Clutch henger seg opp - Yamaha XT660X

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
zith
Posts: 3
Joined: 04 Oct 2016 22:29
MC: Daelim s-five 04 mod

Clutch henger seg opp - Yamaha XT660X

Post by zith »

Hei

Har nylig kjøpt meg min første sykkel, en Yamaha XT660x 2013 mod som jeg er strålende fornøyd med, men det er noe feil med clutch (som selvfølgelig selger ikke opplyste om).

Plages når jeg girer ned fort at clutch ikke spretter opp igjen når jeg girer ned, den henger liksom nede, må slippe clutch-hendel for at den skal sprette opp igjen, noe som kan være svært ubehagelig når man kommer til veikryss, rundkjøringer etc.
Plages og med å gire ned og finne N hvis sykkelen står i ro og clutch-hendel er trykket inn, regner med samme problemet som forårsaker begge tingene.

Noen som har løsning hva problemet kan være? :-k
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Clutch henger seg opp - Yamaha XT660X

Post by pelsen »

Sjekk wire først, løsne den og sjekk om den går lett i strømpa. Den skal være hel og ikke være treg.
En mulig årsak til at en wire går tregt er at noen har byttet den og har lagt den nye feil. En knekk på wire lager også slike problemer.
Sjekk i workshop manual hvor wiren skal gå, fort gjordt å legge en wire feil.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Clutch henger seg opp - Yamaha XT660X

Post by Tekumseh »

zith wrote: 04 Jul 2022 23:28
Plages og med å gire ned og finne N hvis sykkelen står i ro og clutch-hendel er trykket inn, regner med samme problemet som forårsaker begge tingene.
Dette tror jeg er vanlig på de fleste sykler av eldre årgang. Prøv å rulle den litt bakover med clutchen inne før du prøver å vippe den opp i neutral.

Alternativt dobbel-clutche som på gammel traktor og lastebil. Geare ned til første, ut med clutchen den siste meteren, inn med den igjen og finne neutral.

Når det gjelder clutchen holder jeg også en knapp på wiren, eller at noe ved wire-innfestinga på motoren henger seg opp / tar i noe.
Er det ikke wiren, kan man jo åpne og se på clutchen, om den er justert rett, om fjærer er i orden osv. Men det høres mest ut som skadet eller utslitt wire.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Clutch henger seg opp - Yamaha XT660X

Post by Jonta »

Ikke helt uvanlig at man må sette gearet i N, før sykkelen stoppes helt.
Post Reply