God olje for klassiske japanske mc?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

God olje for klassiske japanske mc?

Post by gsx750_80 »

Jeg har skiftet olje og filter på 2 eldre Honda CB 900 / 1100. Sist høst slapp clutchen så lett på den ene at jeg ble skeptisk til om jeg
kom meg de ca 30 kilometrene hjem, etter en pause i kjøringen. Behandlet gassen veldig forsiktig, siden clutchen slapp i ethvert gear.

Skiftet til 15W-40 mineralolje fra Biltema (artikkel 36-963) for noen dager siden (fra noe syntetisk eller semisyntetisk), og på de (få) kilometrene jeg har kjørt siden, var det ikke antydning til sluring på clutch.
Dette var jeg meget fornøyd med inntil jeg i dag fant ut at det på baksiden av dunken fra Biltema sto at oljen var beregnet for turbodiesel-
motorer. Høy friksjon i clutch virket behagelig, men en olje beregnet for dieselmotor er antakelig ikke optimal å fortsette med..

Noen som har erfaring med ulike oljetyper og har en klar formening om hva som fungerer godt på eldre japanske sykler feks?
Enkelte syntetiske eller semisyntetiske oljer fra Biltema så i alle fall ikke ut til å fungere bra i kombinasjon med Honda-clutchene mine.
Men, det trenger ikke bety at enhver syntetisk eller semi-syntetisk olje ikke er anvendbar..

Samme artikkelnr https://www.biltema.no/bilpleie/motorol ... 2000022970
På den noe eldre dunken jeg har, står det ikke noe om at oljen var beregnet for dieselmotorer på forsiden, men på baksiden av dunken..
Last edited by gsx750_80 on 07 Jun 2021 18:41, edited 1 time in total.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: God olje for klassiske japanske mc?

Post by mekkern »

har brukt denne på eldre honda uten problemer eksempelvis cb900c.
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-o ... 2000022967
castol sin olje sluret på cbr`n men ikke biltema sin -eller som jeg bruker standard på alle nå:motul 300v enten 10w-40 eller 15w-50 avhengig av sykkel..dyrere men greier meg med 2 typer.utenom indianeren som får OEM 15w-60..
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: God olje for klassiske japanske mc?

Post by gsx750_80 »

mekkern wrote: 07 Jun 2021 18:40 har brukt denne på eldre honda uten problemer eksempelvis cb900c.
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-o ... 2000022967
castol sin olje sluret på cbr`n men ikke biltema sin -eller som jeg bruker standard på alle nå:motul 300v enten 10w-40 eller 15w-50 avhengig av sykkel..dyrere men greier meg med 2 typer.utenom indianeren som får OEM 15w-60..
Takk for tipset. Det var en rød dunk med enten semi-syntetisk eller syntetisk olje fra Biltema som fikk min(e) sykler til å slure, men det
trenger ikke ha vørt akkurat den typen du viser her..
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: God olje for klassiske japanske mc?

Post by mekkern »

Liker å bruke helsyntetiske oljer på luftkjølte motorer da de ikke brytes like fort ned av høy temp.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: God olje for klassiske japanske mc?

Post by ole m. »

gsx750_80 wrote: 07 Jun 2021 18:43
mekkern wrote: 07 Jun 2021 18:40 har brukt denne på eldre honda uten problemer eksempelvis cb900c.
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-o ... 2000022967
castol sin olje sluret på cbr`n men ikke biltema sin -eller som jeg bruker standard på alle nå:motul 300v enten 10w-40 eller 15w-50 avhengig av sykkel..dyrere men greier meg med 2 typer.utenom indianeren som får OEM 15w-60..
Takk for tipset. Det var en rød dunk med enten semi-syntetisk eller syntetisk olje fra Biltema som fikk min(e) sykler til å slure, men det
trenger ikke ha vørt akkurat den typen du viser her..
Kan den syntetiske også ha vært bilolje? Da er det vanlig at man får clutch som slurer.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: God olje for klassiske japanske mc?

Post by gsx750_80 »

ole m. wrote: 07 Jun 2021 20:37
gsx750_80 wrote: 07 Jun 2021 18:43
mekkern wrote: 07 Jun 2021 18:40 har brukt denne på eldre honda uten problemer eksempelvis cb900c.
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-o ... 2000022967
castol sin olje sluret på cbr`n men ikke biltema sin -eller som jeg bruker standard på alle nå:motul 300v enten 10w-40 eller 15w-50 avhengig av sykkel..dyrere men greier meg med 2 typer.utenom indianeren som får OEM 15w-60..
Takk for tipset. Det var en rød dunk med enten semi-syntetisk eller syntetisk olje fra Biltema som fikk min(e) sykler til å slure, men det
trenger ikke ha vørt akkurat den typen du viser her..
Kan den syntetiske også ha vært bilolje? Da er det vanlig at man får clutch som slurer.
Ja, jeg har sjekket dette nå. Den syntetiske, og semisyntetiske, jeg har stående, ser begge ut til primært å være beregnet for bil. Det er ikke umulig at jeg har benyttet disse for mc.
Bør vel satse på en MC-olje, antakelig. Her er noen som konkluderer med følgende:

"...As we’ve shown, the formula for motorcycle oil is different from the chemistry required for diesel engines. Diesel engine oils are missing several key components. As a result, this can compromise wear control, performance and engine oil life. ..." ( https://www.oildepot.ca/diesel-engine-o ... torcycles/ )
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: God olje for klassiske japanske mc?

Post by ArcticTiger »

Du må bruke en olje med JASO MA eller JASO MA2 spesificasjoner, som betyr at de er beregnet for våt clutch. Ellers vil clutchen slure.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: God olje for klassiske japanske mc?

Post by gsx750_80 »

ArcticTiger wrote: 07 Jun 2021 23:45 Du må bruke en olje med JASO MA eller JASO MA2 spesificasjoner, som betyr at de er beregnet for våt clutch. Ellers vil clutchen slure.
Jeg har benyttet Liquimoly 10W-40 med JASO MA2 spek., på en av syklene. Da sluret clutchen, men det kan hende den allerede var preget av tidligere bruk av feil olje.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: God olje for klassiske japanske mc?

Post by gsx750_80 »

En del info om olje for mc her, fra Motorex:
https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/n ... orcycle#10
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: God olje for klassiske japanske mc?

Post by Tekumseh »

Alle sykler jeg har hatt har slura av Biltema's Racing olje (den røde dunken,) men også av andre helsyntetiske oljer, bl.a. den Statoil hadde (Racing etc.)

På forrige sykkelen (2007 Hornet 600) slura det også med helsyntetisk olje uansett hva som sto på flaska, så der brukte jeg Valvoline Durablend 4T 10W40 (delsyntet - mørkeblå flaske.)

Nå har jeg en 80-modell, og bruker Yamalube Mineral (https://www.motorspeed.no/yamaha/ymd650 ... -motorolje).
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: God olje for klassiske japanske mc?

Post by knutk »

Et annet moment man bør ha i øyenkroken er at enkelte typer tetninger muligens kan bli ødelagt av helsyntetisk olje.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: God olje for klassiske japanske mc?

Post by mekkern »

Ikke hatt prob med noen lekkasjer eller sluring på noen sykler med helsyntetiske oljer men derimot en delsynt fra castrol.
Honda xl600r -86
Honda cbr 1000f -87
Suzuki gs 450 -80
Honda cb900c -81
Yamaha thunderace -02
Hyosung gt125 comet -07
Kawasaki kz440
Kawasaki sr 650
Suzuki rg 250 gamma -86 gearkasse.
Suzuki gs750 -76

Mange av disse har rullet mange mil.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: God olje for klassiske japanske mc?

Post by knutk »

mekkern wrote: 08 Jun 2021 11:06 Ikke hatt prob med noen lekkasjer eller sluring på noen sykler med helsyntetiske oljer men derimot en delsynt fra castrol.
Honda xl600r -86
Honda cbr 1000f -87
Suzuki gs 450 -80
Honda cb900c -81
Yamaha thunderace -02
Hyosung gt125 comet -07
Kawasaki kz440
Kawasaki sr 650
Suzuki rg 250 gamma -86 gearkasse.
Suzuki gs750 -76

Mange av disse har rullet mange mil.
Har også stort sett kunnet benytte syntetisk olje problemfritt.

Men for en del år siden hadde jeg en sykkel hvor oljepumpe var montert på utsiden av blokka. Pumpehuset skulle monteres uten pakning, og tettningen skulle besørges av Permatex flytende pakning.

Etter at synt. olje ble benyttet begynte det å svette olje der Permatex tetnigen var benyttet.
Løsningen blei å vaske bort all Permatex og deretter smørre på et tynt lag blå silikon.
Syklene i mitt eie etter den nevnte modellen har vært så pass nye at de har vært bygget for bruk av synt. olje...
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: God olje for klassiske japanske mc?

Post by gsx750_80 »

knutk wrote: 08 Jun 2021 18:58
mekkern wrote: 08 Jun 2021 11:06 Ikke hatt prob med noen lekkasjer eller sluring på noen sykler med helsyntetiske oljer men derimot en delsynt fra castrol.
Honda xl600r -86
Honda cbr 1000f -87
Suzuki gs 450 -80
Honda cb900c -81
Yamaha thunderace -02
Hyosung gt125 comet -07
Kawasaki kz440
Kawasaki sr 650
Suzuki rg 250 gamma -86 gearkasse.
Suzuki gs750 -76

Mange av disse har rullet mange mil.
Har også stort sett kunnet benytte syntetisk olje problemfritt.

Men for en del år siden hadde jeg en sykkel hvor oljepumpe var montert på utsiden av blokka. Pumpehuset skulle monteres uten pakning, og tettningen skulle besørges av Permatex flytende pakning.

Etter at synt. olje ble benyttet begynte det å svette olje der Permatex tetnigen var benyttet.
Løsningen blei å vaske bort all Permatex og deretter smørre på et tynt lag blå silikon.
Syklene i mitt eie etter den nevnte modellen har vært så pass nye at de har vært bygget for bruk av synt. olje...
Olje tyter ut ved toppakning også på min sykkel. Relativt fersk ventiljustering gjør at toppen skal ha vært etterstrammet etter noen titalls mil. Det har ikke skjedd. I dag har jeg drenert oljen som var på sykkelen, og skiftet filter og fylt på 10W-40 mineralolje, JASO MA2. Var opp i 5-6000 omdr/ min på de fleste gear, på en liten tur, og tror ikke det var noe clutch-slip. Er ikke heeelt overbevist, men skal nok finne ut av det etterhvert. Oljen bar navnet Yamalube, og ble innkjøpt hos Yamahaforhandler i Trondheim (Ride). Det er en olje fra Motul, kan det se ut som på nettet.
Post Reply