Lett motorsykkel

Prat om lett MC.
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

Mister du nesten 10 hester så er noe gale...
User avatar
VaraStreet
Posts: 144
Joined: 26 Apr 2005 19:26
Location: Trondheim
Contact:

Post by VaraStreet »

Bonnis wrote:Sakelig!

Som du burde ha visst, så måler dynoen på bakdekket, ikke veiva. 24 hk på hjulet er ca 32-33hk på veiva, noe som stemmer rimelig bra ettersom sykkel helt sikkert var brukt litt.
Øhhh...Hvis du mister 8-9 hk fra motor til hjul så er noe fryktelig galt. 10-15% effekttap er normalt.
Honda Varadero 125 Streetfighter
Prøv å finne en likedan...:D
Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm
morra-di@hotmail.com
Posts: 188
Joined: 27 Jun 2006 17:51
Location: Sande

Post by morra-di@hotmail.com »

VaraStreet wrote:
Bonnis wrote:Sakelig!

Som du burde ha visst, så måler dynoen på bakdekket, ikke veiva. 24 hk på hjulet er ca 32-33hk på veiva, noe som stemmer rimelig bra ettersom sykkel helt sikkert var brukt litt.
Øhhh...Hvis du mister 8-9 hk fra motor til hjul så er noe fryktelig galt. 10-15% effekttap er normalt.
netopp, poenget mitt er at EXC ikke har like mye hk som SX/CR/RM/KX/YZ osv. Den har 35 hk på VEIVA :!:
Mito 06 og Honda Crf 250 :D
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Post by Bonnis »

VaraStreet wrote:
Bonnis wrote:Sakelig!

Som du burde ha visst, så måler dynoen på bakdekket, ikke veiva. 24 hk på hjulet er ca 32-33hk på veiva, noe som stemmer rimelig bra ettersom sykkel helt sikkert var brukt litt.
Øhhh...Hvis du mister 8-9 hk fra motor til hjul så er noe fryktelig galt. 10-15% effekttap er normalt.
Så en dynoutskrift av en Aprilia RS 125 som hadde 30hk på bakhjulet (kan prøve å finne den om det er relevant). Denne skal da ha hatt ca 37-38hk på veiva. Så det er absolutt normalt jo. F eks en FP RS har rundt 26-28hk på hjulet, noe som igjen gir ca 34hk på veiva.

Er enig i at den Mitoen hadde litt lite effekt, men dette kan det være mange grunner til.

morra-di: Som sagt syns jeg dette høres helt vannvidd ut. Hadde vært kjekt med bevis. Kan strekke meg til 37-38, men 35 høres altfor lite ut.

Poenget ditt er riktig, det har jeg selv sagt, den har -ikke- like mye hk som crosserne, men tett oppunder.
morra-di@hotmail.com
Posts: 188
Joined: 27 Jun 2006 17:51
Location: Sande

Post by morra-di@hotmail.com »

Bonnis wrote:
VaraStreet wrote:
Bonnis wrote:Sakelig!

Som du burde ha visst, så måler dynoen på bakdekket, ikke veiva. 24 hk på hjulet er ca 32-33hk på veiva, noe som stemmer rimelig bra ettersom sykkel helt sikkert var brukt litt.
Øhhh...Hvis du mister 8-9 hk fra motor til hjul så er noe fryktelig galt. 10-15% effekttap er normalt.
Så en dynoutskrift av en Aprilia RS 125 som hadde 30hk på bakhjulet (kan prøve å finne den om det er relevant). Denne skal da ha hatt ca 37-38hk på veiva. Så det er absolutt normalt jo. F eks en FP RS har rundt 26-28hk på hjulet, noe som igjen gir ca 34hk på veiva.

Er enig i at den Mitoen hadde litt lite effekt, men dette kan det være mange grunner til.

morra-di: Som sagt syns jeg dette høres helt vannvidd ut. Hadde vært kjekt med bevis. Kan strekke meg til 37-38, men 35 høres altfor lite ut.

Poenget ditt er riktig, det har jeg selv sagt, den har -ikke- like mye hk som crosserne, men tett oppunder.
Image

Jim Lomas Twin. V-Force 3 Reed Blokk. PHBH-28 - veldig dårlig innstilt. 25 hk på bakhjulet og 27.4 på veiva. En uke senere skjærte veiva seg :P

så nei, du mister ikke 7-8 hk på veien ned!!! :!: :wink:
Mito 06 og Honda Crf 250 :D
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Post by Bonnis »

Ser man det! Så hvordan mener du man måler bakhjulshester i forhold til hva som er på veiva? Du tror ikke denne RS`en med 30hk på hjulet, har 36-38hk på veiva?
Du sier jo også at den er dårlig innstilt og at den skjærte seg rett etter, så er vel ikke akkurat et prakteksempel du har der?

Hva mener du med på veien ned?
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Med svakere motorer mister man selvfølgelig mindre effekt fra veiv til bakhjul (regnet i prosent)

Si at man mister ca. 5% effekt fra veiv til girkasse på motorer med 30-40 gamp
- Skyt her -
User avatar
Dawes
Posts: 299
Joined: 02 Nov 2006 13:28
Location: Forstad til helvete

Post by Dawes »

morra-di@hotmail.com wrote:For det første: KTM 125 EXC har ikke rundt 40 hk, men har 35 i full effekt. (det burde dere egentlig tenke ut selv :roll: , hehe, den har jo ikke like mye hk som det er i en helcross som det skal byttes stempel på hver 10 time!!! :P ), For det andre : den har 5.7 hk i lav effekt, hvorfor? Ikke spør!!
For og takle norske avgass krav!
Nå: Cbr 125R 05
Image
morra-di@hotmail.com
Posts: 188
Joined: 27 Jun 2006 17:51
Location: Sande

Post by morra-di@hotmail.com »

Bonnis wrote:Ser man det! Så hvordan mener du man måler bakhjulshester i forhold til hva som er på veiva? Du tror ikke denne RS`en med 30hk på hjulet, har 36-38hk på veiva?
Du sier jo også at den er dårlig innstilt og at den skjærte seg rett etter, så er vel ikke akkurat et prakteksempel du har der?

Hva mener du med på veien ned?
på veien ned mener jeg hvor mye den mister fra motoren og ut fra bakhjulet :wink: jeg veit ikke ossen man måler veiv hk, men på den testen ser du det er 3 streker, den i midten veit jeg ikke hva er. men de to andre er veiv-hk og bakhjulshester (blei litt kronglete dette her). :D
Mito 06 og Honda Crf 250 :D
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Post by Bonnis »

Skjønner. :)

Hvor mange hk har en SX125S da? Altså den fabrikktrimma SX`en. En i klassen påstår den har ca 55hk, men dette tror jeg ikke på. :shock:
En vanlig SX har vel rundt 43-45hk? SX S kan vel da ikke ha 10hk mer?

Er vel strengt tatt ikke dette topicen handler om, men men... :P
morra-di@hotmail.com
Posts: 188
Joined: 27 Jun 2006 17:51
Location: Sande

Post by morra-di@hotmail.com »

Bonnis wrote:Skjønner. :)

Hvor mange hk har en SX125S da? Altså den fabrikktrimma SX`en. En i klassen påstår den har ca 55hk, men dette tror jeg ikke på. :shock:
En vanlig SX har vel rundt 43-45hk? SX S kan vel da ikke ha 10hk mer?

Er vel strengt tatt ikke dette topicen handler om, men men... :P
En Sx 125 har ikke 55 nei :lol:

jeg er 99% sikker på at den har 41hk +- 1 hk helt orginal.
Folk skriver ikke mer på denne tråden uansett, så vi kan bare offtopice vi vett :wink:
Mito 06 og Honda Crf 250 :D
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

http://www.mcjournalen.no/ktm/kt125exckat05.htm

"Totaktmotoren yter 35 hk i fulleffektversjon, mens den i laveffektversjon gir moderate 5,7 hk."

Finn en like pålitelig side som sier at EXC har f. eks. 40hk som er nevnt her.
- Skyt her -
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Post by Bonnis »

Ja, for mcjournalen er jo veldig pålitelige når de i beskrivelsen oppgir den til å ha 5.7hk plombert, men lengere ned på sida står det: "Effekt: 4,8 kW (6,5 hk)."

Ikke at jeg har noen "pålitelige" kilder heller, men har alltid lest at den skal ha rundt 40hk. Har ikke bevis på dette, så regner ikke med å få gjennomslag ved denne påstanden.

Noen som har dynoutskrift, forresten?
User avatar
ktmalex
Posts: 60
Joined: 18 May 2007 03:46
MC: Ktm Exc 125 supermotard
Den har ca 38 hesta, lure på om
e ska sette inn et en ringa stempel
å få enda mer :P
Location: ålesund for life da bitches

Re: Lett motorsykkel

Post by ktmalex »

Mc-sande wrote:hva slags lett motorsykkel anbefaler dere av alle slags lett mcer?
Ktm Exc 125 supermostard me full trim!
Det e den beste av de beste :smt050
Kjøre ktm exc 125 sm 05mod me ca 40 hesta
Post Reply