Rust i tank.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Rust i tank.

Post by Jonta »

intruder wrote: 08 May 2022 18:43 Da jeg kjøpte Intruderen var tanken svært rusten både utapå og inni,var så " heldig " å bli nedkjørt av en bilist i lav fart så det ble bare små skader og heldigvis bare materielle

ble fixa på et lakkverksted,vet ikke hva de brukte men den er ihvertfall like fin etter 15 år .
Hell i uhellet, der altså Intruder...
Jeg har heldigvis ikke vært så heldig å bli kjørt på av en bilist, med denne sykkelen, så jeg må fikse det sjæl:D

Sånn ble det seenes ut, nedi disse lommene i bunn...
IMG_4551.JPG
Og her er en gammel og rusten øyebolt, som jeg la tuppen av nedi kjemikalene.
IMG_4561.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Rust i tank.

Post by mekkern »

Domino wrote: 08 May 2022 14:10 Nok en god grunn til å være skeptisk til motorsykler med bensintank av plast. Bare så synd at noe av disse syklene er jæv... veldig fristende!
Ja Ducati har hatt noen problemer med at tankene har endret fasong av etanolen i bensina.
E5 er ikke så ille men e10 gir mer problemer - dette gjelder flere.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Rust i tank.

Post by Jonta »

Hvordan unngår vi E 10?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Rust i tank.

Post by mekkern »

fyller 98oktan der vi kan-95oktanen varierer innholdet ut i fra hva de har best marginer på.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Rust i tank.

Post by Jonta »

Bare å droppe Circle K da alltså.
bekzclz11
Posts: 1
Joined: 10 May 2022 16:00
MC: na

Re: Rust i tank.

Post by bekzclz11 »

The safest method of chemical rust removal involves mixing vinegar and baking soda to fill (or nearly fill) the tank. Let the mixture sit until it bubbles up and begins to change color with the rust particles. Then rinse thoroughly to ensure it's completely empty.









https://krnl.run
https://indigocard.ltd
Last edited by bekzclz11 on 30 Jun 2022 21:26, edited 1 time in total.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Rust i tank.

Post by Jonta »

bekzclz11 wrote: 10 May 2022 16:38 The safest method of chemical rust removal involves mixing vinegar and baking soda to fill (or nearly fill) the tank. Let the mixture sit until it bubbles up and begins to change color with the rust particles. Then rinse thoroughly to ensure it's completely empty.
Thanks for the tips!

Nå har jeg satt allt sammen igjen, og testa sykkelen opp veien. Også var det stopp (heldigvis var det på gårdsplassen her). Fikk ikke bensin.
Jeg har i årevis advart meg sjøl mot å kjøpe et bensindrevet kjøretøy uten forgasser. Men etter at min nevø kjøpte seg en godt brukt Subaru med innsprøtning, skjønnte jeg at. så lenge ikke filter og dyser tetter seg av rust fra tanken, er systemet temmelig knirkefritt.
Men her sto jeg da, med min første doning med dette hi-tek systemet, med elektronikk og ørten sensorer, som bare venter på å feile...
Ut med armaturen igjen, og der fandt jeg feilen. Slangen på bensin pumpa hadde poppa av (det forklarte også bensinen på undersiden av tanklokket, på tross av at tanken nesten var tom). Slangen hadde også svella, og mista formen. Og når jeg klemmer på slangen, tyter det bensin ut fra veggen på slangen, i området hvor armeringa sitter.
Det var jo akkurat dette Anders på Løvaas hadde advart meg mot (som jeg skreiv om på side 2). Og ekspeditøren på Tess hadde sagt, skulle gå bra.
Og de andre Tess slangene jeg akkurat hadde montert , var på god vei til oppløsning, de også.
Så da var det bare å sette på de gamle slangene igjen. de var tross allt ikke så gærne, og de holder nok noen år til, fram til neste filterbytte.
Men grunnen til at jeg bytta desse slangene, var at jeg tenkte de kanskje var de orginale fra 1998, og på tide å skifte ut...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Rust i tank.

Post by mekkern »

Ja hurra for spriten. 🤮
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Rust i tank.

Post by Jonta »

mekkern wrote: 15 May 2022 18:24 Ja hurra for spriten. 🤮
Nja, dyre kvalitetslanger fra Tess, så fort ødelagt? Heller feil slanger tenker jeg? Etter litt YT så ser jeg at jeg skulle hatt "submersible" slanger (vet ikke hva det heter på norsk)

Forøvrig, etter å ha montert allt igjen med gamle slanger kommer det fortsatt ikke bensin. Pumpa går. Så nå har jeg tatt ut armaturen igjen (hvor mange demonteringer / monteringer tåler (jeg) den nye o-ringen egentlig tro?). Så nå skal jeg teste om den virkelig pumper, på tross av at den går....(litt lei nå :? må si)
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Rust i tank.

Post by Jonta »

Jeg fant feilen. Pumpa går men pumper ikke. dvs. den pumper når den vil, for å få meg usikker. men jeg lar meg ikke lure. ringer Løvaas i morgen å bestiller ny.

Minner meg litt om en Moto Guzzi, jeg hadde "back then" som uten forvarsel kutta strømmen til tenninga. Og hver gang jeg forsøkte å feilsøke, var allt i orden (ikke lett å finne feilen da). jeg endte med å legge opp en ekstra kabel kobla til en bryter, så kunne jeg bare dra ut den når situasjonen oppsto....
Post Reply