Honda Shadow

Prat om lett MC.
User avatar
orion
Posts: 652
Joined: 26 Apr 2005 17:09
MC: Nå: FZR 1000 Turbo
X: Husaberg FS650 '06
X: Kawasaki z750 '07
X: KTM 525 EXC '06
x: Yamaha YZ125 '02
X: Honda Shadow 125 '02
Location: Nærbø

Post by orion »

Tror han mente at så lenge en 2takt å 4 takt har like effekt tall, så vil dem gå likt! det sier jo seg selv,, Vekt kommer også inn i bildet, men ikke vits å være så firkantet.
Turbo Dream<3
User avatar
derbi sm
Posts: 653
Joined: 31 Jan 2007 00:13
Location: tromsø

Post by derbi sm »

:D 2-takter<3 skulle jeg kjøpt meg lett hadde jeg nok valgt en 2-takter
Tempo Corvette 380 73 modell
------------------------------------------------------
derbi supermotard med gianelli eff.anlegg 50ccm
_______________________________________
hva har jeg sagt om å kjøre fra en ferrari med derbien din?
User avatar
orion
Posts: 652
Joined: 26 Apr 2005 17:09
MC: Nå: FZR 1000 Turbo
X: Husaberg FS650 '06
X: Kawasaki z750 '07
X: KTM 525 EXC '06
x: Yamaha YZ125 '02
X: Honda Shadow 125 '02
Location: Nærbø

Post by orion »

Eike_0ak har ivertfall skjønt det...

Derbi sm: Litt mer sakli innleg da! Nå har posteren faktisk en sykkel, å ikke planer om å kjøpe ny!
Turbo Dream<3
User avatar
derbi sm
Posts: 653
Joined: 31 Jan 2007 00:13
Location: tromsø

Post by derbi sm »

orion wrote:Eike_0ak har ivertfall skjønt det...

Derbi sm: Litt mer sakli innleg da! Nå har posteren faktisk en sykkel, å ikke planer om å kjøpe ny!
måtte bare skrive noe for å fylle ut... 8)
Tempo Corvette 380 73 modell
------------------------------------------------------
derbi supermotard med gianelli eff.anlegg 50ccm
_______________________________________
hva har jeg sagt om å kjøre fra en ferrari med derbien din?
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Post by Bonnis »

Eike_Oak wrote:
Bonnis wrote:Feil. På papiret har de rundt 22hk begge to. FP så har NSR 28hk og RS 34hk, men for å få en NSR/RS FP må det litt mer til enn å sette på effektanlegg.

orion: Din egenerfaring er åpenlagt feil. Hvilke sykler inneholder din egne erfaring om jeg meter spørre?

En 2-takter går ikke bedre enn en 4-takter når begge har like mange hk. Dessuten har 4-takteren flere newtonmeter.
Hva har topp turtall å si i denne sammenhengen? Er jo det samme om Shadowen oppnår 22hk på 6000RPM, og RS`n på 9000RPM.
Og hva har dette med 5 og 6 gir å si? Det sjette giret brukes som oftest etter passert 120km/t på en RS/NSR, til da har allerede Shadowen gitt seg.

Opp til rundt 100km/t vil begge ligge jemt, men deretter blir luftmotstanden for stor, og Shadowen vil dubbe av.
Vil gjerne se dokumentasjon på at RS/NSR har 22hk med bare effektannlegg, siden det tror jeg ikke noe særlig på.

Orion sin egenerfaring er nok ganske korrekt, siden girkassen til RS og Shadow er nok ganske bra tilpasset motoren, og det er det ganske opplagt at en 6-trinns kasse vil være bedre enn en 5-trinns, uansett toppfart og % drop i turtall ved girskift opp.

En 2-takter går akkuratt like bra som en 4-takter med like mye effekt, siden effekt er kombinasjonen av dreimoment og turtall.

Kan også fortelle at jeg har redline på 5. giret ved 110 km/t på RS 125en min.
Har ikke dokumentasjon på det, men vil tro det står på en eller annen japseside.

NSR har ca 22hk ved kun effektanlegg montert. Om du i tillegg monterer en tillegsdubeditt (husker ikke navnet) på eksosventilen, vil du få 24hk. Men om du så kjøper et FP stempel fra Honda (fordi EU-stempelet er nedplombert), vil du få en FP NSR som yter ca 28hk.

RS vil også få rundt 24hk ved kun å bytte eksosanlegget. I tillegg på RS er det en statisk eksosventil (fastlåst), bytt ut denne med en elektronisk og du vil frigjøre ca 9hk av motoren. Om du da i tillegg monterer en 34mm flatslide forgasser, vil du ha en FP RS. Altså rundt 34hk.

SÅ klart er girkassa tilpassa motoren. Og motoren i en RS125 er laga for 34hk og den i Shadowen til 14hk.
Hvorfor skal en 6trinns girkasse være bedre? Dette kommer helt an på sykkel. Tror du ikke Honda hadde satt inn en 6trinns om dette er det som hadde egnet seg best for sykkelen? Men Shadowen trenger det ikke! For den leveres som sagt bare med 14hk. RS`en trenger det for den leveres med mer.

Hva har det å si om du har redline på 5 giret i 110? I tillegg er sykkelen din (antar du snakker om gamle til Clement) drevet for aks.
User avatar
Dawes
Posts: 299
Joined: 02 Nov 2006 13:28
Location: Forstad til helvete

Post by Dawes »

har ikke RS da flere plomber en i potta å eksosventilen?
Innsugs å cdi plombe?
Nå: Cbr 125R 05
Image
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Bonnis wrote:Har ikke dokumentasjon på det, men vil tro det står på en eller annen japseside.

NSR har ca 22hk ved kun effektanlegg montert. Om du i tillegg monterer en tillegsdubeditt (husker ikke navnet) på eksosventilen, vil du få 24hk. Men om du så kjøper et FP stempel fra Honda (fordi EU-stempelet er nedplombert), vil du få en FP NSR som yter ca 28hk.

RS vil også få rundt 24hk ved kun å bytte eksosanlegget. I tillegg på RS er det en statisk eksosventil (fastlåst), bytt ut denne med en elektronisk og du vil frigjøre ca 9hk av motoren. Om du da i tillegg monterer en 34mm flatslide forgasser, vil du ha en FP RS. Altså rundt 34hk.

SÅ klart er girkassa tilpassa motoren. Og motoren i en RS125 er laga for 34hk og den i Shadowen til 14hk.
Hvorfor skal en 6trinns girkasse være bedre? Dette kommer helt an på sykkel. Tror du ikke Honda hadde satt inn en 6trinns om dette er det som hadde egnet seg best for sykkelen? Men Shadowen trenger det ikke! For den leveres som sagt bare med 14hk. RS`en trenger det for den leveres med mer.

Hva har det å si om du har redline på 5 giret i 110? I tillegg er sykkelen din (antar du snakker om gamle til Clement) drevet for aks.
Det er tydelig at du har samlet en del kunnskaper fra MopedPortalen, siden det må være den eneste plassen i verden som kan lære bort slikt :P

Ingen dokumentasjon, intet argument.

Finnes ikke noe som heter FP-stempel til Honda, finnes FP-sylinder, FP-CDI osv. siden Honda har gått ganske grundig til verks med å nedplombere NSR og gjøre den mest mulig gatevennlig i nedplombert tilstand, det er btw veldig omdiskutert hva som faktisk er FP og hva som ikke er det når det kommer til NSR.

34mm gasser hører _IKKE_ hjemme på FP RS, FP RS har 28mm gasser, bare ta en titt i verkstedsmanualen.
Det man gjør for å få FP gasser er å kjøpe ett FP-kit til gasseren, settet inneholder div dyser, nål, stempel og fjær.

De har brukt 5-trinns kasse fremfor 6-trinns fordi at 6-trinns (selvfølgelig) er dyrere.
Og hvorfor i all verden levers f. eks. ikke R1 med 11-trinns kasse hvis du trenger flere gir etterhvert som man får større motor?

Sa det fordi at du gikk ut ifra ting du ikke burde gå utifra ;)
Er gamle sykkelen til Clement det er snakk om, ja :)
- Skyt her -
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Post by Bonnis »

Nei, har faktisk ikke lest det på MopedPortalen, men på aprilia.7kt.net
Kanskje et sted for deg som faktisk kjører RS?
Hvor har du hentet dine kunnskaper fra?

Har du dokumentasjon på at RS har 34hk ved kun det du har nevnt? Tror du virkelig en RS får 34hk kun ved å sette på effektanlegg?

Heter muligens ikke FP-stempel, men det originale stempelet som sitter i en nedplombert NSR er konstruert for å kun levere 24hk, mens det fabrikkoriginale leverer rundt 28hk.
Er absolutt ikke omdiskutert hva en FP NSR er. Det er en NSR slik den er bygd for uten alle plomberinger som er satt inn for at den skal bli godkjent som lett-mc i EU. FP står som du sikker vet for free power, noe som tilsier slik den da er fabrikkoriginal.

34mm hører hjemme på en FP RS jo! Som du BURDE ha visst, så har Rotax 123 motorene (samme som sitter i f eks 97-98modellene) 34mm forgasser originalt. Men siden dette ble dyrt for Aprilia, bestemte de seg for å montere en 28mm istedet. Så det er nok derfor du tror at 28mm hører til på en RS, men opprinnelig er det som sagt 34mm.
Man kan jo selvfølgelig modifisere din nåværende 28mm (slik du har fortalt), og dette gjelder også som FP, men 34mm er også FP.

6-trinns er dyrere? Bullshit, her har du ikke gjort hjemmeleksa di.
Før i gamle dager da sykler kun hadde 5 gir, var det så klart eksklusivt med 6 gir. Derfor ble det da dyrere. (slik er det fortsatt på mange biler).
Men når det blir masseprodusert (les: mc), så blir det ikke dyrere enn en standard 5-girs.

Fordi R1 ikke har behov for flere gir. Som sagt tidligere er girkassa spesialisert på den aktuelle sykkelen. Se på en svær semi-trailer med 18 gir f eks. Denne har behov for mange gir så den kan ha maksimalt dreiemoment når det trengs. Men dette har ikke R1 behov for.

Har ikke sagt at det har noe med motorstørrelsen å si, men hvordan motorsykkelen er bygd opp...

Tenkte meg det, ja. Utrolig digg den er. Åssen har det gått med skadene etter velten?
(Haha! Så posten din på MP, du henger der og! in ur face! :twisted: )
Ducos
Posts: 154
Joined: 31 Dec 2006 04:24
MC: X - NSR 125 2003(2004reg)
X - Toyota MR2 MKII
Now: Mercedes 190 (rømerca)
Now: Mercedes 190E turboprosjekt

Post by Ducos »

Tviler sterkt på at nsr har 22hk med bare effektanlegg.

Jeg har en Nsr med BARE påmontert effektanlegg (jollymoto) har ikke byttet dyse å har ikke RØRT forgassern, BARE skrudd på anlegget.

Jeg griser noen RS'er som har RAVE2 eksosventil og effektanlegg?

tror ikke på 22, men 24-25-26

Min erfaring.
Honda NSR125 som er sykkelen vettu :)

- Mazda RX7 FD3S. bruksbil
- 190D 3.0 superturbo. prosjekt
- 190D 2.5 turbo. vinterbil
- 190E 2.0 turbo. lakt på is.
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Post by Bonnis »

Har dessverre ikke egne erfaringer, så sakl ikke nekte for at en NSR ikke kan ha mer enn 22-23hk med kun effektanlegg.

Baserer kun mine teorier på hva jeg har lest, absolutt ikke egne erfaringer. :?

Det å grise noen må du nesten utdype. Fins jo forskjellige typer sjåfører. Men i teorien skal du ikke klare å dra en (nesten) FP RS.
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Bonnis wrote:Nei, har faktisk ikke lest det på MopedPortalen, men på aprilia.7kt.net
Kanskje et sted for deg som faktisk kjører RS?
Hvor har du hentet dine kunnskaper fra?

Har du dokumentasjon på at RS har 34hk ved kun det du har nevnt? Tror du virkelig en RS får 34hk kun ved å sette på effektanlegg?

Heter muligens ikke FP-stempel, men det originale stempelet som sitter i en nedplombert NSR er konstruert for å kun levere 24hk, mens det fabrikkoriginale leverer rundt 28hk.
Er absolutt ikke omdiskutert hva en FP NSR er. Det er en NSR slik den er bygd for uten alle plomberinger som er satt inn for at den skal bli godkjent som lett-mc i EU. FP står som du sikker vet for free power, noe som tilsier slik den da er fabrikkoriginal.

34mm hører hjemme på en FP RS jo! Som du BURDE ha visst, så har Rotax 123 motorene (samme som sitter i f eks 97-98modellene) 34mm forgasser originalt. Men siden dette ble dyrt for Aprilia, bestemte de seg for å montere en 28mm istedet. Så det er nok derfor du tror at 28mm hører til på en RS, men opprinnelig er det som sagt 34mm.
Man kan jo selvfølgelig modifisere din nåværende 28mm (slik du har fortalt), og dette gjelder også som FP, men 34mm er også FP.

6-trinns er dyrere? Bullshit, her har du ikke gjort hjemmeleksa di.
Før i gamle dager da sykler kun hadde 5 gir, var det så klart eksklusivt med 6 gir. Derfor ble det da dyrere. (slik er det fortsatt på mange biler).
Men når det blir masseprodusert (les: mc), så blir det ikke dyrere enn en standard 5-girs.

Fordi R1 ikke har behov for flere gir. Som sagt tidligere er girkassa spesialisert på den aktuelle sykkelen. Se på en svær semi-trailer med 18 gir f eks. Denne har behov for mange gir så den kan ha maksimalt dreiemoment når det trengs. Men dette har ikke R1 behov for.

Har ikke sagt at det har noe med motorstørrelsen å si, men hvordan motorsykkelen er bygd opp...

Tenkte meg det, ja. Utrolig digg den er. Åssen har det gått med skadene etter velten?
(Haha! Så posten din på MP, du henger der og! in ur face! :twisted: )
Når har aprlia.7kt.net stjelt mange brukere (og dermed kunnskapet) fra MP, uten at jeg har vært det for mye, har egentlig ikke store interresen av internettforum siden jeg får snakket plenty. motor med trial-gjengen på skolen
Kunnskapen min kommer fra egenerfaringer, PDF dokumenter jeg har lastet ned, prat med trial-gjengen på skolen og litt ifra forumer, sistnevnte tar jeg med en klype salt.

Har aldri påstått at RS har 34hk bare med effektannlegg og har heller ingen "falsk" dokumentasjon på det.
Har sagt meg uenig at den har 22hk med bare effektannlegg

Hvordan i all verden skal man plombere ett stempel? Gjøre det tyngre? lage det lavere? Lage det mindre? Forstår ikke helt hvordan man kan plombere ett stempel på en fornuftig måte
Hva som er FP NSR er omdiskutert i første omgang fordi det finnes ingenting som heter "FP" NSR, FP er bare ett begrep som Aprilia kom opp med og Honda aldri har vært i nærheten av.
For å gjøre en NSR uplombert må man blant annet bytte sylinder/porte den siden portene ble gjort mindre, men det sees ikke på en del av "FP" NSR.

Hvordan kan du bevise til at FP RS har 34mm gasser? Vis meg
Jeg kan fortelle deg at ifølge verkstedmanualen og diagrammet til RS 125 så har RS 125 28mm gasser både som FP og 11kW versjon
Går ikke ann at 2 forskjellige ting er FP

Hadde girkassen vært seperat, hvilket den ikke er. Så hadde det kanskje vært billigere med serieproduserte 6-trinns kasser enn en 5-trinns kasse.

Flere gir vil alltid være en fordel, også for en shadow, siden dette gir en mer tettsteget girkasse.


Går greit med sykkelen, ene hjullageret knuste nylig etter jeg lekte meg litt mye på humpete grusvei, men det ble byttet dagen etter.
Er innom MP en gang iblant for å lese om Bergenstreffet og melde fra til blant annet Clement om hvordan det går med sykkelen ;)
- Skyt her -
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Post by Bonnis »

Hvor i all verden har du fra at aprilia.7kt har stjelt mange brukere fra MP? Dette er helt feil om du leser denne tråden, der ser du at bl.a mange har funnet veien gjennom pm-salg og google. Tåpelig utsagt at du beskylder at brukerne på aprilia.7kt ikke har kunnskap om RS. Har du tatt en prat med Lars, Robin eller Magnus der inne?

Hvor mye mener du den har med kun effektanlegg, fjernet luftfilter plombe og cdi, da?
Husk at at elektroniske eksosventilen gir ca 9hk i tillegg, da. Så et tall over 22hk vil forundre meg.

Her må jeg nå etter nærmere ettertanke beklage! Har totalt blandet mellom sylinder og stempel. :oops:
NSR nedplombert mangler en skylleport i sylinderen. altså ikke stempelet som jeg har påstått en stund nå...

http://www.aprilia.7kt.net/forum/viewtopic.php?t=434
og i en annen post står det følgende:
RS har ikke 34 hk med full trim, den har 34 hk som uplombert, dvs som FP (Free Power). I Norge er det en vanlig misforståelse at FP RS går for full trim (altså Full Power) - og ikke Free Power som vil si 34 mm flatside forgasser, NGK-R BR10EG plugg, Elektronisk RAVE Ventil, FP eksosanlegg (også kjent som MPAO), Uplombert luftfilter og CDI boks uten den velkjente dippen i effektkurven rundt 5500rpm.
Altså, en EKTE FP RS har 34mm flatslide forgasser.

Det er så absolutt ikke en fordel for en Shadow å ha 6 gir framfor 5. På 2-takterne kan jeg forstå deg, siden disse drar best på topp. Men siden 4-takterne har et jevnt drag, vil den ikke ha behov for flere gir for å holde samme type turtall gjennom hele registeret. Dessuten blir det unødvendig mye giring på en sykkel som hadde passet mye bedre til en 5-girs girkasse.

Godt å høre. Fått skjult radiatoren, som du snakka om, da?
Godt du fortsatt er i kontakt med Clement, han syns nok det er fint med oppdateringer. :)
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Bonnis wrote:Hvor i all verden har du fra at aprilia.7kt har stjelt mange brukere fra MP? Dette er helt feil om du leser denne tråden, der ser du at bl.a mange har funnet veien gjennom pm-salg og google. Tåpelig utsagt at du beskylder at brukerne på aprilia.7kt ikke har kunnskap om RS. Har du tatt en prat med Lars, Robin eller Magnus der inne?

Hvor mye mener du den har med kun effektanlegg, fjernet luftfilter plombe og cdi, da?
Husk at at elektroniske eksosventilen gir ca 9hk i tillegg, da. Så et tall over 22hk vil forundre meg.

Her må jeg nå etter nærmere ettertanke beklage! Har totalt blandet mellom sylinder og stempel. :oops:
NSR nedplombert mangler en skylleport i sylinderen. altså ikke stempelet som jeg har påstått en stund nå...

http://www.aprilia.7kt.net/forum/viewtopic.php?t=434
og i en annen post står det følgende:
RS har ikke 34 hk med full trim, den har 34 hk som uplombert, dvs som FP (Free Power). I Norge er det en vanlig misforståelse at FP RS går for full trim (altså Full Power) - og ikke Free Power som vil si 34 mm flatside forgasser, NGK-R BR10EG plugg, Elektronisk RAVE Ventil, FP eksosanlegg (også kjent som MPAO), Uplombert luftfilter og CDI boks uten den velkjente dippen i effektkurven rundt 5500rpm.
Altså, en EKTE FP RS har 34mm flatslide forgasser.

Det er så absolutt ikke en fordel for en Shadow å ha 6 gir framfor 5. På 2-takterne kan jeg forstå deg, siden disse drar best på topp. Men siden 4-takterne har et jevnt drag, vil den ikke ha behov for flere gir for å holde samme type turtall gjennom hele registeret. Dessuten blir det unødvendig mye giring på en sykkel som hadde passet mye bedre til en 5-girs girkasse.

Godt å høre. Fått skjult radiatoren, som du snakka om, da?
Godt du fortsatt er i kontakt med Clement, han syns nok det er fint med oppdateringer. :)
Antok det, siden det går veldig mye igjen.
Har ikke beskyldt noen for noe, finnes også brukere på MP som har plenty med peiling.

Har ikke den minste anelse, vil aldri gjette på noe sånt.

Nedplombert NSR har ikke færre porter, bare mindre, spesielt eksosporten.

Jeg aner absolutt ikke hvor forfatteren har det fra, men han sier seg helt imot verkstedsmanualen og diagrammene som finnes til RS 125, disse kan du selv finne her

4 taktere drar også best på topp, men ikke i så stor grad som på 2-taktere.


Har dessverre ikke gjort noe som helst med radioatoren siden jeg har hatt dårlig økonomi helt siden jeg kjøpte sykkelen :P
- Skyt her -
User avatar
Dawes
Posts: 299
Joined: 02 Nov 2006 13:28
Location: Forstad til helvete

Post by Dawes »

sterke meninger folkens! :roll: :roll:
Noen som husker hva topic var? :lol: :lol:
Nå: Cbr 125R 05
Image
Bonnis
Posts: 687
Joined: 18 May 2006 17:17
MC: Honda X11
Location: Vestfold

Post by Bonnis »

Eike_Oak wrote:
Bonnis wrote:Hvor i all verden har du fra at aprilia.7kt har stjelt mange brukere fra MP? Dette er helt feil om du leser denne tråden, der ser du at bl.a mange har funnet veien gjennom pm-salg og google. Tåpelig utsagt at du beskylder at brukerne på aprilia.7kt ikke har kunnskap om RS. Har du tatt en prat med Lars, Robin eller Magnus der inne?

Hvor mye mener du den har med kun effektanlegg, fjernet luftfilter plombe og cdi, da?
Husk at at elektroniske eksosventilen gir ca 9hk i tillegg, da. Så et tall over 22hk vil forundre meg.

Her må jeg nå etter nærmere ettertanke beklage! Har totalt blandet mellom sylinder og stempel. :oops:
NSR nedplombert mangler en skylleport i sylinderen. altså ikke stempelet som jeg har påstått en stund nå...

http://www.aprilia.7kt.net/forum/viewtopic.php?t=434
og i en annen post står det følgende:
RS har ikke 34 hk med full trim, den har 34 hk som uplombert, dvs som FP (Free Power). I Norge er det en vanlig misforståelse at FP RS går for full trim (altså Full Power) - og ikke Free Power som vil si 34 mm flatside forgasser, NGK-R BR10EG plugg, Elektronisk RAVE Ventil, FP eksosanlegg (også kjent som MPAO), Uplombert luftfilter og CDI boks uten den velkjente dippen i effektkurven rundt 5500rpm.
Altså, en EKTE FP RS har 34mm flatslide forgasser.

Det er så absolutt ikke en fordel for en Shadow å ha 6 gir framfor 5. På 2-takterne kan jeg forstå deg, siden disse drar best på topp. Men siden 4-takterne har et jevnt drag, vil den ikke ha behov for flere gir for å holde samme type turtall gjennom hele registeret. Dessuten blir det unødvendig mye giring på en sykkel som hadde passet mye bedre til en 5-girs girkasse.

Godt å høre. Fått skjult radiatoren, som du snakka om, da?
Godt du fortsatt er i kontakt med Clement, han syns nok det er fint med oppdateringer. :)
Antok det, siden det går veldig mye igjen.
Har ikke beskyldt noen for noe, finnes også brukere på MP som har plenty med peiling.

Har ikke den minste anelse, vil aldri gjette på noe sånt.

Nedplombert NSR har ikke færre porter, bare mindre, spesielt eksosporten.

Jeg aner absolutt ikke hvor forfatteren har det fra, men han sier seg helt imot verkstedsmanualen og diagrammene som finnes til RS 125, disse kan du selv finne her

4 taktere drar også best på topp, men ikke i så stor grad som på 2-taktere.


Har dessverre ikke gjort noe som helst med radioatoren siden jeg har hatt dårlig økonomi helt siden jeg kjøpte sykkelen :P
Du hadde en mening, du sier min var feil. Så sier du at jeg har lært mitt på MP, og at dette er grunnen til at jeg har feil. Virker på meg som at du mente de ikke hadde kunnskaper om RS (som forumet handler om).

Så hvorfor skal du da kverulere når jeg har tall? Fordi det ikke høres riktig ut? Vel, da får du komme med riktige tall da vel.

Jo, den har èn færre port. Men også riktig at eksosporten er mindre.

Antar vi må bli enige i at det fins èn type FP for rotax 123 og èn for rotax 122. Deal? :P

Ikke så bra som 2-takterne, nei. Nettopp.

Hehehe, det forstår jeg godt. Men bare den er i kjørebar stand, så har man jo tiden til hjelp. :D
Post Reply