Reklamasjonsrett?

Prat om moped & scooter.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Reklamasjonsrett?

Post by gsx750_80 »

gsx750_80 wrote: 14 Jul 2021 19:55
knutk wrote: 13 Jul 2021 12:48 Nå er det ikke lett å stille en diagnose basert på opplysninger i et forum.


Men på generell basis minner de nevnte symptom om en forg
asser som er grodd delvis igjen, trolig av bensin som har stått stille i forgasser.
Tipper en rens av dysene vil kurere problemet.

Om det er problemet sliter jeg med å se at ansvaret ligger på forhandler. Desverre...
Her hører det med til historien at scooteren var på service hos forhandler tidligere i år, og ikke er forsømt fra eiers side, slik sett.
Gått kun på 98 V-power, med lite eller ingen etanol. 95 oktan ville sannsynligvis kunne ført til forgasser problemer, om så hadde vært tilfellet.
Som sagt- forhandler hadde mistanke i retning automatchoke. Jeg ville tro at den er ment å fungere innenfor hele reklamasjonsperioden.
Jeg har spurt forhandler om begrunnelse for at dette ikke skulle kunne danne basis for reklamasjon. Tyst så langt.
Kanskje de har problemer med egen argumentasjon, eller de håper jeg går lei av å spørre. Det er ca 1.5 mnd siden jeg kontaktet de, så kjappe skal de ikke beskyldes for å være..
Fikk beskjed om at det ville ta 1-4 dager å få svar, men den fristen er overskredet flere ganger. Jeg begynte å søke litt på nett,
og ser at det er mange kunder som rapporterer om dårlig service fra det aktuelle firmaet, på Tiller i Trondheim.
De må åpenbart ha problemer, på et eller flere vis.
At de ikke svarer på telefoner eller epost, er blant gjengangerne.
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Reklamasjonsrett?

Post by intruder »

Må vel kalles elendig sevice , kanskje også at salg og service moped kommer litt i bakleksa ? :redface

Et ikke ukjent fenomen at de man tjener mest på prioriteres , ikke bare i MC-sammenheng heller ...

Irriterende
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Reklamasjonsrett?

Post by knutk »

Nå har det vært litt fokus på etanol vs ikke-etanol i bensinen. Men så langt jeg husker har bensin som er blitt stående i ro i forgassere forårsaket problem lenge før man i det hele tatt tenkte på etanol i bensinen.

Jeg er ingen ræser i kjemi, men helt siden guttedagene har forgassere hatt problem om man over flere vintrer har lagret redskapen med bensin stående i tanken. Av den grunn tror jeg at å blande etanol debatten inn i problemstillingen er et sidespor.

Jeg kan ikke si om automat-choke i nevnte sak er i orden eller ikke. Men vi snakker om en mekanisme som er veldig enkel i oppbygning, med små muligheter for feil. Derimot er gjengrodde dyser et kjent problem, og om man ikke som eier tar grep før vinterlagring vil dyseproblematikken dukke opp før eller senere. Det er sikkert som amen i kirka.

Hadde dette vært mitt problem ville jeg begynt med å sjekke dysene og stikke dem opp med en tynn kobbertråd (lager ikke riper i messing)...
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Reklamasjonsrett?

Post by mekkern »

Problemene med etanol er korrosjon i tillegg til de "vanlige"problemene... chokesystemet inneholder noen tetninger i plast/gummi som kan påvirkes av etanol siden det strt sett bare er usa og eu som surrer med etanol i bensina. Brasil kjører med ren alkohol og E 27.
Post Reply