Batteriet lader ikke. Noe form for hjelp?

Prat om lett MC.
Post Reply
Mod
Posts: 1
Joined: 02 Oct 2021 01:51
MC: Daelim Roadwin Fi 125
Første sykkel, veltet dagen etter jeg fikk lappen. Motor problemer konstant.

Batteriet lader ikke. Noe form for hjelp?

Post by Mod »

Daelim Roadwin Fi 125cc 2007
La oss si at batteriet er fulladet. Den starter helt normalt.
Jeg tar et multimeter på polene og gir gas. Ingen endring på spenningen på tomgang. Den hoster og harker når jeg ikke gir noe turtall, og må minst være oppe i 4000rpm. Etter noen turer på MC-en er det umulig å få start på den med el-starten og må trill-startes. Den kjører heldigvis fint når den er i fart, men har vert noen ganger jeg har dauet sykkelen og el-starten har vert det eneste som gjør at jeg ikke må trille den på siden av avkjørselen på E39. Jeg har heller ikke kick-start.

Sjekket sikringer og ingen hadde røket. Det et sannsynligvis dynamoen som er veldig døende, men vist det er noen som har noe form for hjelp hadde det vert utrolig hjelpsomt.

Tusen takk for hvem enn som har noe i formasjon jeg kan bruke.
Vil virkelig ikke bruke 800kr på en strator eller rotor.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Batteriet lader ikke. Noe form for hjelp?

Post by Bikeridr »

Er det børster i dynamoen? Kan isåfall være de og de kan byttes billig av deg selv.
Den lader jo helt klart ikke, så den må nok byttes/repareres.
Sannsynligvis diodebroa som er gåen. Koster nok mer å få det reparert enn å kjøpe ny hvis du ikke kan reparere selv.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Batteriet lader ikke. Noe form for hjelp?

Post by mekkern »

Punkt 1.
Sjekk alle kontakter i ladesystemet for dårlig kontakt også jordinger - og at batteriet er bra( batteriet må orke å starte sykkel lett/normalt).

Først kobler du fra kontakten med ledningene fra stator- 3 gule i kontakten til regulator.
Disse skal ha samma måling med ohm og spenning målt mellom alle 3 på alle kombinasjoner.
Spenning med 4-5000rpm bør være minst 50volt ac.
Alle bør ha uendelig ohm mot jord/ramme.

Hvis dette ok er stator ok.

Plugg kontakt inn i regulator

Mål spenning ut av regulator- denne skal ha batterispenning.
Start sykkel- hvis spenning ut ikke stiger med litt turtall på motor er regulator defekt.

Lykke til. :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Batteriet lader ikke. Noe form for hjelp?

Post by RuneMC »

2021-2007 = 14 år. som vil si ca 3 batteribytter. Når ble batteriet byttet sist?

Dvs vanlige blybatterier holder 4-5 år

Kan virke som det er OK på slutten men egentlig taper det lading fort og tar også til seg lading sakte.
Post Reply