Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Borg »

Spiritofwinter wrote: 13 Sep 2022 18:02
Kant1 wrote: 13 Sep 2022 13:24
Spiritofwinter wrote: 13 Sep 2022 10:58 Når det kommer til andre (større/mer langdryge) prosjekter som nevnes så var det allerede i gang før Hondaen var kjøpt inn, men først offentliggjort i går, selv om enkelte her inne kjente til det allerede. Forventet ankomst er midten av Mars neste år :D
20220913_104931.jpg
Men... men hva skal skje med 901'en da?

Unger er jo et enormt tidssluk, det blir jo minimalt med mannehygge når den tåkeluren blir født.
Man skal vel gratulere, men jeg må vel likevel si at jeg føler med deg :D
#babylykkemyass
Første tiden er det mye soving og ungen er primært avhengig av moren, så med det utgangspunktet har jeg lagt inn søknad om noen friuker for å kjøre nedover kontinentet :D
Fruen var faktisk ikke direkte negativ til tanken, men med noen forbehold…

Viktig å se det positive og benytte seg av situasjonen ;-)
Hehe, dette må du få skriftlig. Når alt henger på mor, ungen hyler å huset står på hode, da er d for sent. Skal denne turen bli noe av, bør du finne en stedfortreder / midlertidig aupair
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by JK95 »

Gratulerer! =D> Bra at noen skaper grobunn for fremtidens MC-ister 8)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Har mottatt enda en pakke med deler til Hondaen denne uken, men det var primært litt servicedeler, venter fremdeles på nye coiler. Men det har vert en travel uke på jobb, den blir ikke så mye bedre neste uke og været har vært mildt sagt dårlig. Om det drar lenger ut med manglende deler og dårlig vær så kan det være jeg bare fortsetter demonteringen og flikker på litt andre ting utover høsten vinteren og satser på å få start til våren igjen.

Men man har da flere prosjekter å jobbe med når man har litt ledig tid. I dag var det veteran bilen, en -79 Cadillac som ble sett litt på :)

Veldig greit å ha tilgang til verksted med løftebukk inn i mellom.
20220917_111026.jpg
Der har vert en bensin lekasje rundt bakhjulet, så tenkte å se litt på den. En typisk feilkilde er bensinpumpen som normalt sett skal være montert over bensintanken. Til min store overraskelse så fant jeg den forran bakakslingen. Mistenker at det ikke er første gang det har vert problemer med dette systemet.
20220917_111117.jpg
Inn i mellom tectyl og annen antirus løsning så fant jeg et plastrør som var pakket rundt bensinrøret. Bensinrøret er av stål og plasrøret var av typen som er delt på midten, med andre ord en perfekt plass for fukt og dritt å samle seg slik at nevnte stålrør begynner å ruste...
20220917_113932.jpg
Bestemte meg bare for å fjerne hele delen av bensinrør og slanger mellom tank og pumpe, den ene delen ser verre ut enn den andre. Fant ingen åpne butikker som solgte ny bensinslange i dag, så mandag blir det en tur på Tess for å få på plass ny slange som erstatter alt sammen.
20220917_115240.jpg
Benyttet også muligheten til å ta av slangene mellom bensinpumpe og bensinfilter å fant et hull i den ene av de. Mye tyder på at det er denne slangen og ikke bensinpumpen som er problemet i denne runden. Så plukket jeg av bensinfilteret og tømte ut innholdet, som ikke var helt ren bensin akkurat...
20220917_124327.jpg
Ser ut som der er en del rust i bensintanken og den må nok gjøres noe med etter hvert. Det blir nok ikke tid til å ordne noe på bensintanken i år, men med et godt bensinfilter håper jeg at bilen kommer seg til og fra EU kontrollen så vi får den delen overstått før det blir vinter.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Palma »

Nå synes jeg du er ute å sykler på meeeget tynn is @Spiritofwinter , drive å besudle en til nå nydelig Honda CX500C-tråd med slike ammrikanere [-X
Men sikkert artig det og. Har egentlig bare dårlig erfaringer (les: dårlig vurderingsevne) når det gjelder amrikanere... Men kult lell.

Gleder meg til neste runde med CX'n \:D/
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by intruder »

Her blir det barnedåp med oldebarn Sofie i dag og med oldebarn Matteo sist i november...enda noe at dere virile ungsauer finner på noe for oss gamlingene innimellom Hondaer,Husquarnaer og Cadillacer... =D>

samt at jeg i går hadde rally Hedmarken uttafor stueveggen....en av deltakerne Pekka Lundefaret kjørte en Lada til over millionen tilsammen...
leste på nett og samme fyren satte for noen år siden verdensrekord med gressklipper....rundt 250 på Torp flyplass :smt031 :smt038
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Litt av problemet med å drive med veteran kjøretøy er tilgang på nye deler. Med mindre man er midt i en amerikansk realityserie så er det sjelden man finner de delene man trenger rett rundt hjørne i løpet av 5 min. Så mens jeg venter på deler til både Cadillac og Honda (og for å blidgjøre Palma ;-) ) så ble det gjort litt mer demontering på Hondaen i dag.

Litt usikker på hva som er riktig fremgangsmåte når man demonterer med tanke på å fikse opp litt, men jeg starter der jeg føler det er naturlig, med ting som stikker ut på kantene.

Begynte derfor med bøylen med blinklysene bak. Her har også noen vert litt kreativ med kabelføringen, så fikset litt på det.
20220918_133141.jpg
Når jeg likevel holdt på rundt bakenden fortsatte jeg med demontering av bakskjerm.
20220918_140337.jpg
Jobbet meg fremover med å demontere fothvilere både til fører og passasjer. Den ene fothvileren har sett litt rar ut, ser nå at den nok har vert bøyd litt på, mest sannsynlig grunnet en velt.
20220918_191020.jpg
Siden eksosanlegget var festet i en brakett på ene forhvileren bak så ble det også demontert før jeg siktet meg inn på frontlykten med tilhørende blinklys. Har ikke tenkt så mye over hva som ligger på baksiden (eller inne i) frontlyset. Men der fant jeg halve ledningsnettet til sykkelen.
20220918_193206.jpg
Greit nok at der er litt ledninger i fronten, men der var ganske mye inne i den lykten, blant annet løse ledninger på blinklysene, så de kan ikke ha fungert på en stund. Klarte heldigvis å lirke ut det meste uten å koble fra for mye.

Etter dagens innsats så ser nå Hondaen slik ut.
20220918_195852.jpg
20220918_195859.jpg
Litt usikker på hva neste steg blir, men jeg har nå litt smådeler som jeg kan pusse og fikse litt på inn i mellom fremover :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by mekkern »

For us biler sjekk ut.

https://www.rockauto.com/
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Lange dager på jobb denne uken, så da blir det lite tid til MC. Men jeg passerte en Biltema på veien i går og hadde noen minutter til overs før jeg skulle rekke en ferge. Kjøpte da med meg et par spraybokser med lakk. Det er ikke så mange delene på Hondaen som trenger fin lakk (tank og to små deksel), men de har litt rust og andre mangler som gjør at de bør lakkes opp igjen og jeg føler ikke for å investere i mye dyrt utstyr for dette og ikke har jeg tenkt å bygge lakkboks. Resultatet får bli som det blir :)

Men i dag hadde jeg en liten halvtime til overs så jeg tenkte det hadde passet med en liten test av fargen for å se om den blir bra. I mangel av bedre underlag å lakke på så ble det en gammel sag som skulle blitt kastet for lengst. Pusset lett ned deler av bladet, hengte det fint opp og lakket noen fine tynne lag før jeg mistet tålmodigheten og kjørte på med for mye lakk :plystre

Resultatet ble som det ble forholdene tatt i betraktning. Det viser sånn ca fargen, så får vi se om ikke både forarbeid og selve lakkeringen blir under litt bedre forhold når det virkelig gjelder ;-)
16638677432913949878194964751660.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Har endelig mottatt mer pakker, denne gang med nye coiler samt noe annet småtteri.
20221003_180722.jpg
Men havnet ut på ny jobbreise før jeg rekker å montere sammen å teste noe, får se hva jeg rekker mot helgen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by knutk »

Spiritofwinter wrote: 22 Sep 2022 19:30 Lange dager på jobb denne uken, så da blir det lite tid til MC. Men jeg passerte en Biltema på veien i går og hadde noen minutter til overs før jeg skulle rekke en ferge. Kjøpte da med meg et par spraybokser med lakk. Det er ikke så mange delene på Hondaen som trenger fin lakk (tank og to små deksel), men de har litt rust og andre mangler som gjør at de bør lakkes opp igjen og jeg føler ikke for å investere i mye dyrt utstyr for dette og ikke har jeg tenkt å bygge lakkboks. Resultatet får bli som det blir :)

Men i dag hadde jeg en liten halvtime til overs så jeg tenkte det hadde passet med en liten test av fargen for å se om den blir bra. I mangel av bedre underlag å lakke på så ble det en gammel sag som skulle blitt kastet for lengst. Pusset lett ned deler av bladet, hengte det fint opp og lakket noen fine tynne lag før jeg mistet tålmodigheten og kjørte på med for mye lakk :plystre

Resultatet ble som det ble forholdene tatt i betraktning. Det viser sånn ca fargen, så får vi se om ikke både forarbeid og selve lakkeringen blir under litt bedre forhold når det virkelig gjelder ;-)
16638677432913949878194964751660.jpg
Nå som det er høst og litt kaldere i lufta, (Ja jeg vet at der er varme i bua :D :thumleft ):

Om man ønsker litt ekstra fin overflate når det lakkes med sprayboks har jeg god erfaring med å varme opp sprayboksen i varmt vann i noen minutt før lakkering. Gir litt mer trykk på gassen og dråpene blir litt tynnere, som gjør at de flyter bedre sammen og danner en hel og glattere overflate.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Takk for tips Knut :thumleft
Nå holder de fleste boksene rundt 20 grader ettersom de ligger inne i garasjekjelleren som har ca den temperaturen på det jamne, men greit å tenke over.

Har tatt litt mer test på lakken, men ikke helt fornøyd med resultatet enda, tar litt tid når man ikke jobber med slikt til daglig. Tenkte det kunne være greit å teste på frontlys deksel, dette har vert sort, men var litt dårlig stand etter noen år. Har ikke helt bestemt meg om det skal bli blått eller sort, men greit å teste blåfargen og heller kjøre på med sort om den blå ikke passer. Men først, pussing og sparkling av småskader.
20221003_180223.jpg
Som sagt så jobber ikke jeg med slikt, så der var nok 10 ganger så mye sparkel som nødvendig, noe som skaper mye pussing. Men jeg har kjøpt slipemaskin som går på trykkluft, så det er fort gjort, vel å merke når den gamle kompressoren klarer å holde oppe trykket (ny kompressor kommer snart).

Klarte å ta meg god tid å få flere tynne jamne strøk denne gangen, så fargen ble relativt jamt fordelt. Men siden dette er metallic lakk så må det på klarlakk etterpå. På bildet under har jeg fått på klarlakk, forsiktig våtslipt og polert, men fremdeles veldig matt overflate. Mistenker at klarlakken er av feil type for denne bruken da den på ingen tidspunkt var noe klar overflate og lakken var en rest jeg hadde liggende fra annen lakkering.
20221003_211236.jpg
Ny klarlakk er kjøpt, samtidig oppdaget jeg at der var noen flere små riper og hakk som jeg hadde oversett. Så litt mer pussing for å matte ned ytterste laget og 10x nødvendig mengde sparkel som vanlig, så får vi se hvordan det blir etter nedpussing og ny runde med lakk en annen dag denne uken :)
20221005_194921.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Tekumseh »

Spiritofwinter wrote: 05 Oct 2022 20:07 Takk for tips Knut :thumleft
Nå holder de fleste boksene rundt 20 grader ettersom de ligger inne i garasjekjelleren som har ca den temperaturen på det jamne, men greit å tenke over.

Har tatt litt mer test på lakken, men ikke helt fornøyd med resultatet enda, tar litt tid når man ikke jobber med slikt til daglig. Tenkte det kunne være greit å teste på frontlys deksel, dette har vert sort, men var litt dårlig stand etter noen år. Har ikke helt bestemt meg om det skal bli blått eller sort, men greit å teste blåfargen og heller kjøre på med sort om den blå ikke passer. Men først, pussing og sparkling av småskader.
20221003_180223.jpg

Som sagt så jobber ikke jeg med slikt, så der var nok 10 ganger så mye sparkel som nødvendig, noe som skaper mye pussing. Men jeg har kjøpt slipemaskin som går på trykkluft, så det er fort gjort, vel å merke når den gamle kompressoren klarer å holde oppe trykket (ny kompressor kommer snart).

Klarte å ta meg god tid å få flere tynne jamne strøk denne gangen, så fargen ble relativt jamt fordelt. Men siden dette er metallic lakk så må det på klarlakk etterpå. På bildet under har jeg fått på klarlakk, forsiktig våtslipt og polert, men fremdeles veldig matt overflate. Mistenker at klarlakken er av feil type for denne bruken da den på ingen tidspunkt var noe klar overflate og lakken var en rest jeg hadde liggende fra annen lakkering.

20221003_211236.jpg

Ny klarlakk er kjøpt, samtidig oppdaget jeg at der var noen flere små riper og hakk som jeg hadde oversett. Så litt mer pussing for å matte ned ytterste laget og 10x nødvendig mengde sparkel som vanlig, så får vi se hvordan det blir etter nedpussing og ny runde med lakk en annen dag denne uken :)
20221005_194921.jpg
Blir bra dette, du virker være både pertentlig og tålmodig, så da kan det bare bli bra :-) Lakkering er vel som med så mye annet, man må holde på med det til det "setter seg i fingrene," selv om noen av oss aldri lærer det, kremt. Jeg er originalfreak og hadde lakka lykta svart, men det ser stilig ut dette da. Liker denne tråden veldig godt, spennende å følge med på :thumleft
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Spiritofwinter »

Nytt forsøk på lakk i dag, litt bedre, men kom ikke helt i mål, delvis fordi jeg ikke vil stå inne å lakkere og ute er det tidvis horisontal nedbør i store mengder. Ny mulighet i morgen om været blir bedre da :D
16650805373815135498297765787148.jpg
Mens det verste regnet har stått på så har jeg sett på et annet problem, eksosanlegget. En ting er at det er fullt med dritt og krever sine runder med puss, men det er 3-delt der det er 2 rør ut fra motor og inn på en sammenkoblingsdel med potte. Det ene røret fra motor løsnet av seg selv, det andre sitter helt fast. Det kan nesten se ut som det er rustet fast, så jeg har brukt ymse kjemikalier for å få det til å løsne. Når det ikke har fungert har jeg prøvd å bruke plastklubbe og litt makt og til slutt prøvde jeg å varme opp. Fremdeles sitter det fast! Noen som har andre gode tips?
20221006_165624.jpg
20221006_165607.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by Bikeridr »

Har du prøvd dynamitt? 🙃
Fra spøk til alvor, hva med Ferro-Bet som du får på Felleskjøpet? Vet jo ikke om det kverker krom'en men kan jo være et forsøk å dryppe noen dråper inn i falsen der.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter

Post by pelsen »

Når krommen ikke engang er blitt blå så er ikke røret varmet nok. Det løsner med nok varme, men kanskje ikke pent nok etterpå.
Post Reply