Bakkestart!

Prat om lett MC.
User avatar
Marte
Posts: 238
Joined: 25 Feb 2008 00:31
MC: MC-løs :(
Location: Mo i Rana

Bakkestart!

Post by Marte »

Hei!
Jeg er jente og helt fersk i denne hobbyen. Har kommet meg så langt til at jeg har sykkel, men ikke lappen men forhåpentligvis blir det i vår.
Sykkelen er en Honda Varadero 125 cc som heter Anton ;)

Men jeg har et problem, og det er bakkestart. Har øvelseskjørt såpass at jeg har fått kjent på kurvekjøring og start og stopp i omgivelser der det ikke er biler. Og bakkestart prøvde jeg før snøen kom. Det resulterte i ekte nordnorsk banning og frustrasjon. For hvordan i all verden kan ei lita jente på 167 cm høg takle å holde sykkelen oppe i en bakke? Synes kombinasjonen med bakbremsen og klutch var helt "fette umule" da jeg holdt på, da jeg gjerne vil ha to bein i bakken. Må vel kanskje se meg som taperen i denne kampen... Men har dere noen tips for å lære seg bakkestart? Samme med stopp i bakke. Har enda ikke prøvd det, men ser for meg velt. Hvordan gjør dere det? Hadde vært fint med litt tips før jeg begynner øvelseskjøringen igjen :)
- Bare Marte -
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Bakkestart!

Post by Jarle »

Hva med frambremsen?
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
Petterjacobsen
Posts: 939
Joined: 01 May 2007 09:09
MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
Location: Gullskogen Vest, Drammen

Re: Bakkestart!

Post by Petterjacobsen »

Hold frambremsen inne samtidig som du gir gass, på samme måte som når man burner ;-)
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
User avatar
Marte
Posts: 238
Joined: 25 Feb 2008 00:31
MC: MC-løs :(
Location: Mo i Rana

Re: Bakkestart!

Post by Marte »

små hender :lol:
- Bare Marte -
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bakkestart!

Post by mekkern »

hvis du greier å få satt den i gear i bakken...da kan du bremse med benet også...største problemet er nok at du "ser/føler" et problem...gjør deg litt mer kjent med å kjøre/starte-stoppe først så du får mer av mestringsfølelsen..da er dette et ikkeproblem...begge bena i bakken er ikke nødvendig.. :D
User avatar
Petterjacobsen
Posts: 939
Joined: 01 May 2007 09:09
MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
Location: Gullskogen Vest, Drammen

Re: Bakkestart!

Post by Petterjacobsen »

Det har jeg også :oops:

Men klarer å burne for det ;-)

Har du noe justering på bremsehendelen slik at den kommer nærmere holken?
Et lite tips er å slippe clutchen så langt ut at den tar tak og holder sykkelen mer eller mindre på plass. Så gjelder det å slippe bremsen og gi gass så fort du kan, og så mykt du kan.
Eventuelt stå og file på clutchen hele tiden ved bakkestart, men det vil jo slite unødvendig mye på clutchen.

Må nok bare øve og øve, jeg bruker aldri bakbremsen til noe...

Jeg setter alltid høyrebeinet i bakken når jeg stopper, noe kjørelæreren min ikke likte. Men det er vane jeg har lagt til meg og å sette venstrefoten i bakken er ekkelt. Føler jeg har mye mindre balanse da. Men det er nok bare en vane sak...
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Bakkestart!

Post by Lølle »

Enig med Mekkern, kan nok hende du skal avlyse den kampen mot å løfte beinet.
Med kjøretimer følger bl.a. anvisning om å stoppe i et T-kryss, du vil nok da få beskjed om å ha høyre bein i bakken om du skal til høyre og motsatt. Øv på flata på å veksle mellom å ha høyre og venstre bein nedi. Få ev noen til å stå der og sikre Anton. Så fort sykkelen er i bevegelse, går begge beina opp på fothvilerne. Så over til bakken. Hold sykkelen på bakbremsen, når du rolig slipper ut clutchen og kjenner det tar tak, kan du slippe bremsen og la sykkelen bevege seg fremover.
Tror ikke du skal tenke for mye burne-teknikk i begynnelsen.
My 10 cents worth :-)
Image
Image
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Eller..

Post by Lølle »

Og selvfølgelig velkommen hit og gratulerer med Varadero. Håper du også blir fornøyd slik jeg er med min.
Last edited by Lølle on 27 Feb 2008 23:14, edited 2 times in total.
Image
Image
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Bakkestart!

Post by Baron von Waffel »

Velkommen til forumet og gratulerer med flott sykkel. Øv eg på flat mark til du har god kontroll på både balanseoverføring og diverse overganger mellom brems og igangsetting. Så tar du igangsetting i svært slak motbakke. Og øker motbakken gradvis.

Lykke til.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Marte
Posts: 238
Joined: 25 Feb 2008 00:31
MC: MC-løs :(
Location: Mo i Rana

Re: Bakkestart!

Post by Marte »

Petterjacobsen wrote:Jeg setter alltid høyrebeinet i bakken når jeg stopper, noe kjørelæreren min ikke likte. Men det er vane jeg har lagt til meg og å sette venstrefoten i bakken er ekkelt. Føler jeg har mye mindre balanse da. Men det er nok bare en vane sak...
Mener du at det er en dum ting å sette høyrebeinet i bakken? Har selv for vane å sette venstre nedi uansett f, er det bra?

Tusen takk for tips :D Nå gjenstår det bare at snøen forsvinner.. :P
- Bare Marte -
User avatar
Petterjacobsen
Posts: 939
Joined: 01 May 2007 09:09
MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
Location: Gullskogen Vest, Drammen

Re: Bakkestart!

Post by Petterjacobsen »

Da gjør du det som er mest riktig. Man trenger jo ikke å røre giret når man først har stoppet. Riktig gir setter man sykkelen i før man stopper. Hvis du setter venstrefoten i bakken så har du jo høyrebeinet til bremsen ;-)
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
User avatar
Marte
Posts: 238
Joined: 25 Feb 2008 00:31
MC: MC-løs :(
Location: Mo i Rana

Re: Bakkestart!

Post by Marte »

Foressten.. Dere Varadero-folk. Syns jeg leste en gang i en annonse der en Varadero skulle bli solgt at det fulgte med sal for lavere sittestilling? Noen som har peiling på hvor man får tak i dette? Kunne igrunn ha tenkt meg noen cm lengre ned mot bakken.. :P Når jo med begge beina, men likeveeel...
- Bare Marte -
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Re: Bakkestart!

Post by Eike_Oak »

Etter min erfaring pleier salen å ligge ganske rett oppå bakrammen. Men varadero er en sykkel med høy bakkeklaring, og det er godt mulig å senke demperene på en sykkelen, men da mister du igjen ganske mye gange på demperene.

Men når sant skal sies så lærer du under opplæringen å kjøre uten å stoppe. Vær forberedt på å få kjeft hvis du stopper når du skal inn i en rundkjøring :lol: :P
- Skyt her -
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Bakkestart!

Post by Baron von Waffel »

Så på Motorport da jeg hentet sykkelen fra vinteropplag på onsdag at det finnes senkesett for den store Varaderoen. Og tror det finnes til den lille også. Sjekk med din lokale forhandler. Eller du kan åpne salen og modifisere den litt.

Senkesett + ombygging kommer på 3 - 4 000 kroner hos Motorport såvidt jeg husker.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Bakkestart!

Post by Lølle »

Eike_Oak wrote:Etter min erfaring pleier salen å ligge ganske rett oppå bakrammen. Men varadero er en sykkel med høy bakkeklaring, og det er godt mulig å senke demperene på en sykkelen, men da mister du igjen ganske mye gange på demperene.

Men når sant skal sies så lærer du under opplæringen å kjøre uten å stoppe. Vær forberedt på å få kjeft hvis du stopper når du skal inn i en rundkjøring :lol: :P
Tenker det er beste å kunne stoppe, jeg.
Stoppskilt, vikeplikt, rødt lys, trafikal stans, slutt på turen... :)
Image
Image
Post Reply