Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by mekkern »

Byttet du plugghetter forresten? :-k
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Bikeridr wrote: 29 May 2022 21:18 Alu har jo (som kjent) et oksydbelegg utenpå som gjør at det ikke korroderer videre. For best kontakt må dette gjerne skrapes vekk (holder med slik Scotch-brite grønn nylonduk). Alu må være rent for best ledeevne. Det holder å pusse til alu'en er litt matt da oksydbelegget bare er noen 1/1000 dels mm tykt.
"Skitten" aluminium leder dårlig i kontaktpunktene. Kjernen vil alltid lede godt.
Jeg har jo pussa endel på den braketten, se før og etter bildene.

Mekker'n. Plugghettene skal være i orden. Måler 4.9 K ohm.
I fjor brukte jeg noen andre plugghetter som målte bare 1.4 K. ohm. Hadde mer problemer da. Men da var jo også jordinga på braketten helt løs.

Nå testa jeg akkurat pluggen igjen, og gnisten uteblir / hopper rundt og er ustabil. Jeg tok også å testa to andre "problemplugger" fra i fjor som jeg ikke har rensa, som hadde sitti på fremre sylinder et par uker hver. Den ene var bra og den andre var to-tre gode gnist, så en eller to dårlige osv. Begge var helt fine på Ducatien. Burde også ha testa de på bakre sylinder :roll:
Jeg tester ved å holde pluggen på jord (toppen), også drar den på starteren.
Jeg måler 11V på batteriet, når jeg drar på starter'n. (mener jeg å huske)
Nå tenker jeg å bytte om tennings modulene, for å se om det blir en endring....
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by mekkern »

Eller så kan det være at tenningssystemet får litt lite strøm når en tar en kaldstart- trekker mer strøm når kald.
Jeg har lagt om strømmen med relee på et par eldre sykler for å få mer volt rett fra batteriet.
Men hvis det er kun en sylinder som er prob så...
Bytter du om deler og de5 flytter seg så. :thumleft
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Hvis det er dårlig med strøm, burde den jo ha kommet når jeg slipper startknappen (den starter jo med en gang på bakre)
Det var mest den bakre sylinder'n for et par år siden.
Men, tydelig at den soter litt mye med småkjøringa mi, jeg får også stille mix skruer ned til 2 omdr....
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Etter tips fra Mekkern, bestillte jeg en iridium plugg, i orginal varmeverdi (NGK DPR8EIX-9 Iridium) for å prøve på den fremre sylinderen.
Jeg bestilte også ei tradisjonell Champion RA8HC, som er ett hakk varmere enn orginalt. Blir spennende å prøve.

Tenkte først å teste ei plugg fra Ducati'n. Siden den er væskekjølt så bruker vel den varmere plugger trodde jeg. men det viste seg at det var motsatt :shock: RA4HC er ei kaldere plugg enn RA6HC, som er orginalt på Fant. Det er veldig rart. Man skulle jo tro at en væskejølt motor blir seinere varm og jobber litt kaldere enn en luftkjølt. Og dermed trenger varmere plugger....

Man skulle jo også tro at den fremre sylinder på disse V-twin, får bedre kjøling, enn bakre, og kunne trenge en varmere plugg enn på bakre sylinder?

Og med det samma. Det skal være ca 5Kohm motstand i plugghetta, og det er det. Ville jeg kanskje fått kraftigere gnist om jeg bytter til en med mindre motstand? jeg har et par med 1.4 Kohm.

Jeg har også en liten strømlekkasje med allt avslått. 0.43 mA (0.39mA på generator og 0.04mA varmeholker) Det er ikke mye, men bør ikke være over 0.1mA iflg Haynes boka.

På Ducati Lisa målte jeg forøvrig mye mer, 2.0mA. det er displayet som bruker strøm. Det er vel det som må til for å holde klokka gående. Selv om man ikke ser den når tenninga er avslått.

Her er en fin oversikt over plugg varmeverdier, jeg fant, som jeg kan dele.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by mekkern »

Så lenge du har R plugg skal du ikke ha motstand/minimalt i plugghettene- ellers blir det bare kål og dårlig gnist.
R i betegnelsen på NGK er Resistor- motstand/ radiostøydemping.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

mekkern wrote: 09 Jun 2022 17:19 Så lenge du har R plugg skal du ikke ha motstand/minimalt i plugghettene- ellers blir det bare kål og dårlig gnist.
R i betegnelsen på NGK er Resistor- motstand/ radiostøydemping.
Er det samme med R i betegnelsen for Champion pluggene også?
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Jeg kjørte en dagstur med Fant, til Årnes i går. Blei til sammen nesten 20 mil, frem og tilbake uten problemer. I dag skrudde jeg ut begge tennplugga. De var litt sota, og den fremre var til og med litt våt :shock: Glemte i farta :redface å sjekke om det var bensin eller olje, men jeg har ikke noe nevneverdig olje forbruk...
Så jeg skrudde begge lufteskruene inn ei halv turn (står nå på 2 omdr). Tydelig at jeg må stille nålene tilbake fra 3 til 2 hakk, også. Men det er et litt større prosjekt, med demontering av tanken og greier. Så det får bli seinere en gang.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by mekkern »

Jonta wrote: 09 Jun 2022 18:16
mekkern wrote: 09 Jun 2022 17:19 Så lenge du har R plugg skal du ikke ha motstand/minimalt i plugghettene- ellers blir det bare kål og dårlig gnist.
R i betegnelsen på NGK er Resistor- motstand/ radiostøydemping.
Er det samme med R i betegnelsen for Champion pluggene også?
Det vet jeg ikke for jeg bruker ikke "Sopp-plugger" :lol:
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by pelsen »

Det er ikke så aktuelt å lese tennblugger lenger, moderne bensin gir ikke farge på tennplugger som før. Prosedyren for å lese tennplugg var å holde full gass en stund og slå av tenninga mens mottorn gikk på fullt. Deretter kunne man skru ut pluggen og se på fargen. Det er mer enn 20 år siden vi måtte gi opp denne metoden for å finne blandingen på 250-racere. Jeg har prøvd på veisykkel senere, men det er bare gråfarge på pluggen. Derfor har jeg kjøpt bredbåndslambda.
Tar man ut plugg etter man har prompekjørt er det ikke unormalt om den er svart, tomgangskjøring gjør den svart. :D
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Jo, men nå hadde jeg vært på langtur, før jeg skrudde de ut.
jeg har også colourtune, men jeg syntes ikke jeg får stillt særlig nøyaktig med den. Men den viser jo om noe er veldig gærnt.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Irridium plugg var ikke løsningen, på sot, dårlig gnist problemet. Den virker enda mer følsom for sot enn de vanlige tennpluggene. Med mindre den er en kaldere plugg enn de orginale da. men det skulle være det samme.
En varmere plugg som jeg også har prøvd, derimot, virker som kan hjelpe på problemet. Så nå kjører jeg Champion RA8HC (org. RA6HC). Samtidig som jeg stadig tuner gasserne magrere.

Ny tenningsmodul, Ignitec TCIP4 er bestillt fra Tyskland. Mot et tilegg på ca 300 kr, kunne man bestille den "with mapping". Jeg tenkte at, det er sikkert lurt, og gjorde det.
I ettertid innser jeg mer og mer, at jeg ikke har noe anelse om hva "with mapping" går ut på, men skitt au :? Men det er kanskje noen av dere som har peiling på det?
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by pelsen »

Jonta wrote: 07 Sep 2022 21:46 Ny tenningsmodul, Ignitec TCIP4 er bestillt fra Tyskland. Mot et tilegg på ca 300 kr, kunne man bestille den "with mapping". Jeg tenkte at, det er sikkert lurt, og gjorde det.
I ettertid innser jeg mer og mer, at jeg ikke har noe anelse om hva "with mapping" går ut på, men skitt au :? Men det er kanskje noen av dere som har peiling på det?
Tenningsmap er mest vanlig i moderne motorer som er styrt av en ECU. Istedenfor en enkel tenningskurve bruker disse en tenningsmatrise siden de har TPS-signal tilgjengelig. TPS er "throttle position sensor", og det har du ikke på din sykkel. Jeg har sett på Ignitec-siden og det er sikkert mulig å sette TPS input passiv, den skal jo være programmerbar. Lurest er vel å gjøre om bestillingen.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Takk for info Pelsen. Er nok lurest å gjøre om på bestillinga da. Det blir ikke noe TPS på denne sykkelen.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Nå fikk jeg e-post svar fra Kaemna i Tyskland.
De skriver at "with mapping", betyr at enheten kommer ferdig satt opp (programet) for min sykkel. Slik at det er bare plug and drive. Men jeg kan selvførgelig gjøre endringer selv...
TPS fuksjonen vil være annulert for min sykkel.
De skriver også at de er utsolgt, så jeg må vente et par uker :roll:

Jeg kjører nå med et hakk varmere tennplugger (typiske Harley plugger faktisk), litt magrere inntilling på mix skruene og har ikke hatt noen problemer på ei stund. :-#
Last edited by Jonta on 12 Sep 2022 15:20, edited 1 time in total.
Post Reply