Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Prat om lett MC.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by Epylypzon »

CRF en er nok i utgangspunktet bedre på sti. 21"framhjul, smalere og 18" bakhjul, lavere vekt og høyere bakkeklaring.
Men, setehøyden er vel 5cm høyere enn GS med lav sal, så du kommer kanskje til å føle deg tryggere på den. Hva slags dekk den kommer med fra butikk er ikke så mye å tenke på, det kan byttes. Men det skal sies at med 18/21 er det lettere å finne rene enduro dekk om det er det du skal bedrive.

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by Palma »

Kan tippe at du kommer til å kjøre mest på asfalt og ønske at du hadde kortere vei til grusen, men slik er det med de fleste. Da er valget klart i mine øyne, BMW'n! Den har og litt WOW-faktor, man kan godt innrømme at det betyr litt :-s . Hjulstørrelse... njæææ, tror ikke begrensningen ligger der foreløpig, begrensningen sitter som regel oppå sykker'n er nå min erfaring. Men å slå flere fluer i en smekk er smart.
Kjøp den sykkelen (BMW'n) du føler for. Og så får du bytte neste år eller om et par år når du har kommet litt videre i utvikling med grus og MC-livet forøvrig.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by Borg »

Palma wrote:Kan tippe at du kommer til å kjøre mest på asfalt og ønske at du hadde kortere vei til grusen, men slik er det med de fleste. Da er valget klart i mine øyne, BMW'n! Den har og litt WOW-faktor, man kan godt innrømme at det betyr litt :-s . Hjulstørrelse... njæææ, tror ikke begrensningen ligger der foreløpig, begrensningen sitter som regel oppå sykker'n er nå min erfaring. Men å slå flere fluer i en smekk er smart.
Kjøp den sykkelen (BMW'n) du føler for. Og så får du bytte neste år eller om et par år når du har kommet litt videre i utvikling med grus og MC-livet forøvrig.
Her er det bare å høre på Palma, som det er diskutert er GS’en mer sykkel enn Hondaen og den dagen du finner ut at du vil kjøre mer enn 5 mil (kan jo hende du kommer deg ut av skogsveiene en gang i blandt) får du betalt igjen med renter på GS’en.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Ida_Oslo
Posts: 7
Joined: 07 Aug 2019 16:48
MC: Honda CB125F Black/Red 2018

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by Ida_Oslo »

Som noen skriver her så blir det sikkert en god del kjøring på asfalt og kanskje ikke så mye på grus/sti som jeg gjerne tenker at det kommer til å bli.

Jeg bare lurte på om det vil friste litt mer å kjøre på grus/sti med Hondaen siden den er lettere i vekt, har grovere dekk (?) og antagelig er lettere for meg å kontrollere "off road".

Veldig dumt at jeg bare får prøvesittet og ikke kjørt noe av de egentlig.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by Palma »

Ida_Oslo wrote:Som noen skriver her så blir det sikkert en god del kjøring på asfalt og kanskje ikke så mye på grus/sti som jeg gjerne tenker at det kommer til å bli.

Jeg bare lurte på om det vil friste litt mer å kjøre på grus/sti med Hondaen siden den er lettere i vekt, har grovere dekk (?) og antagelig er lettere for meg å kontrollere "off road".

Veldig dumt at jeg bare får prøvesittet og ikke kjørt noe av de egentlig.
Pkt 1. Dekk velger du selv! Og det er som regel ikke største begrensningen. Begrensningen sitter i sadelen \:D/
Pkt 2. Hva som frister er hva du prioriterer... Kjøper du honda'n og blir mye kjørende på asfalt tror jeg du vil angre litt... kanskje..
Kjøper du BMW så tror jeg du vil bli fornøyd uansett. BMW'n tror jeg er er som andre GS'er ikke best på noe, men god til alt. Du får en god sykkel på de fleste underlag som du pr i dag er fortrolig med, og mulighet for utvikling videre. Og det er tross alt bare en sykkel til godt under 100K vi snakker om. Ja det er mye penger, og sikkert en stor investering for deg.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by Spiritofwinter »

Å viss du vil prøvekjøre så kommer begge typer MC til Grustur i Øst om 2 uker (etter planen) [emoji846] Du får sikkert prøve om du stikker innom.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by kvase »

Et hakk opp er jo denne å med 48 hk
[youtube][/youtube]
En mc mange titter på i mellom segmentet er denne
[youtube][/youtube]
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply