hard clutch - er det betenkelig?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

hard clutch - er det betenkelig?

Post by gsx750_80 »

Jeg prøvekjørte en CBR 1100 XX '01 modell i går. Clutch'en var veldig hard å presse inn, noe som virket forstyrrende. Jeg ville tro at jeg på en lengre
tur ville blitt så sliten i hånda at det ville blitt småproblematisk å skifte gear etterhvert.
Noen som vet om dette er normalt for noen CBR 1100 XX?
Jeg forsøkte clutch'en på en '97 modell CBR 1100 XX senere samme dag. Den var meget enkelt å trykke inn.

Er det evt noe å gjøre med, eller må man evt leve med det så lenge de aktuelle clutchfjærene sitter i? Noen som vet?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: hard clutch - er det betenkelig?

Post by mekkern »

Er den hydraulisk på begge?
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: hard clutch - er det betenkelig?

Post by gsx750_80 »

mekkern wrote: 30 Oct 2021 11:14 Er den hydraulisk på begge?
Jeg fant de respektive manualene som gjaldt for 1997-utgaven, som hadde "lett" clutch, og 2001-utgaven, som var den som var veldig tung å bruke.
Begge har i følge manualene hydraulisk clutch.

(Forøvrig hadde begge syklene "superbikelenker" som det heter her i Tyskland, dvs påmontert høyere styrer som ser ut som de er stjålet fra en
60-talls Tempo Corvette. Uestetisk, etter min smak. En digresjon, men en utbredt snodighet her nede.)
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: hard clutch - er det betenkelig?

Post by gsx750_80 »

gsx750_80 wrote: 30 Oct 2021 11:52
mekkern wrote: 30 Oct 2021 11:14 Er den hydraulisk på begge?
Jeg fant de respektive manualene som gjaldt for 1997-utgaven, som hadde "lett" clutch, og 2001-utgaven, som var den som var veldig tung å bruke.
Begge har i følge manualene hydraulisk clutch.

(Forøvrig hadde begge syklene "superbikelenker" som det heter her i Tyskland, dvs påmontert høyere styrer som ser ut som de er stjålet fra en
60-talls Tempo Corvette. Uestetisk, etter min smak. En digresjon, men en utbredt snodighet her nede.)
Fant en artikkel på nett, som omhandler problematikken. Dårlig smurt, eller feillokalisering av, clutchwire er noen av de mulige årsakene som nevnes. Kraftige fjærer likeså.

"...So, why is a motorcycle clutch lever so stiff? There are several factors that can contribute to a stiff clutch. An old, worn or dirty clutch cable is one reason. Other factors include dirty lever, stiff clutch springs, dirty or worn actuator arm or push rod. Clutch position and hand strength can also be a factor..."

https://packupandride.com/why-is-my-mot ... -so-stiff/
Clutch'en var i alle fall plagsomt hard på denne sykkelen, og jeg tviler på om jeg har opplevd en clutch som er i nærheten
av så tung å benytte.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: hard clutch - er det betenkelig?

Post by gsx750_80 »

gsx750_80 wrote: 30 Oct 2021 12:03
gsx750_80 wrote: 30 Oct 2021 11:52
mekkern wrote: 30 Oct 2021 11:14 Er den hydraulisk på begge?
Jeg fant de respektive manualene som gjaldt for 1997-utgaven, som hadde "lett" clutch, og 2001-utgaven, som var den som var veldig tung å bruke.
Begge har i følge manualene hydraulisk clutch.

(Forøvrig hadde begge syklene "superbikelenker" som det heter her i Tyskland, dvs påmontert høyere styrer som ser ut som de er stjålet fra en
60-talls Tempo Corvette. Uestetisk, etter min smak. En digresjon, men en utbredt snodighet her nede.)
Fant en artikkel på nett, som omhandler problematikken. Dårlig smurt, eller feillokalisering av, clutchwire er noen av de mulige årsakene som nevnes. Kraftige fjærer likeså. Med en hydraulisk clutch, som her, så er det antakelig ingen wire involvert. Må innrømme at jeg har liten peiling på hvordan dette er lagt opp.

"...So, why is a motorcycle clutch lever so stiff? There are several factors that can contribute to a stiff clutch. An old, worn or dirty clutch cable is one reason. Other factors include dirty lever, stiff clutch springs, dirty or worn actuator arm or push rod. Clutch position and hand strength can also be a factor..."

https://packupandride.com/why-is-my-mot ... -so-stiff/
Clutch'en var i alle fall plagsomt hard på denne sykkelen, og jeg tviler på om jeg har opplevd en clutch som er i nærheten
av så tung å benytte.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: hard clutch - er det betenkelig?

Post by mekkern »

Gammel veske og treg/irr i slave er noe som kommer opp i hodet her.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: hard clutch - er det betenkelig?

Post by Jonta »

Bytte til større slavesylinder nede, kan være en løsning.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: hard clutch - er det betenkelig?

Post by pelsen »

Det kan vel også tenkes at den med hard clutch har fått byttet pumpe en gang, det er jo noe som kan gå istykker i en velt. Det finnes noen forskjellige pumper og flere diametre på stempel.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: hard clutch - er det betenkelig?

Post by gsx750_80 »

Takk for nyttig informasjon fra flere!
Post Reply