer her.
Nuvel, jeg har lagret mine motorsykler, verktøy, biler, turutstyr, ski og MC-klær på den måten jeg har nevnt i tråden i over 30 år både i værustabile Tromsø og i vinterkalde Riga. Regner med det fungerer i 30 år til og etter det tenker jeg det ikke blir noe problem da jeg nok har enmannsbolig med 6 fot torvtak.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Vinterlagring

Post by pelsen »

den boligen med krans på taket er grei, vet om den hver gang jeg er ute og gasser :D
Jeg bekymrer meg heller ikke om hva som skjer med mine sykler etterpå 8)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Vinterlagring

Post by biker7 »

Okda wrote: 30 Oct 2020 21:26

Ser biker sitt innlegg før jeg skal poste - innlandsklima hjelper også veldig på. Det svinger jo ikke veldig mye fra 15 min til 5 pluss og regn som det gjør enkelte steder på vestlandet. Registrerer også den lille "minimalt med rust" på verktøyet :) litt kanskje :)

Ha en riktig god kveld alle :)
Slik vær du beskriver har det faktisk vært en god del av her jeg bor de siste vinterene :roll: Blitt mere "vestlandsvær" her øst også virker det som.
Men slipper jo saltholdigheten (fra saltvann) i lufta her da, forruten litt "saltlake" som blir med bilen inn i garasjen fra saltede veier.
Skal sies at bilen min ikke går mere enn ca 1000 mil i året da, så er nok ikke den bilen som er mest utsatt for denne "dritten" langs veiene der ute.

Bilen rekker sjelden å bli skikkelig varm på denne småkjøringa mi, så noe særlig til "garasje-ovn" er den nok ikke ;-)
Og du skal nok ikke henge deg opp i "minimalt med rust" tror jeg. Joa, litt overflaterust fant jeg faktisk på en 40-50 år gammel hammer.
Men den ser allikevel akkurat lik ut som da den ble lagt dit for 25 år siden da men.. :roll: ;-)
Konklusjon: Fysikkens lover gjelder nok ikke i min garasje \:D/


Ha en fortreffelig aften og helg du også ! :D
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Vinterlagring

Post by ojda »

Fordi Helene GS nok er den kjæreste eiendelen jeg har, går hun i dag inn på vinterlager i 21*c i 3. egth langt unna saltslafs og fuktighet og langfingrede nattevandrere =D>
Fordi hun fortjener det :thumleft
Batteriet blir med hjem, og får etpar toppladinger ila vinteren :-)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Vinterlagring

Post by Okda »

Du vet best og alle andre tar feil, med andre ord..?? Det er iallefall det jeg oppsummerer her.
[/quote]

Har ikke sagt det nei.

Jeg advarer bare om at det KAN gå galt når man hører på de "som uttaler seg av egen erfaring" og kun det - og i tillegg - på det grunnlaget anbefaler andre å gjøre det samme "fordi det har gått greit hos meg" i alle år. Som regel opplyses det ikke hvor i landet sykkelen skal lagres men det samme rådet kommer likevel fra de opplyste....

Den stakkaren som går på en smell på grunn av feil råd for lagring der han bor, kan kanskje komme til deg med en garantisak om det går feil, eller nei det går jo ikke...

ALLE seriøse lagrer mc tørt, under tak og litt oppvarmede lokaler. Hvorfor ? - kanskje ikke uten grunn.
OkDa
Fjr 1300
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Vinterlagring

Post by ashland »

Jeg anser meg som seriøs selv om begge syklene og veteranbil står kaldt gjennom vinteren [-X I min verden tror jeg nok ingen vil anse seg som useriøse når de ikke setter en mc i oppvarmet vinterlagring lokale :-k
Verktøy, kompressor, deler, gressklipper, ved for ett par vintere osv står i en av de to kaldgarasjene her. Kan ikke si jeg lider, merker selv eller har hørt om noen som har vært plaget av eller fått følgesskader av kondens eller rustent verktøy? Det er jo her en luftig garasje kommer inn i bildet, da luftes fuktighet ut :thumleft

Her i Halden har ikke snøskuffa vært fremme de 3-4 siste vintrene, sånn jeg husker i farten, men gudene skal vite det er nok regn, mørkt, trist og slaps på veiene - Om regnet kommer i fast form iløpet av natten. Med tempratur rundt -5 til +5 gjennom vinteren, går vi bedrøvelige tider i møte her nede.

Siden du er så påståelig om lagring antar jeg du selv snakker av erfaring og har selv fått følges skader eller feil på kjøretøy av feil lagring ( kaldgarasje) eller kjenner noen som har fått det?
Att det kan komme skader, vis-og-dersom, er vel mer teoretisk. Men, når de som bruker ett ikke oppvarmet sted av egen erfaring, over mange år, ikke har sett noe til korrosjon eller el-feil på sykler eller verktøy. Da går vel ikke helt denne teorien hånd-i-hånd med de praktiske erfaringene?
fun is not a straight line
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Vinterlagring

Post by intruder »

Stå på gutter...nå er det snart like hett her som det var i våres...da var det hjelmer og hengekøyer som ga fyr i teltet !!

kanskje noen blir " amper i ummret " og forsvinner med halen mellom beina att å ?

gammal kærlek RUSTER aldri........ \:D/
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Vinterlagring

Post by Okda »

ashland wrote: 31 Oct 2020 13:22 Jeg anser meg som seriøs selv om begge syklene og veteranbil står kaldt gjennom vinteren [-X I min verden tror jeg nok ingen vil anse seg som useriøse når de ikke setter en mc i oppvarmet vinterlagring lokale :-k
Verktøy, kompressor, deler, gressklipper, ved for ett par vintere osv står i en av de to kaldgarasjene her. Kan ikke si jeg lider, merker selv eller har hørt om noen som har vært plaget av eller fått følgesskader av kondens eller rustent verktøy? Det er jo her en luftig garasje kommer inn i bildet, da luftes fuktighet ut :thumleft

Her i Halden har ikke snøskuffa vært fremme de 3-4 siste vintrene, sånn jeg husker i farten, men gudene skal vite det er nok regn, mørkt, trist og slaps på veiene - Om regnet kommer i fast form iløpet av natten. Med tempratur rundt -5 til +5 gjennom vinteren, går vi bedrøvelige tider i møte her nede.

Siden du er så påståelig om lagring antar jeg du selv snakker av erfaring og har selv fått følges skader eller feil på kjøretøy av feil lagring ( kaldgarasje) eller kjenner noen som har fått det?
Att det kan komme skader, vis-og-dersom, er vel mer teoretisk. Men, når de som bruker ett ikke oppvarmet sted av egen erfaring, over mange år, ikke har sett noe til korrosjon eller el-feil på sykler eller verktøy. Da går vel ikke helt denne teorien hånd-i-hånd med de praktiske erfaringene?
Ingen som har sagt at du skal lagre på noen annen måte enn du vil selv. Det er jo helt opp til deg selv.

Bare en sak: De som må garantere at kjøretøyet blir levert tilbake i god stand etter vinterlagring har vanligvis ett tørt lager som er litt oppvarmet (tar betalt for lagring og service). Undres på hvorfor???

Som sagt dere kan gjøre akkurat som dere vil, jeg bare anbefaler de som ikke vet og spør om å tenke seg om litt ekstra. Skjønner egentlig ikke helt hvorfor enkelte tar sånn på vei. er det fordi enkelte føler seg truffet av noe eller :)
OkDa
Fjr 1300
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Vinterlagring

Post by biker7 »

intruder wrote: 31 Oct 2020 13:43 Stå på gutter...nå er det snart like hett her som det var i våres...
Nei, nei, detta kan da vel ikke kalles mere enn en vanlig meningsutveksling hittil spør du meg.
Såppass må det da være bare for å kunne kalles en diskusjon :D


Kan jo også nevne at også jeg faktisk leide varm innendørs vinterlagring inntil for 4 år siden. :shock:
Var "Hovedsykkelen" dette gjaldt etter at jeg kjøpte Dominatorn som "nr.2" for snart 13 år siden, da den bare har blitt stuet bort i en kald garasjekrok etter kjøp ;-) Når jeg da for 4 år siden ryddet og gjorde om litt i garasjen, fikk jeg plutselig mye bedre plass der. Tenkte da at det var fælt å ikke utnytte plassen, samtidig som jeg visste hvor godt den eldgamle Hondan (og verktøyet mitt :lol: ) hadde overlevd i dette kalde, bløte "garasje-helvete". Og har også bekjente som i masser av år har stuet bort laaangt dyrere sykler enn mine slik. Ja tilogmed bare i "carport" faktisk, uten noen skader ! :shock:
Så da ble garasjeplassen min brukt istedet, og sykkel nr. 3 dukket også plutselig opp for snart 2 år siden. :D
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Vinterlagring

Post by Bikeridr »

Okda wrote: 31 Oct 2020 14:30 Skjønner egentlig ikke helt hvorfor enkelte tar sånn på vei. er det fordi enkelte føler seg truffet av noe eller :)
Kan det være din bastante holdning gjennom tråden at vi alle som lagrer "feil" *MÅ* få problemer før eller siden :-k
Nuvel, jeg har ennå tilgode å få forespørsel om lagringstips og følgelig står jeg heller ikke til ansvar for "feil" lagring hos andre.
Som jeg har beskrevet tidligere; *JEG* har ikke hatt problemer med måten jeg har lagret på hittil og *JEG* fortsetter å lagre med de mulighetene jeg har her. Delvis frostsikker (om natta) garasje som gjerne står åpen gjennom hele dagen, også om vinteren.
Hvis du tror de salter i Oslo og omegn, så kan jeg love deg at de er amatører i forhold til hva de gjør her i øst-EU-land.

Med det anser jeg meg som ferdigdebattert og lar denne tråden få fortsette uten innblanding av meg, dog med forbehold om de vanlige forumreglene mhp personangrep osv.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Vinterlagring

Post by biker7 »

Etter en del skriving i denne tråden, får jeg vel slenge inn et bilde av "laken-monstrene" i den kalde, luftige garasjen min da ;-)
Har forøvrig plukket av setene i tilfelle muse-angrep i dette muse-året. Men har faktisk aldri vært plaget av dette her jeg bor,
og ikke sett snurten av disse plageåndene enda i år heller gudskjelov :)

GS`n bakerst, Ninja`n foran. Og Dominatorn står på motsatt side av garasjen/bilen UTEN laken :shock: :) :


Image20201016_215824 by biker7, on Flickr
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Vinterlagring

Post by pelsen »

ashland wrote: 31 Oct 2020 13:22 Jeg anser meg som seriøs selv om begge syklene og veteranbil står kaldt gjennom vinteren [-X I min verden tror jeg nok ingen vil anse seg som useriøse når de ikke setter en mc i oppvarmet vinterlagring lokale :-k
Verktøy, kompressor, deler, gressklipper, ved for ett par vintere osv står i en av de to kaldgarasjene her. Kan ikke si jeg lider, merker selv eller har hørt om noen som har vært plaget av eller fått følgesskader av kondens eller rustent verktøy? Det er jo her en luftig garasje kommer inn i bildet, da luftes fuktighet ut :thumleft

Her i Halden har ikke snøskuffa vært fremme de 3-4 siste vintrene, sånn jeg husker i farten, men gudene skal vite det er nok regn, mørkt, trist og slaps på veiene - Om regnet kommer i fast form iløpet av natten. Med tempratur rundt -5 til +5 gjennom vinteren, går vi bedrøvelige tider i møte her nede.

Siden du er så påståelig om lagring antar jeg du selv snakker av erfaring og har selv fått følges skader eller feil på kjøretøy av feil lagring ( kaldgarasje) eller kjenner noen som har fått det?
Att det kan komme skader, vis-og-dersom, er vel mer teoretisk. Men, når de som bruker ett ikke oppvarmet sted av egen erfaring, over mange år, ikke har sett noe til korrosjon eller el-feil på sykler eller verktøy. Da går vel ikke helt denne teorien hånd-i-hånd med de praktiske erfaringene?
Halden er vel kanskje en av værste stedene å ha ting i kald garasje. Jeg bor i Oslo, men er jo lokalkjent i Halden, sånn som i Dragonveien hvor jeg bodde de første 20 årene. Husker veldig godt væromslag og at alt var vått i garasjen.
Post Reply