Vet noen hva dette problemet er? På forhånd takk :)

Prat om lett MC.
Post Reply
raskebriller66
Posts: 3
Joined: 29 Apr 2021 18:00

Vet noen hva dette problemet er? På forhånd takk :)

Post by raskebriller66 »

Hei!

Har en lett motorsykkel som jeg har hatt i to-tre sesonger nå, men har planer om å selge nå også muligens bytte over til mellomtung. Den har stått på lager over vinter, og når jeg hentet den for noen dager siden så merket jeg et problem imens jeg kjørte. Jeg når ikke maks fart på hvert gir, er som at jeg blir tvunget til å gire. Når kanskje til mellom 3-5 tusen omregninger før den sperres, og jeg må gire for å kunne øke fart. Havnet i maks 60-70 på 6 gir, ettersom at den sperres.

Legger ved en video der jeg gir full gass i "nøytral" for å vise litt bedre hva jeg mener.

På forhånd takk for hjelp!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Vet noen hva dette problemet er? På forhånd takk :)

Post by Tekumseh »

Startsperre-relatert?
Forgasser eller innsprut-sykkel? Gammel bensin eller bensin med vann i kan også gi slike symptomer. Ingen mus som har bygd reir i eksospotta heller?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vet noen hva dette problemet er? På forhånd takk :)

Post by mekkern »

det virker som du har et elektrisk problem-tenninga kutter.
raskebriller66
Posts: 3
Joined: 29 Apr 2021 18:00

Re: Vet noen hva dette problemet er? På forhånd takk :)

Post by raskebriller66 »

Tekumseh wrote: 03 May 2021 16:19 Startsperre-relatert?
Forgasser eller innsprut-sykkel? Gammel bensin eller bensin med vann i kan også gi slike symptomer. Ingen mus som har bygd reir i eksospotta heller?
Det skjer bare når jeg gasser.. Har byttet olje, fylt ny bensin osv.. Heller ingen mus i potta :lol:
raskebriller66
Posts: 3
Joined: 29 Apr 2021 18:00

Re: Vet noen hva dette problemet er? På forhånd takk :)

Post by raskebriller66 »

mekkern wrote: 03 May 2021 16:21 det virker som du har et elektrisk problem-tenninga kutter.
Faren min snakket om at jeg burde prøve å kjøpe ny tennplugg. Tror du det kan funke?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vet noen hva dette problemet er? På forhånd takk :)

Post by mekkern »

raskebriller66 wrote: 03 May 2021 16:47
mekkern wrote: 03 May 2021 16:21 det virker som du har et elektrisk problem-tenninga kutter.
Faren min snakket om at jeg burde prøve å kjøpe ny tennplugg. Tror du det kan funke?
Det kan i det minste ikke skade.
Verdt et forsøk.
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: Vet noen hva dette problemet er? På forhånd takk :)

Post by SteinarPedersen »

Det er veldig til hjelp å ta med informasjon om merke og modell ;)
Ut ifra video ser det ut til at du har en ca. 10 år gammel Yamaha YZF R-125?

Yzf 2008- har fuel injection.

Det er flere ting som kan lage dette problemet, og det minner om et lignende problem jeg hadde på en Yamaha FZ6 2005-modell: På min var det fukt i ECU som fucka opp tenning, coiler og plugger... Men poenget mitt er at noe tuller med tenningen din.

En god start kan være å bytte tennpluggen. Hvis det ikke hjelper ville jeg tatt en kompresjonstest og så kikket videre på coil og ECU om du har normal kompresjon (10,4:1).
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Vet noen hva dette problemet er? På forhånd takk :)

Post by mekkern »

Etter skifte av tennplugg- hvis ikke bra så er plugghette neste. Brudd eller overslag.
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Vet noen hva dette problemet er? På forhånd takk :)

Post by Galilee »

På en eldre Yamaha TDM jeg hadde var ledningen til tennpluggene tydeligvis med litt tynn isolasjon så i regnvær fikk jeg overslag til ramma og hadde akkurat sånt problem som du beskriver.

Jeg fikset det vet å vikle et par lag med vulkaniserende tape utenpå tenningsledningene og legge kablene litt unna ramma.

Ellers ville jeg gått over det du kan finne av kontakter, dra dem fra hverandre og sette sammen igjen og gjerne gi dem en dusj med kontaktspray for maritimt bruk som f.eks CRC 6-66.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Post Reply