Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Prat om lett MC.
Ida_Oslo
Posts: 7
Joined: 07 Aug 2019 16:48
MC: Honda CB125F Black/Red 2018

Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by Ida_Oslo »

Hei! :D


Det er på tide å oppgradere min 2018 Honda CB125F Black/Red.


Ser litt på CRF250L (koster ca 59.000kr) og BMW G 310 GS (koster ca 69.000kr).


BMW'en har 35 hk og Hondaen har 25 hk. I dag kjører jeg jo en veldig lettmanøvrert sykkel med bare 11hk, og jeg vil at min neste sykkel også skal være lett, både i vekt og lett å kontrollere for en som ikke er så alt for sterk fysisk.


Planen er å kjøre en del grus (og veldig lett "off road") i tillegg til frem og tilbake til jobb osv på asfalt.

BMW'en virker å være mye "mer" sykkel for pengene, og prisforskjellen er ikke allverden.

Hva mener dere? :D
Ida_Oslo
Posts: 7
Joined: 07 Aug 2019 16:48
MC: Honda CB125F Black/Red 2018

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by Ida_Oslo »

Prøvekjøring var ikke mulig dessverre. Litt dumt. Får kanskje prøve noen forhandlere litt lenger vekk.

Tenker litt på CRF250 Rallye også. Koster 10.000kr mer, men har litt større tank og vindskjerm.


Vanskelig ;-)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by tshansen »

Jeg har ikke kjennskap til noen av syklene, men vet at Pål kjøpte en slik G310 som han kosta på litt og er veldig fornøyd med :-k Kanskje han kan gi deg noen pointers på hva du bør ha i bakhodet når du velger en slik type sykkel. Er høyden noe faktor?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Ida_Oslo
Posts: 7
Joined: 07 Aug 2019 16:48
MC: Honda CB125F Black/Red 2018

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by Ida_Oslo »

tshansen wrote:Jeg har ikke kjennskap til noen av syklene, men vet at Pål kjøpte en slik G310 som han kosta på litt og er veldig fornøyd med :-k Kanskje han kan gi deg noen pointers på hva du bør ha i bakhodet når du velger en slik type sykkel. Er høyden noe faktor?

Flott! Høyden er innenfor tror jeg. Er ca 170 høy og ganske lang i bena. Fikk prøvesittet begge syklene i dag (men dessverre ikke testet noen av de på veien.)

Hvis jeg ikke hadde visst om BMW G 310 GS så hadde jeg kjøpt CRF250L uten å tenke noe videre på det, men BMW'en er både tøffere (synes jeg), og har ganske mye kraftigere motor.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by ole m. »

Ikke helt lett å velge mellom de to, begge har noen fordeler fremfor den andre, slik jeg ser det.

Honda
+ 18"/21" hjul, som gir godt utvalg i dekk til grus, og også roligere front på dårlig underlag pga større fremhjul
+ Eikehjul, tåler mer enn støpte hjul, og kan repareres
+ Noe lettere? (157 kg mot 167,5 kg ?) Ikke helt lett å finne sammenlignbar vekt.

BMW
+ Mer ccm (313 mot 250 ccm) Gir generelt mer kraft på lavere turtall.
+ Mer effekt

Jeg tror fordelen med BMW-en er motoren, men jeg har ikke kjørt noen av dem. Ellers er det mye som tilsier at Hondaen er rett valg om man skal ut på dårlig underlag. Du bør absolutt prøvekjøre begge før du bestemmer deg. Har ikke McOslo disse inne så du får testet før kjøp?

Får man BMW-en med 18/21" eikehjul, så hadde i alle fall jeg valgt den pga større motor.

Yamaha har vel forresten også en 250 i samme kategori, som kan være verdt å sjekke ut.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by Spiritofwinter »

Har faktisk prøvekjørt både Honda 250 og BMW 310, å for min del så ville jeg valgt Hondaen. Viktigste grunnen til at jeg hadde kjøpt Hondaen er kjørestilling, både sittende og stående, der fungerte Hondaen, men jeg slet med å føle meg komfortabel på BMW. Dette er veldig individuelt å må kjennes på av hver enkelt, samtidig så kan man heve styre, sette på andre fothvilere, justere litt vinkelen på styre osv. Jeg gjorde ingen justering, jeg brukte sykklene som de var satt opp og begge var gjort mindre endringer på. Om det hadde blitt gjort endringer på BMW'en som passet meg bedre så kan det være jeg hadde følt meg mer komfortabel på den.

Når det kommer til motor så vil det for deg bli en oppgradering uansett, å den dagen du prøver en 450, 600, 800, 1000 eller større, så kommer det uansett til å føles bittelite å kjipt ut i forhold.

Beste tipset er å prøvesitte, kjenne litt på hva du føler er komfortabelt selv, å velge det du føler er riktig for deg. Evt kan du komme til Finnskogen om to uker å prøvekjøre, regner med begge de jeg har kjørt kommer dit [emoji846]

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by kvase »

Kjøp den du føler er god til deg BMW kan gå veldig greit på Grus den å fordelen med 21"+18" hjul er at de går noe lettere på dårlig under lag som de som sitter på Honda -J
Jeg har testa G310 GS i fjord å var imponert over prestasjonen på asfalt - med den holder godt følge med større mc uten store problem - Tipper med rett dekk av litt grov type er den meget god på Grus å.
Så på Pål i fjord innpå Finnskogen det gikk rimelig bra om ikke bedre for han på den en visse andre med mer slag kraftig utstyr mellom beina
Selv om han gikk overende på denne stokken

[youtube][/youtube]
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by kvase »

[youtube][/youtube]
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Ida_Oslo
Posts: 7
Joined: 07 Aug 2019 16:48
MC: Honda CB125F Black/Red 2018

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by Ida_Oslo »

MC Oslo har begge to, men ingen av de kan prøvekjøres :(


Det som gjør valget vanskelig er:
* BMWen ser mye tøffere ut i mine øyne. (Hondaen ser litt ut som en moped eller en banecrosser, ikke at det ikke er tøft, men likevel)
* 10 flere HK i BMWen
* BMWen er antagelig mye bedre å kjøre transportetapper på motorveien med
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by mekkern »

Du har nok rett i de fleste betraktninger.
Som transportsykkel er nok BMW en bedre sykkel.
Ida_Oslo
Posts: 7
Joined: 07 Aug 2019 16:48
MC: Honda CB125F Black/Red 2018

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by Ida_Oslo »

mekkern wrote:Du har nok rett i de fleste betraktninger.
Som transportsykkel er nok BMW en bedre sykkel.

Nå er jeg akkurat like usikker som i går :lol: :lol: :lol:


Hvis jeg føler meg komfortabel med 250/310 så vurderer jeg å bytte til f.eks en Yamaha XT660R (eller lignende) om et par år.

Hva vil lønne seg av BMWen og Hondaen med tanke på hvor mye jeg får igjen om et par år? Og servicene koster vel det samme på begge to sånn omtrent kanskje? (Regner med Yamaha tar begge merkene i innbytte hvis jeg kjøper XT660 vel?)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by tshansen »

De fleste tar nok innbytte, men om du blir fornøyd med prisen er en annen sak.... Det lønner seg alltid å selge privat :thumleft

Jeg hører på deg at du syntes BMW'en er tøffest... da har du egentlig tatt valget ditt. Det er begge veldig gode sykler som du kommer til å kose deg mye på :-) Løp og kjøp \:D/ Livet er for kort til å sløse vekk på slike småting.... Du vil Uansett som du sier gå for noe større neste gang, din neste sykkel er alltid den beste 8)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by kvase »

Har hatt Yamaha XT660Z Tennere alt for tung til skogens gode veier fins bedre der å i vektklasse 130 til 160 kg garantert
Men traust er 660R det skal den ha.
Lavere vekt lettere å håndtere ved div bruks områder.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by Palma »

Ida_Oslo wrote:Hei! :D
Planen er å kjøre en del grus (og veldig lett "off road") i tillegg til frem og tilbake til jobb osv på asfalt.

BMW'en virker å være mye "mer" sykkel for pengene, og prisforskjellen er ikke allverden.

Hva mener dere? :D
Hei Ida, Det høres for meg ut som et lett valg. BMW 3,1 dl :-# er en utrolig artig sykkel. Selv om det er en liten sykkel så virker den større, gir ikke så veldig mopedfølelse. Som det er sagt her og, bedre til transportetappene du kommer til å kjøre når du f.eks skal være med på tur med "Grustur i øst", for å få litt gruserfaring og gode opplevelser på grusen på Finnskogen. (Ahh nå fikk jeg sagt det og \:D/ men sjekk ut sia på face allikevel da) Prismessig så tror jeg BMW holder seg godt i pris når du etterhvert går videre opp til en F850GS og derifra til en R1250GS :plystre
Og sist men ikke minst, 310'n ser jo litt mer ut som en motorsykkel (les:GS)
Men som sagt, du må prøvesitte og kjenne på magefølelsen. Uansett, lykke til med valget og det blir spennende å høre hvor du havner.
Og velkommen på grusen etterhvert. :thumleft
Ida_Oslo
Posts: 7
Joined: 07 Aug 2019 16:48
MC: Honda CB125F Black/Red 2018

Re: Gå fra Honda CB125F til CRF250L eller BWM G310 GS?

Post by Ida_Oslo »

Palma wrote:
Ida_Oslo wrote:Hei! :D
Planen er å kjøre en del grus (og veldig lett "off road") i tillegg til frem og tilbake til jobb osv på asfalt.

BMW'en virker å være mye "mer" sykkel for pengene, og prisforskjellen er ikke allverden.

Hva mener dere? :D
Hei Ida, Det høres for meg ut som et lett valg. BMW 3,1 dl :-# er en utrolig artig sykkel. Selv om det er en liten sykkel så virker den større, gir ikke så veldig mopedfølelse. Som det er sagt her og, bedre til transportetappene du kommer til å kjøre når du f.eks skal være med på tur med "Grustur i øst", for å få litt gruserfaring og gode opplevelser på grusen på Finnskogen. (Ahh nå fikk jeg sagt det og \:D/ men sjekk ut sia på face allikevel da) Prismessig så tror jeg BMW holder seg godt i pris når du etterhvert går videre opp til en F850GS og derifra til en R1250GS :plystre
Og sist men ikke minst, 310'n ser jo litt mer ut som en motorsykkel (les:GS)
Men som sagt, du må prøvesitte og kjenne på magefølelsen. Uansett, lykke til med valget og det blir spennende å høre hvor du havner.
Og velkommen på grusen etterhvert. :thumleft

Skal jeg opp på 1250 så må jeg nok spise vesentlig mer grøt enn i dag, hihi! :) :) :)

Men da heller jeg altså litt mot BMWen, selv om den koster 10.000kr mer, så har den 10hk mer og virker som "mye sykkel for pengene".

Hvordan er BMWen kontra Hondaen på ren sti? Ser ut som om det er litt grovere dekk på Hondaen?
Post Reply