Løftebukk / lift til MC - anbefalinger?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Svein_H
MC: 2009 Suzuki DL650A V-Strom med diverse tilbehør. Min første MC, ombygget til A2 av tidligere eier.

Løftebukk / lift til MC - anbefalinger?

Post by Svein_H »

Merker at jeg trenger en justerbar løftebukk / lift til service og vedlikehold av sykkelen, slik at jeg hele tiden kan ha optimal arbeidshøyde for en dårlig rygg. Ser at det er flere ulike varianter å velge mellom, fra enkle saksejekker til komplette ramper, og det er en liten jungel å navigere i når man ikke har tidligere erfaring.

Jeg trenger noe som er stabilt og trygt, og som kan håndteres av meg alene. Må være flyttbar med sykkelen oppå, men med litt omorganisering og rydding i garasjen kan jeg muligens finne en fast plass. Kan gjerne kjøpe brukt om det er god kvalitet, ser for meg maks 4-5000.

Tar imot alt av tips, forslag og anbefalinger her, da jeg ikke har peiling på hva jeg bør vektlegge av egenskaper, men satser på at de som har erfaring kan dele av den. :-)
kvase

Re: Løftebukk / lift til MC - anbefalinger?

Post by kvase »

Flytt bar med mc oppå og til en pris av 4-5000 ?
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
Svein_H
MC: 2009 Suzuki DL650A V-Strom med diverse tilbehør. Min første MC, ombygget til A2 av tidligere eier.

Post by Svein_H »

Det er løftebukker/lifter som reklameres med dette ja, men mulig det er jeg som misforstår.
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Post by Spiritofwinter »

Er vel et par stk her inne som sverger til sakseløfter som kan nedfelles, men de er vel ikke så veldig flyttbare etter det jeg vet.
Personlig har jeg denne: https://www.jula.no/catalog/bil-og-gara ... er-011253/
Den har hjul, så den kan flyttes, men jeg ville ikke gjort det mens det står en MC på, selv om det er mulig (har prøvd, forsiktig). Jeg har flyttet min litt for spesifikke behov når det ikke står sykkel på, men har egentlig funnet en passende plass der den kan stå hele tiden og jeg kan jobbe rundt hele sykkelen, evt annet jeg jobber med. Har brukt den til både robotstøvsuger, trøsykkel til jentungen, dekkomlegging, plenklipper++
Du kan enten ha den helt nede, ca 10 cm over gulv, eller du kan heve den til ønsket nivå. Der er med en låsepinne for å holde den på to forskjellige høyder, anbefaler å bruke den når man skrur om man ikke skal ha veldig spesifikk høyde.
Om du ikke MÅ ha nå, så har denne brukt å komme på tilbud til 3-4k inn i mellom, mener jeg kjøpte min for rundt 3k.
Er vel samme type @kvase også har?

Jeg har i tillegg montert en forhjulstøtte fra Proworks på min heller enn den som følger med, etter anbefaling fra Mekkern her inne. Ikke nødvendig, men et godt tips.
https://www.xlmoto.no/product/forhjulst ... cross-sale

I tillegg har jeg kjøpt en slik mini sakseløfter for å løfte spesifikke deler mens MC står på løfteren.
https://www.xlmoto.no/product/sakseloft ... PIA-233459
Min står det riktig nok Biltema på, men den selges vel både der, på Jula, XL-moto og flere andre plasser.

Bare husk på å stroppe fast sykkelen mens den står på løfteren, minnes en som gikk til sak mot Biltema for noen år siden fordi han klarte å velte sykkelen fordi han ikke skjønte at den måtte ha en liten stropp på hver side.
20260318_124656.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Svein_H

Post by Svein_H »

Takk for tips. Det var denne fra Jula jeg så på som øvre grense prismessig, men kanskje litt overkill. Som du sier, den kan brukes til mye annet enn bare MC (gressklipper, snøfreser osv.).

Veldig kjekt med linker til ekstra utstyr, takk for det!
kvase

Post by kvase »

Samme som xlmoto men litt rimeligere
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000040771
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Hvis du skal løfte sykkelen og gjøre dette nogenlunde sikkert så ville jeg gått for nevnte løsning som Spiritofwinter.(Repeter stropp sykkelen til løfteren)og skru ned låsebena for ekstra støtte.
Slike saxeløfter til å sette under ramma funker stort sett kunn på offroadere og cruisere som ikke har eksosanlegg under. med unntak for de små som brukes som støtter når fastmontert oppe på et løftebord.
Men å flytte sykkel oppå en løfteanordning er IKKE å anbefale da tyngdepunktet kommer et stykke over gulvet.
Eneste er slik som https://abbastands.co.uk/ men her er det nødvendig med "kit" til hver type/modell. Disse er også en god del dyrere.
Men uansett løsning er det å få løftet sykkelen en formidabel forbedring mot å rote rundt på gulvet når en har passert 20årene. :plystre
Svein_H

Post by Svein_H »

Takk for ytterligere info! Jeg har ingen planer om å flytte sykkelen frem og tilbake stadig vekk mens den står på bukken, men i verste fall kan det bli aktuelt med noen justeringer av plasseringen innimellom, så derfor ønsker jeg en mulighet for dette.
Svein_H

Post by Svein_H »

Da er løftebordet bestilt fra Jula, samt den Proworks forhjulstøtten som så veldig kjekk ut. Sakseløften får vente til jeg ev. oppdager at jeg har bruk for den.

Siden bordet er såpass tungt har jeg for første gang valgt hjemlevering med ColliCare fremfor å hente det selv hos Jula. Ekstrakostnaden på 549,- tenker jeg er verdt det, for å slippe alt styret med tilhenger og en 2,5 timers kjøretur, samt å slippe å håndtere ei kasse på 130kg alene. Så sant ColliCare faktisk leverer da, ifølge Trustpilot er de helt ræva på akkurat det...
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Synes de fleste av transportørene har tapt seg de senere årene.....
Et tips-når du har fått sykkelen opp på bordet og hjulet i den støtta du har bestilt:juster mc forover/bakover til helt riktig posisjon og bor så et par hull gjennom forhjulsstøtta og bordet og fest den med et par skruer/vingemuttere.Da står den helt stabilt uten å flytte seg og du kan bare "kjøre" sykkelen rett i støtta, og er dessuten kjapp å løsne ved ev arbeid på forhjul/gafler der hjulet må demonteres. :thumleft
Svein_H

Post by Svein_H »

Ja, akkurat det der har jeg lurt litt på. Forhjulstøtten skal komme med gummiføtter slik at den også kan brukes f.eks rett på garasjegulvet uten å skrus fast, så jeg antar at sykkelen står relativt stødig med hjulet på plass, før ev. stropping. Men hvis jeg ønsker å bruke midtstøtten vil jo sykkelen bevege seg litt bakover og ut av forhjulstøtten, hvordan løser dere dette i praksis?
Borg
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

Svein_H wrote: 08 Apr 2026 18:33 Ja, akkurat det der har jeg lurt litt på. Forhjulstøtten skal komme med gummiføtter slik at den også kan brukes f.eks rett på garasjegulvet uten å skrus fast, så jeg antar at sykkelen står relativt stødig med hjulet på plass, før ev. stropping. Men hvis jeg ønsker å bruke midtstøtten vil jo sykkelen bevege seg litt bakover og ut av forhjulstøtten, hvordan løser dere dette i praksis?
Hei, det var der den sakseløfteren kom inn i bilde :)
Alternativt om du har en bjelke over så er en talje genial. Selv med løftebord på plass så er taljen ofte i bruk ved dekkbytte.

Image

Transport er lurt, hentet mitt bord selv og brukte litt tid på å få det baksert på plass.
Palma
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.

Post by Palma »

Jeg har akkurat gått til innkjøp av løftebordet som @Spiritofwinter linker til her, det fra JULA. Har og kjøpt en slik forhjulsstøtte https://gasolin.no/forhjulsklemme-hoy.html
Med den så klemmes hjulet fast og vil ikke ha mulighet til å rulle bakover. Nå har jeg ei slik til å kjøre oppi som brukes i hengeren ved henting av "ny" sykkel til helga... :plystre :-# . Nå har jeg slik sykkel (les: BMW \:D/ )som ikke trenger opp på løftebordet hver uke, men de gangene man trenger det så har jeg funnet ut at jeg er for gammel til å krabbe rundt på gulvet rundt en sykkel...
Svein_H

Post by Svein_H »

Borg wrote: 08 Apr 2026 18:59
Svein_H wrote: 08 Apr 2026 18:33 Ja, akkurat det der har jeg lurt litt på. Forhjulstøtten skal komme med gummiføtter slik at den også kan brukes f.eks rett på garasjegulvet uten å skrus fast, så jeg antar at sykkelen står relativt stødig med hjulet på plass, før ev. stropping. Men hvis jeg ønsker å bruke midtstøtten vil jo sykkelen bevege seg litt bakover og ut av forhjulstøtten, hvordan løser dere dette i praksis?
Ahh, brainfart!
Borg
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

Svein_H wrote: 08 Apr 2026 19:13
Borg wrote: 08 Apr 2026 18:59
Ahh, brainfart!
Yep!
IMG_4061.jpeg
IMG_4077.jpeg
Må heller ikke bruke støtten foran om den stroppes og du setter den på midtstøtta.
IMG_4410.jpeg
Eller talje
IMG_0705.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply