Rust i tank.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Rust i tank.

Post by Jonta »

Det er litt rustdannelse nederst i "lommene" bakerst i tanken på Ducatien min
IMG_3935.JPG
Er det noen som har gode råd for fjærning av dette. Tanken står nå med litt CRC sprøyta i. Jeg bruker er CRC'n med MoS2 tilsetning, som jeg mener gjør den bedre. Men jeg må kanskje til med sand og grus og riste? Her har jeg løfta tanken opp i forkant. Så senker jeg den litt hver dag, slik at CRC'n får jobba seg inn overallt der nede/bak.
Så mye greiere med de gamle to takterne da, med oljeblanda bensin i tanken, som beskytta mot slikt. Men det finnes jo kondens fjærner, pluss å lagre sykklen med full tank. Men skyld ikke på meg denne gangen, jeg kjøpte sykkelen nå i høst
IMG_3944.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Rust i tank.

Post by mekkern »

For å fjærne rusta kan du jo bruke elektrolyse?
eller du kan bruke syre for å etse bort.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Rust i tank.

Post by knutk »

En gang i tiden var dette middelet ansett som en god remedie for rustfjerning....
https://ferro-bet.no/produkt/ferro-bet-rustfjerner-05l/

https://www.maxbo.no/sok/?query=ferro-b ... 0-%20Exact
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Rust i tank.

Post by Jonta »

mekkern wrote: 16 Jan 2022 10:12 For å fjærne rusta kan du jo bruke elektrolyse?
eller du kan bruke syre for å etse bort.
Takk for tips,men hvordan funker elektrolyse<?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Rust i tank.

Post by mekkern »

et eksempel er:

Krystallsoda og vann skal funke greit som elektrolytt sies det-har ikke testet selv.
en gammeldags batterilader til kraftkilde-eller man kan bruke en moderne men må ha et batteri i kretsen for å starte laderen.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Rust i tank.

Post by Bikeridr »

@mekkern krystallsoda i blå pakker, som i kaustisk soda? Det er jo basisk og stikk motsatt av syre.
Ferro-bet er fosforsyre. Den "fjerner" ikke rusten per se, men omdanner den til et svart oksydbelegg som da "tetter" rusten. Noe ala oksydbelegget på aluminium som forhindrer videre korrosjon.

@Jonta hvis du ikke får tak i ferro-bet, men kjenner noen på en litt større båt, kan det hende de har Unitor Metal Brite og du kan tigge deg en liter. Må blandes ut 1:10 med vann. Metal Brite er nærmest ren fosforsyre. Bruk hansker. Svir litt på bare fingre og du finner iallefall alle småsår men er ikke fullstendig etsende på hud.

Merk at både ferro-bet og Metal Brite må holdes langt unna aluminium da det brenner rett igjennom ved kontakt.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Rust i tank.

Post by pelsen »

Jeg har brukt krystallsoda som elektrolytt, grunnen til at man bruker dette er at det er et ganske ufarlig stoff og at gassen som avgis er oksygen og hydrogen. (jada, jeg har tent på boblene :D ) Dessuten finner men det i kolonialbutikker.
Man kan godt bruke saltvann, men det er ikke særlig gunstig mhp rustfjerning, samt at det avgis klorgass.

Men tiden har vist at rusten kommer tilbake, det er jo bart stål etter denne behandlingen. Jeg antar at oksydbelegget etter Ferro-bet er bedre.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Rust i tank.

Post by mekkern »

Trixet er nok el- forsinking etterpå- egentlig samme prosess men legger på sink....

Ferrobet inneholder også sink.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Rust i tank.

Post by Jonta »

Takk for forslag folkens.
I første omgang kjøre jeg det enkleste, rustløser/småskruer. Så får vi se..
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Rust i tank.

Post by Domino »

Jeg hadde tenkt å prøve elektrolyse i fjor sommer. Men etter råd fra en kollega satset jeg i stedet på sitronsyre. Løste pulveret i varmt vann (ikke glohett) og lot tanken stå noen dager. Ristet litt på den innimellom.

Skylte så godt med vann og deretter bensin (hvis jeg husker rett). Tilslutt helte jeg på ca en liter bensin tilsatt totaktsolje og sørget for at hele tanken innvendig fikk ei lita oljehinne.

Resultatet så bra ut. Etter det har jeg kun brukt 98 oktan, da den inneholder maks 0,5% etanol. Tar opp mindre vann, og lavere risiko for skader på drivstoffsystemet i en gammel sykkel.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Rust i tank.

Post by Bikeridr »

Domino wrote: 17 Jan 2022 18:48 ... Etter det har jeg kun brukt 98 oktan, da den inneholder maks 0,5% etanol...
Nope, her må du ut med 10-gangen. 98 oktan inneholder 5% etanol (totalt alkoholmisbruk, spør du meg) og 95 oktan minimum 10% etanol (enda værre alkoholmisbruk, etter min mening).
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Rust i tank.

Post by Domino »

Da må jeg nesten be deg dokumentere dette. For på databladet skriver Shell maks 0,5%. Og dersom etanolinnholdet er 10 ganger større er det etter min mening såpass alvorlig at de bør få seg en smekk.
Datablad Shell.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Rust i tank.

Post by Bikeridr »

Domino wrote: 17 Jan 2022 22:51 Da må jeg nesten be deg dokumentere dette. For på databladet skriver Shell maks 0,5%. Og dersom etanolinnholdet er 10 ganger større er det etter min mening såpass alvorlig at de bør få seg en smekk.

Datablad Shell.png
Les her: https://www.shell.se/bensinstationer/sh ... 5-e10.html
og her: https://motor.no/bensin-diesel/her-er-d ... ene/112535

Minst 10% majnnsjit i 95 oktan og 5% drittstoff i 98 oktan. Sist jeg reiste i Norge (2018), sleit jeg skikkelig med å finne 98 oktan på bensinstasjoner. Bare alkobesudlet 95 oktan møkk på pumpene.
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Rust i tank.

Post by Domino »

På den første lenken din står det riktignok at 98 oktan fra Shell i Sverige inneholder 5% etanol. På den andre sto det:

V-Power Nitro+98: Bensin med høyere kvalitet og oktan. Ikke tilsatt Etanol. Har tilsetninger som skal redusere avleiringer i motoren, samt sikre at motoren yter optimalt.

Så inntil videre ser det trygt ut å fylle 98 oktan på Shell i Norge. Så spørs det hvor lenge...
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Rust i tank.

Post by Bikeridr »

Domino wrote: 17 Jan 2022 23:35 På den første lenken din står det riktignok at 98 oktan fra Shell i Sverige inneholder 5% etanol. På den andre sto det:

V-Power Nitro+98: Bensin med høyere kvalitet og oktan. Ikke tilsatt Etanol. Har tilsetninger som skal redusere avleiringer i motoren, samt sikre at motoren yter optimalt.

Så inntil videre ser det trygt ut å fylle 98 oktan på Shell i Norge. Så spørs det hvor lenge...
Ja, vet det var i Sverige, men det er nå "EU bensin", og samme her i Latvia, samt Norge som selvsagt innfører EU direktiv fortere enn EU selv. Spesielt hvis det koster penger for menigmann.
Hva Shell har i bensinen sin, vet jeg lite om for jeg har gått til totsalboycott av det møkkaselskapet for sikkert 20 år siden. Har jobbet for de i Nigeria og har sett for en dobbeltmoralsk jævelskap de driver med. Det er forresten lett å boycotte de her i Latvia, for de er ikke representert her.

Fant lenker her for Circle K, de leverer visst ikke annet enn 95 oktan i "miles" og "miles+" utgave og begge inneholder "inntil 5% bioetanol", skriver de:
https://www.circlek.no/drivstoff/miles%C2%AE-95
https://www.circlek.no/drivstoff/milesplus%C2%AE-95

Prøvde å finne innhold hos Esso, men der var bare reklame på hvor superfantastisk deres molekylinjiserte bensin var.
Svelget en kamel og gikk inn på Shell sine sider. De artiklene med metanolfri bensin er fra 2012. Mye EU miljøkatastrofedritt og mange liter bensin som har rent igjennom dysene siden da..
Post Reply