Vedlikehold av kjede og drev?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
vevea
Posts: 290
Joined: 24 Feb 2007 12:01
MC: FZ1

Vedlikehold av kjede og drev?

Post by vevea »

Hvordan vedlikeholder/smører dere kjede.

Avfetter dere først, og så smører? Hva bruker dere til og avfette og smøre med? Og hvor ofte?
- Yamaha FZ1-N
x Suzuki SV650S
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Eg pleier å se det litt an.
Er det mye drit på kjeden så hiver eg på avfetting og spyler godt, gjerne svakt med høytrøkkspyler.

Eg smører den ofte, er veldig kjipt å måtte kjøpe nytt sett til par-tre tusen pga mangel på vedlikehold, så eg smører den vel en gang i uken.
Spørs jo selvfølgelig hvor mye eg har kjørt, hvor og hva vær det har vært.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Avfetting og høytrykk?

- Avfetting tørker ut gummi (O ringer)...

- Høytrykk presser dritt inn bak O ringene...

O ringer kan vel til nøds vaskes med parafin eller noe spesialstoff anbefalt for O ring kjeder.

Jeg ser ikke helt poenget når mitt kjede på R1 holdt i 40K km uten noensinne å ha vært vasket...

Med mindre man skal ha det rent for posøreffekten da ;) Funker faktisk bra å ha kjedespray på en klut og tørke før sprayen tørker.

http://www.sportrider.com/tech/146_0208_geek/
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Keihin wrote:Avfetting og høytrykk?

- Avfetting tørker ut gummi (O ringer)...

- Høytrykk presser dritt inn bak O ringene...

O ringer kan vel til nøds vaskes med parafin eller noe spesialstoff anbefalt for O ring kjeder.

Jeg ser ikke helt poenget når mitt kjede på R1 holdt i 40K km uten noensinne å ha vært vasket...

Med mindre man skal ha det rent for posøreffekten da ;) Funker faktisk bra å ha kjedespray på en klut og tørke før sprayen tørker.

http://www.sportrider.com/tech/146_0208_geek/
Og da har eg forandret måten å vaske på :wink:

Men bare så det er sagt da, eg bruker ikkje den type avfetting som fjerner alt du hiver det på.
Er en ganske mild versjon det vi har.

Og som eg skrev angående høytrykken så var det jo lav styrke :)

Men er enig i det du sier.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Post by ole m. »

speedy gonzales 2 wrote:
Og som eg skrev angående høytrykken så var det jo lav styrke :)
Hva blir det da, mediumtrykk? Trenger man høyttrykkspyler om man ikke skal spyle kraftig? :)

Selv sprayer jeg bare på kjedespray og tørker bort det som blir for mye med en gang. Dette gjør at mindre kjedespray kastes av, og kjeden ser ren og fin ut. Vasker/avfetter aldri kjeden, ser ikke behovet for det. Jeg har også kjørt nærmere 40.000 km uten at det har vært nødvendig å bytte kjede, har da solgt sykkelen i stedet. Men dette har jo vel så mye med kjørestil å gjøre som hvordan man behandler kjeden.
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

ole m. wrote:
speedy gonzales 2 wrote:
Og som eg skrev angående høytrykken så var det jo lav styrke :)
Hva blir det da, mediumtrykk? Trenger man høyttrykkspyler om man ikke skal spyle kraftig? :)

Selv sprayer jeg bare på kjedespray og tørker bort det som blir for mye med en gang. Dette gjør at mindre kjedespray kastes av, og kjeden ser ren og fin ut. Vasker/avfetter aldri kjeden, ser ikke behovet for det. Jeg har også kjørt nærmere 40.000 km uten at det har vært nødvendig å bytte kjede, har da solgt sykkelen i stedet. Men dette har jo vel så mye med kjørestil å gjøre som hvordan man behandler kjeden.
Kall det hva du vil men det som er fint er det at du beholder den "spisse" spruten på vannet.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Bruker denne innimellom jeg ,funker veldig bra :)

Image


Og smører med:

Image
2004 KTM Duke II *Solgt*
2007 KTM 525 EXC/SM *Solgt*
2008 KTM 690 SMC
vevea
Posts: 290
Joined: 24 Feb 2007 12:01
MC: FZ1

Post by vevea »

TheDuke2 wrote:Bruker denne innimellom jeg ,funker veldig bra :)

Image


Og smører med:

Image
Hvor kjøper du det?
- Yamaha FZ1-N
x Suzuki SV650S
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Du kan vel få tak i det her : http://www.kellox.no/index.php?id=32
User avatar
Endre
Posts: 479
Joined: 29 Oct 2006 10:50
MC: Aprilia RSV Tuono 1000
2003 mod
Location: Drammen

Post by Endre »

Hondaforhandlere fører disse produktene..
Aprilia RSV Tuono 1000 2004 mod

X: Suzuki SV 650S 2003 mod
X: Honda NSR 2000 mod
User avatar
SW20
Posts: 77
Joined: 17 Nov 2006 23:38
Location: Bærum

Post by SW20 »

Den chain cleanern fra Motul er bare fritidsparafin på sprayboks :)
Bruker selv chain luben deres, og den er veldig bra...
1999 Honda CBR 600 F4
Bike-profil
Image
Post Reply