Lett MC vs ATV

Prat om lett MC.
Post Reply
MarXuZ
Posts: 3
Joined: 12 Apr 2017 20:13
MC: Yahama YZF eller Can Am Outlander 500

Lett MC vs ATV

Post by MarXuZ »

Hei! er 15 år å vurderer å kjøpe meg Lett sykkel eller ATV når jeg blir 16. Synes det er vanskelig og velge mellom ATV og Lett MC, det er en del info om hva det skal brukes til og forskjellig som må med: Jeg skal kjøre den hovedsakelig til skole, venner, hytta kanskje. Det er 3 km med grusvei så vil helst ikke skrense/velte med Lett MC, selvfølgelig hvis du bruker hue litt og tar det litt pent går det sikkert greit. Hvis jeg velger ATV så vil den gå i max 45 km i timen fordi jeg må kjøpe en traktor registrert atv, vil ikke fjerne plomberinga så den går i toppfort pga purken og utsettelse av bil lappen og greier :) Går over til PLUSS og MINUS med ATV og Lett MC: PLUSS: Med Lett MC: Går i 80-90 som jeg har skjønt eller fortere, (har ikke helt forstått logikken til Norge med relglene sine:) MINUS: Med Lett MC: Kan ikke kjøres på Vinteren og det er lettere og skrense på grus/velte, i tillegg til at det ikke er så bra bagasje plass har jo stort sett meg meg en sekk da og får vel gymtøy i en pose i sekken i stedet for å bruke bag. A1 lappen er vel rundt 16 000 som jeg har skjønt det traktor lappen er vel noe billigere tror jeg. ATV PLUSS: Kan kjøres på vinteren, mer bagasjeplass og mer komfortabelt å kjøre pga vindskjerm. Mindre sjanse for å velte på vei, som sagt hvis du bruket hue litt men alle kan jo være uheldige da. ATV - MINUS: Går i kun 45 km i timen koster mye mer enn en brukt lettsykkel selv om det går i kun 45 km i timen er en atv så brei at hvis ligger midt på veien kan ikke folk ta frekke forbi kjøringer selv om jeg skjønner at det er kjedelig å ligge bak en treig scooter eller atv. Er litt grom potte på en atv å så blir kul lyd uansett. Så her er egentlig greia det går ikke buss hjemme hos meg så må bli kjørt av foreldre eller broren min hvis jeg skal no sted (har taxi til og fra skolen, men må ta buss til nærmeste bussholdeplass og er litt mye styr med det, dessuten kan jeg ikke være med resten av klassen hvis de henger en halvtimes tid for jeg må rekke buss for også rekke taxi.) Med en ATV kommer jeg meg frem uansett kan ikke kjøre lettsykkel på snø og is dessuten så vile det hvert dritt kaldt. Så valget står mellom Yahama YZF R125 og CAN AM OUTLANDER 500 eller 450 eller no sånt, vartfall det jeg ønsker, men en atv som jeg ønsker koster fort 70 000 - 80 000 kr og jeg er ikke akkurat rik vile kanskje ha 35 000 til sykkel (har spart en stund pluss at jeg blir konfirmert snart og ønsker ikke å bruke penger på gaming pc som mange gjør har allerede en grei pc og jeg ønsker meg et transportmiddel og noe som kan være litt gøy å kjøre) Så her er det pluss og minus meg begge deler. (Kommer nokk til å ta bil lappen når jeg blir 18 hvis det er noe spørsmål men vil nok beholde sykkelen/atv-en uansett) Håper på hjelp til å velge å det kjipe er at jeg ikke kan kjøre lettsykkel på vinteren. Beklager skrivefeil og litt dårlig skrevet og sånn. Takker for svar mvh 15 åring (gutt)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lett MC vs ATV

Post by tshansen »

YZF er vel kanskje den kuleste av lett mc, men har du vurdert varadero? Denne er stor og egner seg langt bedre til kjøring på grus!

En Lett-mc vil også kunne holde høyere fart. Å døve rundt i 45 km/t på en 4-hjuling er vel mye det samme som moped, uaktuelt for de fleste (hvis de kan unngå det) :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Monstr
Posts: 226
Joined: 10 Apr 2012 00:11
MC: 00' Suzuki TL1000S
Location: Sarpsborg

Re: Lett MC vs ATV

Post by Monstr »

Skal begi meg ut på et kort svar, selv om jeg ikke har noen supererfaring fra kjøring av traktor ATV selv, men jeg har en jobb som gjør at jeg er mye borti alt dette med en gang det utgjør fare.

Jeg er ikke i tvil om hva jeg hadde valgt. Å kjøre rundt med en stor ATV som gjør 45 km/t er ikke akkurat noe du synes er kult etter en liten stund, og alle de andre vennene dine som kjører lettsykkel må vente på deg hver eneste gang du kommer ut av tettbygd strøk.

Det er ingen fartsbegrensning på lett motorsykkel. Det eneste som er satt som krav er at sykkelen maks kan være 125ccm, 11KW og ikke mer enn 0,1KW pr kg av sykkelens egenvekt. Det er ikke unormalt at lett-MCer klarer hastigheter på 110-120 km/t litt avhengig av sykkelens utforming og førerens vekt.

Bare det å kunne holde 60 km/t i en 60-sone er noe helt annet enn å kjøre rundt på en svindyr traktor-ATV som ikke klarer å holde fartsgrensa i en 50-sone engang.

Bare tenk deg at du skal ut på langtur. Du er tilfeldigvis på en vei hvor det er 90 km/t fartsgrense. Med traktor-ATVen din vil du da bruke dobbelt så lang tid som det du vil gjøre med en lett-MC, i tillegg til at du må ta en annen omvei, da du ikke har lov å kjøre på 90-sone veier med et kjøretøy med så lav konstruktiv hastighet.

Som LordShaft skriver over her, så høres en Honda 125 Varadero ut som et ideelt valg for deg. Enkelt og greit fordi det er en rimelig sykkel, med en helt rå byggkvalitet/driftsikkerhet og du kan kjøre på grusvei til krampa tar deg uten at det gjør noe som helst.

Traktor-ATVer er noe som hører hjemme på en gård, og ikke som et brukskjøretøy for å tilbakelegge lengre strekninger.

En Honda Varadero er også lett å sko med piggdekk, og tar seg godt frem hele året. :)

En annen fordel med å kjøre lett motorsykkel fremfor traktor er at hvis du skal videre på større tohjulinger, så har du bunnplattformen, og du slipper da endel av opplæringen på de tyngre klassene :)
Mvh Monstr - Suzuki TL1000S -
Image Image
MarXuZ
Posts: 3
Joined: 12 Apr 2017 20:13
MC: Yahama YZF eller Can Am Outlander 500

Re: Lett MC vs ATV

Post by MarXuZ »

Takk for svar. Leste noe om at man burde bruke ørepropper hvis man kjøre i over 80 km i timen pga støy for ørene, var en som skrev at det var det samme som å ta hodet ut av ruta i en bil i 100 km i timen. Noen erfaringer med dette?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Lett MC vs ATV

Post by Bikeridr »

MarXuZ wrote:Takk for svar. Leste noe om at man burde bruke ørepropper hvis man kjøre i over 80 km i timen pga støy for ørene, var en som skrev at det var det samme som å ta hodet ut av ruta i en bil i 100 km i timen. Noen erfaringer med dette?
Skal du kjøre motorsykkel, ja så kan du nok like godt venne deg til øreplugger med én gang ;-)
Det finnes noen som har perfekt hodepassform til perfekt tilpassede hjelmer og som da slipper unna vindstøy. Men jeg har ikke møtt ham ennå :?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lett MC vs ATV

Post by tshansen »

MarXuZ wrote:Takk for svar. Leste noe om at man burde bruke ørepropper hvis man kjøre i over 80 km i timen pga støy for ørene, var en som skrev at det var det samme som å ta hodet ut av ruta i en bil i 100 km i timen. Noen erfaringer med dette?
Nei, det er nok en liten overdrivelse ;-) Men det er veldig mye sannhet i en slik uttalelse :thumleft

Vindstøy er definitivt den store synderen når det kommer til å skade hørselen på 2 hjul! Så å kjøre med ørepropper er et must, uansett hvor god hjelm eller hvor mye den reduserer støy :thumleft Noen ørepropper er tykke, andre tynne, så du må finne de som du kan ha i ørene uten å bli "sliten" da vil du få en langt bedre opplevelse på 2 hjul. Å du vil fortsatt høre lyden fra sykkelen, selv om du bruker ørepropper \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Lett MC vs ATV

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote:
MarXuZ wrote:Takk for svar. Leste noe om at man burde bruke ørepropper hvis man kjøre i over 80 km i timen pga støy for ørene, var en som skrev at det var det samme som å ta hodet ut av ruta i en bil i 100 km i timen. Noen erfaringer med dette?
Det finnes noen som har perfekt hodepassform til perfekt tilpassede hjelmer og som da slipper unna vindstøy. Men jeg har ikke møtt ham ennå :?
:smt039
MarXuZ
Posts: 3
Joined: 12 Apr 2017 20:13
MC: Yahama YZF eller Can Am Outlander 500

Re: Lett MC vs ATV

Post by MarXuZ »

Lurer på om årsmodell har mye og si på en Lett mc og hva er greit i forhold til km stand?
User avatar
tunmag
Posts: 108
Joined: 19 Nov 2015 17:25
MC: Husqvarna 511smr
Kawasaki z750

Re: Lett MC vs ATV

Post by tunmag »

Hvis du ikke skal ta plomba, kjør på med lett MC. Selv kjørte jeg uplombert atv i 15 000 km i fra jeg var 16 til jeg var 18 uten problem men jeg bor ganske så på landet. Atv er fint på vinteren, du får med deg en hel del, og du kan ta en tur til skogs hvis du virkelig vil være kriminell (motorferdsel i utmark). Ulempen er at det er dyrt i innkjøp, og dyrt i drift. Nå er det noen år siden jeg kjørte rundt på atv, men en 500 polaris lå på 1.0-1.3 liter på mila. En firtakt lett mc tipper jeg går på godt under halvliteren. Dekkbudsjette var også høyt, ett sett med "traktordekk" kostet ca 8000,- og var utslitt etter 4500 km :lol:

Konklusjon; kjør på med lett mc. Kjøp en med oppreist sittestilling så er grusvei null stress. Ang km stand på brukt mc, se mest på hvordan den er vedlikeholdt. En velholdt med 15-20 000 km kan var ett mye bedre kjøp enn en med 7000 km som eieren kun har fylt bensin på.
Post Reply