Yamaha Neos, motoren kveles ved full gass

Prat om moped & scooter.
Post Reply
User avatar
runar98
Posts: 4
Joined: 24 Jan 2017 16:24
MC: Yamaha Neos 2003

Yamaha Neos, motoren kveles ved full gass

Post by runar98 »

Hei. Helt ny på forumet, men jeg trenger hjelp med min 2003, yamaha neos scooter. Det skjedde helt plutselig en dag, at ved full gass kvelte motoren seg. Den kjører fremover ved lav gass, men når man prøver å kjøre på med mer kveler motoren seg igjen. Slik har den fortsatt siden. Noen påstår at det kan være for lite luft til motor eller for lite bensin til motor, mens en annen påstår at det er noe med oljepumpen.

Noen her som har opplevd det samme eller vet hva det kan være?
Og i så fall hva skyldes det? Hvordan kan det fikses?
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Yamaha Neos, motoren kveles ved full gass

Post by DrGreve »

runar98 wrote:Hei. Helt ny på forumet, men jeg trenger hjelp med min 2003, yamaha neos scooter. Det skjedde helt plutselig en dag, at ved full gass kvelte motoren seg. Den kjører fremover ved lav gass, men når man prøver å kjøre på med mer kveler motoren seg igjen. Slik har den fortsatt siden. Noen påstår at det kan være for lite luft til motor eller for lite bensin til motor, mens en annen påstår at det er noe med oljepumpen.

Noen her som har opplevd det samme eller vet hva det kan være?
Og i så fall hva skyldes det? Hvordan kan det fikses?
Det er vel vanlig flottørforgasser på denne?
I såfall høres det ut som om at flottøren ikke tetter eller at det er hull i den slik at den ikke flyter opp og stenger. Da renner den full og vil kveles når du gir gass..
Eller at hoved-dysa ikke fungerer.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Yamaha Neos, motoren kveles ved full gass

Post by knutk »

Skjer dette med en gang du starter scooteren, eller kommer problemet etter 3-5 min. ?
User avatar
runar98
Posts: 4
Joined: 24 Jan 2017 16:24
MC: Yamaha Neos 2003

Re: Yamaha Neos, motoren kveles ved full gass

Post by runar98 »

DrGreve wrote:
runar98 wrote:Hei. Helt ny på forumet, men jeg trenger hjelp med min 2003, yamaha neos scooter. Det skjedde helt plutselig en dag, at ved full gass kvelte motoren seg. Den kjører fremover ved lav gass, men når man prøver å kjøre på med mer kveler motoren seg igjen. Slik har den fortsatt siden. Noen påstår at det kan være for lite luft til motor eller for lite bensin til motor, mens en annen påstår at det er noe med oljepumpen.

Noen her som har opplevd det samme eller vet hva det kan være?
Og i så fall hva skyldes det? Hvordan kan det fikses?
Det er vel vanlig flottørforgasser på denne?
I såfall høres det ut som om at flottøren ikke tetter eller at det er hull i den slik at den ikke flyter opp og stenger. Da renner den full og vil kveles når du gir gass..
Eller at hoved-dysa ikke fungerer.
knutk wrote:Skjer dette med en gang du starter scooteren, eller kommer problemet etter 3-5 min. ?
Det skjer ca etter 3-5 min ja. Ang det andre er jeg usikker på disse fremmedordene, men den er ganske rett fram "vanlig" så er sikkert flottørforgasser. Hvis det er slik du sier, er det en enkel sak?
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Yamaha Neos, motoren kveles ved full gass

Post by knutk »

runar98 wrote:
DrGreve wrote:
runar98 wrote:Hei. Helt ny på forumet, men jeg trenger hjelp med min 2003, yamaha neos scooter. Det skjedde helt plutselig en dag, at ved full gass kvelte motoren seg. Den kjører fremover ved lav gass, men når man prøver å kjøre på med mer kveler motoren seg igjen. Slik har den fortsatt siden. Noen påstår at det kan være for lite luft til motor eller for lite bensin til motor, mens en annen påstår at det er noe med oljepumpen.

Noen her som har opplevd det samme eller vet hva det kan være?
Og i så fall hva skyldes det? Hvordan kan det fikses?
Det er vel vanlig flottørforgasser på denne?
I såfall høres det ut som om at flottøren ikke tetter eller at det er hull i den slik at den ikke flyter opp og stenger. Da renner den full og vil kveles når du gir gass..
Eller at hoved-dysa ikke fungerer.
knutk wrote:Skjer dette med en gang du starter scooteren, eller kommer problemet etter 3-5 min. ?
Det skjer ca etter 3-5 min ja. Ang det andre er jeg usikker på disse fremmedordene, men den er ganske rett fram "vanlig" så er sikkert flottørforgasser. Hvis det er slik du sier, er det en enkel sak?
Ok.
Trolig er det hoveddysen som er tett.
Scootere har normalt en elektisk choke som går av etter 3 - 5 min.
Trolig går motor greit så lenge choken ligger på, men i det choken går av går motor sånn ca greit på tomgangsdysen, når du gir gass og hoveddysa skal fungere får den for lite bensin.

Har Googla litt, og det kan virke som om der står en Dellorto PHBG forgasser.

Med forbehold om hva Google bringer fram, det virker som om der er tre dyser, choke dyse, tomgangsdyse og hoveddyse.
Du kommer til alle tre ved å ta ut forgasser, ta av bunnlokket og fjerne flotør m/flotørnål. Dysene sitter da på rekke og rad etter hverandre, og hoveddysa er den som huser nålen fra forgasser tønna (den som blir dradd opp og ned av gassvire.

Siden det skjedde veldig brått bør du og sjekke at ikke nåla har løsna fra tønna, nåla skal følge tønna og bli dradd ut av dysa når du gir gass.
Skru ut alle tre dysene og prøv forsiktig å stikk dem opp med feks tynn kobbertråd (selv bruker jeg kobbertråd fra installasjonsledning, hvor jeg trekker en enkelt tråd utav ledningen).
Alle tre dysene skal bare skrues ut og inn, uten noen form for justering.

Kanskje du finner noe på YT om du søker på Dellorto PHBG.
User avatar
runar98
Posts: 4
Joined: 24 Jan 2017 16:24
MC: Yamaha Neos 2003

Re: Yamaha Neos, motoren kveles ved full gass

Post by runar98 »

Wow! Masse tusen takk! Dette skal jeg prøve meg på!
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Yamaha Neos, motoren kveles ved full gass

Post by KliffArne »

runar98 wrote:Wow! Masse tusen takk! Dette skal jeg prøve meg på!
Hold an litt, før du river forgasseren i fillebiter [-X

Choken på disse scooter'ne er ikke som gamle folk er vant til, der de struper for luft for å gi fetere blanding når motor er kald. Hos deg virker den motsatt, den gir ekstra bensin istedet fra start og noen minutter til motor klarer seg uten.

Det er ikke usannsynlig at "stemplet" som skal gå ut og stenge for denne ekstra bensinen ikke fungerer som det skal, at det kanskje henger fast, og at du dermed får for mye bensin. Sjekk om pluggen er våt eller tørr neste gang du opplever dette.

Hvor holder du til, jeg har 2-3 sånne kaldstartmekanismer liggende
User avatar
runar98
Posts: 4
Joined: 24 Jan 2017 16:24
MC: Yamaha Neos 2003

Re: Yamaha Neos, motoren kveles ved full gass

Post by runar98 »

Jeg holder til i Vollen. Tenkte ikke å prøve meg før det blir litt mildere vær.
KliffArne wrote:
runar98 wrote:Wow! Masse tusen takk! Dette skal jeg prøve meg på!
Hold an litt, før du river forgasseren i fillebiter [-X

Choken på disse scooter'ne er ikke som gamle folk er vant til, der de struper for luft for å gi fetere blanding når motor er kald. Hos deg virker den motsatt, den gir ekstra bensin istedet fra start og noen minutter til motor klarer seg uten.

Det er ikke usannsynlig at "stemplet" som skal gå ut og stenge for denne ekstra bensinen ikke fungerer som det skal, at det kanskje henger fast, og at du dermed får for mye bensin. Sjekk om pluggen er våt eller tørr neste gang du opplever dette.

Hvor holder du til, jeg har 2-3 sånne kaldstartmekanismer liggende
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Yamaha Neos, motoren kveles ved full gass

Post by knutk »

runar98 wrote:Jeg holder til i Vollen. Tenkte ikke å prøve meg før det blir litt mildere vær.
Bor på Sætre.
Send en PM om du ønsker hjelp til å åpne/rense forgasseren.
Post Reply