Sykkel går veldig dårleg etter lang lagring

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Bondegut
Posts: 9
Joined: 16 Jun 2021 21:51
MC: Hyosung 650 GT

Re: Sykkel går veldig dårleg etter lang lagring

Post by Bondegut »

Litten oppdatering for dei som skulle vere interreserte. Plukka ifrå forgasserane og la dei eit glass med aceton som eg kjøpte på biltema. Her låg dei i over eit døgn før eg tok dei ut og satte ting på plass igjen. Ting såg mykje reinare ut og de va komt en fin gylden messing farge. Men dessverre hadde eine flotøren en tendens å henge seg. Og då naturleg vis, fortsatt mykje svart eksos. Har bestilt rebuilt kit, kan gi en oppdatering når det er komt på plass
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Sykkel går veldig dårleg etter lang lagring

Post by intruder »

Bondegut wrote: 30 Jun 2021 00:09 Litten oppdatering for dei som skulle vere interreserte. Plukka ifrå forgasserane og la dei eit glass med aceton som eg kjøpte på biltema. Her låg dei i over eit døgn før eg tok dei ut og satte ting på plass igjen. Ting såg mykje reinare ut og de va komt en fin gylden messing farge. Men dessverre hadde eine flotøren en tendens å henge seg. Og då naturleg vis, fortsatt mykje svart eksos. Har bestilt rebuilt kit, kan gi en oppdatering når det er komt på plass
Hold oss oppdatert...imponerende at du ikke gir opp ... :thumleft

Skulle ønske jeg selv hadde hatt mot til å prøve slikt...men kommer nok , jeg er da ikke 70 før i januar !

God sommer :smt032
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Sykkel går veldig dårleg etter lang lagring

Post by knutk »

Bondegut wrote: 30 Jun 2021 00:09 Litten oppdatering for dei som skulle vere interreserte. Plukka ifrå forgasserane og la dei eit glass med aceton som eg kjøpte på biltema. Her låg dei i over eit døgn før eg tok dei ut og satte ting på plass igjen. Ting såg mykje reinare ut og de va komt en fin gylden messing farge. Men dessverre hadde eine flotøren en tendens å henge seg. Og då naturleg vis, fortsatt mykje svart eksos. Har bestilt rebuilt kit, kan gi en oppdatering når det er komt på plass
Aceton fikser nok noe, men kan være tøff mot eventuelle plastdeler, selv om der trolig ikke finnes mye plast i en forgasser.

Om ikke et rep-kit løser ditt problem kan forgasserne renses med ultralyd vask.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Sykkel går veldig dårleg etter lang lagring

Post by mekkern »

Men har fortsatt ikke fått noe svar på forgassermembranene-de som sitter oppå forgasserstemplene-ingen hull eller revner? :-k
Bondegut
Posts: 9
Joined: 16 Jun 2021 21:51
MC: Hyosung 650 GT

Re: Sykkel går veldig dårleg etter lang lagring

Post by Bondegut »

mekkern wrote: 30 Jun 2021 12:37 Men har fortsatt ikke fått noe svar på forgassermembranene-de som sitter oppå forgasserstemplene-ingen hull eller revner? :-k
Ja nei søren glømte å sei det ja, membranene hadde noken små antydninga til sprekker, men vi kunne ikkje sjå at det var hol heilt gjennom. Vi bpde lyste og tøyde og bøgde so vi konkluderte me trygghet att de ikkje var hol

So langt har eg ikkje funne noken som har ultralyd vasker i nærområdet

Har prøvd synkronisering fleire ganga no, men er vanskeli å få det skikkeleg til når den går so ujamt på turtall. Kan sitte å skru vakumet likt på 2000 rpm og so plutselig begynne den å dra opp på 3-4-5 tusen og vakumet blir plusteleg mykje meir på den andre forgasseren🤷‍♂️

Vegynne å bli litt oppgitt men nekta å gi meg, og god hjelp har visst seg å ikkje vere et problem å finne på dette forumet😊😊
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Sykkel går veldig dårleg etter lang lagring

Post by Tekumseh »

Noen av disse ble tilbakekalt i 2008 pga tanklokkpakninga forhindra ventilasjon. https://automotix.net/autorepair/recalls/10703-recall/
Tenkte om noe sånt spiller inn i tillegg?
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Sykkel går veldig dårleg etter lang lagring

Post by Domino »

Hvis du kjenner noen ivrige skyttere/hjemmeladere kan det godt tenkes de har ultralydvasker.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Sykkel går veldig dårleg etter lang lagring

Post by mekkern »

Bondegut wrote: 11 Jul 2021 13:40

So langt har eg ikkje funne noken som har ultralyd vasker i nærområdet
Hvor bor du da? mulig noen her kan hjelpe.
Bondegut
Posts: 9
Joined: 16 Jun 2021 21:51
MC: Hyosung 650 GT

Re: Sykkel går veldig dårleg etter lang lagring

Post by Bondegut »

Det med tanklokket har eg ikkje komt på før! De har eg hørt historier om før so det kan eg kanskje få testa i morra. Hyosungen min er 2004 men de er no altids en mulighet. Takk for tipset!

Kjenner fleire ivrige jegera og skyttera men dei som dreiv å lagde eige amunasjon har slutta med det for lengst

Eg bur no ut på landet i ei lita bygd (Førde) i gamle sogn og fjordane so skal vel noke til at det er noken her på forumet som er frå nærområdet😅.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Sykkel går veldig dårleg etter lang lagring

Post by pollti »

Det er en eldre kar i Fjaler som driver med gamle Fiat på hobbybasis. Uthuset hans er så fullt av verktøy og maskiner at det er veldig severdig. Klarer du å spore opp ham så kan han kanskje hjelpe deg med ultralyd vasker. Dessverre har jeg ikke hverken navn eller telefon nr mere.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Sykkel går veldig dårleg etter lang lagring

Post by intruder »

pollti wrote: 14 Jul 2021 09:04 Det er en eldre kar i Fjaler som driver med gamle Fiat på hobbybasis. Uthuset hans er så fullt av verktøy og maskiner at det er veldig severdig. Klarer du å spore opp ham så kan han kanskje hjelpe deg med ultralyd vasker. Dessverre har jeg ikke hverken navn eller telefon nr mere.

så på Finn torget at en person på Lillehammer la ut noe om utstyr hvor ultralydvasker var inkludert :D

Prisen var 300 kroner :)


kan kanskje være verdt å undersøke ?
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Sykkel går veldig dårleg etter lang lagring

Post by Domino »

Når jeg nevnte skyttere/hjemmeladere tenkte jeg spesielt på pistolskyttere. Der er det mange som lader ammo sjøl. Dersom du kjenner noen i Førde Pistolklubb kan det være verdt å ta kontakt. De bruker ultralydvasker både til tomhylser og våpendeler.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Sykkel går veldig dårleg etter lang lagring

Post by ArcticTiger »

pollti wrote: 14 Jul 2021 09:04 Det er en eldre kar i Fjaler som driver med gamle Fiat på hobbybasis. Uthuset hans er så fullt av verktøy og maskiner at det er veldig severdig. Klarer du å spore opp ham så kan han kanskje hjelpe deg med ultralyd vasker. Dessverre har jeg ikke hverken navn eller telefon nr mere.

"En eldre kar i Fjaler..." Det høres ut som: I can hear the banjos playing :shock:
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Sykkel går veldig dårleg etter lang lagring

Post by pollti »

Nå er Fjaler marginalt større en Ændebu og en plass hvor alle kjenner alle. Skal dit sent i august sier HG og da skal jeg se om jeg husker veien til Fiat gubben. Forresten ville jeg ha skiftet membranen i forgasseren selv om den ser hel og bra ut. Såvidt jeg husker er det Mikuni forgasser på den og det er sikkert en Suzuki forhandler i Førde som kan hjelpe med deler. Hyosung bygger motor blokker for Suzuki så de er veldig likt byggd opp.
I sin tid ville Hyosung selge 125 og 250 modellene som rebadged Suzuki, men det fikk de nei til. Om det gjelder for 650 og vet jeg ikke men alle 3 modellene er veldig likt byggd opp ihvertfall.
Post Reply