Klargjøre langtidsparkert MC

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Kawazaxi
Posts: 33
Joined: 14 Mar 2009 17:59

Klargjøre langtidsparkert MC

Post by Kawazaxi »

Sykkelen min har omtrent ikke blitt kjørt i det hele tatt siden 2016. Hadde et par småturer med den i 2017 og 2019, men nå har den stått helt fullstendig i ro siden 2019 (og altså egentlig praktisk talt siden 2016). Den har stått tildekket med et tynt trekk ute i frisk luft, om vinteren har temperaturene ofte vært nede i både -15 og -20 grader. Nå har jeg lyst til å børste støv av den og kjøre igjen, men jeg ønsker selvfølgelig at den skal være i god og trygg stand. Hva bør jeg gjøre/kontrollere i etterkant av en så lang dvale? Jeg skiftet olje og kjølevæske i 2019 som den altså ikke har kjørt noe særlig med, men etter to år er det vel kanskje på tide å bytte uansett?

Her er min foreløpige liste over gjøremål:
- Lade batteri (har vært oppbevart innendørs i romtemperatur)
- Bytte kjede+drev (må uansett gjøres)
- Nye dekk (helt OK spor, men gummien er sikkert 6+ år gammel nå, så regner med det er greit å få nye)
- Bremseklosser/-skiver (mener å huske at skivene er ganske «nye», men klossene er vel sikkert morkne nå)
- Skifte olje+filter, kjølevæske og bremsevæske

Noe mer jeg bør sørge for å få sjekket før jeg hiver meg ut på veiene? :)
(Sørger selvsagt for at sjåføren også klargjøres – jeg vet at mange ulykker skjer med overmodige sjåfører etter lang vinterdvale :( )
inunf
Posts: 4915
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Klargjøre langtidsparkert MC

Post by inunf »

Hadde vært mer skeptisk til bremsevæsken enn bremseklossene. Den bør byttes etter så lang tid, spesielt siden sykkelen har vært utsatt for temperatursvingninger og kondens/fukt.

Olje i dempegaffelen kan også med fordel byttes. Typisk ryker tetningene i gaffelen ganske snart etter at man tar i bruk en MC som har stått lenge. Kanskje greit å være føre var og bytte tetninger og gaffelolje før sesongstart?

Bensinen kan også være dårlig, 98 oktan står seg mye bedre enn 95 oktan siden det ikke er innblandet etanol. Mulig forgassere må renses osv, men det merker du fort om du får start på den og den går reint.

Ellers er det litt skummelt med simmerringer og tetninger rundt om på motoren når en MC blir lagret over lang tid. Holder det så holder det, men det kan være greit å være obs på svetting/lekkasjer fra motoren.
User avatar
mekkern
Posts: 5116
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Klargjøre langtidsparkert MC

Post by mekkern »

Dusj en spray med silicon på gaflene slik at dette renner ned til simringene før du leer på den- så skifter du bremseveske og suger tom tanken for gammel bensin.hvis injection fyll fersk og start.
Hvis du har en sykkel med forgassere så drener flottørkammerene.
Fyll så en blanding av STP forgasser/injection cleaner1:10 med 98oktan i tanken og sett krana på reserve-prøv så å starte starter og går den fint-HURRA
Hvis ikke la den da stå et døgn så cleaneren får jobbe før du prøver på nytt.

Dekkene kan kjøres med hvis du tar det pent frem til du får byttet spesielt på Kald vår-asfalt/vått..
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Klargjøre langtidsparkert MC

Post by Galilee »

Se punktene overfor, og sjekk også bremseslanger og bensinslanger.

Husk også obligatoriske forumtreff i 2021.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Klargjøre langtidsparkert MC

Post by pollti »

Slettes ikke sikkert at batteriet ditt er "reddet" ved å stå ubrukt i rom temperatur i så lang tid. Batterier tåler veldig godt å stå lagret kaldt, og bør lagres i så lav temperatur som mulig. For å sette det på spissen så burde de full lades og så settes i dypfryseren ved lagring.
Post Reply