Reklamasjonsrett?

Prat om moped & scooter.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Reklamasjonsrett?

Post by gsx750_80 »

I husholdningen har vi en scooter som har gått ca 5000 km, og har vært hos service hos forhandler senest i år.
Den er kjøpt i august 2017.
Den har i vår vist seg å være til tider veldig tungstartet. Den er kjørt på Shell V-Power 98, som såvidt jeg vet fortsatt
er etanolfri. Dette burde redusere en del forgasserproblemer feks.
Forhandler sier at det trolig er vanskelig å få rettet feil på reklamasjon, og at mistanke går i retning problem med automatchoke.

https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/

Jeg forstår ikke hvorfor det evt ikke skulle være grunnlag for reklamasjon. (Jeg har spørsmål om dette til forhandler, og avventer svar.)

Noen som kjenner til evt legitime årsaker til at reparasjon IKKE burde skje på forhandlers regning?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Reklamasjonsrett?

Post by mekkern »

Ting kan gå i stykker/slites uten at dette går under produksjonsfeil..
Rekamasjon gjelder jo i utgangspunktet feil som er tilstede ved overtagelse.
At en choke begynner å fuske etter 3.5/4 år er jo noe som kan oppstå uavhengig av produksjonsfeil.

Men når det er sagt så spiller det ingen rolle for dere hva forhandler får dekket, da ditt krav skal rettes mot forhandler/selger.
Så da kan dere diskutere om den burde ha virket lengre(hvis dette er feilen) eller om dette er normalt med disse scooterene og i så fall burde dere ha blitt opplyst om manglende kvalitet.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Reklamasjonsrett?

Post by pollti »

At Shell er etanol fri er vel littebitte tvilsomt ? Alle oljeselskap fyller fra samme rack og bensinen kommer fra samme tank enten det er Shell eller andre. Kan jo være at Shell har egen avtale med raffeneriet når den lastes feks på Mongstad men jeg tviler sterkt på at Shell har egne tanker for videre distribusjon i Trøndelag. All bensin og diesel i Oslo området kommer fra Brofjorden, fra Holmestrand og nedover sørlandskysten er det produkt fra Slagentangen og resten av landet er Mongstad leverandør (sånn stort sett).
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Reklamasjonsrett?

Post by Domino »

Joda, det er selvfølgelig litt etanol i Shell sin V-Power Nitro+ 98. I følge databladet er det mellom 0 og 0,5% etanol i dette drivstoffet. Men en halv prosent er jo fortsatt mye mindre enn det man finner i 95 oktan.

Men at 98 og 95 oktan kommer fra de samme tankene tillater jeg meg å tvile på. Kanskje du kan dokumentere dette?
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Reklamasjonsrett?

Post by knutk »

Nå er det ikke lett å stille en diagnose basert på opplysninger i et forum.


Men på generell basis minner de nevnte symptom om en forg
asser som er grodd delvis igjen, trolig av bensin som har stått stille i forgasser.
Tipper en rens av dysene vil kurere problemet.

Om det er problemet sliter jeg med å se at ansvaret ligger på forhandler. Desverre...
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Reklamasjonsrett?

Post by pollti »

Domino wrote: 13 Jul 2021 11:31
Men at 98 og 95 oktan kommer fra de samme tankene tillater jeg meg å tvile på. Kanskje du kan dokumentere dette?

Er ikke ansvarlig for hva du tror du har lest. Selvfølgelig kommer ikke 95 og 98 ikke fra de samme tankene. 95 kommer fra samme tanken enten det er en Shell bil eller Esso bil som fyller. 98 kommer fra en annen tank men samme greia som fylles på alle biler uansett hvilket oljeselskap de kjører for.
I sin tid var Mobil unntaket i Oslo, de hadde egne tanker i fjellet på Sjursøya for sin bensin.
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Reklamasjonsrett?

Post by Domino »

Men det var jo nettopp 98 oktan som ble nevnt og som er etanolfri.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Reklamasjonsrett?

Post by intruder »

95 oktan i forhold til 98 oktan......interessant om det er noen forskjell på dette da jeg fyller 98 oktan på Viragoen...er blitt fortalt at dette skal være positivt på eldre sykler.....
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Reklamasjonsrett?

Post by Domino »

Ja, det hevdes at mangelen på etanol medfører mindre vann i bensinen. Det er vel spesielt en fordel mtp vinterlagring.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Reklamasjonsrett?

Post by gsx750_80 »

mekkern wrote: 12 Jul 2021 11:55 Ting kan gå i stykker/slites uten at dette går under produksjonsfeil..
Rekamasjon gjelder jo i utgangspunktet feil som er tilstede ved overtagelse.
At en choke begynner å fuske etter 3.5/4 år er jo noe som kan oppstå uavhengig av produksjonsfeil.

Men når det er sagt så spiller det ingen rolle for dere hva forhandler får dekket, da ditt krav skal rettes mot forhandler/selger.
Så da kan dere diskutere om den burde ha virket lengre(hvis dette er feilen) eller om dette er normalt med disse scooterene og i så fall burde dere ha blitt opplyst om manglende kvalitet.
Jeg kontaktet forhandler der scooteren ble kjøpt ny, i august 2017. Det var forhandler som antydet at automatchoke kunne være kilde til startproblemene.
Jeg hadde forventet at også dette er en komponent som burde forventes å vare hele reklamasjonsperioden, og at reparasjon bør dekkes helt eller delvis av forhandler.
Manglende servicer kan gi bortfall av reklamasjonsrett eller garanti, men det er ikke tilfellet her.
Jeg tok kontakt helt i starten av juni, og responsen er ikke imponerende.
Avhengig av hva de evt svarer, får jeg vurdere å kontakte Forbrukerrådet, NAF-advokater osv.
Ikke det at jeg tror det gir meg medhold, nødvendigvis, men det kommer til å koste de mer enn evt å skifte en skarve automatchoke..
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Reklamasjonsrett?

Post by gsx750_80 »

mekkern wrote: 12 Jul 2021 11:55 Ting kan gå i stykker/slites uten at dette går under produksjonsfeil..
Rekamasjon gjelder jo i utgangspunktet feil som er tilstede ved overtagelse.
At en choke begynner å fuske etter 3.5/4 år er jo noe som kan oppstå uavhengig av produksjonsfeil.

Men når det er sagt så spiller det ingen rolle for dere hva forhandler får dekket, da ditt krav skal rettes mot forhandler/selger.
Så da kan dere diskutere om den burde ha virket lengre(hvis dette er feilen) eller om dette er normalt med disse scooterene og i så fall burde dere ha blitt opplyst om manglende kvalitet.
Jeg kontaktet forhandler der scooteren ble kjøpt ny, i august 2017. Det var forhandler som antydet at automatchoke kunne være kilde til startproblemene.
Jeg hadde forventet at også dette er en komponent som burde forventes å vare hele reklamasjonsperioden, og at reparasjon bør dekkes helt eller delvis av forhandler.
Manglende servicer kan gi bortfall av reklamasjonsrett eller garanti, men det er ikke tilfellet her.
Jeg tok kontakt helt i starten av juni, og responsen er ikke imponerende.
Avhengig av hva de evt svarer, får jeg vurdere å kontakte Forbrukerrådet, NAF-advokater osv.
Ikke det at jeg tror det gir meg medhold, nødvendigvis, men det kommer til å koste de mer enn evt å skifte en skarve automatchoke, i tid og/eller penger.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Reklamasjonsrett?

Post by gsx750_80 »

pollti wrote: 13 Jul 2021 08:24 At Shell er etanol fri er vel littebitte tvilsomt ? Alle oljeselskap fyller fra samme rack og bensinen kommer fra samme tank enten det er Shell eller andre. Kan jo være at Shell har egen avtale med raffeneriet når den lastes feks på Mongstad men jeg tviler sterkt på at Shell har egne tanker for videre distribusjon i Trøndelag. All bensin og diesel i Oslo området kommer fra Brofjorden, fra Holmestrand og nedover sørlandskysten er det produkt fra Slagentangen og resten av landet er Mongstad leverandør (sånn stort sett).
98 oktan bensin, inkludert den fra Shell, inneholder såvidt jeg vet lite eller ingen etanol. For 95 oktan er det et sted mellom 10 og 20 % etanol, såvidt jeg har hørt. Har ikke sjekket i det siste, siden jeg konsekvent bruker 98 oktan på alt, gressklippere, båtmotor, MC og bil.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Reklamasjonsrett?

Post by gsx750_80 »

knutk wrote: 13 Jul 2021 12:48 Nå er det ikke lett å stille en diagnose basert på opplysninger i et forum.


Men på generell basis minner de nevnte symptom om en forg
asser som er grodd delvis igjen, trolig av bensin som har stått stille i forgasser.
Tipper en rens av dysene vil kurere problemet.

Om det er problemet sliter jeg med å se at ansvaret ligger på forhandler. Desverre...
Her hører det med til historien at scooteren var på service hos forhandler tidligere i år, og ikke er forsømt fra eiers side, slik sett.
Gått kun på 98 V-power, med lite eller ingen etanol. 95 oktan ville sannsynligvis kunne ført til forgasser problemer, om så hadde vært tilfellet.
Som sagt- forhandler hadde mistanke i retning automatchoke. Jeg ville tro at den er ment å fungere innenfor hele reklamasjonsperioden.
Jeg har spurt forhandler om begrunnelse for at dette ikke skulle kunne danne basis for reklamasjon. Tyst så langt.
Kanskje de har problemer med egen argumentasjon, eller de håper jeg går lei av å spørre. Det er ca 1.5 mnd siden jeg kontaktet de, så kjappe skal de ikke beskyldes for å være..
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Reklamasjonsrett?

Post by gsx750_80 »

intruder wrote: 14 Jul 2021 12:41 95 oktan i forhold til 98 oktan......interessant om det er noen forskjell på dette da jeg fyller 98 oktan på Viragoen...er blitt fortalt at dette skal være positivt på eldre sykler.....
Stor forskjell. 10-20 % etanol i 95 oktan. Lite eller ingen etanol i 98 oktan.
Fyller aldri 95 oktan på noe kjøretøy uten at jeg absolutt må, som feks ved besøk i Sverige.

Etanol gir en lang rekke skader på motorer og drivstofflinjer. Du har antakelig lagt merke til den kolossale oppblomstringen i motorbranner til lands og etterhvert til sjøs, i forhold til for kun få år siden.
Mye av dette må antas å ha rot i defekte drivstoffslanger og pakninger, ødelagte av etanol. Godt kjent fra feks USA, der de har slitt med etanol i drivstoff lengre enn oss.
Innblandingen av etanol i 95 oktan har økt gradvis de siste årene, her til lands. Relativt få kjenner til det, og mange fornekter at det kan være et problem.
Typisk anekdotisk innvending er at "Jeg har kun kjørt med 95 oktan og aldri hatt problemer med det".
Folk velger selv hva de tror, enten det er rasjonelt eller ei, omtrent som med religion..😉
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Reklamasjonsrett?

Post by gsx750_80 »

Domino wrote: 14 Jul 2021 13:50 Ja, det hevdes at mangelen på etanol medfører mindre vann i bensinen. Det er vel spesielt en fordel mtp vinterlagring.
Ja, det stemmer.
Post Reply