AC/DC på samme sykkel..

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

AC/DC på samme sykkel..

Post by mekkern »

Jeg har en XL600R fra -86 og den har både et system med batteri og likeretter/regulator (for blinklys frilys horn og bremselys..
OG frontlys og baklys/instrumentlys på vekselstrøm med bare en voltregulator-dette er identisk med XR600 som ikke har det andre "ekstrautstyret"

For å kunne benytte en 7"hovedlykt med LED trenger jeg DC strøm og det fikser jeg med en brolikeretter og en passe kondensator.
MEN denne vil ha et tap på et par volt og i den forbindelse lurer jeg på om jeg kan "lure" regulatoren med et par likerettere mot jord for å øke volten?Image

her er tanken å benytte spenningstapet gjennom diodene på samme måte som ved likeretting men også få ca 1.2-1.5 volt mer ut mot lykt.
Image

Vil dette funke?? :-k
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: AC/DC på samme sykkel..

Post by Bikeridr »

Kondensator på lasten? Er det for å redusere/hindre "flikker"?

Men er det ikke lettere å koble en transistor eller MOS-FET direkte fra batteriet og bruke likeretterbroa på base/gate?
Med kondensatoren får du jo likevel glattet base/gate spenningen. Strengt tatt trenger du ikke bro da, burde jo holde med en enkelt diode. :-k
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: AC/DC på samme sykkel..

Post by mekkern »

Kondensatoren er for å glatte ja..ganske stor også da det er litt langt mellom pulsene på tomgang.
Den "vanlige" ladekretsen orker ikke drive frontlykta (Pink/yellow). så jeg har ikke stort å hente fra batteri (1.2Ah)
dessuten ønsker jeg å få all effekt ut av ac systemet (pluss og minus av kurven) og dessuten er ac kretsen jordet i generatoren så jeg vet ikke hvordan dette ville påvirket resten.
Er ikke spesielt god på elektronikk :lol:
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: AC/DC på samme sykkel..

Post by knutk »

mekkern wrote: 05 Dec 2020 10:40
...............
her er tanken å benytte spenningstapet gjennom diodene på samme måte som ved likeretting men også få ca 1.2-1.5 volt mer ut mot lykt.
Image

Vil dette funke?? :-k
Så lenge regulatorens oppgave er å høvle ned toppene tror jeg diodene vil bidra til ønsket heving av spenningen.

Men har du testet LED-pærene og hvordan de reagerer ved varierende spenning?

En LED lyser maks ved ca 2V +/- 0,3 (varierende med ulik type). I mange tilfeller vil man i data-ark for 12V LED pærer se at de oppgir driftspenning som 9-14V. Er lyspæren av en type med kun en eller to dioder som lyser kraftig vil pæren inneholde reguleringsteknikk som hakker opp strømmen i stedet for å brenne den bort i varme. For den typen pære vil en slik modifikasjon være bortkastet.

Så konklusjonen på spørsmålet:
Ja, det vil funke.
Men sjekk lyspæren du ønsker å benytte for å sjekke om modifikasjonen er bryet verdt. (Men det har du trolig allerede gjort :redface )
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: AC/DC på samme sykkel..

Post by mekkern »

Har flere likerettere liggende men venter på en 33000mf 25volt kondensator.. så skal jeg teste litt og se hva som skjer.
er oppgitt 9-32 volt på ene lampa jeg skal bruke på "vinterrally" men håper på nogenlunde jevn strøm så er muligheten til ny LED hovedlykt også til stede.

Takk for innspill-da er jeg ikke HELT ute å sykle i mørket.. :smt038
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: AC/DC på samme sykkel..

Post by knutk »

mekkern wrote: 05 Dec 2020 11:04 Kondensatoren er for å glatte ja..ganske stor også da det er litt langt mellom pulsene på tomgang.
Den "vanlige" ladekretsen orker ikke drive frontlykta (Pink/yellow). så jeg har ikke stort å hente fra batteri (1.2Ah)
dessuten ønsker jeg å få all effekt ut av ac systemet (pluss og minus av kurven) og dessuten er ac kretsen jordet i generatoren så jeg vet ikke hvordan dette ville påvirket resten.
Er ikke spesielt god på elektronikk :lol:
Det virker som du tenker riktig. Jeg forutsetter her at lykten får strøm fra 'White/Yellow' ledningen, og at den kun driver hoved-lyset.

I praksis betyr det at AC regulatoren kun kutter toppene av sinuskurven som blir produsert av generator.
Men det innebærer også at det ikke er sikkert at den spenningstoppen blir flatet ut på 14V. Dette fordi at lyspærene normalt er laget for å drives av likestrøm, som har en jevn flyt i strømmen, mens vekselstrøm varierer strømmen etter som spenningen varierer. For å få en effekt fra vekselstrøm som tilsvarer likestrøm må AC spenningen økes med ca 1,4 (grovt estimert). Når man da likeretter og setter inn en kondensator i tillegg (som holder igjen når AC går mot 0V i sin syklus) kan man ikke se bort ifra at det holder uten å behøve å modifisere regulator. I tillegg drar LED pære mindre strøm enn en glødelampe, som også bidrar til at pilene peker i riktig retning.

Om dette var mitt prosjekt ville jeg begynt med å måle eksisterende system for å sjekke AC spenning med eksisterende lyspære. Deretter ville jeg byttet lyspæren mot en 5W pære og målt på nytt. Jeg tror du vil bli overrasket av resultatet.

For å drive LED pæren ville jeg også prøvd med en brolikeretter uten kondensator og se hvordan LED pæren funket. Det kan sågar hende at kondensatoren bidrar til at spenningen til LED-pæren blir for høy, også uten at du har modifisert regulator.

Med andre ord, begynn med det enkleste, og øk kompliseringen til det virker tilfredsstillende :D
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: AC/DC på samme sykkel..

Post by Bikeridr »

@knutk gjelder ikke 1,41 likeretting fra 3-fas?
Likeretting fra enfas blir vel 0,866, ved 4-veis diodebro? Eller må jeg friske opp kraft-elektronikken fra maskinistskolen :-k
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: AC/DC på samme sykkel..

Post by mekkern »

Minns huske at jeg målte rett under 16 volt på fullt turtall. Men på tomgang er det ikke rare lyset.
Skal teste ut litt når jeg har litt div LED last å eksperimentere med.
30 watt LED funker ikke helt likt med 30watt glødetråd.

Takker for nyttige innspill. \:D/
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: AC/DC på samme sykkel..

Post by knutk »

Bikeridr wrote: 05 Dec 2020 11:59 @knutk gjelder ikke 1,41 likeretting fra 3-fas?
Likeretting fra enfas blir vel 0,866, ved 4-veis diodebro? Eller må jeg friske opp kraft-elektronikken fra maskinistskolen :-k
Nå skal jeg trå forsiktig og vokte meg vel for å bli på-ståelig. Har litt blanda erfaring med den type fakter.

Men om du tenker energi som areal av en kurve vil en sinuskurve som peaker på 14V ikke kunne overlevere like mye (areal) effekt til en lyspære som tilsvarende DC 14 V.
Det samme skjer om du måler spenning over en gammel lader bestående av trafo og bro-likeretter. Man leser av 17 - 18 V
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: AC/DC på samme sykkel..

Post by knutk »

mekkern wrote: 05 Dec 2020 12:03 Minns huske at jeg målte rett under 16 volt på fullt turtall. Men på tomgang er det ikke rare lyset.
Skal teste ut litt når jeg har litt div LED last å eksperimentere med.
30 watt LED funker ikke helt likt med 30watt glødetråd.

Takker for nyttige innspill. \:D/
Når det gjelder LED pærer skiller det mellom pærer som er en ansamling av mange små lysdioder, kontra en pære som har en eller to dioder og en linse.
Pærene med mange små dioder kan seriekoble diodene slik at om man feks. benytter LED hvor spenningen dropper 2V bygger man opp pæren ved å koble 7 LEDs i serie. Der er da lite behov for en beskyttelses krets, og man tillater seg gjerne å benytte en relativt enkelt beskyttelse som hindrer pæra i å bli steikt om spenningen stiger til 15V.

I en pære med en eller to dioder vil også disse diodene kun ha et spenningsfall på ca 2V pr diode. Om man da har en 10W pære med en enkelt diode betyr det at snitt strømmen over dioden blir 5A (5A x 2V = 10W). I praksis bygges det da inn elektronikk som hakker opp den høyere spenningen og jevner ut strømstyrken, så en 10W LED vil ikke trekke 5A fra 14V. Like fullt trekker den mer enn en clusterpære, men lyser også mye sterkere. Om man tenker clusterpærer kan man godt få disse til å trekke 10W også, om man stabler på bena nok dioder, men lyset de avgir blir uansett mye dårligere. Tenk på det som om man skulle velge mellom lys fra en kraftig flamme kontra 30 t-lys.

Reguleringen avgir varme, og er grunnen til at de fleste LED ekstralys har et hus som fungerer som en kjøleplate for reguleringen. Derfor er der nesten bestandig en form for kjøleribber på disse. Man ser også at biler/MC med LED lys har kjøling til lyskilden.

Så om man benytter en LEDpære som ikke er clusterpære (med mange små LED) kan det godt tenkes at den lyser like godt enten du gir den 8V eller 14V. Bare at ved 14V må den gi fra seg mer varme (litt avhengig av kvaliteten på komponentene i reguleringen)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: AC/DC på samme sykkel..

Post by Bikeridr »

Jeg skal også holde meg for god til å strø rundt meg med påstander. Har trampa nok i salaten til det :)

Men ja, ser ut vi er ca enige. Du trenger "mer volt" AC på enfas for å få "tilsvarende" volt på DC (likerettet med 4-veis diodebro).
Men med 3-fas får du mer "areal" siden de overlapper hverandre med 120°. Laget av en 6-veis diodebro, får du litt under 1/sin(60).
Synes å huske fra skoledagene da vi koblet opp ovennevnte, så fikk vi 190-og-litt volt DC fra enfas 220 VAC, mens vi fikk rett over 300 VDC fra 3-fas 220 VAC. Vet også (av praktisk erfaring) at vi hadde rundt 1000 VDC inn på chopperne i frekvensomformerne ombord på "Fram", som er dieselelektrisk. Generatorspenningen der er 690VAC.

Synes å huske at frekvens har litt innspill også. Du får litt mer DC spenning av likerettet 60 Hz kontra 50 Hz.
De tallene jeg oppgir over her er for 50 Hz.

Skal prøve å huske å ta med meg ei diodebro neste gang jeg er ute og flyr. De bruker 115V/400Hz, så kan være spennende å se hvilken DC-spenning jeg får målt der :lol:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: AC/DC på samme sykkel..

Post by mekkern »

Laget brakett til en 30w ledbar og en 18w flood.. "RALLY-RIGG" :lol:
så får man se hva testing avklarer..
Image
Post Reply