Hvordan best friske opp ripete og matt lakk?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Hvordan best friske opp ripete og matt lakk?

Post by gsx750_80 »

pdfresizer.com-pdf-crop (1).pdf
Tanken på bildet er matt og ripete etter at magnetisk tankbag har vært benyttet.
Hva er beste måte å forbedre utseende på tanken, bortsett fra kostbar omlakkering?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Hvordan best friske opp ripete og matt lakk?

Post by gsx750_80 »

zx14.jpg
Tanken på bildet er matt og ripete etter at magnetisk tankbag har vært benyttet.
Hva er beste måte å forbedre utseende på tanken, bortsett fra kostbar omlakkering?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Hvordan best friske opp ripete og matt lakk?

Post by Roargutten »

Jeg skal gi deg en god veiledning i morgen. Har ikke tid akkurat i kveld. Dette fikser du fint uten behov for lakkering.

Jeg har eget firma der jeg driver med slikt. Skal forsøke å gi deg en veiledning som er gjennomførbar for hvermannsen.


Mvh
Roar
You only live once, but if you do it right, once is enough.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Hvordan best friske opp ripete og matt lakk?

Post by gsx750_80 »

Roargutten wrote: 10 Nov 2021 22:25 Jeg skal gi deg en god veiledning i morgen. Har ikke tid akkurat i kveld. Dette fikser du fint uten behov for lakkering.

Jeg har eget firma der jeg driver med slikt. Skal forsøke å gi deg en veiledning som er gjennomførbar for hvermannsen.


Mvh
Roar
Det hadde vært bærre lekkert! 👍😃
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Hvordan best friske opp ripete og matt lakk?

Post by Roargutten »

Det enkleste i ditt tilfelle ville vært å hatt en oscillerende poleringsmasking og en forholdsvis snill poleringspute.

Svart lakk har lett for å få en slørete/grå hinne om du polerer med for grovt middel og maskin, rett og slett fordi det matter ned lakken.

Nå vet jeg ikke noe om budsjett eller hva du tenker deg i kostnader rundt dette, men en pakke lignende dette: https://bilnerden.no/komplett-poleringspakke-sda-8-v2 vil inneholde alt du trenger for å kunne fikse dette, og ikke minst også shine opp resten av motorsykkelen til en meget blank og strøken finish. I tillegg burde du legge på en voks avslutningsvis for å bevare finishen du har bygget opp, og for å forenkle renholdet senere. Jeg ville hvertfall ikke gjort denne jobben uten å legge en voks til slutt.

Forslag til en billig med fult brukbar voks: https://bilnerden.no/collinite-liquid-insulator-wax-845

Fremgangsmåten ville jeg gjort som følgende:
Fin poleringspute med medium/fint poleringsmiddel, enten du jobber med maskin eller for hånd jobber du deg i mindre områder om gangen, f.eks 30x30 cm ca. Bruker du maskin må du være forsiktig med å ikke kjøre lakken varm. (enkel regel er om du ikke synes det er ubehagelig å legge håndbaken på overflaten så er du trygg).

Du trenger ikke å bruke mye poleringsmiddel, 2-3 dråper på størrelse med en ert er godt nok. Jobb til du ser at poleringsmiddelet er blitt blank/oljete.
Tørk deretter forsiktig av med en mikrofiberklut beregnet for dette uten å presse for mye, svart lakk kan få slør i lakken av så enkle ting.

Inspiser deretter arbeidsområdet ditt under godt lys, gjerne med en lommelykt. Synes du fremdeles det ikke er bra prøver du en gang til med samme kombo med middel og pute.

Hvis det da fremdeles ikke er bra kan det være nødvendig å gå over til litt grøvre kombo. F.eks en medium pute med medium/fint poleringsmiddel.
Synes du selv at du da etter å ha jobbet litt at det begynner å bli en litt gråaktig hinne i lakken er dette fordi du har mattet ned lakken litt, dette er ikke noe problem. Det du da gjør er å ta en avsluttende runde med fin pute og fint middel igjen. Da vil du oppleve en speilende blank overflate.


Kjører du med maskin er det et par ting du må passe på, ikke press hardt!, vekten av maskinen er nesten nok i seg selv. Pass også på at du ikke kjører kanten på den roterende platen bort i andre overflater, dette lager stygge merker og brenner raskt gjennom lakk.


Når det er sagt, ikke vær redd for å prøve. Men kjør ikke rett på med for grov kombo, da kan du fort lage deg mye mer jobb en utgangspunktet, og det er muligheter for å til slutt slipe gjennom lakken.



Forslag til poleringsmiddel: https://bilnerden.no/koch-chemie-fine-cut-f6-01 Denne burde dekke behovet ditt alene, kombinert med riktige poleringsputer.

Forslag til poleringsputer: https://bilnerden.no/flexipads-tri-foam-polish-pad Denne har to sider, en medium og en fin om du ønsker å forsøke deg for hånd.

Pute for påføring av voks: https://bilnerden.no/north-detailing-so ... applicator 1 slik holder, men hold den ren!

Mikrofiber for å tørke både poleringsmiddel og voks: https://bilnerden.no/north-detailing-mi ... fing-towel , et par slik er nok.

Forslag til et par forskjellige voks: https://bilnerden.no/bilt-hamber-finis-wax Denne er nok til mange runder, både på mc og bil.
https://bilnerden.no/swissvax-onyx denne er også et meget godt alternativ, superlett å jobbe med.


Lurer du på noe mer så bare spør, jeg skal forsøke å svare på en enkel og forståelig måte.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Hvordan best friske opp ripete og matt lakk?

Post by intruder »

Ja her var det gutten sin som ga gode råd til gagns,det skal være sikkert.
Hva anbefales for meg som bare har tenkt å gå til Biltema og kjøpe voks,pussemiddel for blanke overflater osv ?

Netthandel gidder jeg ikke drive med ....

På forhånd takk :thumleft
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Hvordan best friske opp ripete og matt lakk?

Post by Roargutten »

Jeg ville nok heller da tatt en tur til en lokal bilextra butikk, de har litt bedre produkter og hyggelige priser, de fleste også et bra utvalg,
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Hvordan best friske opp ripete og matt lakk?

Post by Roargutten »

Alternativt kan jeg også være behjelpelig med å gjennomføre slike jobber. Har som nevnt ovenfor et firma registrert for å kunne ta på meg noen slike oppdrag innimellom. Er i utgangspunktet bare en hobby jeg har hatt lenge. Registrerte et enkeltpersonforetak for noen år siden for å gjøre dette på en legal måte og også for å være mer seriøs ovenfor mine kunder.

Alt fra kun vask til de mer avanserte jobbene med showfinish og keramisk lakkforsegling.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Hvordan best friske opp ripete og matt lakk?

Post by gsx750_80 »

Roargutten wrote: 11 Nov 2021 08:48 Alternativt kan jeg også være behjelpelig med å gjennomføre slike jobber. Har som nevnt ovenfor et firma registrert for å kunne ta på meg noen slike oppdrag innimellom. Er i utgangspunktet bare en hobby jeg har hatt lenge. Registrerte et enkeltpersonforetak for noen år siden for å gjøre dette på en legal måte og også for å være mer seriøs ovenfor mine kunder.

Alt fra kun vask til de mer avanserte jobbene med showfinish og keramisk lakkforsegling.
Mange takk for utfyllende beskrivelser og råd angående produkter! Supert. Hadde jeg befunnet meg i Norge hadde det vært fristende å overlate jobben til en proff. Nå befinner jeg meg i Tyskland, noenogtredve mil sørvest for Kiel, så det blir vel til at jeg tjuvstarter her nede, når jeg forhåpentligvis har sykkelen "i hus", om ikke mange dagene nå. Satser på å bli her fram mot neste høst.
Jeg har sett på de fleste av produktene du anbefalte, og har registrert at de også er mulige å få fatt i her nede.

Du nevnte også forsegling av lakk etter polering, noe jeg aldri har gjort tidligere, men et råd som jeg nok vil følge. Håper det gjør at glansen
bevares vesentlig lengre enn ellers.
(Det har og med at jeg rubbet og polerte en rosa-rød (opprinnelig knallrød) Toyota Corolla sist vår, med for meg utrolig godt resultat.
Ikke noe beskyttelse ble pålagt etter poleringen i "runde 2", og den har da også tapt seg vesentlig i glansen på de 4-5 månedene som har gått siden.)

Takk igjen, også for muligheten for å spørre senere, som du var inne på. :thumleft :D
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Hvordan best friske opp ripete og matt lakk?

Post by Roargutten »

gsx750_80 wrote: 16 Nov 2021 23:45
Roargutten wrote: 11 Nov 2021 08:48 Alternativt kan jeg også være behjelpelig med å gjennomføre slike jobber. Har som nevnt ovenfor et firma registrert for å kunne ta på meg noen slike oppdrag innimellom. Er i utgangspunktet bare en hobby jeg har hatt lenge. Registrerte et enkeltpersonforetak for noen år siden for å gjøre dette på en legal måte og også for å være mer seriøs ovenfor mine kunder.

Alt fra kun vask til de mer avanserte jobbene med showfinish og keramisk lakkforsegling.
Mange takk for utfyllende beskrivelser og råd angående produkter! Supert. Hadde jeg befunnet meg i Norge hadde det vært fristende å overlate jobben til en proff. Nå befinner jeg meg i Tyskland, noenogtredve mil sørvest for Kiel, så det blir vel til at jeg tjuvstarter her nede, når jeg forhåpentligvis har sykkelen "i hus", om ikke mange dagene nå. Satser på å bli her fram mot neste høst.
Jeg har sett på de fleste av produktene du anbefalte, og har registrert at de også er mulige å få fatt i her nede.

Du nevnte også forsegling av lakk etter polering, noe jeg aldri har gjort tidligere, men et råd som jeg nok vil følge. Håper det gjør at glansen
bevares vesentlig lengre enn ellers.
(Det har og med at jeg rubbet og polerte en rosa-rød (opprinnelig knallrød) Toyota Corolla sist vår, med for meg utrolig godt resultat.
Ikke noe beskyttelse ble pålagt etter poleringen i "runde 2", og den har da også tapt seg vesentlig i glansen på de 4-5 månedene som har gått siden.)

Takk igjen, også for muligheten for å spørre senere, som du var inne på. :thumleft :D
Et lag med voks til slutt bevarer glansen mye bedre ja, så sant du ikke hyler på med masse avfetting ved første vask da dette tærer godt på vanlig voks.

Om du befinner deg i Tyskland er også Koch Chemie gode alternativer til poleringsmidler. F.eks M3.02 eller F6.01. Litt avhengig av hvor mye du må korrigere.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
Post Reply