Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

IMG_3563.JPG
Det var godt å få’n Fant hjem omsider. Så da er det bare å gyve løs.

Jeg har også hatt litt kaldstart problemer med den fremre/liggende sylinderen. Eller høyre sylinder som jeg sier. Høyre gasser, coil o.l. er til den høyre sylinder. Så jeg tenkte å se på det i samma slengen. Mistanken går til tenninga, nå som jeg har skrudd gassere flere vintre og bytta så å si allt. Og symtomene er alltid de samme: Våt plugg og fising/poffing i gassern. Varm motor er det aldri noe problemer med. Kan det være en defekt coil som ikke liker kulde?

Brukte og nye deler er bestillt. Det jeg fortsatt mangler er øvre styrebrakett og forskjerm. Men jeg har et håp om at naboen skal klare å sveise styrebraketten, han er dyktig.
Det var en polakk på FB som hadde forskjerm til salgs, riktig farge til og med, noe riper men hel. Han skulle ha 100 euro pluss hele 50 i frakt. Jeg fåreslo 70, men surra med desimalene og skrev 700. det var han selvførgelig veldig fornøyd med. Men da jeg oppdaga feilen ble han sur, og svarer ikke mer…

Jeg får også gå over sykkelen å skifter reg reimer sjekke bremseskiver og slikt, når jeg først er i gang.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Jonta on 18 Nov 2021 00:13, edited 1 time in total.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

IMG_3637.JPG
Som jeg tenkte. Etter å ha stått ute i all slags vær utenfor Lillebror MC i to månder, har det kommet vann i tanken. Jeg stoler ikke helt på disse nedfelte tanklokkene med nøkkelhull...
Fram skiva er innafor minstemål, med ørlitt marging. Klossene er fortsatt bra, så jeg skifter den ikke før de er utslitt. Med litt pussing ble den fin.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by intruder »

Blir artig å følge med på , skruing har ikke vært min greie og nå som jeg snart er 70 !

Lykke til ! =D>
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Takk for det Intruder. Det blir spennende, ja.

Her er øvre gaffel brua, som jeg satser på å få sveisa.
IMG_3604.JPG
IMG_3601.JPG
De nye gasswirene, bestillt etter mål fra Wenhill (UK) ble kutta rett av, som med en avbiter, i ulykken. Så nye er bestillt (de har jo allerede målene så det var enkelt)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Domino »

Har du gode erfaringer med Wenhill? Jeg ser de har både wirer og bremseslanger til min sykkel.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Domino wrote: 19 Nov 2021 08:06 Har du gode erfaringer med Wenhill? Jeg ser de har både wirer og bremseslanger til min sykkel.
Jeg har bare kjøpt wire etter mål, nippler og slikt wire utstyr der. men de har bra priser, og du blir ikke lasta med U.K. (EU den gangen) moms. Og kvaliteten er meget god. samt bra service (kundebehandling, e-post). Anbefales!
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by pelsen »

Domino wrote: 19 Nov 2021 08:06 Har du gode erfaringer med Wenhill? Jeg ser de har både wirer og bremseslanger til min sykkel.
Jeg har nok brukt wirer fra Venhill siden 80-tallet, de var tidlig ute med "Nylocable" som var langt bedre enn original til mange sykler.
Antar at bremseslangene holder samme gode kvalitet. Mesteparten av produksjonen går nok fremdeles til forhandlere, og at nettsalget er en liten del.
Jeg har begynt å kjøpe wire og strømpe i metervis derfra og lodder selv.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Rette og fine gaffelbein fra Motorradteile Hannover, Tyskland. En hyggelig, svær og bra bruktdeler sjappe. Ikke legger de på vanvittige fraktpriser heller.
Nå har jeg også bestillt tettinger, men jeg tror jeg tester om de som sitter på er bra før jeg gidder å bytte.
IMG_3658.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Nye og brukte deler renner inn her ukentlig nå. Så det er skikkelig julaften-stemmning i kåken.
IMG_3691.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Anng. kaldstart problemer, så ser jeg at plasten eller bakkalitten, har sluppet rundt kjernen, i begge ender, slik at fukt kan kanskje trenge inn.
IMG_3749.JPG
Coilene er festa på ei alu plate/brakett, som er montert med gumi foringer. På denne braketten er det et par jordingspunkter, ett var løst.
IMG_3667.JPG
IMG_3669.JPG
Jeg skjønner ikke helt hvorfor denne braketten skal være jorda. Noen som har en forkaring på det? Ja, den blå jord kabelen vil jo ikke jorde braketten da pga gummiforinga. Men den jorder den korte sorte kabelen som går til braketten, samt den "forsterker" jordinga på ramma, da den går direkte fra jordings punktet på gearkassa.

Fikk nye solide gasswire fra Wenhill, i posten. 60£ for to spesialbestillte wire av god kvalitet er ikke gærnt, og 12£ for frakt. Men så er det denna momsen da...og momsgebyret, og hold dere fast, moms på momsgebyret =D> De kaller det tollgebyr da, høres litt penere ut, men det er moms vi snakker om. Toll det er på sprit det, anabole steroider, kalasnikover og slikt
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Jonta on 24 Jan 2022 14:02, edited 2 times in total.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by mekkern »

Coilene må jordes. Ellers blir det dårlig med gnist.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Men de har to kontakter (pluss og minus) i tilegg til høyspennten.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by mekkern »

"høyspent minus" er i festeboltene..eller hvordan en vil definere det... for egentlig er det kollapsen av magnetfeltet som gir spenningsdifferansen..så en skulle tro det ikke er nødvendig-- men opplevd mye som ikke står i bøker... :-k
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Takk for tips Mekker'n!
Skal notere det, kan være nyttig.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Hei igjen godtfolk, og God Romjul!

Nå driver jeg å setter sammen gaffelbeina, med nye simmeringer. Jeg fikk ikke tak i mer enn 1 ny foring (Løvaas hadde liggende) så jeg har plukka ut tre av de minst slitte fra alle de åtte andre brukte foringa. Det er 2 foringer i hvert bein.
Det er litt forskjell på innmaten fra mine gamle (stempla med 93) gaffelbein, og de "nye" (94). Sykkern min er jo 96, så ingen av disse er vel orginale... Men 95/96 beina kan jo være like 94 beina. Det spiller forøvrig ingen rolle. Men jeg syntes at min gamle gaffel, på tross av tynn olje, var litt stiv på humpete grusveg. Så jeg velger den "nye" 94 innmaten. Der er nylonstempelet trekanta (se bilde), så jeg regner med at dette slipper olja lettere forbi og gaffelen blir mykere
Venstre 93(gammel Fant) Høyre 94.JPG

Jeg velger også de "nye" nedre beina, da disse er penere. Som på mine gamle nedre bein, har gjengene ryki i et av hullene til en av klemboltene til forhjulsbolten. Så jeg gjorde som på min gamle, gjenga opp med 7X1 mm. Veldig kjekk løsning, samme stigning som 6 mm. Men 7mm bolter er "umulig" å få tak i, og jeg har ikke mange igjen. Noen som vet hvor slike kan finnes? De få jeg har stammer bla fra en gammel Moto Guzzi T3.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply