Rust i tank.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Rust i tank.

Post by Bikeridr »

Forskjellen på etanolbensin og en flaske kondensfjerner er at du aldri blir kvitt etanolen i etanolbensin, mens en flaske kondensfjerner varer 2-3 tanker før den er ute av systemet. Så ja, jeg står på mitt.
Dessuten, 0,25l kondensfjerner (vanlig flaskestørrelse om jeg ikke husker feil) på en 60l tank er 0,4% altså 1/12-del av hva etanolbensin inneholder.

Samme med dekkrens, slik man sprayet på dekkene tidligere og kjørte i snøen for å vaske av asfalt (og snøen ble svart). Hvis du først begynte med dette, måtte du fortsette med det. Blandingen la seg inn mellom lamellene og ødela dekkene. Tror ikke jeg har sett slik dekkrens på bensinstasjonene på iallefall 15 år.

Som du selv skriver om slanger med blått innlegg; "skal tåle etanol bedre", men fortsatt er etanolfri bensin best og mest holdbart for motor og komponenter.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Rust i tank.

Post by mekkern »

JA -etanolbensin suger til seg vann-akkurat det er et problem for den suges ut av lufta også-til slutt greier ikke etanolen(som da er tynnet ut med vann) å holde seg suspendert i bensinen og bunnfelles(faseseparasjon) da ligger etanolen som er full av vann i bunn av tanken-og så sier folk at de har fått vann i tanken...pussig det gitt...

Kondensfjerner er forøvrig Isopropanol.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Rust i tank.

Post by Jonta »

Wikipedia:
Isopropanol blir ofte brukt i kondensfjerner, som blir blandet med bensin i bensintanken i bilen for å fjerne kondens i drivstoff- og trykkluftsystemet. Vann i bensin vil gi en vannfase og en fase med bensin. Isopropanol som er blandbart med begge gjør at fasehinnen forsvinner og vannet fordeles i bensinen.

Og akkurat slik virker vel også etanol...Så, om det er blandbart med bensin og vann, som gjør at vannet blander seg med bensinen, eller at etanolbensinen trekker til seg vann. Det er vel bare to måter å forklare det samme fenomenet.
Og det er det som er hensikten, å få bensinen til å blande seg med vannet, slik at vannet ikke blir liggende på bunnen av tanken å "godgjøre seg" der, eller at det innimellom kommer mer eller mindre reint vann inn i forbrenninga. Pluss is i drivstoff systemet om vinter'n.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Rust i tank.

Post by mekkern »

Etanolen inneholder i utgangspunktet minst 3,4% vann..siden det ikke er snakk om "absolutt alkohol"
Hvor mye ekstra vann den trenger for å faseseparere vet jeg ikke -men det blir brått et skikt med vannholdig alkohol som brenner dårlig og gir rust/korrosjon.

Hvorfor noen ser på dette som positivt for andre enn "miljøet" er over min forstand.

Bensin er forøvrig blitt ferskvare.
Eksempelvis min cbr1000f starter normalt etter vinterlagring og virker å fungere som alltid-men toppfarten på sykkelen med "fjorårets" bensin er 50-60kmh lavere inntill jeg fyller fersk bensin- så noe har endret bensinen i løpet av vinteren.
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Rust i tank.

Post by Ambro »

Problemet Jonta, er som nevnt at bensin iblandet etanol er hydroskopisk, akkuratt slik som bremseveske type dot 4 (og sikkert andre) er.

I motsetning til bremsesystemet, er det lufting i bensinsystemet til alle motorer (bil og MC), fordi nivået endrer seg hele tiden, dermed kommer det hele tiden ny fuktighet inn i tanken, som får gleden av å blande seg med den hydroskopiske bensinen, og legger fra seg vannet der. I motsetning til gammel bensin, der alt vannet i lufta, holdt seg stort sett i lufta med mindre du hadde en stor tom tank, der vannet fikk kondensere seg på veggene av tanken (en av mange grunner til at man ønsker å vinterlagre med full tank).
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Rust i tank.

Post by Jonta »

mekkern wrote: 23 Jan 2022 09:23 Etanolen inneholder i utgangspunktet minst 3,4% vann..siden det ikke er snakk om "absolutt alkohol"
Hvor mye ekstra vann den trenger for å faseseparere vet jeg ikke -men det blir brått et skikt med vannholdig alkohol som brenner dårlig og gir rust/korrosjon.

Hvorfor noen ser på dette som positivt for andre enn "miljøet" er over min forstand.

Bensin er forøvrig blitt ferskvare.
Eksempelvis min cbr1000f starter normalt etter vinterlagring og virker å fungere som alltid-men toppfarten på sykkelen med "fjorårets" bensin er 50-60kmh lavere inntill jeg fyller fersk bensin- så noe har endret bensinen i løpet av vinteren.
Konklusjonen må bli Shell V-Power Nitro+ da, i allefall for lagring. Eller alkylatbensin (miljøbensin for gressklippere og slikt) for den som tar seg råd til det. Samt en skvett kondesfjærner til vårsleppet.

Din CBR 1000 med ca 130 hk går ca 50-60 km/t lavere på forårets bensin. Hvor i :shock: allverden tester du ut det??? På E-18 opp mot Liertoppen :D
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Rust i tank.

Post by Jonta »

Ambro wrote: 23 Jan 2022 09:54 Problemet Jonta, er som nevnt at bensin iblandet etanol er hydroskopisk, akkuratt slik som bremseveske type dot 4 (og sikkert andre) er.

I motsetning til bremsesystemet, er det lufting i bensinsystemet til alle motorer (bil og MC), fordi nivået endrer seg hele tiden, dermed kommer det hele tiden ny fuktighet inn i tanken, som får gleden av å blande seg med den hydroskopiske bensinen, og legger fra seg vannet der. I motsetning til gammel bensin, der alt vannet i lufta, holdt seg stort sett i lufta med mindre du hadde en stor tom tank, der vannet fikk kondensere seg på veggene av tanken (en av mange grunner til at man ønsker å vinterlagre med full tank).
Så du er sikker på at etanolholdig bensin vil trekke til seg fukt fra lufta i tanken. At fuktholdig luft ikke må kondensere på veggene først altså.
Uansett, uavhengig av bensintype, vil jo man fylle tanken full før vinterlagring.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Rust i tank.

Post by mekkern »

Jonta wrote: 23 Jan 2022 13:41
Din CBR 1000 med ca 130 hk går ca 50-60 km/t lavere på forårets bensin. Hvor i :shock: allverden tester du ut det??? På E-18 opp mot Liertoppen :D

Akkurat hvordan jeg fant ut dette og mange andre ting er en "Historie fra Mekkis garasje" som formidles kun muntlig.. :smt110

Trekker fuktighet rett ut av lufta:
https://no.wikipedia.org/wiki/Hygroskopisk
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Rust i tank.

Post by Jonta »

mekkern wrote: 23 Jan 2022 16:44
Jonta wrote: 23 Jan 2022 13:41
Trekker fuktighet rett ut av lufta:
https://no.wikipedia.org/wiki/Hygroskopisk
Så bensinen i seg selv, er egentlig ikke hygroskopisk?
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Rust i tank.

Post by pelsen »

Jonta wrote: 07 May 2022 22:31
mekkern wrote: 23 Jan 2022 16:44
Jonta wrote: 23 Jan 2022 13:41
Trekker fuktighet rett ut av lufta:
https://no.wikipedia.org/wiki/Hygroskopisk
Så bensinen i seg selv, er egentlig ikke hygroskopisk?
Bensin er ikke hygroskopisk, men etanol som er blandet inn er jo det. Jeg vet ikke fasit men fyller bare 98.
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Rust i tank.

Post by Domino »

Bensin uten alkohol er ikke hygroskopisk. Og dersom det ikke er luft i tanken er det lite tilgang på fuktighet. To gode grunner til å lagre sykkelen med full tank 98 oktan.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Rust i tank.

Post by mekkern »

98oktan lagret på helt tette metallkanner holder også greit et par år :thumleft -plastkanner noen mnd.
på plast så skjer det en endring av noe av aromatene, men aner ikke hva-virker som noe svetter ut gjennom plasten. :-k
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Rust i tank.

Post by Domino »

Nok en god grunn til å være skeptisk til motorsykler med bensintank av plast. Bare så synd at noe av disse syklene er jæv... veldig fristende!
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Rust i tank.

Post by Jonta »

Domino wrote: 08 May 2022 14:10 Nok en god grunn til å være skeptisk til motorsykler med bensintank av plast. Bare så synd at noe av disse syklene er jæv... veldig fristende!
Da slipper man i allefall rust i tanken :)
Det er vel også en kvalitets forskjell, på de forsjellige plastkannene, og tankene.

Uansett, nå har tanken stått med rusløser (CRC Rust off) siden Januar. Men det var ikke nok.
Så jeg fikk tak i noe kjemisk som går under betegnelsen: UN 1805 Rustremover. Fra en meget behjepelig kar på den lokale jernvare sjappa.
Jeg var usikker på, skal den blandes ut? Hvor lenge skal det stå i? Etter mye googling fandt jeg kun utallige sikkerhetsinfo. Så jeg måtte prøve meg fram selv.
Ublandet, kun nok til å dekke rust områdene i de små lommene i bunn av tanken, (ca 2 dl) fordi den også angriper galvaniseringa ellers i tanken.
I starten koker det litt (litt roligere enn et batteri på lading). Men det stopper etter en halvtime. Men kjemikalene virker fortsatt, så etter ca 1.5 time, var rusta borte.
Så skyllte jeg tanken grundig, også med såpe, så sprit, tørka den grundig innvendig, lot den tørke yttligere over natta, og i dag har jeg hellt i en dl totaktsolje. Den olja vil jo forsvinne rimelig fort, men det er godt for hue, om ikke annet.

Så etter et par timers leting :roll: , fandt jeg endelig eska med det nye bensin filteret, slangene og nye o-ringer. Så nå er det bare ut i bua igjen, å få armaturen på plass igjen.

Noen som kjenner til dette rustløser middelet?
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Rust i tank.

Post by intruder »

Da jeg kjøpte Intruderen var tanken svært rusten både utapå og inni,var så " heldig " å bli nedkjørt av en bilist i lav fart så det ble bare små skader og heldigvis bare materielle

ble fixa på et lakkverksted,vet ikke hva de brukte men den er ihvertfall like fin etter 15 år .
Post Reply