Vinterlagring

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Vinterlagring

Post by Okda »

Leser på "ett annet" forum at det er veldig mange som blåser litt av lagring av MC på kaldt sted, som "tørt" på låven eller i egen garasje uten noen form for varme. "Det er jo bare å lade litt batteri så er den klar når varmen kommer" synes å være vanlig hos mange....

Vår bare klar over følgende.... Dersom sykkelen blir avkjølt til for eks minus 5 - minus 10 grader og så kommer det væromslag til pluss 6 grader, regn og 100% luftfuktighet. Da står mc med minusgrader og trekker vann til alle deler som fortsatt har minusgrader.

Kanskje ikke plast men alle metalldeler vil få ett lag med kondens. Alt vannet som har kondensert på MC vil bli dråper og renne ned i alle kriker og kroker som slett ikke alltid er synlige...... Holder været seg fuktig så ligger dette vannet gjerne 2 - 3 - 4 - 6 uker før en varm dag får vannet til å fordampe og forsvinne. Dette kan gjøre at MC ruster og blir stygg.

En verksteddag med varme fjerner jo mye fuktighet slik at svært mange av de som prater om at det ikke er noen problem har sannsynligvis en verksteddag eller 10 i løpet av vinteren hvor vannet får sjans til å fordampe og de kan med rette snakke om at kald lagring er jo ikke noe problem.... men de som hører på dem - parkerer kaldt og lar den stå vinteren gjennom uten tiltak tar en stor sjanse - også de som pakker mc inn i tepper eller lagertelt eller hva de nå bruker, vanndampen trekker forbi alle sånne remedier hvis det bare er ett ørlite hull....
OkDa
Fjr 1300
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Vinterlagring

Post by biker7 »

Nja.. Her trur jeg nok vi snakker litt krise-maksimering spør du meg :-k

Vinterlagrer mine 3 sykler i min uisolerte, kalde garasje, og ingen rustproblemer eller lignende av noe som helst slag her i gården men.. :-s
Ja, de står tilogmed i umiddelbar nærhet av bilen som kjøres inn og ut nesten daglig.
En god vask og tørk, evt. et oljeskift hvis det passer seg (hvis ikke, står den faktisk med GAMMEL olje også ! :shock: ;-) ) ,og så et stretchlaken over.
Batteriene får sitte i, og får litt lading en gang i blant. Og min 1989 modell Honda Dominator har ikke fått noe laken over seg engang i løpet av de snart 13 vintrene jeg har eid den. Hver vinter er det som regel flere væromslag, og det danner seg også et skikkelig rim-lag noen ganger. Og da det blir varmere igjen, så smelter selvfølgelig dette- Men har jaggu gått bra allikevel, selv om syklene ved slik rim-smelting har vært ganske bløte (spesielt på metall)
Men etter noen dager med tørrere vær har syklene vært tørre igjen. OG jeg har ikke et eneste "verksted-MINUTT" med varme i løpet av vinteren.

Godt mulig jeg (og mange andre) "tar en stor sjanse" som du sier , men da er det jaggu temmelig rart at det har gått så bra i alle år :-k :lol:
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Vinterlagring

Post by intruder »

Jeg vinterlagrer hos Per Evensen som driver enkeltmannsforetaket MC-service Hamar...
sykkelen står i et kaldt lager sammen med x antall kompiser....
tolvhundre kæssj...pluss tre laken eller noe for " service "..==det som trengs [-X
Intruder står startklar tell påske ..et nikk fra endeLarmensjefen....... \:D/så......


men du veit okda...vi får ta godt vare på kjæledeggene våre
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Vinterlagring

Post by Bikeridr »

Ser heller ikke problemet her.
Da jeg bodde i Norge, vinterlagret jeg sykkelen i en "kald" garasje. Var et greit lag med fokksne på salen iløpet av vinteren. Batteriet sto i uten lading og sykkelen startet somregel på "første drag" på vårparten. Olja ble skifta på våren etter første prøvetur.
Solgt rustfri og i meget god stand etter 9 år da vi flytta til Latvia.

I Latvia har jeg nå to sykler. Den eldste har stått 9 vintersesonger i en "frostsikker" garasje, men bilen har vært kjørt inn og ut på daglig basis i temperaturer mellom plussgrader og nesten like kaldt som Karasjoktemperaturer. Aldri sett hverken rust eller problemer. Olja blir bytta på våren etter etpar prøveturer og når verkstedet har tid.
Nysykkelen er nå i ferd med å nyte sin andre vintersesong i nevnte garasje. Har ikke engang fått utført førstegangsservice, så olja er på andre året uskifta. Regner med jeg klarer å tyne de siste parhundre km utpå vårparten '21 så jeg får tatt førstegangsservicen.

Så ja, etter min mening; du krisemaksimerer.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterlagring

Post by mekkern »

Hvis en har et litt utett lokale i nærheten av sjøen så kan det nok være greit med et par forhåndsregler..
Ellers så pleier jeg bare å fylle tanken med 98oktan og ta ut nøkkelen-service og vask er en del av "vårkosen".
Ingen vinterstart eller slikt heller-kun en topping av batteri sånn midtvinters.
De fleste syklene mine står ute/luftig men uten direkte snø eller regn.

Dette har funka siden slutten av 70 tallet-eneste er bensinen som jeg er mer påpasselig med nå etter den er inntil 10%etanol som tiltrekker fukt(dette ga innvendig rust en vinter da dette kom på markedet)så jeg fyller 98oktan før lagring da denne har som regel ingen etanol..
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Vinterlagring

Post by Bikeridr »

mekkern wrote: 30 Oct 2020 16:40 ... så jeg fyller 98oktan før lagring da denne har som regel ingen etanol..
Heldige du. Her i EUland blander de 5% av svineriet i 98 oktan og 10-15% i 95 oktan :evil:
Nuvel, det er vel det jeg også gjør, om jeg rekker det. Siste tankfylling med 98 oktan og samme de første par tankene på vårparten.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterlagring

Post by mekkern »

Bikeridr wrote: 30 Oct 2020 17:40
mekkern wrote: 30 Oct 2020 16:40 ... så jeg fyller 98oktan før lagring da denne har som regel ingen etanol..
Heldige du. Her i EUland blander de 5% av svineriet i 98 oktan og 10-15% i 95 oktan :evil:
Nuvel, det er vel det jeg også gjør, om jeg rekker det. Siste tankfylling med 98 oktan og samme de første par tankene på vårparten.
ja det kan de for så vidt gjøre her også da max innblanding i 98oktan(sikringsbensin)er 5%-men det er billigere å la være,for sprit er dyr her til lands.. Omsetningspåbudet for spriten gjelder totalvolumet og da smører de alt i E10(95oktan) for enkelhetens skyld
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Vinterlagring

Post by ashland »

Tar dette med lagring i kald garasje knusende med ro

En garasje skal være luftig og uisolert, sett i mine øyne. Om enn ikke har planer å jobbe myte der gjennom den kalde årstiden da... I alle år siden jeg fikk lappen har alle veteranbilene vært lagert ute i snø, regn og elende eller i kaldgarasje. Det samme gjør jeg med syklene, aldri vært noe problem ved det [-(
Bilene settes ikke batteriet på lading, på den måten finner jeg ut om jeg har en "strømtyv" på færde og tilstanden på batteriet, når bilen skal startes om våren. Syklene derimot, får en liten "topping" ett par - tre ganger gjennom vinteren

Kondens og fuktig vær finnes ja, spessielt på disse kantene av landet - det er der luftig garasje kommer inn :thumleft Har dog aldri hatt noe problem med fukt inni noen bil eller med bil / mc
fun is not a straight line
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Vinterlagring

Post by biker7 »

Okda wrote: 30 Oct 2020 14:09 Holder været seg fuktig så ligger dette vannet gjerne 2 - 3 - 4 - 6 uker før en varm dag får vannet til å fordampe og forsvinne. Dette kan gjøre at MC ruster og blir stygg.
Klart det kan bli rust på metall, men da snakker vi vel hovedsaklig ubehandlete flater eller.. :roll:
Og slikt er det vel (forhåpentligvis) ikke så mye av på en mc. (?) Noen få plasser kan jo metallet bli slitt grunnet steinsprut etc. (feks. svingarm, ramme),
men slikt får man evt. passe på og ta sine forhåndsregler mot (behandle,lakkere eller lignende)

Og tenkt på håssen en BIL får gjennomgå gjennom en vinter da ! :shock:
Den burde jo se ut som en "dass" maks et par år etter den ruller ut fra produksjonslinja den da :roll: 8)
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Vinterlagring

Post by Okda »

Tenkte det ville bli sånn, mange med "god erfaring" som kommer med sine årelange erfaringer. Klart enkelte steder er ikke dette noe problem, et er god frost hele vinteren for eks, ser også at enkelte "skryter" av å kjøre ut og inn fuktig bil - det tar 4 timer før en varm bil er avkjølt. Dette oppvarmingen kan være nok til at alt tørker opp siden luften da kan ta opp fuktigheten og trekk da lufter ut fuktigheten. Underlig at ingen snakker om verktøy som ligger og ruster i kald garasje :). Dette skjer jo. Ingen verktøy som ligger ute kan ligge der uten at det får konsekvenser.

Dere får ha lykke til - før eller senere skjer det og da kan det være en fordel å ta inn en varm bil eller å sette inn en varm ovn. De det skjer hos kan jo da tenke at det fysiske lovene stemmer likevel :thumleft Jeg bryr meg like om de som ikke ønsker å ta rådet til etterretning - det er jo deres sykler det går ut over hvis skaden skjer. Dere vet jo da hvorfor det skjer :)
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Vinterlagring

Post by Bikeridr »

Tja - stikker du hånda ned i vepsebolet, må du vel regne med ett og annet stikk her og der.

At jeg har "behandlet" mine biler og motorsykler på nevnte måte i over 20 år, pluss ytterligere de 10 første årene uten garasje eller noen som helst beskyttelse mot vær og vind, uten å oppleve nevneverdige problemer, ja - det betyr vel kanskje ikke noe det..?
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Vinterlagring

Post by biker7 »

Jeg har masse verktøy liggende ute i min kalde garasje også jeg, og blir minimalt med rust på det også :D
Så itte veit je om det er kombinasjonen av innlandsklimaet her jeg bor, at garasjen min er ganske luftig,
om bilen funker som en fullgod varmeovn innimellom eller hva det er for noe ;-)
Men så lenge det funker, så er det bra nok for meg ihvertfall :thumleft (selv om tempen inni der varierer fra "fryser" til "stekeovn" :shock: )
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Vinterlagring

Post by Okda »

JEG er jo ikke stukket - som sagt bryr meg ikke. Fysikken om hva som kan skje er jo som jeg sier og det er enkelt å dokumentere. At du og sikkert mange andre ikke har opplevd problemer kan garantert også forklares ved hjelp av fysikken - om det er en tilfeldighet så har dere jo vært heldige, er det overveid og basert på fysikk så er det jo bra :).

Dette er jo typisk med han som "skryter" av at han setter inn fuktig bil mange ganger i uka så det er ikke noe problem. Det er sannsynligvis parkering av varm bil i garasjen som redder ham - selv om han også tar inn fuktighet så er totalen at den fuktige luften blir oppvarmet av bil og motor slik at luften kan hente ut fuktigheten i hele garasjen som så blir luftet ut....

Vet jo bare hva som kan skje hvis man er uheldig som en liten motpol til alle dere som har vært heldige. Fysikken kan jo dokumenteres så overfor de som ikke vil teste dette på egen mc så kan det sikkert være ok å få den sida også....

Ser biker sitt innlegg før jeg skal poste - innlandsklima hjelper også veldig på. Det svinger jo ikke veldig mye fra 15 min til 5 pluss og regn som det gjør enkelte steder på vestlandet. Registrerer også den lille "minimalt med rust" på verktøyet :) litt kanskje :)

Ha en riktig god kveld alle :)
OkDa
Fjr 1300
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Vinterlagring

Post by Okda »

BTW jeg parkerer i min kalde garasje og har en avfukter jeg kjører innimellom og tanken på 5 liter fylles utrolig fort når de rette forholdene er til stede.

Har også opplevd fukt på alt stål i hele garasjen ett par ganger før jeg fikk mc og avfukter, men hadde en haug med verktøy som var belagt med vann på grunn av kondens. Regner med at ikke så mange andre forteller om slike opplevelser, det er noe dritt.....
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Vinterlagring

Post by Bikeridr »

Okda wrote: 30 Oct 2020 21:26 Ha en riktig god kveld alle :)
Takk for det :)

Nuvel, jeg er jo sjømann og har vært på havet hele mitt hittil 35-årige yrkesaktive liv.
Hva sjøvann gjør med stål, for ikke å nevne aluminium, tror jeg det er liten tvil om at jeg har nok erfaring og oppfatning av.
Overraskende hvor godt både alu og stål holder seg, faktisk. Alu er ubehandlet og stål har etpar strøk grunning og etpar strøk maling.
Jeg har, som biker7 et halvt statsbusjett verdt av verktøy i garasjen, sammen med MC-klærne, hjelmen, turutstyret, skiene, soveposen, primusene, kniver, filler, arbeidsklær, salt til vannforsyningen vår (i Latvia tilsetter vi salt til vannet for å få det "mykt", så kjøper inn ca 150kg annenhver måned og som står i garasjen), gjødsel, hageutstyr, maling, lim og andre kjemikalier samt snøfreser, bensin, olje og spylervæske. Ikke noe av det har rustet eller blitt ødelagt de 10 årene vi har bodd her.

Hva som faktisk ødelegger spesielt plast (ABS) og lakk er sol og varmt vær. UV-stråling er døden for oljeprodukter (plast og lakk) og kan i enkelte tilfeller ødelegge mer enn saltlake (veisalt). Så det kan du legge inn i fysikken din. (Strengt tatt er det vel heller kjemi du henviser til mhp rust/korrosjon og fuktighetsproblemer).
Post Reply