Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Post by knutk »

inunf wrote: 25 Jun 2021 12:10 Hva slags verktøy bruker du for å lese feilkoder? Har du spesifikt diagnoseverktøy til din bil, eller bruker du bare en universal leser? På de bilene jeg har hatt feil (BMW 1-serie og Saab 9-3), har universelle lesere ikke funnet noe, mens spesielle lesere/programvare har funnet feil.

Opel (litt avhengig av årsmodell) er (var?) GM, på lik linke med Saab? Jeg hadde en slik type feilkodeleser: https://www.ebay.com/itm/284306588048?h ... Sw~PhgrMAM

Kosta ca. 3k den gangen men solgte den separat for like mye etter at jeg hadde solgt bilen.
Jeg benytter denne:
https://scanmyopel.com/, samt en OBD leser (som også kan benyttes på MC.)
https://www.obdlink.nl/en/product/obdlink-mx-plus/

Bruker telefonen som skjerm.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Post by Tekumseh »

Helt garantert sikkert at det ikke er luft igjen i systemet?

Jeg lufta "feil" på madamens MB B180 etter jeg bytta slanger og kalipere fram, og hadde pedalsig. Så fikk jeg kjøpt meg enkel bremselufter og tok rett rekkefølge (lengst unna først osv) og tok meg god tid og pumpa gjennom mye veske. Da forsvant siget, og bilen gikk EU med glans.

Så for meg at siget var småbobler som bobla tilbake etterhvert som pedalen gikk ned.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Post by knutk »

Nå er det 6 mnd. siden siste post, og hva har skjedd?

Problemet med lav bremsepedal opptok en del av min tid gjennom hele høsten, uten at jeg følte jeg kom nærmere målet.

I overskriften spør jeg om overhaling av ABS enheten, og der ble brukt tid (og penger ) på den.

Jeg var i kontakt med et Oslo-firma, og han som drev det var litt skeptisk til at der var feil på enheten siden det ikke ble trigget feilkode.
Jeg delte forsåvidt hans oppfatning, men tenkte at feilen må jo ligge et sted. Oslo-firma tilbød seg å ta inn enheten og gjøre en generell overhaling, som i praksis, med mva og hele faderullan ville komme på ca kr 6 000. Jeg gikk i tenkeboksen, og der (tenkeboksen = eBay) fant jeg et firma i Tyskland som solgte overhalte enheter til ca kr 3 000 + frakt. Sendte bestilling, og var heldig å slippe mva, så den kom på ca 3,5k.

Glad og lykkelig monterte jeg enheten, og pedalen var ikke et fnugg bedre....I tillegg kom der nå for første gang opp feikode på ABS :redface

Jeg la ABS problemet til side (i hodet) og dro på BT og kjøpte bremse-nipler. Koblet ifra alle hjulene og satte nipler i enden på røra og luftet.
Pedalen ble da fast og fin.

Uten å fortell om alle brødskiver som ble spist endte jeg opp med å skifte alle calipperne samt bremseslanger. For hver av komponentene som ble byttet ble pedalen gradvis bedre, og etter hvert ble pedalen helt akseptabel.

Hva så med ABS, som tema egentlig handler om?
Avlesing av feilkode viste at systemet ikke fant ABS enheten (ikke helt uventet), så den måtte identifiseres på nytt. Kontaktet lokale Opel pusher, og de antydet at de kom til å benytte flere timer på en slik programmerings jobb... a kr 1200 pr time + mva...

Siden den gamle ABS enheten ikke gav feilkode , endte jeg opp med å splitte ABS enheten, og satte inn den originale elektronikken på den nyoverhalte mekanikken. Og simsala-bim, nå har jeg en gammel skrangle-Opel som jeg har benyttet altfor mye tid og penger på, og fortsatt ikke er verdt en dritt.... :redface Men den kan kjøres...

'Story of my life' :plystre
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bil: Overhaling av ABS. Erfaringer?

Post by mekkern »

Noen ganger er ikke ting helt rasjonelt.. men sånn er det.. ;-)
litt luftbobler og bremseslanger som "fjærer" litt så blir pedalen litt lavere..
sett fra den positive siden så holdes jo økonimien i gang og ikke minst så slipper man en del timer på sofaen.. :lol:

-har selv "oppgradert" den gamle Transiten med et førersete fra ganske ny Oktavia-bedre sidestøtte og varme i stompen og ryggen. :thumleft
Post Reply