Lappen for uerfarne

Prat om lett MC.
Post Reply
kolere23
Posts: 5
Joined: 28 May 2015 11:08

Lappen for uerfarne

Post by kolere23 »

Hei

Jeg er ny til motorsykkel, jeg har en bestefar som har lett mc ( 1955 modell tempo ) og jeg har fått kjøre litt på den
Jeg føler at jeg mestrer kjøring ( selv om den har gira feil vei som jeg tror jeg klarer å snu om på når jeg får egen sykkel )
Jeg har dessverrre ingen å øvelseskjøre med fordi bestefar har mistet store deler av synet sitt, jeg vet ikke helt hvor viktig øvelseskjøring er. Men jeg lurte, jeg har et budsejtt på ca 40 000 for både lett og lapp, er det nok? Jeg driver og ser på en nsr til 18000 og har planer om å prute. Jeg bryr meg ikke om litt skruing, er vandt til det. (Jobber mye på en firjuling vi har)

Jeg bare lurer, vil dette holde til både lappen og letten? Jeg er en ganske rask lærer og mestrer de meste kjøretøyer ganske for ( alt fra crossere til traktorer ) og jeg har lest at hvis man har kjørt en del crosser så er ikke det det samme som lett.

Takk for svar. Evt, hvor mange kjøretimer trenger man? Jeg har lest om folk som bruker opp imot 40 000 på lett lappen, det er vel ikke det de fleste bruker er det, jeg håpet på å kommer nærmere 15000 ;) :D :D
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Lappen for uerfarne

Post by Snikkeren »

Hei, og velkommen på MC-forumet.

Skal du være realistisk så tror jeg nok du må regne med et sted mellom 20-25 lapper for lappen.

Du skriver at du ikke har noen å øvekjøre med. Er du heldig så kan det jo være at noen her inne forbarmer seg over deg, hvis du har egen sykkel å kjøre på. Kanskje kjøpe deg sykkel, og så høre om noen her inne vil øvekjøre litt med deg?
kolere23
Posts: 5
Joined: 28 May 2015 11:08

Re: Lappen for uerfarne

Post by kolere23 »

Snikkeren wrote:Hei, og velkommen på MC-forumet.

Skal du være realistisk så tror jeg nok du må regne med et sted mellom 20-25 lapper for lappen.

Du skriver at du ikke har noen å øvekjøre med. Er du heldig så kan det jo være at noen her inne forbarmer seg over deg, hvis du har egen sykkel å kjøre på. Kanskje kjøpe deg sykkel, og så høre om noen her inne vil øvekjøre litt med deg?
Jeg ser på sykkel akkuratt nå. Men vil å øvelseskjøre gjøre lappen billigere?
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Lappen for uerfarne

Post by Snikkeren »

Ja, det vil jeg tro. Jo mer du får øvekjørt, jo flinkere blir du. Og da trenger du sikkert ikke så mange kjøretimer.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Lappen for uerfarne

Post by Elolz »

Må nok beregne 20-25k for lappen, uansett hvor mye du har øvekjørt. Trafikkskolen jeg brukte har slike pakker med det obligatoriske og det de ser på som et minimum av kjøretimer, og de koster 22.800kr. De er blant de rimeligste kjøreskolene i området, og en får med flere timer enn hos de fleste andre. Ser en annen stor kjøreskole i Bergen tilbyr en pakke med færre timer, men de tar 23.550kr.
Last edited by Elolz on 19 Oct 2015 17:51, edited 1 time in total.
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Lappen for uerfarne

Post by Norse »

Tror prisen på lappen varierer endel rundt omkring i landet, så det spørs litt hvor du bor. Poden min fikk nettopp lett-lappen, og det endte opp med rundt 30.000 for rubbel og bit... Kommer nok mye an på hvor nøye kjøreskolen er, tipper jeg. (Han har hatt egen sykkel i et år før han tok lappen, og ja, -jeg er ikke i tvil om at øvelseskjøring har noe for seg!! Mengdetrening teller, -ikke bare i forhold til selve lappen, men også etter at den er i boks :thumleft) Lykke til! Håper jeg ikke "kveler" planene dine, men at andre her inne har andre "priser" du kan sammenligne med...
kolere23
Posts: 5
Joined: 28 May 2015 11:08

Re: Lappen for uerfarne

Post by kolere23 »

Jeg kan vel også slenge med at jeg bor i Rakkestad og kommer til å ta lappen i mysen. Pappa prøvde å sammenligne det med hvor mange kjøretimer han trengte for bil da han tok lappen (Han trengte 8 ) Da kom vi fram til 12000 ca. Jeg skjønner at jeg kanskje trenger flere enn dette.

Jeg klarte ikke finne prisene ( Sikkert fordi det er vinterhalvåret)

Men jeg vet at det var 600 per kjøretime ( eler 700 ) og da koster alt det andre til sammen 7200. Vet ikke om dette er billig eller ei.

Som jeg sa, Jeg har bare 40 000. (håpet å egentlig bare bruke 30 000 men det skjønner jeg at ikke blir noe av )

TG er allerede i boks, Det slapp jeg å betale for selv siden foreldrene mine ga meg billappen i konfirmationsgave.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Lappen for uerfarne

Post by Elolz »

Lett lappen er gjerne litt rimeligere siden du slipper sikkerhetskurs på bane til 5-6k. Går ut i fra du ikke har bil-lappen siden du snakker om lettsykkel? Isåfall må du regne med en god del ekstra timer på å bli komfortabel i trafikken. Går kjapt 5 dobbeltimer, og da er du jo oppe i samme prisen igjen.

Å kjøre enkelttimer synes jeg blir litt dumt, da begrenser det seg så veldig hvor du får kjøre, selv tok jeg alltid dobbeltimer, da får du kjørt litt lengre og lærer har mye større rutemuligheter. ;-)
kolere23
Posts: 5
Joined: 28 May 2015 11:08

Re: Lappen for uerfarne

Post by kolere23 »

Elolz wrote:Lett lappen er gjerne litt rimeligere siden du slipper sikkerhetskurs på bane til 5-6k. Går ut i fra du ikke har bil-lappen siden du snakker om lettsykkel? Isåfall må du regne med en god del ekstra timer på å bli komfortabel i trafikken. Går kjapt 5 dobbeltimer, og da er du jo oppe i samme prisen igjen.

Å kjøre enkelttimer synes jeg blir litt dumt, da begrenser det seg så veldig hvor du får kjøre, selv tok jeg alltid dobbeltimer, da får du kjørt litt lengre og lærer har mye større rutemuligheter. ;-)
Jeg skal ta dobbelttimer ;) Jeg bare håper jeg lærer flyten i trafikken fort. Jeg fant faktisk en å øvesleskjøre med i dag ;) Så kanskje 30 k ikke er så langt unna allikevell ;)
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Lappen for uerfarne

Post by Busa Trond »

Tror gutta i distriktet her ( Hønefoss ) greier lettlappen for ca 15000,-
Bare å trene, du har mye å glede deg til!
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Lappen for uerfarne

Post by Norse »

Da svarer det seg IKKE å bo i "ex-oljehovedstaden"...
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Lappen for uerfarne

Post by ashland »

Kommer litt ann på prisleie du har tenkt for sykkel, men 40k for lapp og sykkel høres absolutt oppnåelig ut!

Når jeg startet med klasse A lappen i April i fjor, hadde jeg aldri sittet på en motorsykkel. Kjørelæreren min nektet tvert å sitte bakpå, å legge livet sitt i hendene på uerfarne sjåfører. Dermed fikk jeg egen sykkel på kjøreskolen og fikk bli kjent med gass og clutch i en halv time, før det bar rett ut i trafikken.
Han mente om jeg ikke mestret det hadde hans elever ingenting i trafikken å gjøre...

Målet var å lappen innenfor 20 - 22.000kr og havnet til slutt utpå ca 18.500kr :D Fazer´n ble kjøpt midt i mai og fikk øvelseskjørt endel med en kompis. Kunne ikke han, startet sykkelen veldig greit uten lappen også. Ikke for att jeg skal oppmuntre eller anbefale det samme :roll:
fun is not a straight line
Bjerknez

Re: Lappen for uerfarne

Post by Bjerknez »

ashland wrote:Kommer litt ann på prisleie du har tenkt for sykkel, men 40k for lapp og sykkel høres absolutt oppnåelig ut!

Når jeg startet med klasse A lappen i April i fjor, hadde jeg aldri sittet på en motorsykkel. Kjørelæreren min nektet tvert å sitte bakpå, å legge livet sitt i hendene på uerfarne sjåfører. Dermed fikk jeg egen sykkel på kjøreskolen og fikk bli kjent med gass og clutch i en halv time, før det bar rett ut i trafikken.
Han mente om jeg ikke mestret det hadde hans elever ingenting i trafikken å gjøre...

Målet var å lappen innenfor 20 - 22.000kr og havnet til slutt utpå ca 18.500kr :D Fazer´n ble kjøpt midt i mai og fikk øvelseskjørt endel med en kompis. Kunne ikke han, startet sykkelen veldig greit uten lappen også. Ikke for att jeg skal oppmuntre eller anbefale det samme :roll:
Å fysjamei! Fy skam seg!
Selv så kjører jeg alltid aktpågivende og varsomt... \:D/
kolere23
Posts: 5
Joined: 28 May 2015 11:08

Re: Lappen for uerfarne

Post by kolere23 »

Jeg kunne vel også nevne at jeg er 192 høy. Jeg lurer, har det noe med motorsykkelstørrelse å gjøre? Vil Nsr 125 sykkelen bli for liten da?
Post Reply