Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by mekkern »

Få ut alt karbonstøv og annen dritt.
Karbon leder godt strøm.
Puss over der børstene går og rengjør i rillene. Er det nok bøster igjen så er det greit ellers er det fin tid å skifte til nye.
Smør lett opp med litt fett på alle lagerflater og drev. :thumleft :thumleft

Detta er artig. \:D/
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

mekkern wrote: 06 Aug 2022 17:10 Få ut alt karbonstøv og annen dritt.
Karbon leder godt strøm.
Puss over der børstene går og rengjør i rillene. Er det nok bøster igjen så er det greit ellers er det fin tid å skifte til nye.
Smør lett opp med litt fett på alle lagerflater og drev. :thumleft :thumleft

Detta er artig. \:D/
Takk for tips Vidar :thumleft
Mulig vi må ha oss en lengre prat på Bukken, med videre oppdatering på GiØ.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Etter vel overstått Bukkeritt så ble det kitt tid til CX i dag.
Tok en liten pusserunde med noe finere slipeutstyr på utvendige deler til startmotor i dag og gjorde klart til lakkering. Hadde egentlig planer om å vente til i morgen med å lakkere da jeg trodde jeg hadde litt lite lakk, men tok sjansen og det ser ut til å ha gått bra :thumleft

Litt usikker på om det var riktig å bruke klarlakk på delene i endene, mulig jeg burde brukt en sølvfarge, men dette var så greit å demontere at det er ikke så mye om å gjøre for å gjøre det om igjen senere.
20220815_200936.jpg
20220815_200943.jpg
I morgen håper jeg å få kjøpt nytt batteri, om jeg da i tillegg klarer å montere sammen startmotoren så er jeg ganske nær å kunne prøvestarte :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by knutk »

Dette blir riktig så fint :thumleft

Men du er klar over hva du gjør nå?
Når du setter inn denne fine blanke starteren kommer du til å se på blokka og girkassa. Disse blir seende stusselig ut, så da må du ta de også, så de matcher starteren.
Og hva skjer når du har en blank fin motor? Hjul, rammer og lakkerte deler forøverig blir betraktet på samme måte :D

Lykke til. Dette prosjektet kommer til å hole deg gående lenge... Til vår glede og din svette =D> =D>
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

knutk wrote: 15 Aug 2022 21:19 Men du er klar over hva du gjør nå?
Når du setter inn denne fine blanke starteren kommer du til å se på blokka og girkassa. Disse blir seende stusselig ut, så da må du ta de også, så de matcher starteren.
Og hva skjer når du har en blank fin motor? Hjul, rammer og lakkerte deler forøverig blir betraktet på samme måte :D
Joda, jeg frykter nok at dette kan bli et lang prosjekt med mye styr, men så er jo det greit å gjøre det litt skikkelig når man først er i gang så man slipper å ta opp igjen flere ganger :D Så langt er det mest kosearbeid, så får vi se hvor lenge det går før jeg er passelig lei av hele sykkelen :-P

I dag fikk jeg montert sammen igjen startmotoren, grei forskjell på før og etter.
IMG_20220816_204458.jpg
Men det store spørsmålet var jo hvordan det skulle bli når den var montert igjen sammen med et nytt batteri...

Der var liv :D :D :D

Ny bensin ble fylt på, bensinkranen åpnet, tenningen på og startmotoren duret i vei. Men ingen tenning...

Jaja, neste steg, tennplugger.
Plukket ut begge to, litt dritt på de, den ene var litt mørk og litt fuktig, den andre ikke.
20220816_201332.jpg
Prøvde å børste bort litt dritt og måle motstanden, den var relativt lik på begge og ingen viste brudd. Kjapt søk på google sier at de skal ha 5 kilo ohm motstand, begge disse var rundt 4,3 kilo ohm, litt usikker på om det har noe å si.
20220816_202305.jpg
Tok også et mål på pluggledningene igjennom coil som viste rundt 26 kilo ohm, vet ikke helt hva som skal være der, mulig jeg må sjekke litt mer på dette.

Men så er jo det også et spørsmål om det kan være tette forgassere slik at bensinen ikke kommer igjennom...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Feilsøkingen på CX fortsetter steg for steg. I dag kunne jeg fortalt at jeg har vippet av tanken og nå står forgassere for tur. Men sannheten er litt mer enn bare dette...

Jeg startet enkelt med å blade opp i verkstedboken om hvordan tømme tanken, bare for å sikre at jeg gjorde det riktig. Napp ut bensinslange mot forgasser, pek denne i retning beholder, vri på bensinkran osv.
20220818_194956.jpg
Problemet var bare at her var et bensinfilter på som ikke er originalt og ingen bensin kommer ut (ja jeg vridde på kranen). Bensinfilter ble fjernet, kranen blir skrudd på og ingenting kommer ut...

Det er på dette tidspunktet jeg burde enten kjent til (eller lest i boken) at inne i bensinkranen et der en membran som krever vakum for at det skal strømme bensin ut (om jeg har bommet stygt på dette så håper jeg noen retter på meg). Før jeg klarte å komme til denne delen i boken hadde jeg plukket av tanken, på et litt rotete vis tømt tanken for bensin og plukket av kranen.
20220818_202209.jpg
20220818_202748.jpg
Det viser seg selvfølgelig i etterkant at kranen fungerer helt fint så lenge man sørger for vakum inn på den tynne slangen til venstre.

Neste steg er som sagt å få sjekket forgasserene som sikkert trenger litt rens. Så må jeg finne ny bensinslange, kanskje et nytt filter? Og noen klemmer. Er det biltema som gjelder eller er der andre plasser som er bedre for bensinslanger?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by mekkern »

du har nok 3 posisjoner på krana:ON-RES-PRI.
På pri (Priming) renner det uten vakum.

kjøp alkoholresistente slanger.
hvor er ikke så nøye men gå for kvalitet-egentlig helst slanger for båt da disse tåler sollys bedre uten å sprekke opp.
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Domino »

Min gamle Kawa har samme typen kran. Det er ingen ting å vri på, men en knapp å trykke på for priming. Så da jeg tømte tanken måtte jeg bare holde knappen inne til det var tomt.

Men når jeg ser nærmere på bildene dine ser det ut som du har noe å vri på.
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Domino »

mekkern wrote: 18 Aug 2022 22:04 kjøp alkoholresistente slanger.
hvor er ikke så nøye men gå for kvalitet-egentlig helst slanger for båt da disse tåler sollys bedre uten å sprekke opp.
Hvilke andre deler enn slanger er det som kan tåle alkohol i bensinen dårlig på eldre sykler?
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Tekumseh »

Spiritofwinter wrote: 18 Aug 2022 21:53 Feilsøkingen på CX fortsetter steg for steg. I dag kunne jeg fortalt at jeg har vippet av tanken og nå står forgassere for tur. Men sannheten er litt mer enn bare dette...

Jeg startet enkelt med å blade opp i verkstedboken om hvordan tømme tanken, bare for å sikre at jeg gjorde det riktig. Napp ut bensinslange mot forgasser, pek denne i retning beholder, vri på bensinkran osv.

Problemet var bare at her var et bensinfilter på som ikke er originalt og ingen bensin kommer ut (ja jeg vridde på kranen). Bensinfilter ble fjernet, kranen blir skrudd på og ingenting kommer ut...

Det er på dette tidspunktet jeg burde enten kjent til (eller lest i boken) at inne i bensinkranen et der en membran som krever vakum for at det skal strømme bensin ut (om jeg har bommet stygt på dette så håper jeg noen retter på meg). Før jeg klarte å komme til denne delen i boken hadde jeg plukket av tanken, på et litt rotete vis tømt tanken for bensin og plukket av kranen.

Det viser seg selvfølgelig i etterkant at kranen fungerer helt fint så lenge man sørger for vakum inn på den tynne slangen til venstre.

Neste steg er som sagt å få sjekket forgasserene som sikkert trenger litt rens. Så må jeg finne ny bensinslange, kanskje et nytt filter? Og noen klemmer. Er det biltema som gjelder eller er der andre plasser som er bedre for bensinslanger?
Lignende kran på SR'en min også. Veldig viktig at vakumslangen er helt tett - derfor er det bra med en smidig ny en, og ikke for voldelig med evt slangeklemme, vinkler/bøyer på slangen osv.

Når forgasseren er helt tom, skal man sette over i "PRI" for å "prime" = fylle flottørkammeret med bensin. Dette kan man også gjøre etter vinterlagring, i tilfelle noe bensin har greid å fordampe. Etter dette er det bare å alltid ha den på "ON" (og selvsagt "RES" ved behov).

Noen savner "OFF" på krana, men skal det bli tull må membranen i selve krana være kaputt OG flottøren i gasseren må ha hengt seg opp. Da tømmes tanken gjennom overløpet på gasseren(e).

Membran til krana kan være vanskelig å få tak i, men de virker å være nesten evigvarende. Ihvertfall lurt å kjøpe oem-deler fra Japan på sånt, ikke Kina og div custom-deler som varer i en og en halv sesong.

De som trimmer og bytter forgassere, bytter oftest hele krana til nyere type med ON, RES og OFF, uten vakumstyring. Det (bytte kran) kan man også gjøre med originalforgasser(e), men da må man blokkere vakumet ut fra den/dem.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by mekkern »

Hvis membran i krana ryker så er det ofte at hele motoren fylles med bensin- gjennom vakumslangen.

Når det gjelder andre deler som blir påvirket av alkoholen/ vannet i bensinen så gjelder dette bensinpumper filter og messing/ plastdeler i bensinsystemet.

Bensinen er med innhold av etanol blitt hygroskopisk- trekker vann ut av luften.

Dette er jo værst med forgassere som har lufting men innsprøyting er også utsatt pga materialvalg.
På nyere kjøretøy er ikke bruken så stort problem men heller relatert til lagring.
Ved lagring brytes bensinen ned og i noen tilfeller vil bensin og alkoholholdig vann faseseparere.
Denne vann/ alkoholblandingen vil under nedbryting danne eddiksyre som vil tære på komponenter.

Selv min 2017 modell bil oppgis i instruksjonsboka at den ikke bør lagres mer enn en mnd med etanolholdig drivstoff- selv om den er godkjent for opptil 10% etanol.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 19 Aug 2022 12:25 Hvis membran i krana ryker så er det ofte at hele motoren fylles med bensin- gjennom vakumslangen.
Du har så rett, jeg tenkte feil der.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Nå begynte jeg å bli usikker på denne kranen som jeg har så jeg måtte ta en kjapp sjekk.

Min bensinkran har ON, OFF og RES. Og når jeg fyller litt vann i kranen og vrir på bryteren så skjer det ingenting før jeg skaper vakum i den ene siden av membranen (som jeg har sjekket er hel og fin).
20220819_143353.jpg
Men siden jeg ikke har noen PRI valg på min, betyr det at jeg bør tvinge igjennom litt bensin til forgasser før jeg prøver å starte etter hvert? Eller vil det komme av seg selv når jeg setter den på ON og kjører startmotoren litt?

Hadde en slik krane på en av mine tidligere Kawasakier, brukte kun ON og RES den gang, men skrudde ikke så mye på den.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by mekkern »

Det var merkelig- har du noen bilder av de andre sidene av krana? På 450en er det en skrue man skrur litt ut som overstyrer membran for å prime.
Men mulig denne må fylles litt manuelt i gasserene før en skal starte opp etter rens. :-k
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

mekkern wrote: 19 Aug 2022 15:14 Det var merkelig- har du noen bilder av de andre sidene av krana? På 450en er det en skrue man skrur litt ut som overstyrer membran for å prime.
Men mulig denne må fylles litt manuelt i gasserene før en skal starte opp etter rens. :-k
Flere bilder, ser at der er 2 hull, det ene ser ut til å være for vakum og det andre kan jeg sette litt trykk på for å oppleve samme effekt som vakum, kan det være det som er tenkt?
20220819_152306.jpg
20220819_152300.jpg
20220819_152256.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply