Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
- mekkern
- Posts: 5199
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Ville nok slått ut lagerskålene og montert koniske rullelager.
- ole m.
- Posts: 1281
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
- Spiritofwinter
- Posts: 1664
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Var faktisk min første tanke, samtidig ser det ganske helt og pent ut og det hadde vert greit å slippe mer modifiseringer. Men skal se hva som finnes av nye alternative løsninger før jeg monterer
- Spiritofwinter
- Posts: 1664
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Å handle deler på internett er nesten litt for enkelt, jeg rakk knappest å begynne å søke etter løsninger for å bytte de løse kulene før jeg plutselig hadde mange alternativer og nye deler er på vei i posten.
Det skal være deler spesifikt for å erstatte løse kuler. Så får man bare håpe at passformen er bra og det ikke blir for mye knot å montere når man kommer så langt
Det skal være deler spesifikt for å erstatte løse kuler. Så får man bare håpe at passformen er bra og det ikke blir for mye knot å montere når man kommer så langt
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- mekkern
- Posts: 5199
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Dette er sterkere mer holdbart og gir faktisk en stabiliserende effekt-kuler brukes dog i roadracing grunnet respons.
- Spiritofwinter
- Posts: 1664
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Begynner å bli ganske skralt med innhold på MC-løfteren... for et par måneder siden stod der en MC, nå er det deler i kasser her og der.
Også en liten samling av deler som snart skal til sandblåsing, syrebad og pulverlakk
Plukket ut akslingen fra svingarmen da den ikke trenger å bli med til sandblåsing (går ut fra at kulelager ikke liker sandblåsing). Det har tydeligvis vert litt fukt inn i der, så kulelager på leddet har blitt litt rust rundt. Bevegelsen er god, men tenker det kan være greit å sørge for at det ikke blir verre.
Tar gjerne imot tips til hvordan man renser og behandler leddet på akslingen på en god måte om noen har gode råd.You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4722
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Hmm, vanskelig å komme med gode ideer her som ikke kverker lageret.
Aner jo ikke hvor "vanntett" det er, så kjemikalier for rusten skal man vel være forsiktig med.
Men, du jobber jo i "sjøbransjen", så kanhende noen av båtene har Unitor Metal Brite ombord som du kan tigge deg noen desiliter av. Smøre utenpå, der det er rust. Vent 20 min. og skyll av med vann. Kan nok også stålbørstes litt.
Deretter ville jeg lagt hele sulamitten i motorolje (samme hvilken, billigste sort duger) i etpar dager for å nøytralisere. Utrolig hva motorolje kan "trekke ut" av skitt, rust og lort. Bedre enn diesel, faktisk.
Aner jo ikke hvor "vanntett" det er, så kjemikalier for rusten skal man vel være forsiktig med.
Men, du jobber jo i "sjøbransjen", så kanhende noen av båtene har Unitor Metal Brite ombord som du kan tigge deg noen desiliter av. Smøre utenpå, der det er rust. Vent 20 min. og skyll av med vann. Kan nok også stålbørstes litt.
Deretter ville jeg lagt hele sulamitten i motorolje (samme hvilken, billigste sort duger) i etpar dager for å nøytralisere. Utrolig hva motorolje kan "trekke ut" av skitt, rust og lort. Bedre enn diesel, faktisk.
-
- Posts: 2583
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Skift kardangleddet, hvis det er å få tak i. Det er tetninger inn til nålene, er tetningene dårlige har lageret begrenset holdbarhet uansett hva du gjør.
- Palma
- Posts: 4765
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Tenkte tanken jeg også ArticTiger. Ser lagerskålene er satt fast med kjørnemerker og ikke låsering, det fikser du, det er flere måter å presse ut skålene på. Har brukt skrustikke og stor hammer Rått og brutalt, men funker. Presse de ut med presse eller skrustikke/passe stor pipe er litt mer skånsomt. Mulig du må fjerne litt av låsinga med en dreml først, men du lager bare nye mellom de gamle etterpå . Utfordringen blir å presse nye skåler akkurat passe langt inn igjen etterpå da det ikke er noe låsering som er eksakt der.ArcticTiger wrote: ↑19 Dec 2022 22:34 Skift kardangleddet, hvis det er å få tak i. Det er tetninger inn til nålene, er tetningene dårlige har lageret begrenset holdbarhet uansett hva du gjør.
Tar du mål av delene kan de sikkert skaffes via omveier. Men du skaffer de kanskje fra en av linkene du har lagt ut her før.
Men en mulighet kan være https://www.walterscheid-group.com/ de har kontor på Vestby sør for Oslo.
- mekkern
- Posts: 5199
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Hvis det ikke er noe slakk og det virker som de er kurrante så må en jo ikke lage mer krøll enn nødvendig. Regjøre smøre og montere.
- Spiritofwinter
- Posts: 1664
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Mye pent brukte deler på ebay ja, har nettopp kjøpt inn noe småtteri. Men tror jeg avventer litt med å kjøpe denne ny enn så lenge.
Virker ikke som det er noe slakk, så tenker jeg i første runde prøver å rengjøre med ymse kjemikalier, smører godt opp og håper på det beste
- Spiritofwinter
- Posts: 1664
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Godt mulig jeg klarer å demontere, men frykter at jeg kommer til å ødelegge for mye, enn så lenge vil jeg helst renske opp, smøre og krysse fingrene for at det holder en stund til. Så får jeg heller vurdere noe pent brukt fra ebay etter hvert så jeg har ekstra om jeg skulle prøve å demontere og ødelegge.Palma wrote: ↑19 Dec 2022 23:35Tenkte tanken jeg også ArticTiger. Ser lagerskålene er satt fast med kjørnemerker og ikke låsering, det fikser du, det er flere måter å presse ut skålene på. Har brukt skrustikke og stor hammer Rått og brutalt, men funker. Presse de ut med presse eller skrustikke/passe stor pipe er litt mer skånsomt. Mulig du må fjerne litt av låsinga med en dreml først, men du lager bare nye mellom de gamle etterpå . Utfordringen blir å presse nye skåler akkurat passe langt inn igjen etterpå da det ikke er noe låsering som er eksakt der.ArcticTiger wrote: ↑19 Dec 2022 22:34 Skift kardangleddet, hvis det er å få tak i. Det er tetninger inn til nålene, er tetningene dårlige har lageret begrenset holdbarhet uansett hva du gjør.
Tar du mål av delene kan de sikkert skaffes via omveier. Men du skaffer de kanskje fra en av linkene du har lagt ut her før.
Men en mulighet kan være https://www.walterscheid-group.com/ de har kontor på Vestby sør for Oslo.
- Spiritofwinter
- Posts: 1664
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Etter mye sykdom i familien denne julen var det godt å få noen timer på garasjekjelleren i dag. Primært ble det ryddet litt samt fravd frem litt mer deler som skal til sandblåsing og enten galvanisering eller pulverlakk over nyttår.
Men når jeg holdt på med sortering av deler så finner man plutselig deler som man gjerne skulle demontert for å se at alt er ok, som for eksempel en bremsekaliper som viste seg å trenge litt omsorg. Selve stempelet satte godt fast og kom ikke ut, men har sprøytet det med litt WD-40 og håper det løsner litt etter hvert.
Så hadde jeg problem tidligere med at viften på motoren ikke kom av, denne krevde en pullert med spesifik gjenge. Fant plutselig et tips på en CX500 gruppe på Facebook, akslingen til forhjulet er riktige gjenger. Et par omdreininger med en fastnøkkel i et spor på akslingen og plutselig var viften av. Ser nå at det ikke var veldig nødvendig å få av viften, men grei å komme til for å rengjøre gammel skitt på motoren.
Generelt sett ser jeg at det største problemet nå er rengjøring av mindre deler, et godt delevask system burde faktisk stå på investeringslisten, men ser flere på YouTube bruker sodablast til rengjøring, noe som kan være aktuelt, men man har fremdeles problemet med støv over alt om man ikke har et kabinett. Mulig at man burde kjøpt et sandblåsingskabinett og bygget det om? Ser også flere som gjør det. Får vurdere videre mens jeg sliter meg igjennom de små problemene jeg har
Men når jeg holdt på med sortering av deler så finner man plutselig deler som man gjerne skulle demontert for å se at alt er ok, som for eksempel en bremsekaliper som viste seg å trenge litt omsorg. Selve stempelet satte godt fast og kom ikke ut, men har sprøytet det med litt WD-40 og håper det løsner litt etter hvert.
Så hadde jeg problem tidligere med at viften på motoren ikke kom av, denne krevde en pullert med spesifik gjenge. Fant plutselig et tips på en CX500 gruppe på Facebook, akslingen til forhjulet er riktige gjenger. Et par omdreininger med en fastnøkkel i et spor på akslingen og plutselig var viften av. Ser nå at det ikke var veldig nødvendig å få av viften, men grei å komme til for å rengjøre gammel skitt på motoren.
Generelt sett ser jeg at det største problemet nå er rengjøring av mindre deler, et godt delevask system burde faktisk stå på investeringslisten, men ser flere på YouTube bruker sodablast til rengjøring, noe som kan være aktuelt, men man har fremdeles problemet med støv over alt om man ikke har et kabinett. Mulig at man burde kjøpt et sandblåsingskabinett og bygget det om? Ser også flere som gjør det. Får vurdere videre mens jeg sliter meg igjennom de små problemene jeg har
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- mekkern
- Posts: 5199
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
du kan montere en fettnippel på caliperen hvis det sitter børr fast -og pumpe ut med fettpressa.