Sykkel stoppet under kjøring

Prat om lett MC.
Post Reply
mc per
Posts: 3
Joined: 22 Mar 2020 15:40
MC: Hyosung RT125 (karion)

Sykkel stoppet under kjøring

Post by mc per »

Her er casen:

Jeg kjørte fra Voss til Bergen på en Hyosung RT 125. Noen få ganger under turen føltes det som om sykkelen mistet "kraften" i type 1-2 sekunder, men da jeg bare gasset på kom "kraften" tilbake. Da jeg så og si var framme i Bergen forsvant all "kraft" helt plutselig. Sykkelen rett og slett bare døde. Det var ingen ulyder da det skjedde, slik det gjerne hadde vært om den varmeskjærte seg (?).
Jeg forsøkte å få start igjen, uten hell. Under forsøkene var det nesten helt dødt. Jeg kunne høre at det summet litt da jeg vridde om tenningen, men det var langt ifra at sykkelen startet. Jeg forsøkte også å trille den igang uten hell. I tillegg har jeg forsøkt følgende:

- Grunnet mistanke om lite olje sjekket jeg oljen og det var nok olje.
- Grunnet mistanke om at bensin ikke kom inn i motoren forsøkte jeg med startgass, uten hell.
- Grunnet mistanke om at tennpluggen var gåen kjøpte jeg ny tennplugg men heller ikke dette fungerte!
- Grunnet mistanke om gammel bensin tømte jeg tanken og forgasseren og helte ny bensin i tanken.
- Grunnet mistanke om feil med batteriet kjøpte jeg nytt batteri, ladet det opp og satte det i (da hørtes det ut som om starteren gikk rundt).
- Grunnet mistanke om dårlige poler til batteriet skrapte jeg bort dritt på disse.

Er det noen som har en aning om hva i all verden dette er for noe?

Takker på forhånd for at noen her er kyndig nok eller har opplevd lignende.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Sykkel stoppet under kjøring

Post by ojda »

Nå finnes det folk her inne som er langt bedre på motor enn meg :roll:
Men det som slår meg som en mulighet er coil/strøm til denne?
Har du sjekket gnist på pluggen?

Sidestøtte-kontakt/ledninger til denne er også hyppig årsak til problemer.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Sykkel stoppet under kjøring

Post by JK95 »

Jeg hadde trøbbel med sidestøttekontakten på min Hyosung GT125 for en del år siden, kontaktspray gjorde underverker :thumleft
mc per
Posts: 3
Joined: 22 Mar 2020 15:40
MC: Hyosung RT125 (karion)

Re: Sykkel stoppet under kjøring

Post by mc per »

Takk for svar folkens!

Ojda: har byttet plugg, men den startet fortsatt ikke (jeg gjorde det selv og har aldri gjort det før så vet jo aldri om jeg har gjort det riktig men er vel ganske rett-fram så regner med jeg gjorde det riktig). Sidestøttekontakten har flere sagt til meg også, men jeg finner ikke ut hvor denne isåfall er. Vet du hvor denne kontakten er? (ser ingen kontakt nede ved sidestøtten hvertfall) Skal sjekke coil, det kan jo være! :)

JK95: Vet du hvor sidestøttekontakten er? Og hvor sprayer jeg isåfall kontaktspray? :)
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Sykkel stoppet under kjøring

Post by JK95 »

Der sidestøtten festes inn i sykkelen er det en sensor som presses inn når sidestøtten kommer opp, der er det bare å følge ledningene inn i kontakten. Går også ann å måle seg fram, eller bare laske sammen de to ledningene for å se om den starter da :-k
mc per
Posts: 3
Joined: 22 Mar 2020 15:40
MC: Hyosung RT125 (karion)

Re: Sykkel stoppet under kjøring

Post by mc per »

Sidestøttekontakten er ikke der. Mistenker at de som hadde sykkelen før meg har tatt den bort (muligens grunnet noe lignende som dette) og laget en bro som kanskje har falt ut eller noe, som jeg ikke tør å forsøke å finne selv. Jeg skal ta den på verksted på mandag.

Dersom dette ikke er tilfelle, men det f eks er CDI-en som ikke fungerer som den skal - Hvordan sjekker jeg dette? Skal denne være festet eller kan den "henge" løst?
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Sykkel stoppet under kjøring

Post by inunf »

Har du sjekket om det er gnist på tennpluggen? Skru ut pluggen, sett den i plugghetten, sett bunnen av pluggen mot toppen eller et annet sted med jording og trykk på startknappen. Du skal se en tydelig blå gnist.

Image

Du kan også forsøke å måle kompresjonen. Er det noen ulyder når du forsøker å starte?
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Sykkel stoppet under kjøring

Post by pollti »

Bensin tilførsel ? Sjekk om den har bensin filter.
Post Reply