Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by mekkern »

:thumleft :thumleft
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

I går var jeg på B.T. og henta skiltet i går. Og jeg må inrømme at jeg ble litt blank i øya og tykk i halsen da jeg plutselig så det igjen....
Så i går kveld kjørte jeg sykkelen et par km opp vegen her (før jeg rakk å skru på skiltet). Sykkelen går meget pent.

Jeg skrev tidligere om kaldstart problemer. Og det gikk ikke over med ny coil og skikkelig jording. Så jeg tok inn all slakk på chokewiren. Og jeg fant ut at hvis jeg drar chokehendelen videre over midtstilling, blir wiren såpass stramm at jeg får nesten full choke på gasserne. Det hjalp litt.
Jeg satte også gassernålene opp et hakk (fra 2 til 3 hakk) samt skrudde mix skruene ut fra 1,1/4 til 2 omdr. Nå starter den lett og ingen tilbakeslag i den høyre gasseren. Fra før har jeg gått opp fra 70 til 80 på chokedysene.
Nå gjenstår fininnstilling av mix skruene og synkronisering. Men den går så fint nå, at det kan ikke være mye gæernt. Så kan jeg sette på tanken og tilpasse det litt bøyde stativet til innstrumentene og sidekåpene.

Vincent på Cagivaparts (NL) har nå laget et test print av den halvmåne formede dash bord plata, som han skulle sende meg. Så det drar seg mot slutten. Eller mot starten på en fin sesong!
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Så var de obligatoriske skvettlappene til forskjermen limt på. klippte de bare ut av en sort plastbøtte. Glemte å ta bilde, men det blei både praktisk og fint. gjorde de litt kortere enn de gamle som gikk med i krasjen.

opprettinga av instrument holder braketten, hadde jeg grua meg til. Men det var artig når jeg først kom i gang. jeg kjenner meg selv fra lignende reperasjoner, at jeg har det med å ta i for mye. så denne kangen bestemte jeg meg for å bruke tid, være tolmodig.
IMG_4453.JPG

Braketten har fire fester til innstrumentene, pluss et feste til kåpa på hver side. Så det er litt vanskelig å få allt til å stemme. Man må skru det hele sammen, også motere side kåpene, prøve, notere, demontere og justere litt til. Det ble til slutt ganske bra. Endte opp med shims på hver side til kåpefestene, og innstrumentene ble litt høyere på ene siden (men man ser det ikke sånn umiddelbart) Mulig jeg gjør noen justeringer seinere. Nå vil jeg bare ha sykkelen kjøreklar.

Jeg bestillte nye gummiputer hos RS online, firmaet som pelsen linka til. dette firmaet har mye rart og jeg anbefaler alle som skrur litt å bokmerke det.
Gummiputene kom da jeg allerede hadde montert innstrumentene, så inntil videre kjører jeg med de gamle/limte putene.

Bensintanken har jeg rensa og spylt innvendig (var overraskende lite skitt) Og bensin kranene er demontert, rensa og satt sammen igjen, med silikonfett på gummipakningene.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Spiritofwinter »

Hyggelig å se at det går fremover med deg, sesongen er jo i gang de fleste plasser i landet så går bare ut fra at det kribler i kroppen etter å komme i mål for å få kjøre :)
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Palma »

Må bare si at jeg er mektig imponert over å dra et slik prosjekt. Det ser veldig gøy ut. Selv er jeg altfor utolmodig og skal helst bli ferdig med et prosjekt samme dagen jeg starter.. Men mulig jeg blir bedre på slikt når jeg blir voksen... :plystre
Men uansett artig å følge med på :thumleft
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Lett å være tålmodig når snøen ligger tykt og kuldegradene rår. Men nå kribler det skikkelig. Jeg har jo en sykkel til da. ST Lisa, som ble innkjøpt i fjor høst. Men jeg har jo starta et par prosjekter med den også. Rust i ranken og liming av forskjerm. Så den er ikke kjørbar enda, den heller.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

INNSPURTEN!

Nå har jeg montert tanken, lyktene og kåpa. Mye plunder for å få alt sammen. Særlig ledningene og bremse/kløtsj slangene rundt styrestammen og i lykthuset. Heldigvis er det god plass i lykthuset, altså rommet bak lykta.
Jeg tok ikke noe særlig bilder av dette når jeg demonterte ,fordi jeg var ikke fornøyd med hvordan det var lagt opp, og tenkte å gjøre det bedre...
Kløtsj og bremseslangen ligger ikke helt som jeg vil enda, men jeg venter på det halvmåne formede dekslet rundt tenningslåsen fortsatt. Og disse slangene skal igjennom noen avlange hull i dette dekslet. Og jeg tar ikke av disse slangene mer en en gang til, da det er mye bremsevæske søl og lufte jobb. Så de får bare være sånn inntil videre.
IMG_4440.JPG
Nytt kåpeglass, lekkert hva...
Jada, det er litt fargenyanser mellom gammel/ny lakk. Men det blir litt bedre når jeg etterhvert får på mer klarlakk, med litt mindre "appelsinstruktur" eller (elefanthudstruktur som noen mente...).
Ellers får jeg bare kjøre inn til Billakkspesialisten, og få de til å ta en titt, også gjøre noen endringer på en ny lakk?
IMG_4443.JPG
I den ene lykta har jeg satt i ei led pære (H4). Den er lang, med ei lita vifte i enden, og tar litt plass, men det går fint på denne sykkelen. Merkelig at disse pærene trenger vifte? De skal jo ikke bli så varme som vanlige pærer...Så nå skal det bli lavere strømforbruk, bedre lys og jeg tenker jeg kan bli bedre sett da jeg har to forskjellige pærer. Og ved å beholde vanlig H4 i den andre lykta, tror jeg at jeg vil beholde mye av det varme gule lyset.
IMG_4488.JPG
Varsellys for fjærnlys, blinklys og lading virker ikke. Så dette må jeg se nærmere på seinere. Akkurat den ladelampa har kanskje ikke virka før heller (husker ikke). Også var det er en kontakt jeg ikke fandt noe sted å sette. Kanskje det har en sammenheng? (Tydelig at det går litt for for fort nå :?)
IMG_4479.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Dreving

Den er veldig "offroad" gira denne sykkelen, med 15T foran og 46T bak. Så lenge jeg kan holde minimum nesten 70 km/t, kjører jeg på 5 gearet, opp overallt, uansett hvor bratt det er. Så allerede i 90 begynner turtallet å bli unødig høyt. og i 110-120 på motorvei, er turtallet såpass at den sparker litt i overkannt for en jevn kjøring, ved bare en ørlitt økning på gassen.

Jeg tenkte først å øke fra 15 til 16 T. foran. Men jeg er nå temmelig sikker på at 15T er max. på disse 90's Ducati motorene. Så jeg klarte å lete opp et 42T bakdrev. Skal vistnok være orginalt på syklene som ble solgt i Østerike (eller var det Sveits?)

Så nå lurer jeg på hva forskjellen blir med 4t forskjell bak. Kan det kanskje bli omtrent som å få "et gear" til?
Nå har det gamle drivsettet fortsatt mye igjen, så jeg er litt usikker på om jeg skal bytte umiddelbart.....

Anng. den kontakten jeg ikke fant noen plass for. Så sies det på FB gruppa at den ikke er i bruk. Noen mener den er til ei klokke som var montert på noen av 900 utgavene, eller til varmehåndtak som det alldri ble noe av. Felles mening er i allefall at den ikke er i bruk på 750'n, og at det er strøm fra tenningslåsen på den, som man kan bruke til GPS osv.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by pelsen »

Fra 46 til 42 tenner bak er drøyt 10% høyere utveksling. Det er ikke et gir til, men merkbart høyere. Også mister du noe i bunn, første gir blir jo også høyere, samt at det blir lengre avstand mellom girene. Dette blir helt sikkert fint på en slik snill V-twin som trekker på alle turtall.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Tekumseh »

Hjelper dette noe?
Sprocket-Ration-Chart.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by pelsen »

Tekumseh wrote: 30 Apr 2022 20:35 Hjelper dette noe?
Neppe, her er det bare å sammenligne brøkene 46/15 og 42/15, alle de andre alternativene i tabellen er ikke aktuelle. Det er bare et 42 tenners bakdrev som er tilgjengelig som alternativ. Sykkelen kommer til å gå med litt lavere turtall på vei, og det er vel det som er målet. Samme som jeg ville valgt.
Jeg har laget noen enkle excelark for dreving av mine racere for bane, men det er ikke relevant for vei.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Tekumseh »

Du kommer sikkert opp fra ca 0,9 til 1:1 i første gear, og får som et kvartgear til på 5:te?
Last edited by Tekumseh on 04 May 2022 17:07, edited 1 time in total.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Jonta »

Takk for svar dere.

900'n var jo seks gira fra ca 93.
Det var litt forvirrende dette Teumseh, men ut i fra den tabellen, så vil altså 3.07 endres til 2.8...

Slik det er nå, har jeg ca. 4300 o/min ved 90 km/t. Det hadde vært fint å fått det ned til ca. 3600 o/min.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by pelsen »

Jonta wrote: 01 May 2022 14:42 Takk for svar dere.

900'n var jo seks gira fra ca 93.
Det var litt forvirrende dette Teumseh, men ut i fra den tabellen, så vil altså 3.07 endres til 2.8...

Slik det er nå, har jeg ca. 4300 o/min ved 90 km/t. Det hadde vært fint å fått det ned til ca. 3600 o/min.
Du kommer ned i ca 3900 o/min i 90 med 42 tenner, skal du ha 3600 i 90 blir det 38 eller 39 tenner.

Regnestykket: 3600/4300 x 46 = 38,5 8) Utveksling er egentlig enkelt hvis man fjerner alt det uvesentlige.
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Vinterprosjekt "Fant" Rep. av krasja 1996 Cagiva Elefant

Post by Domino »

Her er et nettsted som kanskje kan hjelpe deg å se hvilke hastigheter du vil få ved ulike turtall og drevkombinasjoner.

https://www.gearingcommander.com/
Post Reply