Bråkepotte redder liv. Fleip eller fakta?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Bråkepotte redder liv. Fleip eller fakta?

Post by Palma »

https://nmcu.org/kan-lyden-av-sykkelen- ... yJmglqznw8
Det drøftes jo fra tid til annen og argumentet med trafikksikkerhet dras frem da det fjerner litt fokus på wannabe og forfengelighet. Enige bli man vel aldri, men en interessant artikkel
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Bråkepotte redder liv. Fleip eller fakta?

Post by intruder »

endeLarmenlogoen gir vel et visst inntrykk på hva denne klubbens president har å fare med... :roll:
pappskive som var festet med klesklype til bakhjulet ga uttrykk for at her kom det en som hadde det travelt da jeg fikk min første tohjuling som tolvåring.
Denna trangen til å bli hørt er mer påtrengende hos noen...
nåån bli æiller vaksne
sa a bæssmor !!
og tilføyde og takk for det !! :plystre


takk te n Rotmo
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bråkepotte redder liv. Fleip eller fakta?

Post by knutk »

Om bråkepotter er musikk eller støy har vi debattert tidligere, og de fleste debattante har vel avklart sitt synspunkt, uten at det har bragt oss nærmere en konklusjon.

Motivasjonen for å ha en sykkel som lager et helvetes spetakkel kan være så ymse, men å dra inn et sikkerhets aspekt oppfatter jeg som i overkant tøysete.
Om noen hadde tapet/kilte/kortslutt hornknappen slik at de stod på konstant tviler jeg på at forsvarerne for pottens livreddende egenskaper ville applaudere tiltaket mer enn oss andre.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bråkepotte redder liv. Fleip eller fakta?

Post by mekkern »

Personlig så har jeg ikke noe problem med å konkludere at det helvetes bråket med pip åpent eksosanlegg er kun for egenkompensasjon av andre "mangler".
Og et sterkt ønske om å markere seg :lol:
At folk viker for en med rakrør i kø er jo at de vil lengst mulig unna bråket.

Har selv sykler med mer lyd også, og jeg gjør dette kun for egen glede over å høre lyden av motorene-IKKE fordi at jeg prøver å dekke meg bak noe "sikkerhet" men gasser ikke unødvendig heller.


Når man snakker med både folk som kjører sykkel og andre så er de fleste forbannet på det overdrevne bråket.
Men selv om jeg har V-twin og da er en av de som oftest har ræva lyddemper ,så har jeg brukbar lyddemping på denne også.
Men euro5 ble litt vel stille med 93Db i standstøy-der jeg synes at det er selve motoren/eksosrøra og ikke ut bak som lager mest støy.. :redface

eksempel liste over "forbudte" mc:
"Austrian officials have enforced a ban on motorcycles that emit noise above 95dB on a popular route through the mountains of Tyrol"
https://www.visordown.com/news/general/ ... rian-route
In short, if your bike makes more than 95 db from the factory, it is banned. It's only on certain roads, but these are nice motorcycle roads.
Interestingly this makes Ducati Multistrada 1260 Austrian police bikes illegal on the road. :-)

This ban can affect the following 2020 models on Tyrol roads (see map in article).
Aprilia -
RSV4 1100 Factory
RSV 1000 RR
Tuono V4 1100 Factory
Tuono V4 1100 RR
Ducati -
Diavel 1260
Hypermotard 950
SuperSport
Multistrada 1260
Multistrada 1260 Enduro
Panigale V2
Panigale V4
Panigale V4R
Streetfighter V4
Harley-Davidson -
XL1200NS Iron 1200
XL1200C Sportster 1200 Custom
XL1200X Forty-Eight
XL1200XS Forty-Eight Special
XL1200T SuperLow 1200T
XL1200CX Roadster
FXDRS FXDR 114
Honda -
CBR650R ABS (RH01/RH07)
CB650R ABS (RH02/RH08)
CB1000R ABS (SC80)
CBR1000RR ABS (SC77)
CBR1000RR SP1
CBR1000RR SP2
CBR1000RR (SC82)
CBR1000RR SP
Indian -
All 111 en 116-blokken
Kawasaki -
Z900
Ninja ZX-10R/RR/SE
Ninja H2
KTM -
Duke 890
MV Agusta -
Brutale 800 Rosso/America
Brutale 800 RC/RR
Brutale 800 Dragster Rosso
Brutale 800 Dragster RR/RC
F3 800 RC
Superveloce 800
Brutale 1000 RR/RC serie Oro
Rush 1000
Suzuki -
GSX-1000R/RZ
GSX-R1000
Katana 1000
GSX-S1000
GSX-S1000F
Triumph -
Bonneville
Daytona Moto2 765
Rocket 3 GT/R/TFC
Street Triple R/RS
Tiger 1200 XCX/XR/XRX/Low
Yamaha -
YZF-R1
YZF-R1M
YZF-R6
#1
Post Reply