Kan jeg kreve refusjon/kansellere salget?

Prat om moped & scooter.
Post Reply
sebastea95
Posts: 1
Joined: 14 Jul 2022 20:09
MC: PIAGGIO VESPA ET4 50

Kan jeg kreve refusjon/kansellere salget?

Post by sebastea95 »

Jeg kjøpte en brukt PIAGGIO VESPA ET4 50 for en mnd siden for litt over 5000 kr. Den er fra 2003 og har gått 21 000 km. Det viste seg først at bensinmåleren ikke fungerte, noe jeg ikke valgte å klage på siden det er en såpass liten feil, men i går på vei til jobb falt hele potta av. Den var skikkelig rusten, noe jeg ikke hadde lagt merke til fordi jeg er ikke særlig flink på MC. Jeg dro til Oslo MC AS som også sa at hjulene måtte byttes. Disse var fra 2009. Alt i alt ville det koste 5000 å fikse dette. Har jeg noen som helst rettigheter fordi dette ikke var nevnt av selger, eller var det mitt ansvar å sjekke dette for salget?
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Kan jeg kreve refusjon/kansellere salget?

Post by intruder »

sebastea95 wrote: 14 Jul 2022 20:14 Jeg kjøpte en brukt PIAGGIO VESPA ET4 50 for en mnd siden for litt over 5000 kr. Den er fra 2003 og har gått 21 000 km. Det viste seg først at bensinmåleren ikke fungerte, noe jeg ikke valgte å klage på siden det er en såpass liten feil, men i går på vei til jobb falt hele potta av. Den var skikkelig rusten, noe jeg ikke hadde lagt merke til fordi jeg er ikke særlig flink på MC. Jeg dro til Oslo MC AS som også sa at hjulene måtte byttes. Disse var fra 2009. Alt i alt ville det koste 5000 å fikse dette. Har jeg noen som helst rettigheter fordi dette ikke var nevnt av selger, eller var det mitt ansvar å sjekke dette for salget?
Kan ikke se at du kan komme noen vei med eventuelt krav om refusjon,men det kan jo være grunn til å ta en prat.
Spørs jo også litt hva selger sa om mopedens " helsetilstand" .... \:D/
Nevnte forresten MC Oslo noe om mopeden ville bli noenlunde bra om du koster på de nevnte 5000 ? :-k
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Kan jeg kreve refusjon/kansellere salget?

Post by Borg »

sebastea95 wrote: 14 Jul 2022 20:14 Jeg kjøpte en brukt PIAGGIO VESPA ET4 50 for en mnd siden for litt over 5000 kr. Den er fra 2003 og har gått 21 000 km. Det viste seg først at bensinmåleren ikke fungerte, noe jeg ikke valgte å klage på siden det er en såpass liten feil, men i går på vei til jobb falt hele potta av. Den var skikkelig rusten, noe jeg ikke hadde lagt merke til fordi jeg er ikke særlig flink på MC. Jeg dro til Oslo MC AS som også sa at hjulene måtte byttes. Disse var fra 2009. Alt i alt ville det koste 5000 å fikse dette. Har jeg noen som helst rettigheter fordi dette ikke var nevnt av selger, eller var det mitt ansvar å sjekke dette for salget?
Om du ikke er særlig flink på MC, burde du muligens legge litt mer i en sykkel. Når du kjøper en av de billigeste mopedene på Finn, må du nesten regne med at det ligger litt risiko i kjøpet. Dessuten er de tingene du nevner her enkle visuelle ting å se og burde vært sjekket ved kjøp av deg. Begrenset hvor mye selger kan settes til ansvar når det selges så billig.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Kan jeg kreve refusjon/kansellere salget?

Post by Jonta »

Dekk er slitedeler, og er de fra 2009, trenger det ikke være noe problem. Men jeg ville tatt non bremsetester,og ev. kjørt litt ekstra forsiktig med de i regnevær.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Kan jeg kreve refusjon/kansellere salget?

Post by Tekumseh »

Har bare skruene løsna, eller er potta rusta av og ikke går å montere igjen? Bilder?

Kan se ut som Thansen har eksospotter som passer for 1400,- kr, hvilket er billig til å være eksos:
https://www.thansen.no/scooter-mc/moped ... 9/pn889258
De har også billige pakninger, braketter og bolter hvis det mangler.

Ligner på at Aprilia RS50 og Vespa ET-4 50 kan bruke samme eksos.

Dekkene er kanskje litt hardere enn de burde være, men så lenge de har lovlig mønster osv vil de nok fungere godt nok.

Thansen har dekk til 299,- kr pr stk hvis det stemmer med dimensjon 100/80-10 på din scooter:
https://www.thansen.no/scooter-mc/moped ... /pn906607/

De tar 220,- pr dekk for å ta av bil, bytte på felg og sette på bil igjen. Hvis prisen er den samme på moped/scooter kommer du unna med to dekk ferdig på Vespa'n for 1037,- kr.

Tar du deg råd til å kjøpe et dekk i gangen, er framdekket viktigst og bør tas først.
Post Reply