Trim til Cbr125 R

Prat om lett MC.
User avatar
VaraStreet
Posts: 144
Joined: 26 Apr 2005 19:26
Location: Trondheim
Contact:

Post by VaraStreet »

Effekanlegg git økt effekt, uansett om man kjører med orginaldyser eller ikke. Noe min sykkel var et levende bevis på. Skal det være optimalt med tanke på forbruk og maks effekt så må man bytte dyser.
Honda Varadero 125 Streetfighter
Prøv å finne en likedan...:D
Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm
User avatar
EvenDeven
Posts: 3180
Joined: 23 Jan 2007 15:03

Post by EvenDeven »

Du Asker-Anders.. Det som står på lappene som er med på forskjellige effektanlegg er sjelden helt sant.
Såklart gir de økt effekt men ikke langt nær så mye som de lover
effekten vil øke.
:)
Før - Honda NSR 2003
Nå - GasGas 125 SM
User avatar
EvenDeven
Posts: 3180
Joined: 23 Jan 2007 15:03

Post by EvenDeven »

asker-anders wrote:
EvenDeven wrote:Du Asker-Anders.. Det som står på lappene som er med på forskjellige effektanlegg er sjelden helt sant.
Såklart gir de økt effekt men ikke langt nær så mye som de lover
effekten vil øke.
:)
det er klart, men det som står på lappen er at ved fjerning av db-killer som sitter i anlegget får sykkelen friere eksos (LITT mer effekt), men da er ikke utslippet under euro grensene...
Det stemmer sikkert det du sier :)
Før - Honda NSR 2003
Nå - GasGas 125 SM
User avatar
VaraStreet
Posts: 144
Joined: 26 Apr 2005 19:26
Location: Trondheim
Contact:

Post by VaraStreet »

På Varaderon ga ny potte 10-15 % mere effekt.
Honda Varadero 125 Streetfighter
Prøv å finne en likedan...:D
Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm
Pollti

Post by Pollti »

Ja, var det bare så lett så hadde trimming vært lett. Nytten og økt effekt av å eksostrimme er svært overvurdert. Får du noen effektøkning i det hele tatt så ligger det heller i området under 5%.
User avatar
Thunder
Posts: 499
Joined: 22 Mar 2007 19:15
MC: Aprilia SXV550 07'
Aprilia RS250 95'
Location: Flekkefjord

Post by Thunder »

Effektpotte trenger ikke hjelpe på effekten, men på fleste sykler får du et høyere turtall, noe som kan gå utover det lave registeret.
Derfor føles det sprekere ut, også er jo lyden halve opplevelsen :wink:
Aprilia SXV 550 07'
Aprilia RS 250 95'
KTM SXF 250 08'
Honda Camino ;)
User avatar
EvenDeven
Posts: 3180
Joined: 23 Jan 2007 15:03

Post by EvenDeven »

Hehe, joda ;)
Før - Honda NSR 2003
Nå - GasGas 125 SM
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Her oser det over av feil som det pleier å bli.
Gidder ikke legge meg opp i alt, men jeg må nesten ta opp en ting jeg syntes var helt på tryne.
Å sette på et effektanlegg gir IKKE tap av effekt!

Hvor mye effekt du får ekstra på det kommer ann på hvor optimalisert det anlegget som sitter på orginalt er.
La oss si at motoren med riktig eksosanlegg klarer å levere 15HK, men pga. begrensninger i det anlegget som sitter på får den bare brukt 10 av disse. Da vil man få en effektøkning på 5HK uansett hvilket effektanlegg man kjøper, sålenge det er riktig optimalisert.
Hvor mye det er dempet spiller liten rolle.

Ting som spilelr inn på hvor mye effekt man får av et eksosanlegge er bla.a. hvor mye eksos som kan presses ut\motstanden og hvor mye eksos som blir presset tilbake inn i syllinderen\ikke slipper ut.

Det jeg vil fram til er at hvis to eksemplarer av samme sykkel, med samme motor har forskjellige eksosanlegg, der ett av dem gir en ytelse på 50HK, mens det andre gir en ytese på 60HK. Så vil man få en større effektøkning av å kjøpe effektanlegg til sykkelen med 50HK.
det erikke like lett i virkeligheten, siden det ikke foregår på den måten, men prinsippet er det samme.

Produsentene optimaliserer som nevnt motorene og eksosen slik at de skal ha riktie egenskaper og lavest mulig bensinforbruk uten at det skal gå utover ytelsen for mye.
Likevel må de holde seg innenfor visse grenser for at syklene skal få lov til å kjøre på veien, dette trenger ikke effektanleggprodusentene ta hensyn til.
User avatar
EvenDeven
Posts: 3180
Joined: 23 Jan 2007 15:03

Post by EvenDeven »

Æ'ndalitten wrote:Her oser det over av feil som det pleier å bli.
Gidder ikke legge meg opp i alt, men jeg må nesten ta opp en ting jeg syntes var helt på tryne.
Å sette på et effektanlegg gir IKKE tap av effekt!

Hvor mye effekt du får ekstra på det kommer ann på hvor optimalisert det anlegget som sitter på orginalt er.
La oss si at motoren med riktig eksosanlegg klarer å levere 15HK, men pga. begrensninger i det anlegget som sitter på får den bare brukt 10 av disse. Da vil man få en effektøkning på 5HK uansett hvilket effektanlegg man kjøper, sålenge det er riktig optimalisert.
Hvor mye det er dempet spiller liten rolle.

Ting som spilelr inn på hvor mye effekt man får av et eksosanlegge er bla.a. hvor mye eksos som kan presses ut\motstanden og hvor mye eksos som blir presset tilbake inn i syllinderen\ikke slipper ut.

Det jeg vil fram til er at hvis to eksemplarer av samme sykkel, med samme motor har forskjellige eksosanlegg, der ett av dem gir en ytelse på 50HK, mens det andre gir en ytese på 60HK. Så vil man få en større effektøkning av å kjøpe effektanlegg til sykkelen med 50HK.
det erikke like lett i virkeligheten, siden det ikke foregår på den måten, men prinsippet er det samme.

Produsentene optimaliserer som nevnt motorene og eksosen slik at de skal ha riktie egenskaper og lavest mulig bensinforbruk uten at det skal gå utover ytelsen for mye.
Likevel må de holde seg innenfor visse grenser for at syklene skal få lov til å kjøre på veien, dette trenger ikke effektanleggprodusentene ta hensyn til.

=D> Det du sa der hørtes troverdig ut :)
Før - Honda NSR 2003
Nå - GasGas 125 SM
User avatar
VaraStreet
Posts: 144
Joined: 26 Apr 2005 19:26
Location: Trondheim
Contact:

Post by VaraStreet »

2takter wrote:Effektpotte trenger ikke hjelpe på effekten, men på fleste sykler får du et høyere turtall, noe som kan gå utover det lave registeret.
Derfor føles det sprekere ut, også er jo lyden halve opplevelsen :wink:
Neivel. Orginale eksoanlegg er lagd etter utslipp og støykrav og det går på bekostning av effekten. Et åpnere anlegg vil sørge for at eksosen "blåses" lettere ut og gi økt effekt.

Ja, var det bare så lett så hadde trimming vært lett. Nytten og økt effekt av å eksostrimme er svært overvurdert. Får du noen effektøkning i det hele tatt så ligger det heller i området under 5%.
Her har du dynotest av Varaderon min etter at den har fått på ny potte.
Sykkeln ble testet med veldig dårlige drev og kjede noe som gir et effekttap på opptil 20%. Sykkelen skal ha 15 hk orginalt, så kan dere regne ut effektøkingen.


http://www.freewebs.com/hafstad/dynotest.jpg
Honda Varadero 125 Streetfighter
Prøv å finne en likedan...:D
Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm
User avatar
Thunder
Posts: 499
Joined: 22 Mar 2007 19:15
MC: Aprilia SXV550 07'
Aprilia RS250 95'
Location: Flekkefjord

Post by Thunder »

VaraStreet wrote: Neivel. Orginale eksoanlegg er lagd etter utslipp og støykrav og det går på bekostning av effekten. Et åpnere anlegg vil sørge for at eksosen "blåses" lettere ut og gi økt effekt.
Alt spiller inn her, type produsent, type effektanlegg, hvor brukt sykkelen er...osv osv.
Så ei effektpotte trenger ikke hjelpe på effekten av en sykkel.
Aprilia SXV 550 07'
Aprilia RS 250 95'
KTM SXF 250 08'
Honda Camino ;)
User avatar
Pille
Posts: 224
Joined: 31 Oct 2006 12:59
Location: Ã…rdal, Sogn og Fjordane

Post by Pille »

2takter wrote:
VaraStreet wrote: Neivel. Orginale eksoanlegg er lagd etter utslipp og støykrav og det går på bekostning av effekten. Et åpnere anlegg vil sørge for at eksosen "blåses" lettere ut og gi økt effekt.
Alt spiller inn her, type produsent, type effektanlegg, hvor brukt sykkelen er...osv osv.
Så ei effektpotte trenger ikke hjelpe på effekten av en sykkel.
så blir KTM levert med eff.anlegg og da :wink:
User avatar
Thunder
Posts: 499
Joined: 22 Mar 2007 19:15
MC: Aprilia SXV550 07'
Aprilia RS250 95'
Location: Flekkefjord

Post by Thunder »

Heter vel ikke effekt anlegg når det blir levert originalt fra fabrikken.
:roll:
Aprilia SXV 550 07'
Aprilia RS 250 95'
KTM SXF 250 08'
Honda Camino ;)
User avatar
Pille
Posts: 224
Joined: 31 Oct 2006 12:59
Location: Ã…rdal, Sogn og Fjordane

Post by Pille »

2takter wrote:Heter vel ikke effekt anlegg når det blir levert originalt fra fabrikken.
:roll:
KTM'er blir levert med Acropovic(elns.) originalt mener jeg
User avatar
Thunder
Posts: 499
Joined: 22 Mar 2007 19:15
MC: Aprilia SXV550 07'
Aprilia RS250 95'
Location: Flekkefjord

Post by Thunder »

Kompisen min har effektanlegg til sin KTM 380, menmen.
Aprilia SXV 550 07'
Aprilia RS 250 95'
KTM SXF 250 08'
Honda Camino ;)
Post Reply